Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hetlsh

#1
Model S / Sv: Er du gått lei?
fredag 20. oktober 2017, klokken 21:48
Hei,
Dette minner meg om en standard forelskelse i 7-års utvikling. Enorme følelser i begynnelsen og en ser bare det positive. Etter tre-fire år; Nå må det skje noe? Barn- ekteskap eller slutt på forholdet? Hvis forholdet overlever og Autopilot SW 3.0! kommer tidsnok, så kommer nok 7 års krisen snikende allikevel med total adskillelse og store økonomiske tap
#2
Model S / Sv: Tesla vibrerer.
lørdag 16. september 2017, klokken 10:33
Good Year AS2 sommerdekk er virkelig et problem. Jeg har de på en Mercedes E-klasse med 18" originale AMG felger. 3 av 4 dekk fikk buler på innsiden som medførte mye risting og verkstedsbesøk. Kostet mye penger og frustrasjon. Anbefales ikke. Les også BMW forum hvor de beskriver samme problem på flere tråder. Det var til og med en Silent Recall på dekkene i Canada og USA.
#3
Model S / Sv: Batterifeil P85
onsdag 21. juni 2017, klokken 21:33
Jeg har en P85+ 2014 som fikk samme feil på batteriet. Fikk også nytt batteri fra Nederland. Feilen skal vistnok være kontaktoren som blir overopphetet. Den blir skiftet til ny type og feilen har ikke kommet igjen for min del. Eldre biler blir kontinuerlig oppdatert med nye deler slik at den blir bedre og bedre. Imponert over servicen.  :)
#4
Sitat fra: nortrahof på torsdag 28. juli 2016, klokken 10:46
Er luggingen der på CC (Cruise Control)?
Dersom den forsvinner, kan det være et mekanisk slakk i opphenget til disse på "wattpedalen".

Det skal være 2 potensiometer der (noe biler har hall-element). Disse skal overvåkes innbyrdes. Dersom det er stort avvik mellom disse potensiometer, får du alarm. Det er imidlertid sjeldent at "trackingen" stemmer 100% så ofte legger fabrikkene inn et "vindu" som de innbyrdes avlesningene skal ligge innom. Ikke alle bilfabrikker summerer verdiene og deler på 2 for å få et jamnt resultat. Noen har andre algoritmer for å velge hvilket potmeter som skal styre bilen. Det kan derfor være at valg av potmeter har betydning i software og ikke klarer å "bestemme seg" for jevnt pådrag?

Det skjer uten Cruise Control. Forklaring fra en Sivilingeniør som driver med programmering av elektromotorer sier at alle motorer har noen turtallsområder de kommer i resonans. Løsningen er å programmere det slik at en "hopper over" de turtall som gir resonans. Normalt merker ikke brukerne dette. Hvis en legger seg akkurat i den hastighet hvor en har kuttet strømmen så blir det lugging. Jeg har hatt det både på original DU og den nye jeg fikk for noen uker siden. Det skulle være flere slike områder som skaper utfordringer.
#5
Jeg har også litt svak lugging i min P85+ desember 2013 og fikk forklart fra en sivilingeniør innen fagområdet at det skyldes noen turtallsområder hvor magnetfeltene ikke "glir" like bra over til neste spole.  Dette er vist vanlig på alle elektromotorer med frekvensstyring. Tror alle har det men ikke alle merker det? 56 km/t i litt motbakke tror jeg er området som er utfordring med litt lugging, (I hvert fall på min bil med med stor motor.).De små motorene har det muligens i et annet turtall/hastighetsområde?
#6
Model S / Sv: Stavanger - Hovden - Stavanger og forbruk?
fredag 12. februar 2016, klokken 21:25
Hvis en kjører via Evje, så er det også superlader i Bygland utenfor Evje mot Hovden. Vi foretrekker den ruten da en slipper ferjekø og trøbbel med eventuell kolonnekjøring over Haukeli.
#7
Model S / Sv: Drive unit failure
søndag 17. januar 2016, klokken 11:22
Sitat fra: pej på søndag 17. januar 2016, klokken 11:06
Det er nå feil på min sen-2015 85D. Klanker som bare det. Tror de famler i blinde fortsatt...

S85D har ikke spline lenger slik som på de store DU'ene
. Det er en hel aksling som gjør forbindelsen. Det er nok noe annet som er løst eller bare stabiliseringskontroll ESP som slår inn og lager klakk lyd hvis det er glatt som er helt normalt?. Det har skjedd på min også og da konkluderte Tesla med at det var ESP klakk lyd og jeg har kjørt 37.000 km etter det uten problemer
#8
Model S / Sv: Mulig å bytte til ny type spyledyser?
fredag 15. januar 2016, klokken 23:19
Er det noen som har vinterpakke på nye biler og hvordan er dysene i 60-80 km/t. Gir de nok væske til å få vasket vinduene bra? Sprer dysene eller er det fremdeles 4-stråler?
#9
Model S / Sv: Mulig å bytte til ny type spyledyser?
fredag 15. januar 2016, klokken 23:01
Jeg har vinterpakke og oppvarmede dyser med totalt fire enkle tykke stråler. Det har vært vanskelig å få de til å fungere i hastigheter over 30 km/t pga lufttrykket presser dem ned. Ser at de bilene uten vinterpakke har bedre spredning. Men de uten vinterpakke fryser lett til og virker ikke ved noen få minus. Dette er forresten helt identisk problem på mercedes med og uten varme i dysene. (Har hatt mercedes i 25 år før Tesla). Mistenker at det er de samme dysene i Tesla? Finnes det nye dyser som er bedre og som både sprer bra og har varmekabel, eller må mann ha enkle stråler for at de ikke skal fryse? Kan ikke Tesla programmere vindusviskerne til å vente noen ekstra sekunder før vindusviskeren starter da ville det kanskje vært nok spylervæske på selve vinduet og viskerbladet selv om de blir presset ned i fart?
#10
Model S / Sv: Ingen feil/problemer
torsdag 07. januar 2016, klokken 19:43
I dag var min P85+ på 2 års service på Forus og 41.000 km. Det eneste var justering av en spylerstråle som jeg ønsket litt høyere opp på vinduet, ellers vanlig skifte av kupefilter, bremsevæske og vindusviskere som er omtrent det eneste som skiftes på en Tesla. Utfordringen er at de ikke alltid henger med i service avdelingen pga. lite erfaring og bagateller blir unødvendig kostbare å utbedre.

Bilen kom tilbake nyvasket innvendig og utvendig. Herlig nybil følelse. Leiebilen jeg fikk var en MB E250CDI og det er det eneste jeg kan klage på. Makan til rakling fra 4'ern. Mener de sa at vi skulle få Tesla som lånebil når jeg kjøpte i 2013?
#11
Model S / Sv: Hvor mange km/sesonger har du kjørt på dine 21"?
søndag 02. november 2014, klokken 01:21
Jeg har 18000 km med P85+. Nå er det 3-4mm igjen bak og 5-6 mm foran. Greit nok med tanke på noen av de riv startene jeg har hatt. Kan nok doble levetiden, men det er ikke like gøy. ;D
#12
Model S / Sv: Støymåling Audi A6 vs TMS
søndag 27. juli 2014, klokken 23:57
Sitat fra: Harlex på fredag 25. juli 2014, klokken 22:50
Det pussige med Teslaen min er at i området ca 115 km/t til 130 km/t så kommer det en ulelyd... Dette er erfaring etter de siste dagers kjøring (2800 km) på Autobahn og tilsvarende...Antar det er fra dekk... Goodyear 19"....men over 130 km/t så forsvinner lyden på en måte... Og under 115 km/t er det stille... Pussig... Har dette vært diskutert og konkludert rundt?

Vi er nå i Danmark og var en liten tur i Tyskland. Vi har også tilsvarende med P85+ med 21" originale Michelin dekk. Mulig at det kan være noe resonans? Lyden var litt som "Begynnende hull i eksospotten"
#13
Du vil i så fall bli den første av 35000 biler som opplever dette da vi ellers hadde lest om dette allerede.
#14
Model S / Sv: Hjul tar borti innerskjermen
onsdag 25. juni 2014, klokken 21:25
Forresten, Er det ikke 20mm forskjell på innpress på de bakre felgene i forhold til de fremre på Tesla P85+++ Har du P85+ Kan du ha montert feil hjul fremme? ;D :-X
#15
Model S / Sv: Hjul tar borti innerskjermen
onsdag 25. juni 2014, klokken 21:15
Mercedes e-class V6 2009 mod sliter de nedre bærekulene med 18" felger. De sier ca. 70.000km i gjennomsnitt. Hørte foresten fortsatt klunkelyden på Mercedesen og tror at de skiftet bærekulene litt tidlig og pga sprekker i gummien. Mistenker den bolten med spor i den store foringen. Det kan være en slik løs bolt som medfører at det ovale hullet har mistet taggene og glir frem og tilbake på bolten. Teslaen er også en tung bil med store hjul. Det amerikanske Tesla forumet vil ha diskutert problemer med bærekulene hvis det var større slitasje enn normalt der. Det har jeg ikke sett til nå.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA