Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OAndersen

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
onsdag 04. april 2018, klokken 00:12
Rekkevidde er en relativ ting med mange variabler. Men har nå hatt tre Leaf'er, den første Euro-leaf med 24Kw, 30Kw og nå den nye LE. Bor nord i Oslo og har hytte på Vegglifjell i Numedal. Alle tre bilene har nå vært på "hyttetur" - en strekning som i utgangspunktet kun er snaue 17 mil, hvorav de siste 10 km er kraftig stigning fra bygda opp på fjellet.

Med Euro leaf'en var den turen absolutt gjenstand for rekkeviddeangst. Ikke minst fordi den siste hurtigladeren var på Kongsberg. Normalt sett endte vi på ett sted rundt 15-18% igjen på batteriet når vi kom til Kongsberg. Der måtte det hurtiglades så mye som mulig for å ha mulighet å komme frem, helst 95% eller mer. Var det kaldt, kunne vi glemme det, samtidig som vi måtte kjøre veldig pent fra Kongsberg og opp, helst 10km under fartsgrensa. En gang måtte vi stoppe på vertshuset i bygda, strekke en kabel gjennom ett vindu å låne strøm mens vi spiste middag - for i det hele tatt komme opp. Flere ganger har vi hatt to streker -- på batteriet siste kilometeren og hjertet i halsen. Hjem måtte vi stoppe og lade ved Hokksund og nesten til 95% der også for å rekke hjem.

Med 30Kw versjonen ble det bedre. Vi kom til Kongsberg, stort sett med 25-30% igjen. Men måtte fortsatt lade godt på Kongsberg og var fremdeles litt forsiktige oppover dalen. Men sum var at vi generelt følte oss sikrere. Så kom det hurtiglader på Kiwi på Lampeland, som hjalp betraktelig på tryggheten. Hjemover stoppet vi fortsatt ved veikroa utenfor Hokksund og ladet. Riktignok med mer strøm igjen enn på 24KW'en men vi måtte fremdeles lade til min 80% for å rekke hjem.

Nå har vi riktignok kun vært på èn tur med nye LE, men til gjengjeld med fullastet påskebil. Vi kjørte uten å tenke på fart og kjøreøkonomi. Vel vitende om at det nå også var kommet en hurtiglader på Veggli, valgte vi å ikke lade i Kongsberg - selv om vi stoppet for en handletur. Når vi kom til bygda, hadde vi 18-19% igjen. Mao en enorm forbedring fra tidligere. Litt usikre på hvor mye som evt gikk med de siste 10 km opp på fjellet, tok vi en ladestopp, ikke minst for å sikre at vi hadde nok strøm til å komme ned igjen - dersom noe uforesett skulle skje. Men jeg tror vi hadde kommet opp, selv uten ladestopp. Selv om det da kun hadde vært 5-8 % igjen. På retur kjørte vi uten ladestopp og kom hjem med ca 18% og med god margin - uten å føle at vi måtte holde igjen. Kort sagt en enorm forbedring fra de to foregående modellene!

For oss, er det rett og slett hva vi håpet på. Ser alt for mange henger seg opp i antall km uten å ha noen referanser. Her kunne jeg ha blitt skuffa over at vi "kun" får 170km ut av bilen og forventet minimum 200 - men på den annen side så er det kupert terreng og en del motorvei - og bilen parkerer fullstendig egenskapene til de to forrige bilene. Ikke bare på rekkevidde - men bilen er sterkt forbedret på alle områder! De irriterende dårlige vindusviskerne er byttet ut med fungerende viskere (wow), veldig god støydemping, aktivt bruk av kameraer og parkerings sensorer, flere tekniske forbedringer som løfter inntrykketmange hakk - selv om propilot bærer preg av å være første generasjon. Når en blir kjent med effektiv bruk av både e-pedal og propilot systemet og hvor det fungerer (og ikke) er ihvertfall jeg solgt. Veldig fornøyd så langt!
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Dagens skrøne?
fredag 27. september 2013, klokken 20:02
Det stemmer dessverre. Jeg bestilte Tekna med hengerfeste for sykkel - men når de skulle montere oppdaget de at dette ikke var offisielt støttet på Euroleaf allikevel, eller 2013 modellen om du vil.  :-\
#3
Lading / Original EVSE kabel - for kort på nye modeller?
fredag 27. september 2013, klokken 10:18
Vi fikk vår nye Tekna i begynnelsen av september og oppdaget nylig at den originale EVSE kabelen er endret fra tidligere modeller? Generellt ser kontrollboksen ut til å være litt mindre - men det som er av størst betydning, er at kabelen fra boksen til Schuko stikk kontakten er kortere! Faktisk så mye kortere at den ikke passer til noen av de offentlige ladestolpene! Når du lukker dekslet på ladestolpen, treffer den kontrollboksen og du får ikke ladet... Dvs har testet èn gang i Oslo og det gikk så vidt det var. Men feks den på McDonalds på Frogner, der går det ikke i det hele tatt. Oppdaget det, samtidig som hurtigladeren der var ute av drift og med lite batteri fra før...

Iflg selger var han blitt oppmerksom på dette nylig og har tatt det opp sentralt i Nissan... Noen andre som har samme erfaring? Evt fått noen tilbakemelding fra Nissan?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA