Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gnilre

#1
Ingen tegn til rust på bremseskivene til en Ampera-e fra mai som har gått 12.000 km. Bremseskivene til Mondeoen vår som fikk nye skiver i juni har overflaterust. I tillegg bør det nevnes at bremsene på Ampera-e knapt blir brukt fordi regenereringen er så bra. Men jeg ville av gammel vane anbefalt å sette bilen i fri og trykke hardt på bremsepedalen et par ganger i uka for å få vekk belegg som evt dannes på skivene.
#2
Sitat fra: SuperSigurd på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 21:12
100 000 i gevinst + kjørt over 10 000 km med den?
Det du skriver er feil; ca 50' høyere pris enn innkjøp etter at jeg justerte til 400. Tror jeg fikk noen henvendelser fra folk som bare ville selge bilen videre med fortjeneste. Mener at de som fikk overtatt bilen ville bruke den selv og gå over fra fossil til kun en elbil. Føler jeg med salget har bidratt til å gjøre Oslolufta litt renere :-) Selv skal jeg fortsette å sykle og kjenne på hvor lenge jeg skal holde ut med elbilabstinensen  :)
#3
Jeg vurderer salg av min Ampera-e.
Som det står i annonsen kan det også følge med takstativ og en takboks stor nok til langrennski. Det eneste bilen mangler er vinterdekk, men det fås hos Megahjul til 9 - 12.000. Annonsen ligger her:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107337388
#4
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Uoriginale vinterdekk på felg
fredag 13. oktober 2017, klokken 09:25
Kan du fortelle hvor du fikk tilbud om 9000 for 16" med Sava piggfrie dekk ? Jeg vurderer denne dimensjonen jeg også, og hvis det er de nyeste Sava Eskimo Ice bør de være gode nok. Var prisen inklusive trykksensorer ?
#5
Sitat fra: Orbit på torsdag 21. september 2017, klokken 16:32
Sitat fra: ArneS på torsdag 21. september 2017, klokken 15:27
Det som hadde vært interessant å teste er en CCS bil (Ampera-e)

Dette er allerede prøvd på AR Vestby, og Ampera-e begrenser selv lading på 55kW......
Jeg har sjekket dette jeg også på en 100kW lader på Grelland. Jeg fikk bare 37 kW inn på bilen frem til cirka 40-50%, så hoppet den opp til 46 kW og i knapt et minutt fikk jeg over 50 kW. Så dro jeg ut pluggen og satt den inn igjen. Da fikk jeg 55 kW, men bare et minutt, ladingen ble trappet gradvis nedover igjen til omtrent 37 kW. Virker som om AR er veldig forsiktige med ladeeffekten til Ampera-e, i tillegg har GM vært ultrakonservative med hva de tillater av ladeeffekt til bilen. Jeg har ikke forventninger om at hurtigere ladere vil være noe å betale ekstra for på Opelen min dersom ikke bilen blir omprogrammert fra Opel.
#6
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Seter
tirsdag 05. september 2017, klokken 12:14
Hvordan går det med setevarmen med all denne polstringen ? Jeg frykter at med ekstra isolasjon blir det altfor varmt inne i setet uten at det føles varmere i setet. Og hva med brannfaren ?
#7
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: lading med ArticRoads hurtiglader
søndag 27. august 2017, klokken 17:02
Sitat fra: Orbit på søndag 27. august 2017, klokken 15:46
Det er bilen som bestemmer/begrenser dette (så lenge laderen klarer mye mer, som i dette tilfellet)
Men litt merkelig at den begrenser ladingen til 37-41 kW når GK og Fortum ville klart 44 kW. Da er det enten at batteriet i bilen er for varmt etter 15 minutter i 110 på motorveien - lite sannsynlig, eller så er det noe med laderen; at den kommuniserer dårlig med AE eller at laderen er skrudd ned til 41 kW for å spare effektavgift.
#8
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: lading med ArticRoads hurtiglader
søndag 27. august 2017, klokken 14:55
Nå i helgen har jeg ladet to ganger på en av 120kW laderne til AR. Hadde 40-50 % på batteriet. Ene gangen fikk jeg inn max 41kW og den andre gangen 37 kW. Over 57% på batteriet fører jo uansett til at ladingen begrenses til 37 kW. Dårlige resultater synes jeg. Noen som vet om det er bilen eller laderen som begrenser ytelsen ? Dette var på Grelland i Vestfold.
#9
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Nästa bil efter Ampera-e?
torsdag 24. august 2017, klokken 22:53
Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 24. august 2017, klokken 21:25
Ville ikke avskrive ny gen Leaf i utgave med 60+kWh batteri,
sammen med sannsynlig langt mer effektiv fremdrift og lavere forbruk, og med full Propilot, kan dette bli en svært god og moderne totalpakke.
Know how på autonome systemer fra Nissan ser imponerende bra ut, og vil bli svært etterspurt fremover.
Og alt dette fra en av få bilprodusenter som tar elbil på alvor, og faktisk leverer i  brukbart antall allerede .
Skal du selge din Ampera-e og kjøpe en Leaf ? Dersom Leaf kommer i en 60 kWh versjon er vel det to biler innenfor det samme segmentet. Jeg skjønner ikke helt poenget med det !

For egen del ville jeg prioritert en noe større bil. Gjerne en stasjonsvogn i Golf-klassen og gjerne med 4-hjulsdrift. Dessverre er ikke den bilen på tegnebrettet en gang. Men jeg håper VW eller Opel kan lage noe sånt når jeg får råd til å bytte ut min Ampera-e.
#10
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Hvor langt er din Ampera-e kjørt?
torsdag 10. august 2017, klokken 22:13
7350 km på ca 11 uker. Og nå er jeg 500 km hjemmefra, så det blir snart enda mer. Har vært mange langturer og til sammen 5 Vestlandsturer.
#11
Jeg har kjøpt elbil fordi den gir en mye mer behagelig kjøreopplevelse enn en fossilbil. Mindre støy fra motor og mer direkte respons ved aksellerasjon er de viktigste faktorene. Jeg kjører heller ikke gjennom bomstasjoner eller benytter ferjer i det daglige. Og gratis parkering har jeg kun sporadisk nytte av. Hovedargumentet er at fossilbil føles gammeldags når jeg sammenligner med elbil.

Miljøbelastningen er stor både ved fossilbiler og elbiler, så det gir meg ikke noen god samvittighet å kjøpe elbil, snarere tvert om; jeg burde klart meg med sykkel. Når jeg først har elbil prøver jeg å bruke den mest mulig fremfor fossilbil og fly - jeg tror det er bedre for egen økonomi.
#12
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Rails og takstativ, skiboks?
lørdag 29. juli 2017, klokken 14:50
Jeg fikk ikke lastet opp bilde til elbilforum. Men på facebook-siden har jeg lagt ut bilde av bil med takboks. Mulig det kommer flere bilder der etterhvert. Har kjørt Drammen - Sogndal nå, med første ladestopp her. 14,3 kWh/10 mil. Merker knapt boksen på forbruket.
#13
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Rails og takstativ, skiboks?
fredag 28. juli 2017, klokken 18:12
Jeg måtte gå til innkjøp av ny skiboks som passer til langrennski. Med Packline NX 215 får jeg helt opp bakluka og jeg fikk også bilen inn i garasjen med 2 cm margin. Klar for Vestlandstur :-)
#14
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Rails og takstativ, skiboks?
onsdag 26. juli 2017, klokken 21:41
Det her ble ikke bra. Bakluka fås ikke mer opp enn det som vises av bildet. I utgangspunktet kan heller ikke boksen trekkes lenger fremover. Jeg skal sjekke om det er mulig å lage nye spor i boksen slik at det likevel blir plass til å åpne bakluka helt, men jeg tviler på det. Er det noen som har fornuftige forslag til hvordan jeg skal få til dette ? Jeg vil absolutt ha en boks på taket som passer for langrennski.
#15
Jeg har ladet cirka 10 ganger siste måneden hos Fortum og Grønn kontakt. I kun ett tilfelle har det stått en bil og ladet som gjorde at jeg kjørte videre. Jeg har ikke opplevd at ladekø er noe problem. Kan Fortum eller GK fremskaffe brukstider for hurtigladerne sine ? Det hadde vært fint om det kunne vært spesifisert for hvert ladepunkt og hvilke tider på døgnet som er mest brukt, om ikke dette er bedriftshemmeligheter da.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA