Siden ingen kom med forslag så måtte jeg tenke selv. Witro Bil stoler jeg ikke på og de har forsøkt flere ganger uten å fikse årsaken til at løsekassen fryser om vinteren. Dette har tydelig sammenheng med det som forårsaket vranglåsen, nemlig vann.
I dag har vi skrudd og tenkt og fant ut av det til slutt.
Første hinder: Hvordan fjerne dørtrekk på en lukket dør
Heldigvis er Nissan Japansk, ergo er plasten tynn og bøyelig. Man bøyer ut dørtrekket i overkant ved vinduet slik at det kommet ut av sporet mens man rykker plastpluggene løs fra karrosseriet ved å dra i dørtrekket (retning inn i coupeen). Vinduet må selvfølgelig være nede for å få bøyd ut trekket i overkant. Deretter dras dørtrekket opp.
Så til fiksen: Det er så enkelt og banalt på grunn av dårlig design og plukking av deler fra "hylla". Vaieren som går mellom dørhåndtaket og selve låsekassen er 40 cm lang. Den trenger egentlig ikke være lengre enn 20 cm. På grunn av dette ligger vaieren i en god bøy. Vaieren har, som på sykkelen, en plast strømpe. Pga av at den er alt for lang for Leafen blir den liggende i bøy, som nevnt. Når den med tiden trekker vann så blir det liggende vann i strømpen som skaper en rusten vaier. Ergo "går" vaieren dårlig. Fiksen ble WD40 og trekking av vaieren frem og tilbake inntil den beveget seg tilfredstillende. I tillegg valgte vi å ikke feste plasthetten over festekulen som festes i låsekassen, da denne gjorde at vaieren gikk tregere. Bakdøren fungerer nå som tiltenkt.
I dag har vi skrudd og tenkt og fant ut av det til slutt.
Første hinder: Hvordan fjerne dørtrekk på en lukket dør
Heldigvis er Nissan Japansk, ergo er plasten tynn og bøyelig. Man bøyer ut dørtrekket i overkant ved vinduet slik at det kommet ut av sporet mens man rykker plastpluggene løs fra karrosseriet ved å dra i dørtrekket (retning inn i coupeen). Vinduet må selvfølgelig være nede for å få bøyd ut trekket i overkant. Deretter dras dørtrekket opp.
Så til fiksen: Det er så enkelt og banalt på grunn av dårlig design og plukking av deler fra "hylla". Vaieren som går mellom dørhåndtaket og selve låsekassen er 40 cm lang. Den trenger egentlig ikke være lengre enn 20 cm. På grunn av dette ligger vaieren i en god bøy. Vaieren har, som på sykkelen, en plast strømpe. Pga av at den er alt for lang for Leafen blir den liggende i bøy, som nevnt. Når den med tiden trekker vann så blir det liggende vann i strømpen som skaper en rusten vaier. Ergo "går" vaieren dårlig. Fiksen ble WD40 og trekking av vaieren frem og tilbake inntil den beveget seg tilfredstillende. I tillegg valgte vi å ikke feste plasthetten over festekulen som festes i låsekassen, da denne gjorde at vaieren gikk tregere. Bakdøren fungerer nå som tiltenkt.