Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cobos

#1
Model S / Sv: Piggfri dekk & Ludicrous ... forsvinner dekkene fort ?
fredag 27. oktober 2017, klokken 17:52
Try going 130 in through Ruhr in Germany in February with +9 degrees on Michelin X-Ice that is scary in perfect dry conditions. And the Michelins are better than R2. I've bought an extra set of Sottozero for that.

Cobos
#2
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
onsdag 11. oktober 2017, klokken 23:31
Jeg har ingen planer om å kjøpe ny Tesla eller spesielt en X (som i min personlige mening ikke er særlig pen) så dette er rimelig uviktig for meg personlig. Men jeg tenker hvis man skal gjøre noe med store tunge biler ville de latterlige SUV-hybridene med 30-40km elektrisk optimistrekkevidde være der man burde begynne. Gitt at alle bensinbiler skal forbys i 2025 og disse helt klart bruker et latterlig smutthull i målemetodene ville en mer realistisk avgift på de hjulpet på utslipp fra transportsektoren. Ellers kansje trekke inn WHLV for 2018 ville gitt en mye høyere innbetaling av avgifter til staten. Dette fremstår ikke som et veloverveid forslag men som en straffeskatt og det er sikkert det folk reagerer på. Eller som Ludwig_holberg sier kommer dette drastisk til å påvirke kjøp av elbiler mistenker jeg, mye mer enn den ellers relativt moderate verdien skulle tilsi.

Cobos
#3
Model S / Sv: Utstyr ny tesla s
søndag 08. oktober 2017, klokken 10:46
Sitat fra: sfinxern på lørdag 07. oktober 2017, klokken 23:54
Mulig feil tråd, men fant ingen bedre uten å starte ny.

Er det noen spesiell grunn til at Tesla ikke har lagt inn blinklys i sidespeil?

Og ift. el. innfellbare speil, nye modeller har jo endret slik at de snur seg oppover. Blant annet har jeg dette på min i3. Dette for at de faktisk legger seg tettere inn til bilen og høyere opp for å gi bedre klaring på sidene.

Noen som har noen tanker rundt dette? Er det så enkelt som billigere delekostnader for Tesla?
Blinklys skal ikke jeg si noe om, men de er jo på siden i den Tesla logoen.
Når det gjelder speilene, er det ikke et poeng spør du meg å få speilene lenger inn siden rompa er så stor på Model S. Trekker du inn speilene er de i praksis like langt ut som rompa, dermed hjelper det ikke å beskytte speilet hvis du tar hele hjulbuen over bakhjulet.

Cobos
#4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 04. oktober 2017, klokken 22:49
Sitat fra: nix på onsdag 04. oktober 2017, klokken 18:00
Har kastet meg inn i TSLA for noen dager siden :)

Venter på en liten oppgang i resten av porteføljen, så blir den dumpet ut til fordel for TSLA.
Jmf posten over din, merk at det er ekstremt stor short-interesse for TSLA som gjør at dette er en aksje for de med flytende nitrogen i årene. Den hopper vilt både opp og ned. Går du tungt inn med "options" kan du tjene godt på dette, men man kan også gå på massive smell.

Selv er jeg en buy-and-hold investor med en 5-10års horisont og da tror jeg det er godt med fortjeneste før 2021. Men det er helt klart en høy-risiko aksje :)

Cobos
#5
Model S / Sv: Erfaringer med å oppgradere standard lydanlegg
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 23:24
Trustno: Vet du om biler med standardanlegg har ferdig ledningsnett for subwoofer i trunk? Eller må de som monterer en subwoofer der også trekke ledninger?

Cobos
#6
Model S / Sv: Hjelp! 75D eller 100D?
fredag 22. september 2017, klokken 07:58
Nå må mine data tas med en klype salt. Men jeg ble imponert over hvor lite min S85D på 19'' brukte på Autobahn i jevn fart. Jeg hadde strekk hvor jeg lå i ca 170km/t og jeg mener jeg brukte bare 220w/km. Komme seg opp til 170 fra 120 kostet en del, men hvis jeg fikk ligge der i 10-20km strekk med relativt flat vei la forbruket seg langt ned. Jeg opplevde det som en enorm forskjell fra min gamle S60 som brutke enormt med strøm i 170km/t.

Cobos
#7
Model S / Sv: Vil en Model S kunne parkeres her?
tirsdag 19. september 2017, klokken 16:12
Tja B er det vel faktisk plass, men litt avhengig av hva slags biler som er på siden om du får parkert (rettere sagt om du får opp døra). Jeg er dog litt usikker på om du klarer å navigere inn helt perfekt i midtplassen uten å måtte gjøre en 10 punkts ryggemanøver?
Merk også at noen 2013 modeller ikke har automatisk innfellbare speil. Videre at rompa er såpass stor på bilen slik at det er billigere å ta speilet enn bakre hjulbue. Speilet stikker vel ikke mer enn ca 3cm på hver side utover bakenden.
Jeg opplever Creep funksjonen som perfekt for den typen ryggemanøver. All fartstilpasning gjøres med bremsen. Men det er en smakssak.
Trikset må vel nesten være å prøve med en model S etter at du har fått den.

Cobos
#8
Model S / Sv: Kjøp av brukt Tesla S85
tirsdag 19. september 2017, klokken 16:01
Jeg ville nok hørt med Tesla først. De kan ofte komme med relativt gode avtaler. Sammenlignet med bilen fra Finn, så ville jeg vurdert garanti i 4 år som relativt verdifullt. Skal du på Finn, ville jeg sagt at da skal det også være markant billigere enn bruktbil fra Tesla.
Garantien er nok ikke verdt 100k men jeg tipper at en bil med ok specs tilsvarende eller bedre enn den privatkjøpt er billigere enn 440k. Så ingenting galt med å handle privat, men jeg gjør ikke det hvis jeg ikke sparer sammenlignet med å handle direkte hos Tesla.

Cobos
#9
Model S / Sv: Reparasjon av skade på en Model S
søndag 17. september 2017, klokken 00:35
Uten at jeg skal utale meg veldig skråsikkert for min røde koster det nok 5k-10k og nærmere 10k enn 5 tror jeg.
Jeg har selv god erfaring med Bulk skadeservice på Ensjø og Bekkestua bilskade AS. Jeg bor i gåavstand fra Bulk som er veldig praktisk, mens Bekkestua ikke er veldig praktisk for meg når jeg da ikke har bil. Men opplever at begge har gjort godt arbeid og vært ryddige underveis. Bekkestua har vel vært hakket raskere med beskjeder men er også hakket dyrere.

Hvis det er noen trøst viser skaden i begynnelsen av tråden at jeg vet hvordan det føles :(

Cobos
#10
Model S / Sv: Nye kart og navigasjon
onsdag 09. august 2017, klokken 22:49
Det er derfor vårt langkjøringsoppsett er GPS'en på skjermen og en separat full-GPS app på iPad'en som madamen/navigatoren bruker som primærkilde. Med trafikkoppdateringer fra Tesla-skjermen og pad'ens manglende trang til å alltid ta av fra hovedveien, endte vi opp med gode løsninger.

Cobos

Kona's stemmer er også mye bedre til å uttale gatenavn :)
#11
Model S / Sv: Permanentmagnetmotor og induksjonsmotor ?
tirsdag 08. august 2017, klokken 22:09
Induksjonsmotorer er vel billigere også pga bare kobber og ikke sjeldne jordarter (Nd primært), men induksjonsmoterer mener jeg å ha hørt er vanskeligere å kontrollere presist. Dermed krever de mer avansert kontrolllogikk enn permanent magnet motorer.

Personlig håper jeg ikke Tesla har gått for motorer med Nd, siden for massemarkedsmodellen er jeg bekymret for deres tilgang til nok Nd. Ikke i 2018 men om noen få år kan det bli dyrt/vanskelig.

Cobos
#12
Eller som skjedde med Frihetsgudinnen (kobberhud på et ikke-rustfritt stålskjelett) at platene man hadde mellom de to forskjellige metallene gikk istykker eller ble presset ut av mekanisk press. Det viste seg i 1980 tallet at statuen var vel en par år fra å falle fra hverandre. De hadde altså tenkt på dette på 1800-tallet, men løsningen var ikke god i 100+ år :) Får håpe Tesla bruker en løsning som er forventet å vare ihvertfall 20+ år.

Cobos
#13
Model S / Sv: Førstegangs kjøper trenger tips!
torsdag 03. august 2017, klokken 16:58
Jeg tenker det første du må bestemme deg for er om du "trenger" Ap1 eller D modeller (altså AWD). Klarer du deg uten kan du få relativt pene S85 eller S60 til en god pris. Skal du ha D får du med AP1, men da er bilene dyrere så enten må du drastisk opp i km eller veldig ned i utstyr.

Cobos

#14
Har du stabil tilgang på jobben ville jeg ikke tenkt på det engang. Har du ikke det, lag en logg over hvor ofte ladeplassene i nærheten er ledige de neste 2 ukene. Det burde gi deg en følelse om det er grei nok tilgang.

Cobos

PS: Eller si til sameiet at du betaler for kontakt, egen strømmåler og strømforbruk. Da er det lettere å få tillattelse.
#15
Model S / Sv: Vurderer å kjøpe ny model s. Diverse spm.
mandag 31. juli 2017, klokken 10:45
Etter å hatt Tesla S i snart 4 år er det vel snakk 1-2 ganger jeg har opplevd at en vanlig 16A kurs var et problem (og det løste seg likevel). Og det var primært i den tidlige delen av eierforholdet når det var mye færre superladerstasjoner.

Når det gjelder kabler skaff en 25m-30m standard schuko skjøteledning, men en solid og tykk en med 2,5mm2 tverrsnitt, vanlig skjøteledning er typisk 1,5mm2 eller 1,0mm2.

I tillegg er en type 2 kabel kjekt å ha, men virker som det nå følger med bilen? Andre behov kan dekkes etterhvert.

Når et gjelder fastmontert ladestasjon er nok hovedfordelen hvis du eier egen garasje at du får en fastmontert kontakt med type2 plugg som i praksis eliminerer brannfaren ved slitte kontaktpunkter. Er du nøye med å observere schuko pluggen din bør det gå bra, men fastmontert er mindre bry. Jeg har fellesgarasje med std schuko plugg og har klart meg fint med det.

Cobos
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA