Sitat fra: Teslafrank på lørdag 26. oktober 2013, klokken 00:29
Jeg har fått mitt røde adapter, men ikke prøvd å lade med den.
Min case:
Har i dag KUN en 16 A schuko hjemme (230V), hvor jeg skal lade en Roadster og en Model S. Har planlagt 32 A i garasjen neste uke (nybygg), men får ikke utnyttet denne siden jeg mangler blått adapter. Kjører mye, så er til tider litt short på strøm.
Skal få 400/16-3 fas industristikk på jobben snart, så det vil hjelpe godt. (lader 11kw)
MEN: snakket med Salto i dag, og kommer til å bestille en lader der i fra, fordi:
- Jeg får utnyttet 32A/230-kursen jeg legger inn nå med en gang
- Jeg får da en type 2 Mode 3 kabel (som plugges inn i laderen og inn i bilen- Tesla-ladekabel kan da ligge i bilen- alltid. Mode 3 kabel kan jeg også ta med på langtur og bruke den på alle Type 2 stasjoner
- Laderen vil alltid ha styrestøm, som gjør at jeg kan eksempelvis skru på forvarme via app, uten at det trekkes strøm fra bilens batteri men fra nettet
- Styrestrømmen vil også STARTE ladingen igjen ved eventuelt strømbrudd/dipp i nettspenningen. (dette skjedde i natt, i følge bilens logg ble ladingen avbrutt pga lavt spenningsnivå- og den startet ikke igjen. Surt å våkne til nesten "tom" tank..
-Jeg kjøper en type 2 kabel til Roadsteren, og kan hurtiglade den på samme boks. Teslas egen lader til den koster 10.000,- og blir da unødvenig
-Salto moteres sammen med et overspenningsvern som tåler DC, OM bilens batteri skulle få feil slår dette ikke tilbake på husets nett.
Koster 5.500.- + mva + kabler til ca 1700,- + mva
- Ser penere ut enn en industrikontakt på veggen...
Så da driter jeg i blått adapter, stoler ikke på infoen lengre.
Jeg fikk den samme infoen fra Salto, men de sa jeg måtte ha en Trafo (230V->400V) til ca 13.000,- + mva. Type 2-lading går vel kun med 400V?