Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mjau

#1
Bevares, intet er ideellt, har store ønsker om omdiskuterte ting som varme under lading, kontakt m. bilen via iPhone etc.Har heller ikke kjøpt vinterdekk i håp om en økende grad av fornuft i prissettingen.  Foreløpig virker dog ting som det skal som forventet, og noe annet hadde jo vært ille, bilene er jo nye så det skulle jo egentlig bare mangle. Dog hadde det vel ikke vært helt uventet med endel barnesykdommer på en såpass ny biltype.
#2
Tja... Normalforhold. Ser ikke for meg normalforhold der man ligger i temmelig flate forhold og kjører i minimal trafikk og det ser jo ut til at de ligger mye rundt 40km/t. (Joda, fikk med meg at de opplyser om en gjennomsnitt på 50km/t).
15-16 mil sommer ok, for de fleste av oss er nok dette temmelig max, og det er jo de mitsu også reklamerer med.
I alle fall, rikelig for mitt bruk, lader hver annen til tredje natt, visshet om at en oslotur er uproblematisk, (såfremst ladetid i hovedstaden), noe jeg også måtte gjort om jeg hadde valgt Think. 4 seter, god plass til mine 178cm. Ungene elsker bilen, fruen har adoptert den og henvist meg til avensisen. Absolutt ingen smårusk å melde etter 5000km kjøring (bortsett fra at også mjauen er mottagelig for steinsprang på ruta, dessuten kan den også bli skitten). Ikke for å ytterligere trykke ned noen som allerede ser ut til å ligge tilstrekkelig nede, (håper oppriktig at Think forblir et alternativ for de som trenger litt lengre rekkevidde), men trådene som omhandler feil på bilene synes jo litt fyldigere på thinkens område enn trillingenes.
#3
Litt tilbake til rekkevidde... Nå tøffet rundt i Tønsberg 3 mndr. uten å ha fått prøvd rekkevidden, men har nå vært på kurs på Ullevål sykehus i 2 dgr, (skal inn i morgen også). Var veldig spent da jeg tuslet rolig avgårde i går morges, på motorveien turte jeg knapt passere 70km/t, så langt frem og forsøkte å ungå å regenerere, heller plassere økonometeret på "0" så mye som mulig. Perfekt vær, ikke behov for hverken varme eller kjøling. Da jeg hadde kommet opp lierbakken kom jeg ned på halv "tank", innså da at dette gikk med veldig god margin, slapp mer opp på "akselleratoren" og opplevde følelsen man får som fersk elbilsjåfør å kunne legge seg i kollektivfeltet inn til Oslo. Vanskelig dette; på den ene siden virke litt blasert, cool, kanskje litt medfølende overfor bilistene i de venstre feltene, mens munnvikene truer med å kile øreflippene. Nok om det; på parkeringshuset på Ullevål hadde jeg brukt 2/3 av tanken. Noe tøffere på hjemturen, titrerer meg idag med gradvis økende hastighet, siste turen hjem nå hadde jeg 3 streker igjen. Dette innebar stort sett normal kjøring i vanlig hastighet (motorvei mesteparten av turen), men- la hastigheten gå ned i de lange oppoverbakkene mellom Drammen og Oslo.
Konklusjon: Det er ikke umulig, selv for en fersk elbisjåfør å greie 16 mil på en fin dag, men ikke om man skal holde motorveitempo. Innen 12 mil kan man kjøre mer el mindre som man vil (kjøremessig, snakker ikke her om varmeapparat/air-con).
Noen som aner feilvisningen på speedometeret på mjauen? Følte egentlig at nesten ingen kjørte ifra meg når jeg lå i ca 100. I avensisen virker det som jeg må kjører fortere for å følge trafikken. Fartsmålertavlene på E18 virker ikke.
#4
Gamle E18 Holmestrand til Sande skal forsøkes. Har funnet hva dere mener på kart og dette var et godt tips. Takk skal dere ha!
#5
Ikkenoen feil, men mer et irritasjonsmoment i en ellers så (i langsom fart) lydløs doning; Hvorfor så mange pipelyder, særlig hvis jeg min vane tro starter bilen før jeg tar på sikkerhetsbeltet?
Ellers så langt et komplett problemfritt forhold foreløpig. 2000km. kjørt. Skal nå ha noen kursdager i Oslo og planlegger Tønsberg-Oslo, forsøker først m ferje Horten-Moss iflg. ruteplanlegger drøye 7 mil, men har veldig lyst å forsøke meg på motorveien gjennom drammen en tur. Får da se hvor flink jeg er til å kjøre el-bil. Føler jo at på kjøringen rundt i Tønsberg går 15 mil temmelig greit, men det var det med motorvei da...
#6
Samme problem i Tønsberg på parkeringshuset på Oseberg. Iflg "Ladenå" er plassen offentlig, men man må  ha ladekort. 150 kroner, intet problem, masse strøm for denne prisen. Imidlertid er det foreløpig ingen som har kunnet si noe helt klart om dette kommer i tillegg til å løse billett på vanlig måte, dvs at det i praksis blir dyrere enn å stå parkert m. fossilbil. På tlf. m. Tønsberg parkering som innrømte at det var de som hadde plassene (kommunalt selskap) var de meget usikre, men opplyste på en hyggelig og imøtekommende måte at det nok var sikrest å både kjøpe ladekort og betale fullt på automaten for å unngå bot. Jeg parkerer ute på offentlig plass i stedet. Det er nok det tryggeste.
#7
Elbiler i media / Sv: Harrytur med elbil ?
torsdag 07. april 2011, klokken 21:53
En fryd, dette forumet. Man lurer, spør, umiddelbart svar. Takk Elmo.
Synd med ladeforbud. Pris for bil er vel ikke så ille, Color er rause med gratisbilletter, tar det igjen på tax-free.
#8
Elbiler i media / Sv: Harrytur med elbil ?
torsdag 07. april 2011, klokken 20:29
Tar sjansen å stille et spørsmål på denne tråden: er det noen som vet hvordan ferjeselskapene stiller seg til elbil nå, tenker i første rekke på Color. Er det gratis for bilen, sånn som innenriksferjene? Noen som vet hvordan det er med lading ombord? Det ble jo en rask midlertidig stans av dette i forb. m. elbilbrann i fjor høst. Er det fortsatt forbudt å lade?
#9
Hentet min lille sorte mjau torsdag, City Bil i Tønsberg. Selgeren fortalte at jeg var nr. 2 som de leverte. Ytterligere 4 sto for tur. Det er nok Oslo og Bærum som står for de store tallene, men litt kan vel vi ut i de rurale strøg også bidra med. Måtte bare ta meg en tur til byen på Lørdag. Svingte inn foran Farmannstredet (vårt store varehus i sentrum) der det var kø inn på parkeringshuset. Utenfor, (men under tak) var 8 av 8 gratis ladeplasser ledige. Bare synd jeg ikke hadde noe inne å gjøre, dog parkerte jeg og gikk inn for å kjøpe en hengelås til ladekabelen og prøvde norstartnøkkelen. På veien hjem følte jeg meg ordentlig rampete da jeg kjørte i de 50m kollektivfelt vi har her i byen. Moro! (Desverre var trafikken liten. ) :D
#10
He he! Da traff jeg jo blink med nick-navnet mitt. Venter m. lengsel på mjauen min som jeg skal få månedsskiftet mars-april.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA