Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - misterg

#1
Model S / Sv: Rust
fredag 29. april 2016, klokken 17:14
Takk for link, Brede- var ikke klar over den tråden.
Er klar over at dette er en estetisk sak, men det ser ærlig talt ikke noe særlig ut på en relativt ny bil...

Får høre med Tesla hva de sier om saken.
#2
Model S / Rust
fredag 29. april 2016, klokken 11:44
Har forstått at det kan komme litt rust rundt bremsene som følge av mye regen og lite bruk av bremser.
Men hos min 2014/ 19k/ står i garasje- Model S så har det kommet store mengder rust på utsiden, altså ikke det området hvor bremsene tar. Ble veldig synlig når sommerfelgene kom på- se vedlagte bilder.
Er det flere som sliter med dette, har dere eventuelt selv påført noe behandling i dette området..?

#3
Model S / Oppgraderte bremser?
fredag 16. oktober 2015, klokken 12:10
Fikk telefon denne uken fra Tesla road service, om at de ville ha min S85 fra mars-14 inn til "power switch upgrade". Ser av andre tråder at flere andre har fått denne beskjeden tidligere. Fikk en nesten ny (1200 km) S85 som loaner i mellomtiden. Merker noen endringer i forhold til min "gamle" bil:

* regen er mindre aggressiv (ja har satt den til normal)
tar lengre tid før den slår inn, og regenererer mindre

* bilen støyer mindre- tyder på bedre isolering

* føles litt mindre kvikk (veeldig subjektiv følelse- kan fort være ønsketenkning...)

Men den største forskjellen er bremsene.
Disse biter mye tidligere og har en merkbart bedre effekt enn i min bil.
Noen som vet om det er blitt gjort endringer i bremsene/bremsesystemet på nyere biler?
Jeg tar med ujevne mellomrom en "nødbrems" på tørt føre for å renske bort eventuell rust/vedlikeholde bremsene, da regen som oftest fjerner behovet for å benytte bremsene, og har ikke merket noen forverring av bremsene siden bilen var ny- men klart dette kan være vanskelig å merke dersom det skjer over lang tid.
Andre som har samme opplevelse med ny versus gammel bil, eller er det min bil som må ta en bremsesjekk?
#4
Model S / Sv: Bilder/video av tredjepartsfelger
onsdag 15. april 2015, klokken 11:37
Litt dårlig lys, men for de som vurderer sorte felger på sølv bil.
20" OXXO felger
#5
Model S / Sv: Service
onsdag 13. august 2014, klokken 14:02
Sitat fra: Lille Lance på onsdag 13. august 2014, klokken 12:07
Fikk en telefon fra Tesla Skøyen der de fortalte med at de gjerne ville ha bilen min inn på service eller en sjekk som de også kalte det. Fikk bilen i feb 2014 (kjørt ca 10k km til nå) så jeg ble litt forundret over service allerede nå. Nei, dette var ikke snakk om service, men de ville gjerne gå over bilen og sjekke at alt er i orden.
JA TAKK sier man selvsagt, men jeg lurer på ... har dere andre også fått liknende tilbud eller er de veldig interessert av en eller annen grunn i å sjekke bilen min?  :o

Jeg fikk en mail med følgende beskjed:
Your vehicle has been identified on a non-safety related proactive campaign for a part replacement on the instrument cluster. Since the work is covered under warranty and will be conducted at no cost to you, Tesla highly recommends you bring the vehicle in for this service. While the vehicle is in, we will perform a courtesy inspection on the rest of the vehicle as well.

Har allerede vært inne og fått montert dette "skjoldet" under bilen, så dette må være noe annet.
For noen kan det nok være irriterende å måtte levera bilen fra seg med ujevne mellomrom, jeg ser heller positivt på at de tar grep før problemer oppstår.
#6
Har hatt bilen i to uker, og i helga ville plutselig ikke takluka igjen. Oppdaga det ved at det hørtes ut som et vindu stod på gløtt, men en sjekk viste at alle var stengt. Takluka ville da ikke gå igjen i bakkant. Den stod ikke helt i "vent", men manglet kanskje et par cm på å være helt lukket. Gjentatte forsøk på å lukke opp/igjen/vent gjorde ingen forskjell, så jeg sov bare på ett øye den første natta i fall det skulle begynne å regne.    Nå har jeg omsider fått den nesten helt lukket, det er bare en liten høydeforskjell igjen, men nok til at det hvisler litt av og til, og jeg stoler ikke på at det er helt tett. Tør foreløpig ikke bruke luka noe mer intil videre, så det er bare å håpe at ingen ber om demonstrasjon av akkurat den. 

Har opplevd akkurat det samme.
Etter 1 1/2 uke med bilen ville plutselig ikke taket lukke helt igjen "bakover"- en liten glipe der taket ikke flukter mot den bakre glassflaten. Var også bekymret for regn, så kjørte sporenstraks til Tesla (Sandnes).
Teknikeren tok bilen inn, og mente det var en pakning som var løsnet.
Fikk en P+ lånebil i mellomtiden, men 2 timer senere kom telefon om at bilen var klar.
Viste seg at de hadde skiftet hele det fremre glasset pga "frame bent on sun roof glass".
De hadde i tillegg tatt en gjennomgang av bilen og fylt opp litt luft i dekkene.
Alt i alt en meget positiv service-opplevelse:)

Men poenget er at du bør få taket sjekket, selv om du nå får lukket det.
#7
Bestilling og levering / Sv: Din Model S levering.
torsdag 27. mars 2014, klokken 12:56
Da var det min tur!
Har hatt stor glede av å lese om opplevelsene til dere andre som har hentet, så får skrive noen ord selv:

Gliset ble hentet på Forus i går, i strålende solskinn.
Travle dager på Sandnes, 150 biler som skal ut bare denne uken visstnok, så jeg fikk en veldig fin gjennomgang av en "vikar" fra salgsavdelingen. Bilen var nettopp ankommet fra detailing og ble kjørt av traileren mens jeg sto og trippet nervøst. Nyvasket og flott, eneste jeg kunne finne (med mine lite erfarne øyne) var noen kladdemerker innvendig som raskt ble tørket bort. Skilter ble påskrudd og innføringen i vidunderet kunne fortsette. Som en flittig leser på forumet hadde jeg listen med bekymringer klar, men fikk gode svar på det meste:

* mugg i soltak: skyldes noen "løse" paneler i biler blant de første leveransene- skal være rettet opp i alle nye leveringer
* dugg i lys- skal ikke være en issue lenger- vertfall ikke etter en stund
* 12v issue etter fulladet batteri: skal være løst med nyeste softwareoppdatering

Stilte spm direkte, kan jeg nå la bilen stå "indefinitely" til lading med orginal schuko, og batteriet vil vedlikeholdslade når det trengs, uten 12v problemer?
Kategorisk svar: "JA".

Vet at andre har andre erfaringer på disse områdene, men nå kan jeg bare forholde meg til min egen (korte) erfaring, og som Tesla eier må en være positiv, så jeg velger å tro at alt er i skjønneste orden ;D

Etter en kort tur med begeistrede unger i baksetet, forsøkte jeg meg på lading hjemme på 13A- null problem.
Bilen tok lading umiddelbart, grønne lys overalt og alt vel.
Tesla app på Android virker også, kjekt å kunne følge med på lading fra mobilen, måtte selvsagt sjekke at alt var vel før leggetid, og (nesten før) jeg våknet i morges.

Innfelbare speil var på plass, blå stikk lå klar i bilen- nå venter jeg spent på de sorte 20" Oxxo carpo felgene for å "pimpe" den opp litt.
Kjøpte med matter til kupeen, 1950,- som ble montert på stedet.

Bilen er tight og fin å kjøre, krefter i overflod, ikke en (u)lyd å høre.

Eneste lille bekymring i det hele: bilen er jo stor da, plassen i fellesgarasjen ble plutselig i minste laget...

Hele prosessen var en super opplevelse, og bilen?
Som så mange andre, jeg føler dette er bil 2.0.- fossil BMW blir parkert for godt!
#8
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
torsdag 16. januar 2014, klokken 12:26
Finalized begynnelsen av oktober.
Har ikke hørt noenting fra Tesla, før en hyggelid DS ringte meg i går:
bilen går i produksjon ila januar, og forventet levering Stavanger siste uken av mars ;D
#9
Model S / Sv: Model S er bestilt- hva nå?
mandag 07. oktober 2013, klokken 13:50
Tusen takk for svar eclipse- akkurat slike innspill jeg håpet på :D
Jeg har bare 8 amp på kontakt i fellesgarasje, så her blir jeg nok uansett nødt til å oppgradere!

Da er konklusjonen altså: gjør minst mulig til en har fått erfaringer med egne bohov.
Er desverre lenge til februar :-[


Stavanger S85
#10
Model S / Model S er bestilt- hva nå?
mandag 07. oktober 2013, klokken 12:08
Ønsker med dette innlegget å starte en tråd til hjelp for alle oss som snart blir ferske elbil-eiere.
Jeg har bestilt min Model S, med levering i februar.
Hvilke tiltak/innkjøp/praktiske ting bør ordnes før vidunderet kommer i hus?
Jeg har plukket opp diverse tips i andre tråder, men med så mye informasjon synes jeg det er vanskelig å få en god oversikt.

Hva bør gjøres ift el-bil aspektet: bombrikke/registrering opp mot ladepunkt. Kan en umiddelbart kjøre i kollektiv-felt og benytte ferje gratis (pga EL-skilt) eller må en registreres et sted?
Hvilke innkjøp bør gjøres- hva er et "must" og hva er nice-to-have?
Adaptere for ulike ladepunkt?
Har forstått det slik at vinterdekk og felger er lurt å ordne selv (egne tråder for dette) og at el-anlegget i garasjen må oppgraderes (til 32A en-fase), men hvilke andre grep bør tas på forhånd?

Setter pris på alle innspill!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA