Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ellbil

#1
Kjøpe elbil? / Når faller prisen på brukte Tesla?
lørdag 27. juni 2015, klokken 22:24
Nå kan man bestille 4-hjulstrekker Tesla med kraftig forbedrede seter og nesten like lang rekkevidde for 570 000. Samtidig vil eierne av 2 år gamle Tesla fortsatt ha over 500 000 for de gamle 2-hjulstrekkerne. Vi vet også at 1. generasjons Tesla er full av feil og mangler, noe 2. generasjon kanskje er kvitt. Når man sammenligner ny Tesla med gammel Tesla burde verdien være ca 100 000 mindre for 2-hjulstrekk, og i alle fall 100 000 mindre enn ny pga av alder, om man skal beregne et slags normalt verdifall. Om man sammenligner med andre elbiler burde prisen på en brukt Tesla ligge på halvparten av innkjøpt, ca 300 000. Er det overhodet noen som vurderer å kjøpe en gammel Tesla lenger?
#2
Sitat fra: sigurdi på søndag 30. mars 2014, klokken 18:54
Hvordan gikk det?

Kjørte til Statoil Fornbu. Det står hurtiglading på "pumpa", men det kom 30 % på 15 minutter, så det er nok ikke det hurtigste. Det var nok til å komme til Lierdumpa, ved Max hamburger. Der var det heldigvis slutt på abonnementsløsningen som var tidligere. Lastet ned en easy park app, la inn kortnummer og personalia. Da jeg åpnet appen hadde jeg ett valg, og det var å velge ønsket parkeringstid, og jeg tenkte "nei, fa.., dette er jo en parkeringsapp, nå blir vi stående her". Men det viste seg at appen bare var dårlig, for det står parkering men det betyr lading. Om noen blir stående og klø seg i hodet og ikke komme noen vei, så forstår jeg det.

Dette er ordentlig hurtiglading, etter 15 minutter hadde det økt med 50 %. Prisen er 92 kroner uansett hvor mye strøm du skal ha, det blir fort dyrere enn diesel. Men bedre å betale ågerpris for strømmen enn å bli stående. Uansett. Jeg skjønner hvorfor jeg aldri ser noen lade på hurtigladingen i Lierdumpa. Jeg passerer der flere ganger i uka, og ALDRI har jeg sett noen bruke stasjonen.
#3
Tak, vi drar nå. På lykke og måfå.
#4
 Vi helst ikke ha semihurtiglading. Fornebu har også semihurtiglading.

Hurtigladekartet på ladestasjoner er ikke spesielt bra. Det er ikke oppdatert på om stasjonen har abonnementsløsning eller om det er semihurtiglading. Og jeg har ikke strøm nok til å kjøre rundt på måfå bare for å oppdage at jeg må ha abonnement fra Grønn Kontakt for å få fylle...
#5
Sikringen gikk i natt, og vi skulle til Tønsberg for en time siden fra Oslo. På hurtigladekartet står f.eks. Statoil Snarøya oppført som hurtigladestasjon, men da jeg ringte var det bare semihurtiglading, kunne jenta opplyse. Andre hurtigladestasjoner tør jeg ikke kjøre til - de kan ha abonementsløsninger - og jeg har ikke abonnement - og jeg vil ikke bruke opp verdifull strøm bare for å oppdage at jeg ikke kan betale.

Jeg har nå 17 km kjøring på tanken. Vet noen om en hurtigladestasjon, primært Oslo Vest, som virker og som tar betaling med kort eller SMS-betaling(kanskje ikke telefonabonnementet ikke støtter SMS-betaling?, dette er ikke enkelt å være elbilist når strømmen mangler:-(
#6
Helt ny bil med varmepumpe. Men den blir umiddelbart varm om den ikke er tilkoblet strøm selv om den ikke kjører. Altså stått rolig hele natten - gjerne ute - og blir god og varm med en gang når bilen står i ro - altså før jeg har begynt å kjøre - uten strømtilkobling.
#7
Har sett i håndbok. Finner ingen løsning. Når bilen ikke er tilkoblet 10A strøm kommer det varme. Noen som har opplevd noe lignende?
#8
Lading / Sv: Finner ingen som har 32A ladestasjon på lager.
torsdag 21. november 2013, klokken 01:45
Sitat fra: GeirH på onsdag 20. november 2013, klokken 21:54
Sitat fra: Ellbil på onsdag 20. november 2013, klokken 18:49
Fortsatt ingen 30A ladestasjon. Elbilhjelpen.no har nå mistet kontakt med sin leverandør i Holland. Kanskje kommer stasjonene før 2014, kanskje ikke. Med tanke på at det ikke har skjedd noe verdens ting de siste månedene kan det fort ta noen måneder til.

Electrodrive justerer ned sine stasjoner til 25A på 32A kurs. Veldig irriterende, når konkurrenten en gang i en uviss fremtid kan levere 30A fra en 32A kurs.

Salto vil ikke levere til andre enn elektrikere. Et brev gikk visstnok fra Salto til en elektriker for et par uker siden. Men så hørte jeg ikke noe mer.

Jeg lar nå elbilen stort sett stå. Jeg trenger 32A lading 3 ganger i uka.

Jeg ser av tidligere innlegg at enkelte lager slike stasjoner selv for et par tusen kroner. Er det noen som kan lage en slik stasjon til meg, jeg betaler villig det den er verdt. Pick a number.

Hei.
Er det et problem at Salto leverer via elektrikker? Bare få elektrikkeren til å ringe Salto og bestill ønsket boks. Da får du den montert korrekt også. Pris kan jo være et argument, men det er i alle fall en metode som fungerer nå.

Geir

Salto har tatt kontakt med elektriker. Jeg fikk kopi av mailen for 14 dager siden. Elektrikeren har så mye å gjøre at jeg ikke blir prioritert. Og det er jo begrenset hvor mye man vil mase omkring dette. Dette er Saltos metode. Den fungerer svært dårlig, for å si det forsiktig.
#9
Lading / Sv: Finner ingen som har 32A ladestasjon på lager.
torsdag 21. november 2013, klokken 01:42
Sitat fra: Daeedor på onsdag 20. november 2013, klokken 22:15
Sitat fra: Ellbil på onsdag 20. november 2013, klokken 18:49
Fortsatt ingen 30A ladestasjon. Elbilhjelpen.no har nå mistet kontakt med sin leverandør i Holland. Kanskje kommer stasjonene før 2014, kanskje ikke. Med tanke på at det ikke har skjedd noe verdens ting de siste månedene kan det fort ta noen måneder til.

Electrodrive justerer ned sine stasjoner til 25A på 32A kurs. Veldig irriterende, når konkurrenten en gang i en uviss fremtid kan levere 30A fra en 32A kurs.

Salto vil ikke levere til andre enn elektrikere. Et brev gikk visstnok fra Salto til en elektriker for et par uker siden. Men så hørte jeg ikke noe mer.

Jeg lar nå elbilen stort sett stå. Jeg trenger 32A lading 3 ganger i uka.

Jeg ser av tidligere innlegg at enkelte lager slike stasjoner selv for et par tusen kroner. Er det noen som kan lage en slik stasjon til meg, jeg betaler villig det den er verdt. Pick a number.

Dette høres litt kjedelig ut , ja - men kan ikke Electrodrive sin stasjon levere 32A ut da ?  (på 40A kurs mener jeg å huske..?? Eller ..? )  Den stasjonen jeg fikk montert fra dem gir 16A ut fra en 20A kurs. Jeg har bare 3,3kW lader på min bil , så hadde ikke bruk for mere. Montering av kursen m/elektriker arbeider var inkludert i prisen på min stasjon, men det er jo ikke sikkert det tilbudet gjelder 32A stasjonen , selvsagt.

Jo, men nå har jeg fått elektriker til trekke kabel fra sikringsskap på 32A-kurs. Betalte noen tusen for det. Jeg fikk beskjed at 32A var nok når bilen bare trekker ca 29A.
#10
Lading / Sv: Finner ingen som har 32A ladestasjon på lager.
onsdag 20. november 2013, klokken 18:49
Fortsatt ingen 30A ladestasjon. Elbilhjelpen.no har nå mistet kontakt med sin leverandør i Holland. Kanskje kommer stasjonene før 2014, kanskje ikke. Med tanke på at det ikke har skjedd noe verdens ting de siste månedene kan det fort ta noen måneder til.

Electrodrive justerer ned sine stasjoner til 25A på 32A kurs. Veldig irriterende, når konkurrenten en gang i en uviss fremtid kan levere 30A fra en 32A kurs.

Salto vil ikke levere til andre enn elektrikere. Et brev gikk visstnok fra Salto til en elektriker for et par uker siden. Men så hørte jeg ikke noe mer.

Jeg lar nå elbilen stort sett stå. Jeg trenger 32A lading 3 ganger i uka.

Jeg ser av tidligere innlegg at enkelte lager slike stasjoner selv for et par tusen kroner. Er det noen som kan lage en slik stasjon til meg, jeg betaler villig det den er verdt. Pick a number.


#11
TLC / Sv: 4800,- for den årlige Leaf servicen...
lørdag 16. november 2013, klokken 02:18
Sitat fra: keca på fredag 15. november 2013, klokken 23:22
Ja, jeg forteller deg at dette er tull!

Det er vel ikke helt sånn at forbrukerkjøpsloven alltid er bedre enn garantien. Den er egentlig aldri det, garanti er noe som skal være "bedre" enn loven, gi forbruker tilleggsrettigheter utover loven. Er det like eller dårligere rettigheter enn lovverket er det ikke lov å kalle det garanti.

En ting man kanskje kan slite litt med hvis man ikke tar servicer eller om man ikke bruker merkeverksted, er lakk og rustgaranti. Har ikke sjekket opp vilkår for Nissan, men mange bilmerker har dette som et krav. Dette begrunnes med at de da årlig kan kontrollere lakkens tilstand, evt. utbedre hvis de oppdager noe. Så når man da har kjøpt seg en japaner (gjelder sikkert euro-leaf også), som det trolig vil finnes eksemplarer kun 2 år gamle Leafer som er gjennomrustet, da hadde servicekostnadene blitt småpenger..


PS. bruker aldri håndbrekket jeg heller..

Noen ganger vet man bare ikke om folk gjør seg dummere enn de er...kanskje du kan forklare oss uvitende om hvorfor du ikke bruker håndbrekket.

Så godt som ingen som gir såkalte garantier kjenner til lovverket. Et enkelt søk på google og ved å åpne øverste treff traff denne
http://bil.aftenposten.no/bil/Disse-bilmerkene-gir-ulovlige-garantier-11278.html#.UobFWMTckdg

Om du skal følge fabrikantenes krav for å få rustgarantien vil det fort koste deg en ekstra bil i garantiperioden. Dette diskuteres på utallige fora, her er bare en av de utallige

http://vgd.no/forbruker/bil/tema/1780595/tittel/rust-mercedes-ml-2006-model/innlegg/40093619/

Om bilen din ruster før det har gått 5 år har du uansett lovverket i ryggen.


#12
TLC / Sv: 4800,- for den årlige Leaf servicen...
fredag 15. november 2013, klokken 20:01
Sitat fra: ellen40 på torsdag 24. oktober 2013, klokken 18:52
Noen som vet hva som nye "euro Leaf" har i serviceintervall?
Samme som de japanske? Mener selgeren snakket om 2 år.

Skjønner at bremsene trenger å smøres for å holdes som nye, men usikker på
hva annet som "må" gjøres med bilen.

Hvis man hopper over en service etter 2 år kan Nissan da nekte å reparere bilen om den totalhavarerer etter 4,5 år (for eks. Dette med at forvarmingen er på med batteristrøm og at bilen så startes direkte - kan gi totalhavari) ?

Bremsene trenger ikke nødvendigvis smøres så ofte. Enkelte har aldri smurt bremsene, og bremsene fungerer bra allikevel. Du merker når bremsene trenger å smøres. Det tar sannsynligvis mange år. Det minner meg forøvrig om en nabo, en pensjonert sivilingeniør, som sa at han aldri brukte håndbrekket, fordi en gang, for mange år siden, da hang bremsene seg opp. Han hadde ikke brukt håndbrekket på mange år, sa han, og når han dristet seg til å bruke det så hang det seg opp. Derfor skulle ikke håndbrekket på den nye bilen hans brukes. Aldri(hva skal man med en sivøk.tittel når man ikke forstår basal mekanikk)!
Moralen er altså, til en viss grad, at bremsene virker så lenge de blir brukt.

"Annet" som gjøres på en service er inspeksjon. Jeg kjenner et par mekanikere. De forteller at service på nye biler gjerne går unna på minutter. De inspiserer. Alt virker. Ingenting blir gjort. Pris 5000 kroner.

Nissan kan ikke nekte å reparere bilen såfremt bilen er under 5 år. Du har Forbrukerkjøpsloven i ryggen på biler kjøpt i Norge. Om du så ikke har tatt en eneste service så skal allikevel bilen vare i over 5 år, såfremt du ikke har vanskjøttet den noe inn i granskauen. Bremsebelegget varer ikke så lenge, det er slitasjedel, men resten av bilen skal vare i 5 år eller mer og du har fulle rettigheter uten at en eneste service er tatt. Forbrukerkjøpsloven er alltid bedre enn garantien.

Nå kommer det ganske sikkert et par på banen og forteller at dette er tull, bl.a. en pompøs moralistisk kar med skjegg. Men det blir ikke tull fordi tullinger sier det er tull.
#13
Lading / Sv: Finner ingen som har 32A ladestasjon på lager.
tirsdag 12. november 2013, klokken 18:29
Sitat fra: PerBear på søndag 10. november 2013, klokken 21:35
Sitat fra: Daeedor på søndag 10. november 2013, klokken 20:05
Dessuten må du ha en 40 amperes kurs for å sette opp en 32A lader , såvidt vites. (min leverandør satte opp en dedikert 20A kurs for min 16A lader , og det var egen jordfeil krets utenom 20A automaten , som også var helt spesiell. Den fantes ikke på lager i Norge, var noe med treghetsfunksjon og temperatur - så den måtte bestilles fra produsent)  Min ladestasjon kjøpte jeg fra "Electrodrive Europe" og den leveres også i 32A utgave. Leveringstid var 4 uker. Lykke til.... ;D
Hvorfor spesiell jordfeilbryter når EVSE boksen har det innebygget? Virker som elektrikeren din enten skriver regning med gaffel, jfr. Ø. Sunde, eller så vet han noe som andre ikke vet... ???

Jeg fikk samme svar fra Kristian hos Salto. For å benytte stasjonen fra Salto med et 32A støpsel, må det kobles til jordfeilvern type B, til en kostnad på nærmere 3000 ink. mva. Salto opererer med eks. mva-priser, da de bare selger til elektrikere.
#14
Lading / Sv: Finner ingen som har 32A ladestasjon på lager.
tirsdag 12. november 2013, klokken 18:25
Sitat fra: X-Trail på søndag 10. november 2013, klokken 20:40
Har en sånn 32a hjemmelader fra Electrodrive stående i utstilling på jobben. Den er sikkerttil salgs. Send pm hvis iinteressert :)
I flg Mathias hos dere må Electrodrive-stasjonen enten ha en 40A-kurs eller stasjonen må stilles ned til å bare yte 25A. Dvs at det tar nesten en time ekstra å lade med Elektrodrive vs en Salto eller en annen type.
#15
Lading / Finner ingen som har 32A ladestasjon på lager.
søndag 10. november 2013, klokken 13:17
Jeg har nå ventet en måned på ladestasjon fra elbilhjelpen.no. Og foreløpig er leveringen bare utsatt og utsatt, mens jeg trenger lading hver dag, og må vente i flere timer ekstra på bilen skal lade seg opp med en 16A. Jeg har en 32A kontakt på veggen med dedikert kurs og 230V/3-fas kontakt, og skulle hatt en stasjon med støpsel for denne. Noen som kjenner til et slikt produkt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA