Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ronnyschafer

#1
Hei.
Bilen vår fulladet og skumle kjøres i går kveld men det lyser gul lampe og skilpadden lyser. Bilen fungerer men kommer ikke opp i mer enn 60 km/t.
Noen som har idé om hva det kan være?
#2
I dag opplevde jeg det samme. 12v batteriet er nok helt dødt :-(
Noen som vet om denne vil virke?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-400-A-2000035160/
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: 32Ampere lading hjemme?
fredag 03. juni 2016, klokken 11:21
Ser at det selges på finn.no en kabel med blå ecc kontakt på den ene siden og type 2 på den andre. Denne sier selger er perfekt for de som ønsker 32A ladning hjemme men som ikke ønsker eller har råd til ladestasjon.
Noen som har noen erfaring fra dette?
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: 32Ampere lading hjemme?
onsdag 01. juni 2016, klokken 21:27
Har 6,6kw lader på min leaf ja.
Hadde håpet å slippe ladestasjon. :-(
Men ser at det finnes noen til fornuftig pris på finn.no heldigvis.
#6
Ladeplasser og ladekabler / 32Ampere lading hjemme?
onsdag 01. juni 2016, klokken 18:52
Har oppgradert bilparken fra en i-MiEV til Leaf og med dette følger behovet for hurtigere lading hjemme.

MÅ jeg ha ladeboks hjemme eller finnes det andre og rimeligere alternativer?
Er det mulig å strekke en egen kurs på 32 Ampere og blå industrikontakt for deretter å enten ha et adapter fra den blå kontakten til type2 kontakten som fulgte med bilen? Alternativt en kabel som har type 2 i ene enden og Leaf vennlige type 1 på ander siden?
#7
Hvor fornuftig det er kommer vel veldig an på hvilken pris de legger seg på for parkering med elbil.
I Drammen er det tidsbegrensning og høy pris noe som gjør at jeg hvis bilen er helt tom ved oppstart av lading kommer ned i en kw pris på kr 7,50 men det dobbelte om jeg har halv tank igjen. Lader jeg ikke på jobb i Drammen kommer jeg meg rett og slett ikke hjem etter jobb.
Sjekket nesten hver dag i desember og ladeplassene står nå helt tomme eller det kan være 1 bil der. Dette er ikke fornuftig utnyttelse av ladeplasser spør du meg!
Samtidig er det stressende å måtte ut å flytte bilen 2 ganger i løpet av en arbeidsdag pga tidsbegrensningene. Hadde holdt i massevis å måtte flytte 1 gang pr dag (Noe jeg alltid gjorde i lunsjen for å frigjøre ladeplass til andre selv om jeg kunne stå der ubegrenset i tid)
#8
Sitat fra: tomrh på fredag 13. november 2015, klokken 13:43
Sitat fra: Ronnyschafer på fredag 13. november 2015, klokken 11:21
De mener det er galskap å kjøre Toyo og Hakkapelitta i kombinasjon.
Svært spent på å høre begrunnelsen. Har ikke hørt noen slike advarsler fra der jeg får lagt om dekk. Men så er de klar over at trillinger har vanskelige dimensjoner.

Sitat fra: Ronnyschafer på fredag 13. november 2015, klokken 11:21
Jeg står på mitt og stoler på Tom :-)
Takker for tilliten. Hvis praktisk erfaring skal vektlegges mer enn innlært "sånn-har-vi-alltid-gjort-det"-kunnskap fra et verksted så er dette den beste vinterdekk-komboen jeg til nå har kjørt med (og kjører med).

De mente at jeg da ville kjøre med "Rolls Roys" på 2 av dekkene og "økonomi" på de 2 andre og at det ville føre til dårlige kjøreegenskaper.
Har nå kjørt med Tom sitt anbefalte oppsett i snart 2 måneder å må bare si at jeg kunne ikke bli mere fornøyd!
Var nesten som å få ny bil. Sitter bedre på veien, er mer stabil og fremkommeligheten på snø i bakkene er helt upåklagelig.
Deilig opplevelse når man har kjørt 100.000KM på standardoppsettet.

Så vil bare si Tusen takk for meget godt råd Tom!
#9
Må skifte bremseskiver på min i-Miev 2011 og foreta EU-kontroll omgående.
Noen som har tips om et verksted som gjør dette til normale priser?
Mitsubishi skal ha 5500 bare for bremsene og det synes jeg er uhørt.
#10
Noen som har tatt EU kontroll?
hvor bør den utføres til best mulig pris strekningen Lillestrøm - Oslo - Drammen?
#11
Sitter hos dekkfirma og venter på omlegging men de ville nesten ikke gjøre jobben...
De mener det er galskap å kjøre Toyo og Hakkapelitta i kombinasjon.
Jeg står på mitt og stoler på Tom :-)
Dette blir spennende.....
#12
Elbilforeningen skal forsøke å få ansvarlige personer i Drammen Kommune i tale og få en forklaring fra dem i dag :-)
#13
Sitat fra: tomrh på lørdag 15. august 2015, klokken 00:09
Hehe. :D Må jo prøve å foreslå noe da.

Ønsker sikkert original dimensjon? Mange her har gode erfaringer med ContiVikingContact 6. Bra grep sies det. Rullemotstand C bak, E foran.

Selv kjører jeg på Nokian Hakkapeliitta R2 185/55R15 (B) og Toyo Snowprox S943 155/60R15 (E), strålende fornøyd med det. Rekkevidde som med sommerdekk.

Er pigg ønskelig? Det finnes Yokohama Iceguard stud IG35 i original dim, men kjenner ikke til noen som har prøvd de. Sento Mits felger (1/2 tomme bredere felger) muliggjør å sette på Nokian Hakkapeliitta 8 i 165/60R15 foran og 185/55R15 bak (har disse felgene - vurderer pigg siden fruen skal kjøre mjauen..). Hakka 8 pigg har sånn røffly rullemotstand C i 205/55R16 (utledet fra en NAF-test, erfart på Leafen), anslår C - E på de smalere dimensjonene.

Ellers har jeg veldig stor tro på de nye Nokian WR D4 kontinentale vinterdekka, har nylig kjøpt til Leafen vår (begrunnelse her og noen innlegg videre). Disse kan også fås til å passe trilling om man har Sento Mits felger, fås i 165/60R15 og 185/55R15, begge rullemotstand C.

Stoler på deg og har i dag bestilt nye dekk til min Mjau som nå har passert 100.000 km.
Gleder meg til å prøve oppsettet :
Nokian Hakkapeliitta R2 185/55R15 (B) og Toyo Snowprox S943 155/60R15 (E)
#14
Slik jeg leser lovteksten må det være et privatrettslig firma som driver etter privatrettslige regler.
Jeg forstår det da slik at Drammen Parkering KF ikke er et privatrettslig firma men et kommunalt foretak som dermed ikke kan drive etter disse prinsippene.
Konklusjonen min blir dermed at de må enten
1) Gå tilbake til forskriften om fri parkering for ladbare biler eller
2) så må de omstøte Drammen Parkering KF til AS.
Har sendt mail til Drammen Kommune der jeg ber om forklaring og henvisning til hvilke lovhjemler de har benyttet seg av for å endre regelverket i Drammen.
#15
Fra hjemmesiden til Drammen Kommune:

Parkeringsreguleringer i sykehusområdet

Det innføres endringer i maksimaltiden for parkering på kommunale avgiftsplasser rundt sykehuset. Samtidig fordobles arealet for publikumsparkering på Waagaardsløkka. Dette for å bidra til bedre forhold for besøkende til sykehuset.



Det innføres maksimaltid på de kommunale parkeringsplassene i området rundt sykehuset. Samtidig åpnes hele Waagaardsløkka for publikumsparkering den 14/9. Kapasiteten der økes med det fra  90 til 178 plasser. Formålet med endringene er å øke sirkulasjonen på parkeringsplassene og gi publikum et bedre parkeringstilbud.
- På kantsteinsparkeringsplassene innføres det en maksimaltid på 3 timer.
- På Waagaardsløkka innføres det maksimaltid på 5 timer. El-biler som ønsker å parkere på Waagaardsløkka står på like vilkår som øvrige bilister og må fra 15/9 forholde seg til skiltet maksimaltid og parkeringsavgift.

Ved behov for å stå parkert ut over 5 timer kan sykehusets avgiftsparkering ved siden av helikopterlandingsplassen, med innkjøring fra Andreas Thunes gate, benyttes. Vi anbefaler også Thams gate p-hus.

Waagaardsløkka eies av Drammen Kommune og driftes av Drammen Parkering KF. Plassen ble privatrettslig skiltet og driftes etter dette fra den 15. september 2015.

Endringene skjer i samråd med Vestre Viken som samtidig gjennomfører omlegging av ansatteparkeringen.

Undrer meg sterkt om dette er lov !
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA