Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rapid

#1
BMW i3 / Sv: Takstativ
mandag 11. september 2017, klokken 18:23
Tipper tilsynet vil bemerke at det mangler lysbjelke...eller har du funnet en løsning på det?
#2
BMW i3 / Sv: Faceliften er ute på nettet
onsdag 30. august 2017, klokken 20:58
Helt klart sparebluss. Men for min del kunne de spart seg den fæle chromlisten over dørene også.... :-1-:
#3
BMW i3 / Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
lørdag 22. april 2017, klokken 10:28
Min bil går ofte strekket Stavanger - Kristiansand. Rekkevidde er endel væravhengig spesielt vest for Flekkefjord.

Men dette er ikke noe stress i det hele tatt. Kristiansand - Moi bør gå fint. Men vær obs på at det kan være kø i Flekkefjord. Pit Stop kan være et bedre alternativ om du sliter med å komme til Moi.

Generellt så kjører jeg som en bensinbil mht fart og varme. Laderne står tett som hagl på dette strekket. Bare å klattlade litt i 10 min når det passer å stoppe :) (Lyngdal, Pit Stop, Flekkefjord, Moi, Helleland, Vikeså, Ålgård og mange i Sandnes/Sola/ Stavangerområdet.
#4
BMW i3 / Sv: 2018 i3 FL i kamo
tirsdag 14. mars 2017, klokken 22:48
Ser ut som det muligens blir skjerm nesten i Teslastørrelse

#5
Nissan e-NV200 / Sv: 40+ kWh e-nv200
søndag 05. mars 2017, klokken 19:03
Det ser ut som om Nissan satser på Hydrogen for lengre rekkevidde

https://www.tu.no/artikler/lanserer-nissans-elbil-med-hydrogen-rekkeviddeforlenger/377493#cxrecs_s
#6
Model S / Sv: Hjelp til kjøp av tesla s
onsdag 22. februar 2017, klokken 17:47
https://www.tesla.com/no_NO/preowned

Flere i din prisklasse her med utvidet garanti...
#7
BMW i3 / Sv: Hurtig hjemmelader - div
mandag 20. februar 2017, klokken 20:01
Sitat fra: Autowinder på mandag 20. februar 2017, klokken 18:42
Jeg synes det er en fordel å få en bil som kommer hjem og plugges inn kl 23 med 10% SOC, ladet helt opp inkl klimatisering og forvarming av batteriene ferdig til 07:30. Tror det blir vrient med 10A i en bil med den største batteripakken, mens det bør være mulig med 16A.

For såvidt enig. Men 8,5 timer på 10A er over 19kWh inn på batteriet. Det holder i de fleste tilfellene for å komme seg på jobb dagen etter en lengre tur. Kjøremønsteret definerer hvor mye ladestrøm som er nødvendig. Enig med Zuexi. Hør med styret. Dersom borettslaget tillater 16A lading så er jo det gull. Om du ikke kan få mer enn 10A så er det ingen grunn til ikke å skaffe i3. Det viktigste tror jeg er å lage en løsning med fast ladepunkt som gjør at bilen alltid plugges i når du parkerer.
#8
BMW i3 / Sv: Hurtig hjemmelader - div
mandag 20. februar 2017, klokken 18:15
Hvor mye ladefart trenger du? Jeg spør fordi de fleste, inkludert meg selv, overvurderer behovet for å lade hurtig hjemme. Jeg har lagt opp 400V 32 A med egen fordelingstavle i garasjen. Men lader bare med 10A. Jeg kjører mellom 5 og 10 mil daglig. Når jeg plugger i på kvelden er bilen alltid fulladet (det minste batteriet) lenge før jeg har planer om å kjøre ut igjen. Med 10A lader du mellom 1,5 og 2 mil i timen. Om jeg en sjelden gang kommer hjem fra "langtur" og trenger hurtig påfyll er det bare å svinge innom en hurtiglader.
#9
Sitat fra: Sanderson på onsdag 08. februar 2017, klokken 21:03

Brukte denne teknikken for å få tilgang til "skjult servicemeny" for å lese av Battery max capacity og den viste 18 kw/h max capacity. Er dette da normalt eller bør jeg tenke at min kommende 3 år gamle bil har pådratt seg en ca 16% reduksjon i max capacity fra 22 kw/h

18 er innenfor normalen. Varierer bittelitt etter dagsformen ;D   Denne viser uansett netto tilgjengelig og ikke brutto 22.

Ang klimatisering så får du et valg i displayet når du parkerer og trykker på start/stopp knappen....
#10
Enig med TorS. Går helt fint med litt planlegging. Lad så ofte som mulig. Flere korte pauser er bedre enn å vente på fullading som tar en evighets tid. Ved å legge inn destinasjonen for hver etappe får du et veldig godt rekkeviddeestimat. i3 er bra sånn. Følg med på gjenstående antall km i navigasjonen i forhold til estimert gjenværende rekkevidde. Reduser fart og eventuelt varme om marginen blir liten. Husk at rullemotstand (snø/regn) og ukontrollerbar luftmotstand (vind) er like ille eller verre enn kulde når batteriet og bilen først er varm. Så 20km i margin er lurt i forhold til eventuell endring i føreforhold. Batteriet har litt over 18kWt tilgjengelig om sommeren. Når jeg kjører i regnvær og nullføre med rundt 80 og noen høydemeter opp og ned havner forbruket rundt fort opp mot 1,6kWt pr. mil. Lad så ofte du kan, aktiver klimatisering (varme) under lading så du ikke fryser ihjel  ;) . Ellers så synes jeg selv ECO PRO + er noe tullball. Null varme og ventilasjon i mange timer funker ikke i minusgrader. Anbefaler Comfort eller Eco Pro med temperatur på 17-18 grader.
Gode klær spesielt på beina, og varme i setet. Men om du lader ofte nok er det Comfort og stuetemperatur som gjelder.



Husk å skrive reisebrev her på forumet  :)
#11
Model S / Sv: Spissestag - bakstilling - hjulvinkler - dekkslitasje mv
tirsdag 07. februar 2017, klokken 19:13
Har Tesla Stavanger erkjent og lært noe? Eller bør eksisterende og kommende Teslaeiere i Rogaland belage seg på service og vedlikehold annet sted?
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Klattlading?
lørdag 07. januar 2017, klokken 09:43
Klattlading er ikke noe problem med dagens batteriekjemi.  En god regel er å lade når en kan, ikke når en må. Alle moderne biler minus tidlig Leaf og Tesla har innlagt stor nok buffer i topp til at en kan lade til 100% hver dag uten å bekymre seg for noe som helst. De to nevnte har vel mulighet til å stoppe på 80% til daglig bruk. BMW anbefaler at bilen alltid står tilkoblet. Det mest kritiske er om batteriet lades ut helt.
#14
BMW i3 / Sv: Varmeseter
onsdag 28. desember 2016, klokken 23:51
Kjører konsekvent på tre jeg  ::)   Ikke ofte det føles for varmt, deilig med en bil som har litt effekt i setevarmeren 8)
#15
BMW i3 / Sv: Sykkel og Ski / brettholder til i3.
onsdag 21. desember 2016, klokken 21:01
Et "hengerfeste" fra http://torkliftcentral.com/rving-and-towing/ecohitch/bmw  virker egentlig ganske ideelt for å få med seg diverse volumiøse saker bakpå i3.

Men her i landet er det krav til lys og skilt som synes. Hvordan får en koblet ekstralys på i3 bak? Vil en Canbus boks fra andre BMW modeller virke?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA