Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tallyho

#1
Model S / Sv: Er du gått lei?
torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:20
Sitat fra: OK på onsdag 25. oktober 2017, klokken 08:53
Alle biler levert på det norske marked sliter. Ja sliter med oss forbrukere som har et helt spesielt forhold til bil. Vi er blitt innpodet av myndigheter, foreldre og naboer at bil er luxus. Dermed stiller vi krav til produktet som kanskje noen ganger overgår det som er realistisk.

Det vi imidlertid ikke skal akseptere er å bli avvist av leverandør med usaklig argumentasjon det være seg i store eller små ting vi har på hjertet.

Det kan nok bli litt mye av hypen her inne til tider men ikke for mye av  å cruise i Tesla
At alle biler levert på det norske markedet sliter stemmer ikke. Min S90D 2016 har gått 31.000 feilfrie km :). Og det tror jeg gjelder de aller fleste. Jeg har ikke hørt noen i min omgangskrets som klager. Tvert om bare lovord å høre. Derimot er jeg lei av å høre på de få som er misfornøyd :-X
#2
e-Golf / Sv: Priser service e-Golf
torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:17
Fikk pris på 3.190 fra Møller Trondheim. Det er snakk om andregangs service, ett år etter første. 47.000 km. + 1.588 kr for pollenfilter, bremsevæske og justering hovedlykter. Til sammen 4.778.

Er det ikke en noget stiv pris?
#3
Model S / Sv: Er du gått lei?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 08:10
Ja, jeg er lei. Ikke av bilen men av virkningen av elbilpolitikken. Siden Norge ble avkristnet har det kommet mange (av)guder. Teslapolitikken er en av de gudene. Den religionen er nå en av de mest fanatiske bevegelser i vår tid, med profeter og det hele. Å ymte politisk om at avgiftsfritt elbilhold må ta slutt får folk til å true med å stemme MDG og det som verre er, mens regjeringen blir idiotforklart.

Akkurat DET er jeg dritt lei, og sitter her og drømmmer litt om en ny BMW med lyd i
#4
Model X / Sv: X100D - Høyt forbruk og mye støy, 22" hjul
onsdag 11. oktober 2017, klokken 17:50
X, 22": 245 Wh/km på motorvei.
S,19": 170 Wh/km på motorvei.

Og det er åpenbart at høyere forbruk genererer støy, enten det skyldes dekkdimensjon eller luftmotstand. Energi på avveie har en tendens til det :)
#5
Model S / Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
onsdag 11. oktober 2017, klokken 17:02
Har S90D 2016. Alt funker ;D.
Fornøyd med nextgen-setene, skinnet er nesten som nye, AP1 funker utmerket, likeså autodim og regnsensor. Og ikke minst med lavt strømforbruk.
#6
Lading av Tesla / Sv: To biler samtidigt?
fredag 06. oktober 2017, klokken 18:23
Sitat fra: Prins_Phillip på mandag 02. oktober 2017, klokken 08:44
Ni som har to elbiler. Hur kopplat ni för att de ladda samtidigt uten at säkringen går?
Har Tesla og E-Golf på samme 3x32A kurs 230V. Ladestasjonen til Teslaen er satt til 32 A. Ladestasjonen til Golfen er begrenset til 16A. Siden Teslaen bruker "tofase" og Golfen bruker enfase kan jeg lade dem samtidig på (nesten) full skuv. Teslaen viser 27A.
#7
Sitat fra: KristianHa på mandag 02. oktober 2017, klokken 21:56
Handlet bil i dag ;D ;D ;D
Ble en 2016 S 90D som har gått i underkant av 20000km. Nå må vi bare finne ut hvordan den funker ::)
Takk for nyttige svar!!
Da handlet du rett
#8
Model S / Sv: Hjelp! 75D eller 100D?
tirsdag 26. september 2017, klokken 15:00
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. september 2017, klokken 12:55
For ordens skyld:
Her er en strukturert test av Ioniq, S70D facelift (dvs identisk med S60 og S75D)  og en fullustyrt P90D.
Forbrukstabell vises fra 5:05 og deretter ca 5:53.


192 Wh/km bekrefter det jeg har skrevet gjentatte ganger. Hvis man korrigerer for høy temperatur (Teslabjørns test ser ut til å foregå i kjølig vårvær), innkjørt bil og ikke minst innkjørte dekk med plenty luft, litt hjelp av dragsug fra trafikken osv så er 170-180 Wh/km oppnåelig med en S90D som cruiser på gode veier i 120 km/t.

1/3 høyere forbruk på X enn på S var forresten litt sjokkartet. Dealbreaker for min del.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Utvikling i bruktbilpriser på fossilt
tirsdag 26. september 2017, klokken 11:03
Den STORE kostnaden med bil er verditapet, uansett hvordan man snur på det.

Solgte en 15 mnd gammel helt ordinær men brukbart utstyrt BMW 5 til 78 % av nybilpris i fjor. Gått 30.000. Det svei. Men jeg mener at det illustrerer at vi bare må bite tenna sammen hvis vi ønsker å gå fra relativt ny fossil til elektrisk. Alternativet er egentlig å kjøre fossilen til den er 8-10 år, og så gå elektrisk etter det. Men da går man glipp av årevis med avgiftsfri bil, nesten gratis drivstoff og (enn så lenge) gratis bom.

Hadde jeg hatt bedre vett, hadde jeg  ikke kjøpt den BMWen i 2015 men gått rett på Tesla. Men i så fall hadde det blitt en pre-facelift, og da hadde jeg garantert angret på det også :-[, etterpå. Neida, saken er at bil er dyrt uansett, og i ettertid er jeg strålende fornøyd. Vi fikk tross alt 30.000 morsomme km i en BMW, etterfulgt av en minst like morsom elbil som er nesten gratis i drift..
#10
Model S / Sv: Hjelp! 75D eller 100D?
tirsdag 26. september 2017, klokken 10:46
Sitat fra: turfsurf på søndag 24. september 2017, klokken 13:28
Nå hadde vi en S 85D som vi kjørte bl.a ned til Italia og opp igjen, pluss en del annen kjøring på motorvei. Det er nettopp derfor tallene dine virker så usannsynlige. Jeg kjørt 85Den med ett snitt på 131Wh/km over 16 mil en gang, men da lå jeg i 90km/t bak bobiler og trailere. Vanligvis krysset den 200Wh/km når jeg nærmet meg 120km/t. Men 170Wh/km under kontrollerte former finner jeg svært usannsynlig. Med noen høydemeter eller kraftig medvind til hjelp, så ja. Men t/r under ellers uendrede forhold har jeg lite tro på. Men bevares, det er jo i så fall veldig bra om det går!
Det er jo nesten litt søtt at du (nesten) beskylder meg for å lyve, når jeg sier at vi kjørte nettopp tur og retur Trondheim-Alpene. :police: Høydemeter = 0. Medvind? Tja, det må i så fall være tidenes sammentreff at vi skal ha netto medvind av betydning over 5.125 km.

Du må nesten begynne å tro på det, eller teste sjøl med en innkjørt S90D, og ikke med en S85D, i 30 grader, før du sier mer om saken 8)
#11
Model S / Sv: Hjelp! 75D eller 100D?
fredag 22. september 2017, klokken 11:53
Sitat fra: fonberg på fredag 22. september 2017, klokken 11:22
Sitat fra: samotholt på torsdag 21. september 2017, klokken 20:05
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. september 2017, klokken 22:26
Sitat fra: tallyho på onsdag 20. september 2017, klokken 18:58
Jeg bruker 170 Wh/km med cruise på 120 km/t.
If you say so  8)
Å bruke 170 Wh/km i 120 km/t er for å si det mildt - imponerende. Å ligge under typical i den hastigheten...

Vi brukte rundt 225 Wh/km i 135 km/t med autopilot (var over en god del mil). Tilnærmet null høydeforskjell.

225 Wh/km i 135 km/t er pent forbruk, men realistisk.
170 Wh/km i 120 km/t med en TMS tror jeg ikke på, med mindre turen har betydelig negativ høydeforskjell.
Du får tro hva du vil. Men i juli en gang kjørte jeg fra Førde til Sandefjord. Statrtet turen langs Jølster i moderat fart (70-80) og meget tungt regn med overvann på veibanen, og brukte som forventet  220-250 Wh/km og lurte en stund på om jeg ville rekke fram til SuC Gol. Kom etter hvert på E18 i Vestfold i tørt varmt vær, cruise på 120, og brukte 170-180 Wh/km nedover Vestfold med høydeforskjell ca. 0. Det mønsteret har jeg registrert gang på gang.

5.125 km Trondheim-Alpene t/r i august endte på 167. Hadde kalkulert lading ut fra 250 Wh/km på Autobahn så jeg ble like sjokkert som dere andre når jeg så målingene.

#12
Model S / Sv: Hjelp! 75D eller 100D?
fredag 22. september 2017, klokken 11:45
Sitat fra: daktari på fredag 22. september 2017, klokken 09:51
Tallyho, brukte du range mode? Jeg bruker ikke det.
Uansett til trådstarter, når du beregner rekkevidden du trenger, foreslår å bruke 1,8 kWh/mil landevei (<80 km/t), 2,5 kWh/mil motorvei og oppunder 3 kWh/mil bykjøring eller motorvei på vinteren med taklast. Da bør du ikke gå tom for strøm. Aktiv kjøring drar mer.
Har aldri brukt range mode.
#13
Model S / Sv: Hjelp! 75D eller 100D?
fredag 22. september 2017, klokken 08:09
Sitat fra: Cobos på fredag 22. september 2017, klokken 07:58
Nå må mine data tas med en klype salt. Men jeg ble imponert over hvor lite min S85D på 19'' brukte på Autobahn i jevn fart. Jeg hadde strekk hvor jeg lå i ca 170km/t og jeg mener jeg brukte bare 220w/km. Komme seg opp til 170 fra 120 kostet en del, men hvis jeg fikk ligge der i 10-20km strekk med relativt flat vei la forbruket seg langt ned. Jeg opplevde det som en enorm forskjell fra min gamle S60 som brutke enormt med strøm i 170km/t.

Cobos
Som jeg skrev tidligere: Med to i bilen, ikke takboks, 19", mye luft i dekkene, kjøre på ACC altså jevn fart, varmt vær osv. så kjører man veldig billig med en S90D. Sikkert tilsvarende med 85D og 75D. Det virker som at de med P,+, Ludi, X og hva de nå heter, eller de uten D, ikke skjønner eller tror på det vi snakker om. Forskjellen er trolig mye større i praksis enn det de teoretiske tallene viser.
#14
Model S / Sv: Hjelp! 75D eller 100D?
torsdag 21. september 2017, klokken 07:12
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. september 2017, klokken 22:20
Sitat fra: Muffinman på onsdag 20. september 2017, klokken 18:28
Du fikk ikke 288wh/km ved å ligge jevnt i 120?

Nei. Dette var med 6 pers i bilen, Thule takboks og stort sett kjøring i 120-150km/t. S90D med 21". Bare tilfeldig at ap stod på 120 når bildet ble tatt. Prøver alltid bruke ap om jeg skal fikle med telefon.
Forbruket dras også opp av at dette ikke er jevn lunting på cruise.
Og det skal nevnes at på tross av godt driv på motorveien ble jeg stadig forbikjørt. Stort sett av nordmenn :)

Toppet seg med 320-330Wh/km på strekningen med høyest snitt. Kjøring gjennom Gøteborg dro både snitthastighet og forbruk ned.
IF you say so
#15
Model S / Sv: Hjelp! 75D eller 100D?
onsdag 20. september 2017, klokken 21:53
Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. september 2017, klokken 20:54
Det der sier ingen ting om fart eller forhold.
Jeg har heller aldri hevdet at målingen holder vitenskapelig standard
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA