Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - getor

#1
Model S / Sv: 74 kmt på rødt lys
mandag 03. april 2017, klokken 14:38
Det er jo ikke allverdens dette her men - det kan ha konsekvenser for eksempel ved hastighetskontroller? Er vel ikke garantert for at det bare vises for mye? Kan det ikke like gjerne vise for lite?

Det burde vært en algoritme som måler bevegelsessensor mot km-angivelse. Står bilen stille så skal den ikke vise hastighet. Og om for lav hastighet så bør jo geoposisjon kobles inn mot kmt.

Nåvel, på info svarte Tesla svarte kjapt:

"Vi kan se via vårt system at internminne på dataen i bilen er veldig fult og derfor reagerer tregt. Dette skal normalt ikke skje, men det kan være en bug i systemet."

Det ble referert til fremgangsmåter for reset og de kjenner vi vel alle:
- Hold de to øverste knappene på rattet inne til instrumentpanelet går i sort.
- Hold de to scrolleknappene på rattet inne til hovedskjermen går i sort.

Det holdt med å sette bilen i P så i D igjen og alt var på plass. Reset ble gjort senere. Det funker bra nå.

Pointet er at noe er ikke som det skal være. Og det må Tesla få vite. Og nå vet de det. Så får vi se hva som skjer om en oppdatering eller to. Eller, det får vi vel aldri. Det bare kommer  ;)
#2
Model S / 74 kmt på rødt lys
fredag 31. mars 2017, klokken 04:15
Et artig kuriosium før weekenden.
Her er et bilde tatt ved ventende på grønt lys. Muligens det er et parallellunivers om har hacket seg inn, eller så har kryptonitten begynt å vinke for ikke å si annet unevnelig - men julene sto dønn stille selv om det står at hastigheten er 74 kmt.
Det løste seg ved å sette bilen i P og så i D da det ble grønt.
Hvem har sagt at Tesla er kjedelig  ;)
#3
Model S / Sv: Brukket bakaksel
torsdag 22. desember 2016, klokken 20:55
Så her er situasjonen:
1) RR SUSP LCA ASSY (6006774-00-B).
Found broken lower control arm.
Corrections: Air Spring Module - Rear - RH. Replaced broke halfshaft, replaced lower controllarm, replaced shock absorber.
2) REAR AIR SPRING MODULE LH - DM (6006352-06-C)
Corrections: Halfshaft Assembly - Rear - RH
Filled the EAS system with Nitrogen and did a calibration with toolbox.
3) REAR HALFSHAFT 36 MM, PERFORMANCE (1007719-01-A)
Corrections: Toe Link Assembly - Rear - RH
Performed four-wheel aligment and performed test drive.
4) RR SUSP TOE LINK ASSY PERF PLUS (1021420-00-A), NUT LUG M14x1.50 [10]-CHR (2007065)
Corrections: Install Rear Rotors
Validated after repair. Car works as designed.
5) Pay Type: Goodwill

Og bilen er tilbake i utmerket stand. En sann fryd å slippe VW Passat stasjonsvogn med automatgear. Hadde helt glemt hvordan forrige århundres teknologi var. Huff  ;)

#4
Model S / Sv: Brukket bakaksel
torsdag 22. desember 2016, klokken 00:19
Sitat fra: El-boy på tirsdag 20. desember 2016, klokken 21:02
Bra skussmål på videoen her.
Kanskje på tide med en oppdatering ifra trådstarter getor  med status på reparasjon av bilen.
Du kan kanskje komme med tips om hva vi bør sjekke på bilen ved hjulskift ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Oppdatering kommer når jeg får igjen bilen.
#5
Model S / Sv: Brukket bakaksel
mandag 19. desember 2016, klokken 00:26
Til info, bilen er en høst 2013-modell, kjørt knapt 50,000km. Med utskifting av drivverket i våres. Jeg bor egentlig i Asia og bilen står en måned eller to før den brukes 2-3 uker i slengen (bortsett fra sommer hvor den går opp og ned til Sandefjord). Kjørestilen er rolig. Med så mye krefter og som alle vet inderlig godt om så gir det meg en kjørestil som er avslappet. Underlig det der. At det skal være uvørnt bruk kan man se bort i fra.

Her er det en "mangel eller feil" som Tesla helt sikkert ordner opp i. Poenget mitt med posteringen var om andre har opplevet det samme og åpenbart ikke. Bra er det! Men dersom det skjer så vet dere at dere ikke er alene.

Det var i en rundkjoering det ga et 'dunk', og jeg trodde den hadde pungtert. Den ble jo vablete i bevegelsen. Men den gang ei. Kalvbeint gange. Orker ikke tenke på hva som kunne ha skjedd i venstre fil i ~110 km/t. Den bilen hadde danset fremm og tilbake og dratt ut i evigheten. Hjulet var ganske enkelt løst. Aksling eller ei.

Ikke OK!
#6
Model S / Brukket bakaksel
søndag 18. desember 2016, klokken 13:24
Nå har det vært mye rart med min P85+ men tydeligvis synes en Tesla-gud at det har det manglet noe for å toppe brukeropplevelsen.  :-\

I dag brakk bakakselen! Hell i uhellet at det ikke skjedde på motorveien til Gardermoen men rett borti gata når jeg var på vei hjem. Kreket meg tilbake.

Men - brukket bakaksel da? Og selv om P85+ er en rakett så er jeg faktisk en moderat middelaldrende-pluss sjåfør som har tilbakelagt akselrasjinsbehov. Undrer meg på om det er andre som har opplevet brukket bakaksel i fart? Har forsøkt å finne noe på temaet i forumet men har ikke sporet opp noe. Er det et uttømt tema så beklager jeg innlegget.
#7
Model S / Sv: Smell/skudd
lørdag 04. juni 2016, klokken 15:22
Ting har ordnet seg og lærdom å ta.

At 12V-batteriet ladet seg ut sies å skyldes en defekt ledning under baksetet:

Inspected Rear Harness - Found a small hole in one of the HVIL wires.
Corrections: Vehicle Alerts General Diagnosis
Corrections: Seat Assembly - 2nd Row
Removed Rear Seat to gain access to Connectors under the seat
Corrections: Harness - Subframe - Rear - Repair
Removed damaged part of the wire harness and replaced it. Tested Circuit - no new issues appeared. Working as designed

Og på de 14 dagene vi har nå har hatt bilen så synes 12V-problement å være løst. Det er imidlertid underlig at ikke diagnostika har identifisert dette under de 3 andre seansene.

Og så var det brummelyden. Alt maset denne våren gjorde at de valgte kort prosess efter endelig å ha vedkjent seg en rar lyd de også og DU ble skiftet ut. Hadde langtur dagen efter leveransen og herlig! Ikke en lyd.

Min teori er at ledningsbruddet under baksetet var skyld i "skudd-opplevelsen" og har vært årsak til 12V-problemer både for og efter. Det kan være greit å vite for andre at også dette kan skje.

Så lenge bilen funker er jeg storfornøyd. Vil ikke ha annet, men sant skal sies, jeg var i kontakt med NAF juridisk for å legge kanonaden inn for jeg var drittlei! Den er nå tilbakekalt. Håper det blir lenge til bilen skal til Skøyen igjen. Det samme mener nok Skøyen  ;)

#8
Model S / Sv: Smell/skudd
søndag 22. mai 2016, klokken 14:57
Så siden sist har følgende skjedd; bilen var på verksted, en uke.Man fant ingen ting galt hvorpå jeg protesterte og det om sider kom frem at:

"Problemet på denne bilen er HVIL kretsen som har registrert en feil.  (High voltage interlock loop) det er en sikkerhets krets som kontrollerer High Voltage komponenter er tilstede i kretsen. Det som er veldig sannsynlig er at en av de kontaktene vi har sett på, rengjort og montert sammen hadde dårlig kontakt.  Som nå er reparert siden kontaktene er renset. 12 volts batteriet ble utladet pga at det ikke fikk ladning fra High Voltage batteriet.Når HVIL feilen var tilstede. 12 batteriet har ikke tatt skade av denne utladningen.»

Så da skulle man tro at alt var greit. Ikke! Det gikk tre dager og så oppstår det samme igjen. Heldigvis på tunet og ikke på landeveien, som faktisk bare var en tilfeldighet. Bilen ble hentet igjen og var på verksted i 5 dager og dommen var:

"Concern: Customer states: Alert appeared: Car Needs Service/PULL OVER SAFELY. Customer unable to drive car.
Customer heard a bang/shot like noise when driving past Vestby on monday May 2nd. He was driving in 110 km/h. The customer pulled over and inspected the vehicle but not find anything wrong. Two days later there was an issue with the 12v battery. This is the 3rd time there are alerts on this battery in the past couple of months.
Corrections: Vehicle Alerts General Diagnosis
Confirmed customer complaint.
During troubleshooting found poor connection in a connector for high voltage interlock loop (HVIL) system ( system that check all high voltage components) checked and cleaned all connectors. Now vehicle is operating as designed.
12 volt battery alert appeared due to 12 volt system is not supported when this happens.
Checked 12 volt battery status. Battery is Ok."

Altså, ikke mye galt her bortsett fra en dårlig kontakt. Bra! Da er alt på stell igjen og bilen er klar. Nei!
For det skjer det igjen. Forrige torsdag på vei fra Sandefjord ladet jeg i Lier, og kom ikke derfra. Samme gamle leksa om 12V batteri. Bilen hentet efter 2 1/2 venting og leiebil. Siste melding før weekenden er at de ikke finner noe på diagnostiseringen...

Dette er 4. gangen på et par måneder!

Bilen er fra november 2013 og har klokket inn ca 37.000 km.

Og ikke bare det, stadig sterkere brummelyd ved akselrasjon mellom 100 - 120kmt.

Har stor sympati med trådforfatter som skriver om "Omlevering av Tesla Model S". Jeg er faktisk en millimeter fra å benytte NAF-advokat selv. Har gjort det før med bra hell mot Land Rover, en råtten Discovery for 13 år siden. Men så er det det at jeg er så bortivassen glad i denne bilen da. Å gå tilbake til en ICE frister aldeles ikke.
#9
Model S / Sv: Smell/skudd
onsdag 04. mai 2016, klokken 14:35
Noe har skjedd. Beskjed kommer om at 12V batteriet er lavt og jeg får beskjed om å kjøre til siden umiddelbart og kalle på service. Hmmmm....
#10
Model S / Sv: Smell/skudd
onsdag 04. mai 2016, klokken 09:01
Jeg har luftfjæring så kan ikke ha vært det. Efter å ha sjekket ut bilen så var jo min første tanke at det var spregningssarbeid eller tilsvarende utenfor men jeg kunne ikke se aktivitet som skulle tilsi det.
Innlegget for å forsikre om det ikke kunne være noe "dypt der inne" for dette føltes som det kom innenfra bilen, lydmessig og vibrasjon.  Hvis tilsvarende opplevet av andre så kunne jeg fått det underøkt.
Nåvel, sikkert en grei forklaring som ikke har med bilen å gjøre. Har vært ute med den i dag og intet registrert. Lykkeligvis.
Og solen skinner!  8)

#11
Model S / Smell/skudd
tirsdag 03. mai 2016, klokken 11:27
Lå i 110 km/t nordover forbi Vestby, omtrent uten trafikk i begge retninger, da det kom et skarp smell/skudd. Det føltes som det kom innenfra bilen, endog viberasjonen, og såpass høyt at jeg virkelig skvatt til, overdøvet radioen. Øyene gikk med en gang til skjermen for beskjeder, til bakspeilet for å se om jeg hadde kjørt på noe, samtidig som jeg hold godt fast i rattet med tanke på eksplodert dekk.
Alt var normalt, bilen sporet bra, det lå ikke noe igjen i veien bak og ingen feilbeskjeder. Tok av ved neste avkjøring og sjekket rundt og under bilen, karosseriet ogsaa - og alt var helt normalt. Kjørte hjem uten noen antydning av noe som helt.
Har ikke lagt merke til spregningsarbeider langs veien (kjører her ganske ofte), ei heller noe annet som kan forklare en situasjon utenfor bilen som skulle forårsake dette. Med tilsynelatende ikke noe ved bilen så er dette mystisk. Kan det væte at noe "dypt der inne" er på gang som vil kunne komme til syne efter som tiden går. Noen med lignende smell-erfaring?
#12
Model S / Sv: S90D og degradering/rekkeviddetap
søndag 20. desember 2015, klokken 09:28
Interessante obsevasjoner. Min P85+ fra oktober '13 gir i dag 348 (+5C) ved 90%. Ikke bemerkelsesverdig det men kanskje når det blir opplyst om at jeg lader til 100% hver ca. 4-5 lading på grunn av behov så gir det litt innblikk i batteri og kapasitet. Det sagt, når ladet opp til 100% så lades det ned til kanskje 5-10% på samme turen. Blien ikke har mer en 32,000km på disse årene og står med ~80% i ro i 4-8 ukers perioder ca 5 ganger i året.
Poenget er at til tross for aggressiv 100% lading så synes det som ikke det har mye si for batteriets beskaffelse. Er åpen for at det kan straffe seg over tid...
#13
Model S / Sv: Kjøpe nytt sommerdekk
mandag 16. november 2015, klokken 15:13
Nimber - Bjørn ordner det der  ;)
#14
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
fredag 23. oktober 2015, klokken 07:05
Og til dagens krigstyper i Dagledet:

Tesla i hardt vær
Sterke anbefalinger trekkes tilbake, kundene raser, og Forbrukerrådet er på saken. I tillegg truer Forbrukerombudet med bøter, og nevnte jeg at aksjen faller som en stein?
FRED MAGNE SKILLEBÆK
fred.magne@dinside.no

Ikke mulig å få svar selvsagt men gad vite hvor mange "kunder det er som raser" bortsett fra de som bedriver hestekraftekrangel, som er legetim nok for all del. Men hvordan har det seg at vi har gått fra himmel til helvete på minutter? For egen del så er min bil med de få lyter som har vært (og som har blitt ordnet på uten knussel), en fantastisk bil som langt overgår noe jeg noen sinne har hatt. Jeg håper jo inderlig at det ikke bare er meg, for da vil jeg måtte synes inderlig synd på Tesla-eiere jeg treffer på min vei. Spesielt D-eiere.
#15
Model S / Sv: Vi som bare er kjempefornøyd.
fredag 28. august 2015, klokken 16:53
P85+ levert i oktober 2013 og nå 24,000 km - og strålende fornøyd! Kan ikke tenke meg annen bil. Og det som har vært [panotak, lekkasje og inverter] har blitt ordnet av Skøyen på helt upåklagelig vis, service og oppfølging.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA