Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Allman

#1
Lading / Sv: LEAF. 6.6kW eller 3.3kW?
fredag 22. august 2014, klokken 10:33
Hei,

Du kan lese mer om 6.6kW lader her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13235.0.html

Allman
#2
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kjørelengde
tirsdag 13. mai 2014, klokken 14:48
Hei,

Ang. rekkevidde og forventninger, les denne:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13713.msg207972.html#msg207972

200+ km er mulig, eksempel*:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=7022&start=550#p291344

Allman

*Varm klima, flate veier og trolig by/utkant, dvs. ca. 50-70 km/h.
#3
GOM / Sv: Forventet rekkevidde på nye Leaf
mandag 07. april 2014, klokken 12:56
Hei,

Det finnes ikke fasitsvar på rekkeviddespørsmålet. :)

Husk at oppgitt rekkevidde er under optimale forhold. Det er sjelden man kjører under optimale forhold. :) Noen klarer over 200 km på en lading. Hvordan...?

Faktisk rekkevidde avhenger av hvor, når og hvordan man kjører.

Eksempel: du får vridd betydelig flere km ut av batteriet ved jevn kjøring i 50-60 km/h i flatt terreng kontra 110 km/h på motorvei med forbikjøringer og oppoverbakker.

Tenk fysikk og energi. Det er mange faktorer som spiller inn (se nederst) og som "stjeler" batteriprosenter uten at man er klar over det. Samme rute kan resultere i mer/mindre forbruk avhengig av hvordan og når man kjører.

La oss se på to case'er:

Case 1: sommer, 20 grader Celsius, sommerdekk, tørr veibane, jevn fart i 65 km/h, flatt vei (kanskje til og med noen lange nedoverbakker), ingen stopp, ingen forbikjøringer, ingen passasjerer/last, varme / AC av, vindstille eller medvind.

Case 2: vinter, -7 grader Celsius, piggdekk, våt/glatt veibane, ujevn fart (mage biler på veien, kø), varierende terreng med krevende oppoverbakker, flere stopp pga. lyskryss/kø/veiarbeid/omkjøring, osv., fire-fem aggressive forbikjøringer, 1 passasjer pluss bagasje, varme / AC på, mye motvind.

...og her kommer poenget:

Det blir feil å sammenligne rekkevidde i case 1, dvs. antall kilometer under optimale forhold (som forhandler prater om) med rekkevidde i case 2. Det er her mange tar feil og tror at de kan kjøre 200 km uansett; slik er det naturligvis ikke. Til sammenligning: en voksen person kommer langt hvis han går med grei/jevn fart i OK terreng og 15 grader Celsius, men klarer kanskje under halvparten hvis han må løpe opp bratte bakker i 30 grader Celsius.

Når noen spør om rekkevidde: svaret kommer an på hvor, når og hvordan man kjører, alternativt må svaret gis i 4 kategorier:

Kategori 1: by/utkant, sommer
Kategori 2: motorvei, sommer
Kategori 3: by/utkant, vinter
Kategori 4: motorvei, vinter

Allman

PS, vanlige faktorer: temperatur, dekk, dekktrykk, hastighet, veiforhold (tørt/vått/snø/is, asfalt, jord, grus), kjørestil (jevn vs. ujevn pga. kø, forbikjøringer, lyskryss, veiarbeid, osv.), antall stopp, terreng (oppover/nedoverbakker), passasjerer/last, varme / AC, vind og ikke minst smart bruk av ECO og Brake modus.
#4
Ja, men spørs når og hvor de dukker opp. Noen som vet? Dumt om de rekker å få opp 2-3 stk. ca. november 2014.  ::)

Allman
#5
Dekk / Felger / Sv: Lufttrykk
torsdag 03. april 2014, klokken 09:21
Kenneth: det står 2,5 bar på lappen i døra (de ser litt slappe ut med 2,5). Originaldekkene hadde ca. 2,8 bar ved levering. Noen kjører med 3,0 bar eller mer pga. økt rekkevidde (6% ekstra uten merkbar slitasje i følge rykter).

OBS! Viktig med frisk vårluft i sommerdekkene, fuktig høst/vinterluft kan forvirre TPMS.  ;)

Allman
#6
Lading / Sv: Ladekabel stjålet på Gardemoen i P11
onsdag 02. april 2014, klokken 12:27
Denne:
(se vedlagt bilde)
#8
Hei,

Jeg antar det er greit med 100% parkert i ca. 8-16 timer, men etter det bør man kjøre eller sette på varme/kjøling. Bør ikke stå flere dager med 100%. Samme gjelder lavt nivå: bør ikke stå for lenge under 20%.

Leste her på forumet at hurtiglading flere ganger samme dag er greit. Hvis jeg forstår det riktig er det daglig hurtiglading som frarådes.

Kjørte selv ca. 252 km i februar med 3 hurtigladinger samme dag (tur: 30 min, destinasjon: 20 min og på retur: 30 min). Detaljer: startet med 100%, mesteparten motorvei i 80-110 km/h, ca. -5 Celsius, pigg, OK føre, varme på, kun fører, ingen last. Hadde det travelt så forbruket var noe høyere enn vanlig. ECO av ved forbikjøringer, ellers på. Brake modus / regenerering ved behov (istedenfor bremsing og mot slutten av "store" nedoverbakker).

Etter hvert som temperatur på batteriet økte (pga. konstant høy fart og hurtiglading) fikk jeg mer ut av de siste to hurtigladingene kontra den første. Batteritemperatur lå til slutt ca. i midten (5 streker) - og jeg opplevde gunstigere forbruk med "lunken" (varm?) vs. kald batteripakke; men det kan også være pga. at retur var etter 22:00, dvs. lite trafikk => jevn fart => OK forbruk. Apropos det, nok en viktig faktor: ujevn kjøring = rekkeviddedreper de-luxe, særlig på motorvei. Best når man har god fart / moment og klarer seg med 10-20 kW, men dette oppdager de fleste etter hvert som de blir kjent med bilen.

Merk: dette er antakelser / synsing, jeg har ingen referanser eller konkret info som støtter påstandene.  ::)

Allman
#9
jkirkebo: MindViruz refererte nok til den andre tråden (ref. Tesla eieren som var uheldig med nettleverandør), i TMS kan man justere ladestrømmen i bilen; og helt riktig: Leaf har ikke denne muligheten i bilen. Leaf eiere med 6,6 kW lader og 32A eller 25A kurs justerer på lader (utenfor bil) hvis konstant 32A blir for mye vs. resten av husets strømforbruk/behov.

Heh, jeg kom til å tenke på at det tar jo bare en time eller to med 32A (kommer an på hvor full/tom bilen er); så man kan jo lade "raskt" en time med full pupp før matlaging, klesvask/tøk, osv.  osv. igangsettes. :)

Allman
#10
jkirkebo: Jepp, godt poeng, lader må kunne skrus ned til 25A, men de fleste som selges støtter vel det.

Allman
#11
MindViruz: Jepp, det er slik jeg ser det og. Nettleverandør trenger ikke å blande seg inn, men det har jo skjedd, ref. f.eks. her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9457.msg122166.html
Nettleverandør tillater ikke installasjon av 32A 1 fas 230v kurs  (Lest 3045 ganger)

Syns 50A inntak er for lite hvis vaskemaskin / oppvaskmaskin / tørketrommel / komfyr /  varmekabler / ovner / osv. brukes mye. :) 63A og oppover er bedre.

Uansett, vi er enige.

Poenget mitt var at det ikke er bare-bare å få opp et 32A kurs i et hvilket som helst hjem, det beste er å få en fastpris fra elektriker (dvs. konkret holdepunkt) før man tar 6,6 kW avgjørelsen hvis primærmålet er å lade med 6,6 kW hjemme. Alt annet blir synsing/gjetting.

Allman
#12
Hei,

Hva er forskjellen på 16A og 32A kabel, kun det at 32A har tykkere kabel? Man får vel ladet 16A med 32A kabel så det er vel 32A man bør gå for hvis/når det dukker opp offentlige 32A stasjoner, eller hva?

Allman
#13
Til trådstarter / Ekko:
Du har kommet frem til samme konklusjon som mange andre. :)

Ulempene er kost og forlenget leveringstid.   :o

Fordelen er mulighet for betydelig raskere lading (fra 0 til 80% på 2-3 timer), hvis/når man har behov og uttak for 6,6 kW lading. Ikke nødvendig, men kjekt/praktisk. :)

Det kommer flere/nye offentlige "Modus 3 - Type 2" ladestasjoner, spesielt i Oslo-området:

http://www.osloby.no/nyheter/Elbil-sjokk-i-Oslo--350-nye-ladestasjoner-7463058.html

http://elbil.no/ladestasjoner/1193-bruksanvisning-nye-oslo-ladepunkt-for-elbil

Imidlertid er det er uklart hvor mange av disse som tåler 6,6 kW (32A). Finnes det en oversikt? Hvis jeg husker riktig: majoriteten er 16A (3,5 kW). Har også lest at de har skrudd ned gamle 16A stolper til 10A (2,3 kW) pga. varmeutvikling/sikkerhet.

Oppsummering/info ang. lademoduser, kontakttyper, ladefart, osv. for Leaf:

Lademodus
- Lademodus 1: Uaktuell for Leaf (240V/1fas eller 480V/3fas, ingen styringsenhet mellom uttak og bil).
- Lademodus 2: 240V/1fas, maks 32A, styringsenhet integrert i ladekabel (boks på kabel).
- Lademodus 3: 240V/1fas, maks 32A, styringsenhet integrert i ladestasjon.
- Lademodus 4: 480V/DC, maks 100A, hurtiglading, styringsenhet integrert i ladestasjon.

Uttak på vegg/ladestasjon
- Husholdnings- "Schuko" kontakt: 230V/1fas, 10A (normalt) eller 16A
- Type 2 "Mennekes" kontakt.

Bilen er utstyrt med
- Type 1 kontakt for 240V/1fas maks 3500 Watt eller 6600 Watt (hvis bilen har 6,6 kW lader).
- CHAdeMO/hurtligladerkontakt for DC opptil 480V/125A, 50 kW.

OBS! Original Nissan ladekabel er kun 10A (Schuko-plugg-->styringsenhet-->Type1 plugg), den kan omstilles til 16A (må sendes inn) eller du kan kjøpe justerbar ladekabel 6A/10A/16A for ca. 5000,-

Ladefart (under optimale forhold)
- 240V/10A/1fas (ca. 2300 Watt): ca. 10% pr. time
- 240V/16A/1fas (ca. 3500 Watt): ca. 16% pr. time
- 240V/32A/1fas (ca. 6600 Watt): ca. 40% pr. time (hvis bilen har 6,6 kW lader)
- 480V/100A/DC (ca. 50.000 Watt): ca. 40% pr. kvarter

For Harrytur: "Modus 3 - Type 2" 32A ved gamle Töcksfors shoppingsenter.  ;)

Det er kjekt å kunne lade 40% pr. time (ca. 40-50 km pr. time), via. gratis "Modus 3 - Type 2" 32A uttak. Du trenger da en Type2-til-Type1 kabel, det koster ca. 2000,- i Norge (blodpris, burde vært 500,-). Spørsmålet er hvor mange 32A ladestasjoner som kommer og hvor...

Allman


PS#1: Bruk av industrikontakt (blå eller rød) for 6,6 kW lading f.eks. på langtur er også mulig, MEN: krever styringsenhet mellom uttak og bil (dvs. du trenger en portabel 32A lader), dette er et eget kapittel og uaktuelt for det fleste (for dyrt med mindre man har 32A hjemme og bruker samme lader hjemme og på tur).

PS#2: 32A kurs hjemme kan bli en utfordring hvis gammelt inntak/anlegg må oppgraderes. Mange tror "det er jo bare ny sikring, ledning og kontakt" til maks 9.000,- Det går som regel greit hvis anlegget er "moderne", men det kan også være en kostnadsbombe. Det har vært meldinger på forumet fra folk som fikk avslag på 32A/1fas kurs fra nettleverandør pga. potensiell skjev fasefordeling i nabolaget. Lurt å undersøke 32A-mulighet i heimen (rett og slett få det installert før bilkjøp) hvis primærmålet er 6,6 kW lading hjemme.
#14
Lading / Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
torsdag 20. mars 2014, klokken 10:50
Hei,

6,6 kW lader er ikke standard, må bestilles før bilen produseres og koster ca. 7000,- NOK ekstra. Forhandlere/selgere sier "du klarer deg fint uten", har inntrykk av at de er generelt lite interessert i å pushe det.  ::) Mulig det er som Emil skriver, at de ikke tjener noe på det og at det tar lenger tid å få bilen (ref. forhåndsbestillinger, dvs. biler som står klare for import/salg), osv.

Kjøper må selv gjøre research og vite om han/hun trenger 6,6 kW. Svært praktisk hvis man har tilgang på 32A kurs f.eks. hjemme/jobb og trenger å lade raskt / flere ganger om dagen og/eller på langtur (med 6,6 kW tar det ca. 2-3 timer fra 0% - 80%).

Hvis jeg har forstått det riktig kan 6,6 kW lader ikke ettermonteres, det er i alle fall offisiell info. Det er dumt. Det finnes folk som har ettermontert selvutviklet* 6,6 kW lader, men dessverre ingen kommersielle tredjeparts-produkter/tjenester som muliggjør oppgradering.

Allman

*
http://www.greencarreports.com/news/1078184_evse-upgrade-testing-6-6-kw-upgrade-to-halve-leaf-charging-time

http://www.evdl.org/archive/index.html#nabble-td4656950


#15
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Chademo mot slutten?
fredag 14. mars 2014, klokken 14:00
Hei,

Helt enig. Det sier seg selv at hurtigladere må støtte gjeldende standarder - som for tiden er CHAdeMO og type 2 combo (DC) - på samme måte som bensin og diesel på bensinstasjoner. Imidlertid er det nok ikke alle som blir oppgradert/utvidet og da hadde vært kjekt med overgang/kabel som gjorde om fra type 2 combo (DC) til CHAdeMO eller andre veien (CHAdeMO til type 2 combo for f.eks. elGolf'ere).

Allman

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA