Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kvikken

#1
Dekk / Felger / Sv: Leaf med 15"-felger
tirsdag 22. mars 2016, klokken 12:37
Ikke-suspendert? Du mener vel ikke-fjæret som i not-suspended.
#2
DRIFTSBATTERI / Sv: Batterigaranti?
tirsdag 22. mars 2016, klokken 12:26
Takk for suverene svar :) Da beholder jeg nok bilen i 5 år og ser ann underveis. Hvordan får man påvist at kapasiteten har krympet under garantien hvis ikke rapporten viser dette, er antall bar-linjer i bilen godt nok?

Er det noe krav om at man ikke skal ha ladet til 100% eller hurtigladet for mye ift. denne garantien?
For å komme frem til jobb om vinteren så må jeg lade 100% på 10A hjemme over natten. 80% går akkurat med litt små marginer om sommeren.

Noen som vet hva det koster å bytte eks. 1 celle på verksted og hvor mange celler 24Kwh pakken består av? Er det slik at noen celler slites mer enn andre eller slites disse forholdsvis jevnt?
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Biler på finn
torsdag 10. mars 2016, klokken 17:58
EL-Piano:
Jeg lurer også litt på det for jeg tenkte å bytte min 2013 Leaf hos BNH et sted mellom 3-5 års bruk og da er det dårlig PR å gi en altfor dårlig takst.
#4
DRIFTSBATTERI / Batterigaranti?
torsdag 10. mars 2016, klokken 17:46
Når jeg kjøpte Leaf i 2013 leste jeg noe om 7-års garanti som utløses hvis man har mistet mer enn 20% kapasitet. Husker jeg feil? Hvordan er detaljene på denne garantien og hvordan fungerer den?

På 1. års service fikk jeg en batteritestrapport, det fikk jeg ikke på 2. års service. Stemmer det?
#5
Veldig godt innlegg Tutti og helt enig med deg der.
#6
Ladeplasser og ladekabler / Fortum Charge & Drive Lillestrøm
onsdag 09. mars 2016, klokken 13:24
Denne kan vel egentlig fjernes?

2 ganger midt på dagen siste 3 måneder hvor jeg har prøvd denne har den fortsatt stått ute av drift. Kundeservice sier at den har vært lenge ute av drift og at de ikke vet når den fikses.

Begge gangene har jeg vært avhengig av kun 5min lading på Lillestrøm (for å komme til neste lader på destinasjonen) hvor det akkurat har kommet noen på den andre laderen ved kinoen (som da alltid står 20ish minutter) hvor man da svipper innom den på BNH som ikke ser ut til å være mulig å holde i drift.

Tilbake igjen på ABB er det da selvsagt nye i kø.
Burde være mulig å få til minst 2 fungerende hurtigladere på Lillestrøm?
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladetid Kiwi, Kløfta
mandag 18. januar 2016, klokken 23:01
Jeg bruker aldri "guessometer" for å beregne hvor mye jeg har igjen å kjøre, jeg har lært meg til å bruke restprosent på batteriet og vurdere forholdene selv. Ved å alltid forholde meg til gjenværende prosent på batteriet har jeg også lært meg hvor mange prosentpoeng av batterikapasiteten jeg trenger for en del strekninger under forskjellige forhold. (ikke bare km og temperatur spiller inn men også elevasjon, føreforhold, nedbør/vind etc.) Det blir etterhvert automatisk å "loggføre" i minnet hvordan forholdene var, hvor langt du kjørte på hvilken strekning og hvor mange prosent man benyttet.

Bare tips til at slike gjetninger fra bilen om gjenværende kjørerekkevidde kan være meget risikabelt og direkte feilinformere deg ift. at du ikke kommer frem til neste lader mens du egentlig ville kunne gjøre det. Eller ennå verre at "gjettometeret" sier lenge at du har mer enn nok rekkevidde til å nå neste lader men så platselig faller brått og sier at du ikke har sjangs i havet til å nå frem.

EDIT:
At å forholde seg til batteriprosent er mer nøyaktig har jeg testet et par år og aldri gått under 3-4% når jeg har kommet hjem som da har stemt ift. beregningene jeg selv har gjort. Ved bruk av "gjettometere" har jeg blitt stående et par ganger.

Jeg har også vært veldig i tvil når jeg ikke er erfaren på strekningen, men analysert avstanden, forholdene osv. og hva dette trenger av prosentpoeng batteri, kommet frem til at det skal gå og jeg har kommet frem selv om rekkeviddeangsten forsøkte å fortelle meg noe annet.


Veldig OT men greit å kunne være klar over som elbilsjåfør.
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ny eGolf - Jippi?? vel.......
mandag 18. januar 2016, klokken 22:44
Å slippe forbi på rettstrekkene er selvsagt, men det betyr ikke at man skal måtte kjøre av veien fordi en utålmodig sak ligger 5 meter bak fangeren din når du kjører i fartsgrensen på rettstrekkene. De fleste gjør det så klart likevel av hensyn til egen sikkerhet.

Å slippe forbi, er i mine øyne, å ikke hindre en forbikjøring ved 1. å øke fart eller 2. legge seg unødig mot midten. Enkelte presterer å gjøre nettopp dette og skaper unødig farlige situasjoner.

Men å kjøre i fartsgrensen på rettstrekning synes jeg blir feil å definere som at man ikke slipper forbi. Klarer man ikke å kjøre forbi på en rettstrekke når man ligger i fartsgrensen så ser jeg ikke helt nødvendigheten av forbikjøringen. NB! I det man ser at en bil starter forbikjøring bør man så legge seg litt ut mot veikanten og om mulig senke farten noe for å gjøre forbikjøringen sikrere.

Det jeg gjør når jeg vil ha noen forbi er 1. blinke mot veikanten eller kjøre av i en bussholdeplass, avkjøring, 2 runder i en rundkjøring osv. Eks. sent i kveld var det svinglatt og mange hadde kjørt av veien. Jeg lå nøyaktig i fartsgrensen og senket den noe i svingene. Likevel måtte jeg kjøre av veien 2 ganger i løpet av 5km for å bli kvitt 2 rumpekjørere som neppe sparte noe tid da de kjørte av til boligfelt kun kort tid etter.
#9
TB:
Titter også på innfartsparkeringer og kombinere med kollektivt. Lest litt om den på Grorud men det sies at den er kun for togreisende? http://www.jernbaneverket.no/Jernbanen/Stasjonssok/-G-/Grorud/
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ny eGolf - Jippi?? vel.......
søndag 17. januar 2016, klokken 18:29
Bare for å reformulere hva jeg mente, "Veier med fartsgrense 80km/t som også har svinger som kan være risikable på glatt føre".
Ellers helt enig, at det skal være feil å senke farten før en sving som kan være glatt på vinterføre eller i regnvær ol. blir bare merkelig.

#11
arthur:
Hvorfor skulle det være egoistisk å betale med private midler for å stå på en parkeringsplass i 8 timer mens man er på arbeid?

jkirkebo og nime:
Takk for konstruktive forslag, skal titte på det. Har vurdert dette før men trodde jeg kunne stå på nevnte parkering én arbeidsdag. Er det også tidsbegrensning under 8 timer for elbil?

Når det gjelder denne:
https://www.oslo.kommune.no/parkering/endring-i-avgiftstid-og-parkeringsavgift-pa-offentlig-parkering-i-oslo-article32209-3028.html

Litt merkelig at de kobler ut elbilpolitikken her og kaller bil for bil ift. luftkvalitet. Hvis bilfritt også skal inkludere elbiler så forstår jeg ikke helt tankegangen ift. luftkvalitet (svevestøv er et minimalt problem om det pålegges piggfritt). Hvis de ønsker et bilfritt Oslo inkludert elbiler er de nødt til å hurtigbygge enorme parkeringshus for pendlere i utkantene ved t-baner etc. ASAP.

Heldigvis er dette kun en vinterissue, da jeg kommer til å sykle det meste av sommeren. (Det er vel også egoistisk Arthur).
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ny eGolf - Jippi?? vel.......
søndag 17. januar 2016, klokken 12:24
Selv om jeg har forsøkt å holde meg unna denne fart-diskusjonen så må jeg neste kommentere det at noen mener det er helt feil å senke farten før en sving, eks. ned til 60 på en vei med 80 grense. Jeg håper virkelig man da ikke kjører bil på glatt vinterføre om man skriver slike innlegg i januar 2016.

Ift. tilsvaret under:
Kjører selv daglig på veier med 80 grense med svinger som er farlig glatte under -10. De fleste svingene der går dog helt greit i 80 på tørre sommerdager. Men jeg synes aldri det er feil å senke farten i svingene om føreren har behov for det.
#13
Dette betyr at man ikke lenger kan parkere der for å være på jobb fra 8-16?

Oslo Kommune Bymiljøetaten
Parkeringsplass
Forbeholdt spesielle kjøretøy/kjøretillatelser.
Parkeringsrestriksjoner: Kun for innehavere av tillatelse
Type: Betal og vis, Åpent tak
Betalinger akseptert: Mynter, Kort, Betal-med-mobil
Betal-med-mobil: easy:park brukere kan betale ved å ringe 03456 (plassering id 2250)
Høydebegrensninger: Ingen
Antall plasser: 166

Riktignok er denne infoen fra parkopedia og kan da være helt feil. Men jeg mener at man tidligere kunne stå der i 8 timer hvis man betalte for 8 timer (eks. med en fossil leiebil mens elbilen er på verkstedet).


EDIT:
http://www.oslosk.no/index.php/nm-allround-2011/innkvartering-og-parkering
I følge Oslo Kommune sine sider er det hvistnok ikke påkrevd spesialtillatelse men at man må ut og putte på penger hver 2. time. Da må jeg finne meg en ny parkeringsplass :/

Jeg pendler ~10mil  totalt til/fra jobb med elbil men nå 1-2 uker har jeg leiebil (fossilbil) mens min Leaf er på karosserioppretting. Det vil ta alt for lang tid for meg med mitt bosted med kollektiv. Bussruter ble lagt ned i 2015 som gjør kollektivalternativet til en særdeles tærende utholdenhetsprøve man ikke lenger orker i en alder av 50ish.

Jeg kjøpte meg elbil for å kunne pendle til jobb på en måte som fungerer for min familie, min arbeidsgiver samt skal være i henhold til regjeringens ønsker av oss som bilister for å bedre luftkvaliteten i de store byene.


Etterhvert kan det være man klarer å få jobb et sted nærmere bostedet (Luksus), men per i dag er ikke arbeidsmarkedet optimalt for den slags tiltak og det kan være det tar tid før man, spesielt i en slik alder, kan velge og vrake av arbeidssteder.
#14
PS.
Jeg er ikke i mot kortbetaling, jeg var en sterk tilhenger av det tidligere. Dog etter å ha vært vitne til hva aktørene selv sier om kortbetaling har jeg mindre tro på dette enn en løsning basert på RFID og ser med gru på om alt skal inn på mobile APPer. Skal man på død og liv bruke mobilen til alt så håper jeg de velger en RFID basert teknologi som NFC som heller ikke krever at mobilen er "online" til enhver tid.

Hvis det er slik at Fortum allerede har fått til noe som gjør at du kan bruke deres RFID kort over alt så er det dette jeg kommer til gå over til.

Jeg har brukt kortbetaling i Hamar og Moss og synes selvsagt det var praktisk (dog med litt dårlig synlighet på skjermen til kortleseren i sollys). Tror jeg også benyttet kortbetaling i Fredrikstad og Drammen dog usikker. Men bransjen har hatt mange år på seg å velge dette som en allerede godt etablert betalingsløsning men siden vi ikke allerede ser dette som en standard virker det døfødt å presse den veien.


EDIT:
Årsaken til at jeg ser på en praktisk størrelsestilpasset RFID brikke på nøkkelknippet som tryggere enn mobil og kredittkort størrelse RFID brikker osv. er at jeg oftere hører at man får frastjålet mobiler, kortholdere og lommebøker enn biler og nøkkelknipper.

En liten RFID brikke man kan ha i bilnøkkelknippet synes jeg virker tryggere. Mister man bilnøklene får man heller ikke kjørt bilen.


EDIT2:
Ellers når det gjelder kortbetalingsterminaler i utearealer så er det ekstremt mange dårlige løsninger. Å betale med kort for t-bane og lignende i Oslo er helt håpløst da de ikke en gang har lys på skjermene og lyset ovenfor slukker før man skal slå koden. Noe av det samme opplevde jeg på betalingsterminalen for hurtiglading i Hamar, nesten umulig å lese i sollyset.
#15
I tilfelle misforståelse.

Jeg mener ikke at alle skal måtte bruke elbilforeningens rfid brikke men at alle betalbaserte ladere bør som minstekrav støtte bruk av denne brikken. I tilfelle dette kom uklart frem.

Årsaken til at jeg nevner elbilforeningens rfid brikke er naturlig nok fordi disse jobber aktivt for å forenkle elbilistens hverdag og har samarbeid med aktørene i markedet.

Ellers har jeg etter ca. 2 års bruk ikke opplevd problemer med at brikken og avlesning ikke virker men opplevd ymse problemer med at SMS og annet ikke fungerer.

Når det gjelder økonomi og lønnsomhet ift. driften så har aktører selv ytret at det ser ut som RFID er den rimligste modellen etter å ha vurdert alle valgene som SMS, App, kortebetaling etc.

Mobilbasert betaling er et lite kaos i seg selv. mCash, Apple Pay, ymse NFC baserte løsninger (rfid teknologi) etc. Når man ikke en gang ser ut til å klare å lage en god felles standard for sluttbrukeren her så tror jeg vi må vente lenge.

Skal man omsider havne på mobiltelefon for betaling for alt så håper jeg det velges en løsning som ikke krever trykking på mobilskjermen.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA