Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tallyho

#1
Model Y / Sv: TMY vs ID4
søndag 11. oktober 2020, klokken 15:24
Sitat fra: 1000kwh på fredag 25. september 2020, klokken 13:10
Kom fra VW til Tesla. På passaten bytta vi svinghjul, turbo, startlåsmekanisme, begge bremsekaliperne og masse mer før bilen var gått 120000km. Så at VW e er noe kvalitetsprodukt kommer jeg aldri mer til å tro. Det ser bra ut, men mye er laget akkurat for å holde garantitida.

Nå har jeg ikke hatt en Tesla utenfor garanti, men noen ting har det vært. Ingenting har medført stopp, men kanskje mest påfallende er at AC ble byttet pga. raslelyd. Byttet frontlykt pga døende ledstripe og baklykter pga fukt.

Hmmm: har/har hatt to Passater. Begge feilfri. Den eldste nærmer seg 19 år. Dessuten en Golf og en EGolf, også feilfrie. Har også en feilfri TMS 90 D 2016. Med feilfri mener jeg drifttsikkert, og uten feil ut over bagateller. Så langt er stillingen 1-1 mellom VAG og Tesla 8), kvalitetsmessig. Men klar + til Tesla for tekonolgien.
#2
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. februar 2019, klokken 13:27
Sitat fra: tallyho på lørdag 16. februar 2019, klokken 12:13
Sitat fra: Gitzern på lørdag 16. februar 2019, klokken 11:54
Ettersom det allerede er rigget opp med 400V og 4x40A betaler jeg nettleien allerede. Fastleien er på ca 6000 i året mener jeg. Klarer meg helt klart fint med 11kw også.
Det er effektavgift på gang om er par år. Da blir det blodig å fyre opp 22 kW på billading. Dobbelt så dyrt som 11:)

Eller billigere. Om det f.eks blir null effektavgift mellom 00 og 06. Da bør man ha rask nok lading til å fullade i det tidsrommet.

En slik løsning er ganske realistisk. Det er liten folkelig støtte for å ha effektavgift på tider der det ikke er kapasitetsproblemer i nettet.
Hvor realistisk det er vet vi intet om. At det blir dyrt å lade med 22 kW bør vi ta høyde for. At det blir billigere å lade med 22 kW i framtiden enn i dag er uansett helt urealistisk.  Politikerne bestemmer, ikke folket.
#3
Sitat fra: Gitzern på lørdag 16. februar 2019, klokken 11:54
Ettersom det allerede er rigget opp med 400V og 4x40A betaler jeg nettleien allerede. Fastleien er på ca 6000 i året mener jeg. Klarer meg helt klart fint med 11kw også.
Det er effektavgift på gang om er par år. Da blir det blodig å fyre opp 22 kW på billading. Dobbelt så dyrt som 11:)
#4
Audi e-tron / Sv: Rød eller blå industrikontakt (1 eller 3 fas)?
lørdag 16. februar 2019, klokken 07:53
Sitat fra: AJ82 på tirsdag 12. februar 2019, klokken 21:35
Hva tenker folket om dette?
Hva er vanligst rundt omkring når man er på tur...

A.J.
Etter snart 150.000 km i elbil har jeg aldri noen sinne hatt bruk for rødt adapter, knapt nok for blått heller. Jeg har et blått 3fase som jeg bruker hos svigers, that's it. Jeg anbefaler folket å vente med å kjøpe allskens overganger til man vet behovet.
#5
Sitat fra: Gitzern på torsdag 14. februar 2019, klokken 08:05
Er ikke noe krise med max 11 kwh, men tror jeg uansett rigger opp til 22kwh på hytta. Da er den klargjort for fremtiden. Blir nok bare elbil på oss fremover.
Vi snakker om 11 og 22 kW, ikke kWh 8).
Men med 22 kW lading er du utvilsomt rigget for astronomiske nettleie:-)
#6
Sitat fra: kodax på torsdag 14. februar 2019, klokken 06:25
Og bare for å være sikker: For å kunne få 22kW, så må man ha 400V, noe de fleste vel hverken har hjemme eller på hytta, da IT nett er mest vanlig?
Det viktigste poenget med 22 kW lading er at man kan utnytte type 2-stasjonene på tur. Hjemme greier man seg helt fint med 5-6 kW, på hytta har man det ikke travelt og greier seg med et 16A stikk. Behovet for rask lading på privaten er sterkt overdrevet, med mindre man har helt ekstremt spesielle behov.
#7
Sitat fra: daktari på torsdag 12. juli 2018, klokken 14:28
Tror fortsatt du hadde en betydelig medvind! På den annen side påpeker du en varmebølge, og 35 grader i snitt kan kanskje ha mye å si?
Kan i hvert fall love at vi hadde motvind nordover svenskekysten på vei hjem ???
#8
Kjørte 5.125 km t/r Trondheim Alpene i fjor med 167 Wh/km. S90D. Husker at noen av dere ikke trodde på meg da jeg la det ut på FB i fjor ;D. Enda jeg la ut bilde og all ting. Da krysset vi Tyskland i 100 km/t i snitt inkl. lading, dvs 130-150 på Autobahn i 30-38 grader.
#9
Det høres i overkant stressende å ha elbil uten å kunne lade hjemme. Men du kan jo prøve, og heller selge igjen om det ikke fungerer.
#10
Sitat fra: tallyho på torsdag 30. november 2017, klokken 16:56
Har Egolf 2015 som snart er ladet 50.000 km på 10A kurs. Større ladefart har aldri vært noe behov, overhode. Den har stort sett gått 5-8 mil/dag og er kun ladet hjemme om natta, eller rettere sagt ei halv natt. Så med mindre du har et impulsivt og uforutsigbart kjøremønster etter jobb har du strengt tatt ikke bruk for 6,6 kW lader. Husk at du kan lade 3-4 mil mens du spiser middag også.

Om du ender på Leaf, i3, E-up, E-Golf eller Soul er først og fremst smak og behag. Alle gjør jobben.
#11
Har Egolf 2015 som snart er ladet 50.000 km på 10A kurs. Større ladefart har aldri vært noe behov, overhode. Den har stort sett gått 5-8 mil/dag og er kun ladet hjemme om natta, eller rettere sagt ei halv natt. Så med mindre du har et impulsivt og uforutsigbart kjøremønster etter jobb har du strengt tatt ikke bruk for 6,6 kW lader. Husk at du kan lade 3-4 mil mens du spiser middag også.

Om du ender på Leaf, i3, E-up, E-Golf eller Soul er først og fremst smak og behag. Alle gjør jobben.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Parkere utendørs uten lader i 6 uker
torsdag 30. november 2017, klokken 16:16
Parker på Sandfærhus og bestill lading, så slipper du den bekymringen.
#13
Tesla / Sv: Tur-retur Vestfold - Troms med små barn - hjelp!
fredag 10. november 2017, klokken 13:37
Sitat fra: Brede på fredag 10. november 2017, klokken 13:09
Min erfaring med å kjøre biltur med ettåring vår er at 15 minutter er maksimal kjøretid og ørepropper anbefales på det sterkeste om en skulle forville seg inn i en tunnel.
Minimum to personer må være til stede i bilen i tillegg til barnet. En sjåfør som bør gjøre sitt ypperste for å holde konsentrasjonen på bil og vei mens kupeen fylles av raseri når setebeltene strammes i barnestolen. En person i baksetet som ikke må være redd for å by på seg selv og ha fantasi til å finne opp nye metoder for å underholde krabatet i løpet av ett kvart sekund.
Snacks av diverse typer kan hjelpe på situasjonen om barnet har en god dag, snacks kan også hjelpe sjåføren til å finne en viss livsgnist når en passerer 10 minutter kjøretid.

Om du skulle ha et barn som LIKER å kjøre bil så vil jeg gjerne ha dine tips!  ;D
Legg barnet i baksetet, tull det inn i dyne og stropp det fast. Mine barn sov alltid som steiner men våknet i 60-sonene. Løsningen var å kjørte mye og fort
#14
Tesla / Sv: Tur-retur Vestfold - Troms med små barn - hjelp!
fredag 10. november 2017, klokken 12:39
Har kjørt strekningen og det er veldig uproblematisk med Tesla.
1. Fru Haugans hotell i Mosjøen har både superlader og destinasjonslader. Det kan være et alternativ. Det er også destinasjonslader i Mo i Rana.
2. Vær obs på at ferga Bognes-Skarberget går sjeldent så sjekk rutetabellen og pass på å ha nok tid til superlading på Innhavet noen få mil sør for ferga.
3. Lading med Chademo er mulig i Tromsø, Nordkjosbotn og Fauske. Adapter anbefales på det varmeste. Type 2-kabel er også et must.
4. Det er smått med destinasjonsladere i Trondheim men plenty med andre typer ladere, f.eks i Munkegata. Sjekk på PlugShare.

God tur!

#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Er du gått lei?
torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:20
Sitat fra: OK på onsdag 25. oktober 2017, klokken 08:53
Alle biler levert på det norske marked sliter. Ja sliter med oss forbrukere som har et helt spesielt forhold til bil. Vi er blitt innpodet av myndigheter, foreldre og naboer at bil er luxus. Dermed stiller vi krav til produktet som kanskje noen ganger overgår det som er realistisk.

Det vi imidlertid ikke skal akseptere er å bli avvist av leverandør med usaklig argumentasjon det være seg i store eller små ting vi har på hjertet.

Det kan nok bli litt mye av hypen her inne til tider men ikke for mye av  å cruise i Tesla
At alle biler levert på det norske markedet sliter stemmer ikke. Min S90D 2016 har gått 31.000 feilfrie km :). Og det tror jeg gjelder de aller fleste. Jeg har ikke hørt noen i min omgangskrets som klager. Tvert om bare lovord å høre. Derimot er jeg lei av å høre på de få som er misfornøyd :-X
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA