Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Krib

#1
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Batteri og trekkraft
fredag 21. mars 2014, klokken 14:22
Ja, jeg også tenkte at det kunne være en grunn :/
#2
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Batteri og trekkraft
torsdag 20. mars 2014, klokken 10:55
Havnet på 32 000 inkl. montering hos Bergen Dieselpumpeservice :)
#3
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Batteri og trekkraft
søndag 09. mars 2014, klokken 00:14
Har et oppfølgingsspørsmål og fortsetter like gjerne på denne tråden :)

Fått 12stk nye Odyssey batteri på 100A. Merker at disse batteriene har ganske mye dårligere trekkraft enn de forrige AGM batteriene. Dette gjør slik at vi må opp på rødt oftere, for å klare å holde 50 km/t i svært slakke bakker.

Har fått time for skifte av et kulelager, men regner med at dette ikke utgjør så stor forskjell. Er dette tilfellet?

Om dette ikke endrer seg etter besøk hos verkstedet lurer jeg på en ting. Er det bedre å "pumpe" gassen ved å gå helt i bånn i noen sekunder for så å gå tilbake til gul noen sekunder, eller er det bedre å holde seg "midt på" rødt gjennom hele bakken?
#4
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Batteri og trekkraft
onsdag 19. februar 2014, klokken 15:33
Tusen takk for gode og hjelpsomme svar :) Vi fikk nå vite at kapasiteten var nede på 60% av originalt, så da er det ikke noen overraskelse at vi merker det godt når termometeret faller mot blå grader. Nå skal vi se hvilke alternativer det er på nye batterier, og spesielt da på "deep cycle" batteriene. Er jo blitt veldig glad i denne artige bilen etterhvert, så en investering må vel nesten til ;)
#5
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Batteri og trekkraft
lørdag 15. februar 2014, klokken 12:30
Ja, unnskyld glippet. Det er en Buddy city-jet 6 med 24stk 100A MaritimAgm Batteri :)
#6
Tidlige: Buddy / Kewet / Batteri og trekkraft
lørdag 15. februar 2014, klokken 00:22
Hei, fikk mye god hjelp forrige gang, så prøver igjen ;)
Nå har vi begynt å oppleve et drastisk fall i kapasitet. Når vi kjører i rundt 5 grader skal det godt gjøres at bilen vil trekke i mer enn 20 km/t i slakke bakker når streken på 60% ryker.
Vi har hatt en tilvenningsperiode hvor vi dessverre klarte å kjøre den ned mot siste strekene, kanskje 5 ganger. Nå har den etter hva vi har fått vite batterier som er kjørt 5000 km, og har hørt at bytte er normalt ved rundt 20 000, så noe må vel ha gått ganske galt.

Vi skal ha den inn på service nå, men høres det ut som batteribytte er det som må til her? Og kan utlading på dette nivået skade batteriene i den grad som er tilfellet her?
Om batteribytte er det som må til, er det mulig å få inn LiFePO4 batterier? Virker som det er vanskelig med tanke på lader og vekt, som gjør det veldig dyrt?

På forhånd takk for svar :)
#7
DRIFTSBATTERI / Sv: Batterier til Leaf
lørdag 18. januar 2014, klokken 23:53
Nyttig lesing! Takker :)
#8
DRIFTSBATTERI / Sv: Batterier til Leaf
fredag 17. januar 2014, klokken 18:46
Hvordan blir det egentlig om batteriteknologien endres? Kan vi fremdele oppgradere/fornye pakken? Har lurt litt på det, sett at jeg har hørt at det er nok lithium til 1 milliard 24Kw pakker. Og om det kommer mer miljøvennlige og bedre batterier ønskes det jo gjerne å få disse i bilen.

Men er jo for all del en hyggelig nyhet dette her :D
#9
Elektriske utfordringer / Sv: Forvarming av bilen
fredag 17. januar 2014, klokken 16:11
Hm, var det jeg fryktet ... Jaja, kanskje en software update kan gjøre noe med det? Da vet jeg hvertfall at jeg kan sette forvarmingen på slik at jeg får varm bil når jeg setter meg, istedenfor å la den bli ferdig lenge før avgang uten at det gjør noen forskjell :)
#10
Elektriske utfordringer / Forvarming av bilen
fredag 17. januar 2014, klokken 15:35
Hei, jeg prøver å komme til bunns i dette med forvarming av bilen.
Som jeg har lest i mange tråder, kan ikke en 10A lader gi nok strøm til å drive varmen, men den burde vel lade opp igjen batteriet etter at den er ferdig?

Mitt spørsmål er om laderen burde lade opp batteriet til 80% etter at forvarmingen er ferdig 07.20 og jeg setter meg i bilen 07.50. Hver morgen står den nå på 77%, og med mindre det er frost på ruten er det nesten mer effektivt å vente med å varme bilen etter man har startet kjøreturen.

Har sjekket med Leaf Manager, og den viste ikke tegn til at den ladet.
#11
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Hjelp med CC/Rekkevidde & AGM info!
fredag 04. oktober 2013, klokken 16:22
Har nå fått et mer fast kjøremønster, og bruker som oftest 20% på 9 km med en god del bakker og lengre strekk med 60-sone. Har lest litt, og fant ut at city-jet 6 ikke har regenerering, men følte at det var noe der. I dag testet jeg ned en bakke, og hadde akkurat mistet en strek på toppen. Jammen hoppet den ikke opp en strek når jeg hvilte på bremsen på vei ned igjen ;D Takk for det!
#12
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Hjelp med CC/Rekkevidde & AGM info!
søndag 22. september 2013, klokken 22:16
Takk alle sammen! Greit å vite at folk er så hjelpsomme :) Tror vi måtte bli vant til å kjøre den hovedsakelig ;) Så nå går det bedre! Har tatt all informasjon med meg videre til evt senere bruk :D
#13
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Hjelp med CC/Rekkevidde & AGM info!
torsdag 19. september 2013, klokken 21:46
Takk for svar Øystein!  ;D
#14
Tidlige: Buddy / Kewet / Hjelp med CC/Rekkevidde & AGM info!
onsdag 18. september 2013, klokken 22:30
Hei! Vår familie har nettopp anskaffet seg en Buddy city-jet 6. Denne har nettopp fått nye AGM batterier (kjørt ~700km) og jeg tror det er noe rart med kapasiteten/rekkevidden/CC. På grunn av dette og en god del nysgjerrighet har jeg tre små spørsmål.

Av selger fikk jeg vite at batteriene helst ikke skulle gå lavere enn 40% før den er kjørt 1000km til, er dette korrekt?

Vi har kjørt turer på ~9km og %indikator viser 50%. Dette virker utrolig lavt, og lurer på om jeg må resette CC. Nå har det seg slik at jeg ikke er noen ekspert, og er ikke sikker på hva CC er (Har sett litt på noen tegninger om jumpere i CC på elbilwiki). Er det noen som kan fortelle meg litt mer om AGM sin rekkevidde, og hvordan jeg kan fikse %indikator om det er denne som fusker?

MVH El-interessert 18 åring
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA