Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jalla

#1
BMW i4 / Sv: Hvorfor er DU inaktiv i denne gruppa?
søndag 02. mars 2025, klokken 19:49
Sitat fra: SIS på lørdag 01. mars 2025, klokken 10:13
Sitat fra: daktari på fredag 28. februar 2025, klokken 17:34Tenker det er fordi det er en ganske feilfri og moden bilmodell hvor alt bare funker på en intuitiv måte. Lite grunn til å diskutere da.

Biler med masse feil, trøbbel, hyping og masse meningsløse oppdateringer eller oppdateringer for å gjøre bilen komplett gir folk noe å skravle om.
Du er nok inne på noe der. Lite aktivitet på Macan forumet også. Antagelig en nokså feilfri bil.
Tja, du skal ikke ha så gammel Macan før deler av hjulopphenget bak ruster i filler.
#2
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
fredag 21. februar 2025, klokken 18:12
elbil24 har en artikkel om de nye batteriene som kommer med "Neue klasse"

https://www.elbil24.no/nyheter/bmw-kliner-til-i-neue-klasse/82717161
#3
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
mandag 17. februar 2025, klokken 20:01
bimmerpost har satt sammen det de mener er data for kommende iX3 (NA5).

Length: 4780
Width: 1895
Height: 1635
Wheelbase: 2895
Luggage: 520l/1750l

Confirmed colors (will possibly have others): Alpine White, Black Sapphire, Space Silver, Polarized Grey, Brooklyn Grey, Ocean Wave Blue, Smokey Green, Fire/Vegas Red.

Will be the first model to use several new features. The most interesting ones are the Panoramic Stage interface recently previewed in the NK concept (it will be standard) and the Augmented View. The options we're already familiar with will include Iconic Glow exterior, the first use of multifunction seats with massage function on a 3-series level model, and various M features (M packages, M trims, M seats, M steering wheel). At least at this time, there is no autonomous driving beyond Level 2.
#4
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
tirsdag 11. februar 2025, klokken 17:31
Sitat fra: SIS på tirsdag 11. februar 2025, klokken 16:38https://www.bmwblog.com/2025/02/10/2026-bmw-ix3-new-class-suv-taillights-revealed/ 
Ser de skriver 800 km rekkevidde. Høres mye ut, 600 km virker mer sannsynlig, men en får "fylgja med å sjå". 50 Xdrive blir først ut i Europa står det.
Vi får se, men det er flere steder de snakker om 800km. Men det er selvsagt mulig at alle bruker samme kilde.
#5
Elbiler i media / Sv: Krasjer moderne biler oftere?
fredag 31. januar 2025, klokken 15:27
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på fredag 31. januar 2025, klokken 09:53Reparasjon av støtfanger bak på en gammel Kia bensinbil jeg har koster ca 40k via BOS. "Mye jobb å bytte og lakkere, og plast er dyrt", sier'em.
Original OEM-bakfanger koster kr 3800,- fra Thansen, og originalfarge/lakk, klarlakk og heftgrunn koster ca kr 1200,- hos bilextra. Hvem er det som tjener gruelig mye penger på en enkel jobb hos BOS, tenker jeg da, og forsikringsselskaper betaler villig vekk.
Du ramser opp de billige delene, men sier ikke noe om de skal skal gjøre jobben? Eller skal du gjøre den selv i garasjen?  Lokaler er dyret i Norge, og ikke minst er timeprisen for alle som jobber på et bilverksted høy.
Så egentlig ikke rart at det koster penger. Selv om noen er av den oppfatning at jeg selv bør tjene godt, mens andre kan nesten jobbe gratis.  8)
#6
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
lørdag 11. januar 2025, klokken 11:41
Sitat fra: elektro på lørdag 11. januar 2025, klokken 11:14Oi! Må si jeg er veldig skeptisk til rattets utforming, og hvordan displayet i ruta føles. Blir det for smått og for langt frem? Blokkerer det sikten rett foran bilen? Men her har BMW åpenbart tenkt mye, så skal gi dem en sjanse. Jeg er en som liker å ha rattet lavt og nærme meg, som av og til fører til at det skygger litt for førerdisplayet. Særlig når rattet er «firkantet», som i Q6 med S interiør. Det slipper man her.

Artig hvordan skjermen er utformet med skrå kant for å komme så nærme som mulig føreren. Gleder meg til å prøve dette.

Det er på langt nær sikkert at det vi ser nå er det som faktisk kommer i produksjonsbilene.
#7
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
fredag 27. desember 2024, klokken 21:35
Sitat fra: hELgenen på fredag 27. desember 2024, klokken 18:38Nei - jeg unnskylder ikke Kina for hva de måtte gjøre

Jeg lurer på hva verden hadde sagt om Xi hadde sagt de Donald Trump har sagt om Panama og Grønland?
Det ville skapt EKSTREME reaksjoner nærmest på randen av verdenskrig fra vesten er min påstand.
Så kan en ta to skritt tilbake og tenke på hvorfor reaksjonene fra omverden ville blitt så forskjellig om
Xi hadde sagt det Donald Trump sier.

Gjør du ikke? Da må jeg si du har mange innlegg her i tråden som meget lett oppfattes som et sterkt forsvar for Kina.

Trump er den typen han er, og han slenger ut det ene agnet etter det andre. Og han lyver så det spruter av fyren.

Du har tydeligvis glemt hva Kina gjorde i Tibet, og du kan spørre alle landene rundt Sør-Kina havet om hva de synes om Kina sin fremferd.

Når det gjelder Taiwan så tyder vel mye på at det bare er et spørsmål om tid, for hva skal den kinesiske hæren med de 1 million selvmordsdronene som ble bestilt med levering i 2026?
#8
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
torsdag 26. desember 2024, klokken 16:31
Skremmende å lese hvordan noen her forsvarer Kina sin fremferd på område etter område, og marked etter marked.
Denne artikkelen om hvordan subsidierte piratfiskere tømmer havene er en god illustrasjon på hvordan de også opererer på andre områder. De er ikke slik at de er alene om subsidier, men det er en enorm forskjell på størrelsene.

https://www.lmd.no/2020/11/kinas-subsidierte-piratfiskere/

#9
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
mandag 23. desember 2024, klokken 09:44
Sitat fra: E-Trond på lørdag 21. desember 2024, klokken 21:27Konfliktene ser ut til å være løst.
Men vet ikke helt om jeg synes fagforeningene har vunnet...
35000 personer må gå,og 2 fabrikker legges ned.
Ansatte må si ifra seg bonuser.

https://carup.se/klart-ikvall-35-000-jobb-forsvinner-pa-volkswagen/
Det legges vel ikke ned noen fabrikker? Men produksjon flyttes for en del modeller, og produksjonsvolumet skal ned.
IG metall har vel innsett at de også måtte svelge noen kameler.

* VW går med på att hålla igång de tio bilfabriker som finns i Tyskland till och med 2030.

* Kapaciteten kommer att minska i åtminstone fem bilfabriker vilket motsvarar cirka 730 000 bilar.

* Arbetsstyrkan kommer att minskas med 35 000 under åren fram till 2030 men de ska kapas bort på "ett ansvarsfullt sätt".

* Produktionen av VW Golf ska flyttas från Wolfsburg och Tyskland till Mexiko.

* Produktionen av elbilarna ID.3, ID.4 och Cupra Born ska flyttas från fabriken i Zwickau till Wolfsburg och Emden.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bilbranschen/35-000-jobb-hos-vw-forsvinner-i-ny-uppgorelse/
#10
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 04. desember 2024, klokken 07:26Spot on :+1:

Som du sier det så rett så rett @Kontaktlisten blir som en fjær i denne» sammenhengen
Og hvis du samler nok fjær så har du snart en høne.

Når vi ser hvor langsiktig man jobber med slikt så skal man være forsiktig med å nulle ut de små tingene.
#11
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
mandag 02. desember 2024, klokken 08:17
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. desember 2024, klokken 06:34
Sitat fra: Moas på søndag 01. desember 2024, klokken 21:18Da er streiken hos VW AG igang på mandag 2.12:

https://www.finansavisen.no/transport/2024/12/01/8213506/varsler-streik-i-volkswagen-kan-bli-den-storste-noensinne

Kan VW tjene noe på at fabrikkene stopper opp. Altså at overproduksjonen kommer ned på lønnsomt nivå?
Moas tusen takk. Jeg trodde faktisk og håpe på at det er noe av den Streiken ikke vil bli noe.

Dette er trist bare trist.

Både for arbeiderne selvfølgelig men også for europeisk bilproduksjon.

Og jeg legger til med et smil det er kineserne sin skyld he he he he

For Xi gir jo penger til disse statseide bilprodusentene og de har et rævva arbeidsliv der borte, så de ødelegger jo hele bilbransjen. Vi bør gjøre som US og eu dvs iverksette tollbarrierer mot Kina for dette. At  de i tillegg støtter Putin i Ukraina krigen det hjelper jo heller ikke på....

Ja, dette er faktisk bare trist. Mange av de europeiske bilprodusentene, og spesielt tyske er nede i spagaten.
Hadde håpet IG Metall hadde tatt situasjonen inn over seg, for jeg frykter dette kan være starten på det som rev bilindustrien i England i fillebiter for noen tiår siden.
#12
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 23. november 2024, klokken 09:47Har ikke hørt gjennom den episoden, men kineserne har en utviklingstakt uten sidestykke og er motiverte for å etablere seg i Norge. Før eller siden treffer de blink og lanserer en bilmodell som blir lenge på topp 10 på registreringsstatistikken. Så den 12% andelen vil nok vokse.

Som turfsurf påpeker er dette også avhengig av reguleringer. Akkurat nå er det ingenting som bremser import.
Tragisk, for vi putter allerede alt for mye penger ned i lommeboken til de røde djevlene i Beijing.
#13
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på torsdag 14. november 2024, klokken 15:43Jada. "Raaaaadarer", sier'em. "Det er veeeeldig mye elektronikk også bak på bilen, aaaavstandsraaaaadarer, og er komplisert å montere!", sa'rem på bos, når de skulle ha over 35k for bakfanger med 4 små radarer og utskifting.

Bare Bull shit.

Tok 14 min å demontere fanger (6 skruer, noen klips og 3 plastskruer), 2,5 min å demontere radarer, 1,5 min å remontere/smekke inn radarer og 12 min å montere fanger.
Fanger'n kostet under 4000 kroner hos Thansen, og radarene er fanken ikke spesielt dyre de heller.

-Noen- tjener grovt på slik ettermarkeds-bissniss(e).
Det er ikke radar du snakker om, men parkeringssensorer. Dette er ultrasoniske sensorer som bruker lydbølger til å detektere hindringer nær bilen. De fungerer ved at de sender ut ultralydpulser som reflekteres tilbake til sensoren når de treffer et objekt eller en hindring. På den måten kan bilen måle avstanden til hindringer i deteksjonsretningen.

Der radar ofte brukes på noen biler er i front, og da i forbindelse med adaptiv cruise control (ACC).
#14
BMW iX / Sv: Elendig kvalitet på seter.
mandag 07. oktober 2024, klokken 20:13
Sitat fra: Bimmelim på mandag 07. oktober 2024, klokken 06:34Imponerende da, og sånn det burde være
Nei, er en ix3 med beste utstyrspakke
Hvor ofte har du renset setene, og satt inn setene med Gtechniq L1 eller tilsvarende?
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2025
mandag 07. oktober 2024, klokken 19:59
Sitat fra: Syklist på mandag 07. oktober 2024, klokken 16:14
Sitat fra: Limodriver på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:59Gratis bompasseringer for elbiler er heller ikke fornuftig. Elbiler tar like mye plass på veiene, sliter minst like mye på veien (høy vekt), er ikke trafikkregulerende ifht rushtid samt med færre betalende bompasseringer ville veier ikke bli bygget eller ville tilnærmet aldri bli betalt ned.

Helt enig.

Men avgiftene for fossilbiler må økes mer, slik at vi får forurensende biler av veien, og ikke folk blir lokket til å beholde den gamle dieselbilen i mange år.
Det er vel mer eller mindre galskap miljømessig på en global skala. I 2023 var snittalder på personbiler i Norge 11 år. Så dette går helt fint av seg selv.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA