Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MisterScience

#1
e-up! / Sv: Ringelyd
fredag 08. juli 2016, klokken 15:37
Jeg mener dette bare er å vri på volumknappen mens det ringer - min er ihvertfall ikke så høy.
#2
e-up! / Sv: MFD & Innstillinger
torsdag 07. mai 2015, klokken 09:13
Skal se om jeg får tittet på nøyaktig fremgangsmåte senere, men endringer av innstillinger er kun tilgjengelig når bilen står stille hvis det hjelper?
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Eup eller trilling eller Leaf
lørdag 28. februar 2015, klokken 12:25
Jeg har selv e-Up, og er knallfornøyd - når det er sagt tror jeg du vil bli fornøyd med både e-Up, Leaf, Zoe eller for den saks skyld en Trilling.

Et par plusser og minuser slik jeg føler det rundt bilene:

E-Up:
Pluss:

  • God plass til å være en liten bil, rimelig bra plass for fører
  • Artig å kjøre
  • Rimelig service

Minus:

  • Rekkevidden er dårligere enn Leaf og Zoe
  • Combo-lading, mindre etablert enn ChaDeMo
  • Varmeapparatet fungerer godt, men trekker godt med strøm på vinteren
  • Litt hardt fjæret, som går noe utover kjørekomforten på lengre turer

Leaf:
Pluss:

  • Best bagasjeplass, men noe trangt for digre førere ifht. bilens størrelse
  • Komfortabel
  • Gode bruktbilpriser
  • Mulighet for varmepumpe og dobbeltlader
  • Bra bakseteplass

Minus:

  • Serviceprisene har vært høye, de er gått ned en del, men andre vet nok mer om prisnivå
  • Utseende (Noe subjektivt, får håpe jeg ikke antente tråden nå..  :P)
  • Mindre sportslig preg

Zoe:
Pluss:

  • OK bagasjeplass, litt trangt førermiljø
  • Fransk kjørekomfort
  • Billig, og med inkludert ladepunkt hjemme
  • Varmepumpe og rimelig god rekkevidde (i det minste på sommeren)
  • Ladesystem

Minus:

  • Ladesystem
  • Litt tung og duvende
  • Synes å huske baksetene var rimelig trange

Trillingene har jeg aldri kjørt, men formodentlig er deres største fordel pris. Anbefaler å lese Lundetestene på elbil.no, tror det finnes et par av alle modellene her (untatt muligens Zoe).
#4
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hurtiglader Sørlandet.
lørdag 31. januar 2015, klokken 11:27
Tror dessverre hovedårsaken til det skiller så mye på våre erfaringer er at du ikke bruker CCS...  :-\
#5
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hurtiglader Sørlandet.
tirsdag 27. januar 2015, klokken 19:01
Hurtigladeren på Gromstad er såvidt meg bekjent ikke oppe og går ennå, snakket med selgeren min der i forrige uken. Hurtigladeren på Gumpens skal derimot være oppe og gå, men den har jeg ikke testet.

ABB-laderen til GK i Lillesand fungerer som en drøm (på e-Up i det minste), men Kiwi Sørlandsparken har vært nede lenge (testet med brikke), og da jeg forsøkte den på Kiwi Lund på lørdag så det ut som den var oppe, men spyttet bare ut en rekke interessante isoleringsfeil til jeg ga opp.

Så langt er suksessraten min på Fortums ladere 0%, men det er i det minste mulig å få ladet i Lillesand.
#6
Var nede og sjekka laderen i Lillesand i går, nå er det lys i displayet og. Testa ikke lading, men så ut som den var i gang.

Edit: Lada fra ca. 65-85% der nettopp på ~10-12 minutt, ser ut som denne funker fint. Tror ikke den tar betaling ennå, men jeg hadde GK-kortet i hånda når jeg testa, så er jo mulig den tok det uten at jeg fikk det med meg.
#7
Ja, plasseringen er ikke ideell ifht. E18, men praktisk i forhold til der jeg bor i det minste... ;)
#8
Ser laderen i Lillesand er kommet opp. Den er ikke satt i drift ennå, men jeg antar dette skjer i løpet av noen dager.
#9
e-up! / Sv: Hvor blir det av rekkevidden?
tirsdag 23. desember 2014, klokken 10:59
Forsøkte å lage en liten oppsummering av tips og tanker rundt rekkevidde:

  • Forvarming av bilen før avgang (hjelper mye)
  • Kjørestil / hastighet (stor forskjell mellom 80 og 100)
  • På nye batterier er det en viss innkjøringsperiode på batteriet før det når full kapasitet
  • Luftrykk i dekkene (for rekkevidde bør du opp på ~2.8bar)
  • Det er mye bedre å bruke setevarme aktivt og heller kneppe ned et hakk eller to på kupèvarmen

Finnes et par gode tråder om kjørestil på forumet, men i korte trekk går det i å rulle så mye som mulig og holde farten så jevn som mulig.

Når det gjelder snittforbruket ditt gir 19kwh en rekkevidde på ca. 8,8 mil (fra ca. 16,8kwh tilgjengelig batterikapasitet).

14,5kWt/100km er et greit tall på vinterstid for motorforbruk, jeg synes det er vanskelig å komme noe særlig under det i minusgrader.

I forhold til det siste spørsmålet, ø-forbruk Elmotor oversikten viser KUN elmotorens forbruk, ikke forbruk til kupèvarme eller annet forbruk, og heller ikke regenerering, du må bla litt ned for å få opp det. Forbruket bilen viser er altså forbruk elmotor + tilleggsforbruk - rekuperasjon.
#10
e-up! / Sv: E-up på vinterføre
tirsdag 16. desember 2014, klokken 18:13
Var også positivt overrasket forrige vinter i min e-Up, to tips hvis føreforholdene blir for dårlige:


  • Senk lufttrykket i dekkene et stykke (ned til "comfort" på plansjen eller deromkring). Dette slår litt ut på rekkevidden, men ikke dramatisk. (Vet ikke om dette stiller seg annerledes for annenhåndsbestilte dekk, men forhandlerleverte (Conti?) hjalp dette nokså mye på.)
  • Hvis du skal igang fra en vanskelig plass, sett bilen i Eco+, da får du mye større spill på gasspedalen som gjør det lettere å porsjonere ut kreftene. Så snart du er i gang kan du slå det av og få varmeapparatet igang igjen:)
#11
e-up! / Sv: Soltak Exploded!
tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:31
This sort of thing does happen with any type of tempered glass.

I have a colleague at work that had her rear window explode in a carwash, which as you can imagine is more than a tad inconvenient.

The reason is usually the tempering process, uneven temperatures can cause stress in the glass which can then suddenly cause a fault, usually when the glass goes through a change in temperature. Not an uncommon occurrence with shower doors, for example.

This should be a warranty issue, as long as there was no obvious external factor that caused the damage.
#12
e-up! / Sv: Kjørelengde, reel?
søndag 05. oktober 2014, klokken 00:51
I forhold til ladeproblematikk er det verd å sjekke stikkontakten på laderen.

Det ligger nemlig en temperaturføler i stikket som slår ut laderen hvis kontakten blir for varm, jeg har selv en del problemer med dette på jobb fordi stikkontakten er dårlig. (Ble selvfølgelig ikke bestilt med reservedeler, og laaang leveringstid... :))

Forsøk å lade bilen en time, dra så ut stikkontakten i veggstikket og kjenn etter om det har vært noen varmeutvikling på pinnene.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladeplasser på jobb
tirsdag 16. september 2014, klokken 04:24
Ca. 550 ansatte, 5 reserverte ladeplasser. (Jada, jeg har fått et skilt:)

Vel så greit for en reservert plass som for lading da jeg jobber skift, parkeringsplassen er rimelig full når en kommer på ettermiddagen.

De 5 plassene ble satt opp for et snaut år siden for de som søkte plass da (4 leaf'er + min e-Up), men nå tenker jeg det er en 10-15 elbiler totalt. Kanskje på tide med en ny runde?

Betaler 80 kr. måneden for plassen.
#14
e-up! / Sv: Feil: Elektrosystem Stans bilen
mandag 01. september 2014, klokken 18:11
Mener det var denne feilen jeg fikk en gang.

Slo opp i brukerhåndboken, og fulgte instruksjoner der (slå av tenningen, vent 2 minutt, forsøk oppstart igjen), feilen forsvant og siden har jeg ikke sett den.
#15
Kia Soul EV / Sv: pris for kia soul ev :O
fredag 29. august 2014, klokken 15:00
Vi var inne forrige dagen og fikk en 10 minutter tur i Soulen, og likte den godt.

Jeg er dog betenkt rundt det å bytte ut "reservebilen" med enda en elbil (har i dag en diesel-Focus og en e-UP), og føler i tillegg jeg har fått en nokså dårlig pris - 253.900 for en exclusive i hvitt med blått tak og vinterdekk levert sørlandet medio oktober. Eneste avslag jeg fikk snakket til meg var en gratis type 1 til 2 ladekabel.

Burde jeg si meg fornøyd med dette? (Forutsatt at en lengre prøvetur vi skal ha til uka står til forventningene.)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA