Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mafi

#1
Lading av Tesla / Sv: Adaptere
lørdag 26. oktober 2013, klokken 11:05
Sitat fra: Teslafrank på lørdag 26. oktober 2013, klokken 00:29
Jeg har fått mitt røde adapter, men ikke prøvd å lade med den.

Min case:

Har i dag KUN  en 16 A schuko hjemme (230V), hvor jeg skal lade en Roadster og en Model S. Har planlagt 32 A i garasjen neste uke (nybygg), men får ikke utnyttet denne siden jeg mangler blått adapter. Kjører mye, så er til tider litt short på strøm.

Skal få 400/16-3 fas industristikk på jobben snart, så det vil hjelpe godt. (lader 11kw)

MEN: snakket med Salto i dag, og kommer til å bestille en lader der i fra, fordi:

- Jeg får utnyttet 32A/230-kursen jeg legger inn nå med en gang
- Jeg får da en type 2 Mode 3 kabel (som plugges inn i laderen og inn i bilen- Tesla-ladekabel kan da ligge i bilen- alltid. Mode 3 kabel kan jeg også ta med på langtur og bruke den på alle Type 2 stasjoner
- Laderen vil alltid ha styrestøm, som gjør at jeg kan eksempelvis skru på forvarme via app, uten at det trekkes strøm fra bilens batteri men fra nettet
- Styrestrømmen vil også STARTE ladingen igjen ved eventuelt strømbrudd/dipp i nettspenningen.  (dette skjedde i natt, i følge bilens logg ble ladingen avbrutt pga lavt spenningsnivå- og den startet ikke igjen. Surt å våkne til nesten "tom" tank..
-Jeg kjøper en type 2 kabel til Roadsteren, og kan hurtiglade den på samme boks. Teslas egen lader til den koster 10.000,- og blir da unødvenig
-Salto moteres sammen med et overspenningsvern som tåler DC, OM bilens batteri skulle få feil slår dette ikke tilbake på husets nett.

Koster 5.500.- + mva + kabler til ca 1700,- + mva

- Ser penere ut enn en industrikontakt på veggen...:)

Så da driter jeg i blått adapter, stoler ikke på infoen lengre.

Jeg fikk den samme infoen fra Salto, men de sa jeg måtte ha en Trafo (230V->400V) til ca 13.000,- + mva. Type 2-lading går vel kun med 400V?
#2
Lading av Tesla / Sv: Adaptere
lørdag 26. oktober 2013, klokken 11:01
Sitat fra: Teslafrank på lørdag 26. oktober 2013, klokken 00:29
Jeg har fått mitt røde adapter, men ikke prøvd å lade med den.

Min case:

Har i dag KUN  en 16 A schuko hjemme (230V), hvor jeg skal lade en Roadster og en Model S. Har planlagt 32 A i garasjen neste uke (nybygg), men får ikke utnyttet denne siden jeg mangler blått adapter. Kjører mye, så er til tider litt short på strøm.

Skal få 400/16-3 fas industristikk på jobben snart, så det vil hjelpe godt. (lader 11kw)

MEN: snakket med Salto i dag, og kommer til å bestille en lader der i fra, fordi:

- Jeg får utnyttet 32A/230-kursen jeg legger inn nå med en gang
- Jeg får da en type 2 Mode 3 kabel (som plugges inn i laderen og inn i bilen- Tesla-ladekabel kan da ligge i bilen- alltid. Mode 3 kabel kan jeg også ta med på langtur og bruke den på alle Type 2 stasjoner
- Laderen vil alltid ha styrestøm, som gjør at jeg kan eksempelvis skru på forvarme via app, uten at det trekkes strøm fra bilens batteri men fra nettet
- Styrestrømmen vil også STARTE ladingen igjen ved eventuelt strømbrudd/dipp i nettspenningen.  (dette skjedde i natt, i følge bilens logg ble ladingen avbrutt pga lavt spenningsnivå- og den startet ikke igjen. Surt å våkne til nesten "tom" tank..
-Jeg kjøper en type 2 kabel til Roadsteren, og kan hurtiglade den på samme boks. Teslas egen lader til den koster 10.000,- og blir da unødvenig
-Salto moteres sammen med et overspenningsvern som tåler DC, OM bilens batteri skulle få feil slår dette ikke tilbake på husets nett.

Koster 5.500.- + mva + kabler til ca 1700,- + mva

- Ser penere ut enn en industrikontakt på veggen...:)

Så da driter jeg i blått adapter, stoler ikke på infoen lengre.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA