Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Snart-i3

#1
BMW i3 / Sv: Bytte ombordlader på 60ah fra 7,2kw 230v til 11kw 400v
mandag 21. september 2020, klokken 19:18
Gammel tråd, men her er svaret.
Det går ikke å bytte lader. Det er ikke mulig å gjøre nødvendige "retrofit" i databasen til BMW som kreves for å få oppdatering av programvare til "ny" versjon. Laderen vil derfor ikke virke uavhengig av om det er mulig å koble det opp fysisk. 
Når jeg byttet batteri til 94Ah fikk dette en "retrofit" og er registrert i databasen til BMW.
Dersom noen trenger en 11kW lader har jeg en billig til salgs.
#2
Polestar 2 / Sv: Bekreftet. Polestar kommer senere med varmepumpe.
tirsdag 28. januar 2020, klokken 20:57
Dette er interessant. Dersom du skal forvarme batteriet og varme kupeen, og du ikke skal ta strøm fra batteriet har jeg ca 2200W tilgjengelig på 10 A kurs. Dette er ikke nok for å varme batteriet, tine snø og få full varme i bilen uten varmepumpe. Jeg forventer tint og varm bil.
På diesel/bensinbilene har jeg 5200W varmeeffekt (Webasto - prioritet kupe) før jeg reiser og i tillegg 2000W elektrisk varme (dieselbil) + motorvarme når jeg har startet bilen.

Jeg har i3 med varmepumpe. På vinteren når det er kaos inn til Oslo og jeg har brukt 30 min ekstra på 20 km strekning, har jeg totalt brukt mindre strøm enn når jeg er i godt driv. Har ikke inntrykk at det samme gjelder for biler som ikke har varmepumpe.

For meg er totaleffekt på varmeapparatet viktig, jeg kjører kun varme biler. Strøm fra batteriet til varme skal lades opp igjen hjemme. Jeg har varmepumpe som et må-krav og ikke et bør-krav. Venter derfor med å effektuere bestillingen.
#3
Polestar 2 / Sv: Noen som var på Polestarshow 16/1?
lørdag 18. januar 2020, klokken 09:12
Jeg var der og synes de hadde en god presentasjon av hvorfor de lagde bilen slik de gjorde det. Har ikke noen stor følelse for Volvo (unntatt -73 164E og 240 turbo), men ble mer positiv til bilen enn jeg var før.
Dette ble presentert som mellomklassebil som skal konkurrere i Audi A4/BMW 3/Tesla M3 segmentet. De la mye vekt på design-detaljene og Android-integrasjonen. I utgangspunktet en-pedalskjøring som skulle konfigureres bort. Hengefeste (1500kg) synes de var bra på en elbil i denne klassen. De hadde fått 60 bestillinger første dagen av 300 på liste som hadde fått muligheten. De som sto på liste ville i puljer få mulighet til å legge inn bestilling før det ble tilgjengelig for alle.
Den enkeltes ønsker, behov og preferanser vil påvirke hva den enkelte kunde bestiller, men vi (reiste 2 sammen) konkluderte med at Polestar blir ett godt og konkurransedyktig valg i denne klassen. Personlig er dette min favoritt i denne klassen, men mange andre biler blir presentert neste 12 måneder.


#4
Audi e-tron / Sv: Hvor mye vil en e-tron koste i løpet av tre år?
torsdag 24. januar 2019, klokken 20:44
Som diskutert tidligere har også leasing-firmaene er mva-fordel på biler med mva, så selskapet sitt regnestykke er noe mer komplisert.
#5
Audi e-tron / Sv: norsk konfigurator og prisliste er oppe
torsdag 24. januar 2019, klokken 20:41
Klargjøring av hengerfeste er normalt klargjøring av el-anlegg, og et godt alternativ når det er leveringstid på selve festet. Det er bra at prisen for hengerfeste blir lavere når man alt har betalt for deler av leveransen ved å kjøpe en pakke som inkluderer klargjøring av festet. Det er ikke alltid slik (gjelder flere merker).
I oppdatert prisliste er det også nevnt at servo-lukking av dører har leveringstid, så det er en god grunn til å ta de ut av pakken.

Salg av reservasjon er ikke iht til avtalen med Audi, men man er fri til å selge en bil som alt er kjøpt.
#6
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
mandag 31. desember 2018, klokken 11:51
Nå økt til 4.
Audi leverer altså de første bilene mot slutten av året (dette er ikke ment som en spydighet, men positivt).
Ellers en meget fin oversikt.
#7
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Tekniske løsninger
søndag 23. desember 2018, klokken 15:55
Usikker på lyst, jeg har bare hatt sort.

Generelt er jeg skeptisk til lyse farger i interiøret, fordi jeg synes mange ser møkkete ut når de blir eldre. Det er sikkert også de som er mørke innvendige, men det synes ikke så godt.
#8
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Tekniske løsninger
søndag 23. desember 2018, klokken 13:01
Alcantara holder seg bra, og er på mange måter bedre enn skinn. Det er ikke så glatt. Har hatt det og det er godkjent hos meg. Det er ikke alt som er det.
Det veltet en gang kaffe i setet, men vasket det bare av.
#9
Audi e-tron / Sv: Jeg som nå har bestilt E-tron
tirsdag 18. desember 2018, klokken 21:10
Da er det utsolgt for begge versjoner av grå.
#10
Audi e-tron / Sv: norske priser på utstyr ute
onsdag 05. desember 2018, klokken 18:34
Jeg synes ikke dette var så ille.....
#11
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Tekniske løsninger
lørdag 01. desember 2018, klokken 10:06
Jeg har hatt radiostyrt bil og der var utviklingen

  • Elektronisk fartsregulator (mye mer effektiv)
  • Overgang til børsteløse motorer (mye større effektiv)
  • Ut med NiCa-batterier og innføring av LI-versjon (mye større lagringstetthet)
Lag dette i stor versjon, legg på effektiv kjøling (her er det forskjeller), så har du drivlinja i en el-bil

VW, Jaguar, Audi eller Tesla har ingen orginalitet på drivlinja. Alle enkeltkomponenter er optimalisert og teknologien tilbys i markedet. Også i dette markedet henger pris og kvalitet sammen. Utviklingen ligger i batteriene, og her må det forventes at store produsenter er senere ute eller tilbyr små serier pga risiko (ref Wankel-motoren hos Audi NSU Auto-union AG (nå Audi AG)). I tillegg gir en god sammensetning av kjent teknologi mer effektive løsninger. Der er det ennå forskjeller, men de dårligste vil lære av de beste.

Tesla er sterk på hvordan bilen er digitalisert, Audi er sterk på byggekvalitet inkl detaljer som noen verdsetter høyt og andre ikke legger merke til. De tilbyr utstyr som forventes i premium-klassen, men som familieklassen synes er høyt priset (termisk kamera,  matrix-lys, 4-hjulstyring(?)). I tillegg er det forskjeller på materialvalg, der de dyrere bilene har mer aluminium/kompositter og bedre materialer i innredning.

Største forskjellen på drivlinja ligger i kjøling og derav evne til å trekke tilhenger og levere effekt over tid. Effekt (som i vognkortet) er effekten som kan leveres kontinuerlig (sjekket biler på Finn).

  • 2016 Tesla X 90D 79 kW
  • 2017 BMW i3 75 kW
  • 2013 Nissan Leaf 80 kW
  • 2019 Audi e-tron ? kW

Samtidig er mer effekt over kortere perioder morsomt, og derav boost-funksjoner. Audi har ofte tidligere levert en
gradvis økning av effekt fra 0 km for å redusere belastningen på drivverket, kan virke som om de gjør det her også. Det blir spennende å se hva som blir endelige verdier på e-tron!
#12
Sitat fra: Mr Oizo på søndag 25. november 2018, klokken 11:06
Er ikke WLTP på 435 km mer eller mindre bekreftet allerede?
Combined sådan, vil jeg tro.
Nei
#13
5. person sitter ikke behagelig i min Audi A8 heller. i3 og BMW E93 (kabriolet) er begge 4-setere. Jeg har bare sære biler.

Når det gjelder biler skal alle ned til verdi 0. I mine beregninger ender billige biler på 0 etter ca 12 år og dyre biler etter ca 18 år. I tillegg legger jeg inn levetid i km. Dette vil nok også gjelde el-biler. Når utvalget er godt er det ingen som betaler noe særlig for gamle biler.

Anslår 12-15% avskrivning hvert år.
#14
BMW i3 / Sv: Integrert DAB
onsdag 14. november 2018, klokken 21:36
Hvordan har du klart det? Bruktimport?

Her er link til orginal antenne
https://www.etkbmw.com/bmw/EN/search/optionAppliance/58171/S654A
#15
BMW i3 / Sv: I wonder, hva er prisen på nytt 94 Ap batteri
torsdag 08. november 2018, klokken 22:00
Jeg satt inn en brukt 94Ah pakke på Bavaria Lillestrøm, så jeg regner med at de setter inn nye pakker også.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA