Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ethoring

#1
Model S / Sv: Effektoppgradering også for S75D levert før Juni?!?!
lørdag 21. oktober 2017, klokken 17:44
Sitat fra: ModelS på lørdag 21. oktober 2017, klokken 12:49
Hva vil dette si (leste ikke linken så altfor nøye)?  :angel:

Hvor sløv går det an å bli? Les lenken da.

Om noen får svar i Norge så del! :-) Hentet ut fredagen før 1. Juli så denne oppgraderinga var litt sur å misse :-P
#2
Sitat
Sitat- Er det en smartere utnyttelse å koble den ene boksen L1-I1, L2-N som trekker 16A (3,6 kW) mens den andre boksen alltid leverer 8,4 kW alene? Så lenge den ene boksen uansett bare tilkobles av bil med 16A-begrensning.
Ja, det må det vel være, så lenge det ikke er mulig å lastfordele faser individuelt.

Takk. Da er 3,6 kWh boksen strengt tatt "dum" og kan like gjerne beholde Saltoboks med 230V 16A 1-fase? Eller er det likevel en lastfordeling inne i bildet?
#3
Jeg ønsker å koble til to stk Wall connectors i garasja mi, som har 230V 32A 3-fas.

Kan jeg koble de i serie med den såkalte tofaskonfigurasjonen som er "Tesla spesial" da? Jeg eier Mercedes B-klasse B250e (16A max) og Tesla Model X (snart). Mercedesen skulle i likhet med Tesla kunne håndtere 2-fas? Men hva innebærer det, vil den utnytte to faser?

Litt ekstra redigering. Det er noe jeg ikke har skjønt helt 100 %.
- En Wall Connector kan levere 18A på L1 og L2 som totalt gir 8,4 kW (L3 koblet til N)
- Vil to Wall Connectors i serie (som lastfordeler automatisk) måtte dele på de samme 8,4 kW, eller utnytte faser og får høyere total effekt?
- Er det en smartere utnyttelse å koble den ene boksen L1-I1, L2-N som trekker 16A (3,6 kW) mens den andre boksen alltid leverer 8,4 kW alene? Så lenge den ene boksen uansett bare tilkobles av bil med 16A-begrensning.
#4
Model X / Sv: R2 19 eller 20 fra Tesla?
torsdag 01. juni 2017, klokken 13:59
Sitat fra: GOS på torsdag 01. juni 2017, klokken 13:54
Sitat fra: ethoring på torsdag 01. juni 2017, klokken 13:47
19" gir bedre grep pga smalere?

Bortsett fra den over så skulle det vel være riktig.
Med samme type dekk så er det vel ikke noe som tilsier at 19" gir bedre grep pga av det er smalere.

Litt usikker på det punktet selv :-) I dyp snø tror jeg nok det er en fordel med smalere dekk (penetrerer snøen ned til fastere underlag bedre), men må nok uansett være ganske marginalt. 245 er ikke smalt det heller.

Tror det blir 19" på meg :-) Stoler på at R2 ikke er så "mjuke" som noen fremhever; alt kommer vel an på bruken, og det er lite av raske unnamanøvere i 110 km/t på min daglige kjøring i hvert fall.
#5
Model X / Sv: R2 19 eller 20 fra Tesla?
torsdag 01. juni 2017, klokken 13:47
Et forsøk på konklusjon. 19" vs 20" originalfelg.
19" har litt mindre rullemotstand (lavere energiforbruk)
19" har litt lavere støy enn 20"
19" gir litt bedre økonomi (kjøpspris, levetid)
19" gir litt bedre demping på mindre ujevnheter
19" gir bedre grep pga smalere?

20" er marginal dårligere på de overnevnte punkter, men hakket hvassere ved raske unnamanøvere og elgtester. Riktig?

Driver og skal ta valget selv snart.
#6
Model X / Sv: Verditap og pris per km/mnd.
torsdag 01. juni 2017, klokken 13:09
Sitat fra: Go-carter på torsdag 01. juni 2017, klokken 10:07
Sitat fra: ethoring på torsdag 01. juni 2017, klokken 08:54
Jeg og mange andre kjøper disse bilene med <<1MNOK i husholdningsinntekt.

Ikke si det for høyt, jeg la ut et bilde av at jeg kjørte et parti med laminatgulv til en lavblokkbebyggelse på X-gruppa på facebook, og fikk til kommentar at det var "helt søkt" å gjøre noe sånt i en slik bil...  ::) :o :laugh: Status-symbolet skal det tas vare på tydeligvis...  8)

Hehe, det var da herskapelige meninger? Bilen er jo flott, men bilen tjenestegjør for meg, ikke omvendt ;)
#7
Model X / Sv: Verditap og pris per km/mnd.
torsdag 01. juni 2017, klokken 08:54
Hvis bilen koster 800000 ny og er verdt 15% etter 10 år, får man en lineær avskrivning på 68000 kr/år. Jeg planlegger og hvert fall å forholde meg til dette og ha et langsiktig syn på eierskapet :-) Jeg og mange andre kjøper disse bilene med <<1MNOK i husholdningsinntekt. Gitt 68000 kr/år så er dette billigere bilhold for meg enn å beholde gamlebilen (A6 2006) med tilhørende verditap, reparasjoner, dieselforbruk osv. Og så utrolig mye kulere bil i tillegg, da :-)
#8
Model X / Sv: Noen som vet ca lev.tid på inventory-biler nå?
onsdag 31. mai 2017, klokken 23:26
"14 dager" blir opptil 1 mnd for meg høres det ut til. Bil var på tur til landet, det var vel det som var 14 dager antar jeg. Jeg skal ha utlevering i Trondheim.
#9
Mercedes B-Electric / Sv: utkobling av air-bag passasjersete
mandag 23. januar 2017, klokken 10:43
Hei.

Min B250e er ny. Produsert sept/okt 16.
Testet dette med barnesete foran nå. Fungerer fint, bilen detekterer barnesetet når det er montert, og airbag blir utkoblet. Jeg har et vanlig BeSafe Izi Go barnesete (montert uten base i framsetet)
#10
Sitat fra: 02jan på lørdag 12. november 2016, klokken 20:04
Oi så en i3 er som en fwd elbil , selv med motor bak og rwd ?

Har crv og quattro (ekte) for å komme meg opp innkjørselen og utkjørsel, i3 er som en liten geit (men ikke som 4x4).  Fwd audi a6 fungerer ikke.

Har ikke prøvd Mb b , men en i nabolaget med Mb A , ser jeg rygger for å komme ut på vei ved mye snø.

Det ble en stemoderlig behandling av temaet i3 :-) Jeg mener ikke at den er lik leaf og soul, den er meget annerledes med sin RWD og nær 50/50-vektfordeling. Jeg prøvekjørte bare ganske raskt, og grovt vurdert var jeg ikke mer fornøyd enn med nevnte FWD-biler når det gjaldt akkurat fremkommelighet i denne fordervelige brattbakken min. Jeg har kjørt BMW 3-serie mye i bakken tidligere, ofte med vanskeligheter, og prinsippet med å skyve med bakhjulene når det er glatt er gjerne litt problematisk da rumpa vil skli den veien vegens tverrfall heller. På en FWD-bil skjer litt det samme men med fronten, og det er jo forhjulene man styrer med og kan lett kompensere :-)
BMW i3 kan godt hende har en fordel på en del føreforhold med smale dekk.
Min erfaring med i3 var kort, og bør derfor tas med en klype salt ang. denne modellen spesifikt.
Men jeg har i hvert fall nok erfaring til å si at MB B med sine 60 % vekt fremme, og FWD, klarer seg mye bedre enn typiske RWD-biler med rundt 50 % vekt bak (konkret basert på BMW 3-serie og Model S).
Og jeg mener kun fremkommelighet, blander ikke inn annet som kjørefølelse etc.
#11
Fornøyd :-)
Kjøpte i fjor sommer, det ble da en 2015-modell Electric edition (fikk kun valgt lakk og interiørfarge selv).
Oppgraderte i år til 2017-modell. Fortsatt "Edition", men nå fikk man også valgt litt tilvalg som cruise control og skinnseter attåt kampanjemodellen. Jeg var fornøyd nok til å kjøpe igjen ja, og gjorde nettopp det!
Alt dere andre skriver av fordeler og ulemper er jeg stort sett enig i.

Jeg vektla - kanskje mer enn de fleste - fremkommelighet i bratte bakker, da vi gikk for denne. Har en lang, bratt bakke hjem (16 % stigning over en lengre strekning og lite mulighet til å ta god fart), og har sverget til 4x4 før elbil ble et tema. Hadde Ford Focus electric i ett år. Denne har forhjulstrekk men bare ca 48 % av vekten på forhjulene. Jeg visste selvsagt at det ikke var ideelt, men bilen skulle vise seg å være mye verre enn fryktet opp bakkene.

Prøvekjørte en rekke biler opp bakken: e-golf, i3, model s med bakhjulstrekk, leaf, soul og MB B electric.
Mercedesen var best på fremkommelighet av disse. e-golfen var litt dårlig pga bare 50 % vekt på forakselen og FWD - nesten som Forden -, mens leaf, soul og i3 kjentes sånn passe. Mercedesens gode egenskaper skyldes det enkle faktum at nær 60 % av vekten ligger på forakselen, og gjør at den krafser seg meget godt frem på glatta. Har naboer med Leaf (FWD, 56 % vekt på forakselen) og Model S (RWD, 50-50 vektfordeling), av disse 3 har Mercedesen ingen problemer opp bratta på dager hvor Leaf og Model S (RWD) har problemer.

Så hvis fremkommelighet er viktig, og model S/X med Dual motor ikke er aktuelt, så er B electric best :-)
#12
Mercedes B-Electric / Sv: Hurtiglading på beste måte?
onsdag 13. januar 2016, klokken 08:35
Sitat fra: grime på tirsdag 12. januar 2016, klokken 23:11
Sjefinnen og jeg vurderte Leaf og Golf, men fant at Mercedes B varianten var designmessig så uendelig mye mer tiltalende en Leaf misfosteret og også mer vellykket en Golfen, så vi bestemte oss for å dra til Bertil O Steen og bare kjøpe en.

Men så er det dette med kvinner som skal ut av huset - hun ble stående på badet i 20-30 min etter at vi var enige om å dra. Jeg leste derfor over spec'ene på bilen én gang til. Ikke hurtigladning? Det ble Harald !. og en Golf den formiddagen.

At det går an??? Greit nok at kapasiteten holder til mer enn 90 % av bruken, men vi har 30 mil til hytten hvor vi er 6-7 mnd. i året. Med Mercedesen risikerer vi minst en overnatning for å komme frem. At det er mulig å konstruere noe så dumt?

Har aldri skjønt sånn kritikk. Tilbyderne tilbyr, kundene velger.
Hvis du vil ha hurtiglader, kjøp bil med hurtiglader.

Hva er poenget med å kritisere MB for å mangle hurtiglader, eller f.eks. som mange andre gjør, kritisere Tesla for å sette inn falkevingedører på Model X? Man er jo ikke tvunget til å kjøpe noe som helst.
#13
Mercedes B-Electric / Sv: Etter lading er batterikapasiteten 97 %
tirsdag 12. januar 2016, klokken 22:50
CitB59EL
97 % avleses på skjerm ja, batterisymbol og tekst. E-cell-målern har stort sett stått på 100 % hele tiden. Hva angir egentlig E-cell spesifikt? Det er vel ikke snakk om et eget batteri?

Jeg går gjennom meny og fjerner alt, så får jeg sjekke igjen. Takk for tipsene :)
#14
Mercedes B-Electric / Sv: Etter lading er batterikapasiteten 97 %
mandag 11. januar 2016, klokken 23:12
Egil Fonn, bilen din høres ut som at den oppfører seg slik den burde. Det er noe galt med min.

Min har en uavklart feilmelding som Mercedes kjører en egen case på. Har ingen praktiske konsekvenser unntatt at jeg får opp feilmeldinger. I tillegg lurer jeg på om dette med litt for lav % etter lading har sammenheng.
#15
Mercedes B-Electric / Sv: Etter lading er batterikapasiteten 97 %
mandag 11. januar 2016, klokken 23:07
Hei, Takk for svar :-) har 16A type 2 veggmontert Saltolader. Så den lader vel 3,6 kWh. Men batteriet er altså 97% om morgenen selv om jeg ikke har på forvarming. Om det lader og er 100% en gang om natta så syns jeg er et rart den skal tape 2-3% helt uten forvarming.

For å si det slik, hvis dere lader om natta i mer enn nok timer,  og ikke bruker forvarming, er den da 97% eller 100% neste morgen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA