Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bjorn_2390

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan Leaf og DAB/DAB+ adapter
torsdag 18. mai 2017, klokken 17:52
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 17. mai 2017, klokken 22:39
@bjorn_2390
Dette har jeg skrevet før, mulig i annen tråd, ...
@nr1rayner
Takk for tilbakemelding.
Er det der den på dette bildet kommer inn i bildet?
Hvis ja, er dette klart noe jeg vil prøve!
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan Leaf og DAB/DAB+ - Tiny Audio C11+
onsdag 17. mai 2017, klokken 21:46
OK. Jeg kjøpte Tiny Audio C11+, som er en oppgradert versjon av C11. I en YouTube-video, forklarer en forhandler at C11 kun viser informasjon i adapterets display, mens C11+ også kan vise informasjonen i bilens originalsystem sin skjerm. Dette var nettopp det jeg ønsket meg. Plutselig falt prisen på C11+ i et weekendtilbud med 600 kroner. Hadde jeg ikke kjøpt enheten til en slik pris, hadde jeg nok kokt over, gitt. For:

Nå har jeg installert den. Underveis i min anskaffelse, har jeg fått bekreftet at for å få til info i originaldisplay, må man benytte FM-overføring. C11+ har to muligheter for dette: Trådløs FM-overføring, eller trådbundet FM-overføring. Den siste fikk jeg ikke testet, for da må man få tilgang til antenneinngangen på originalanlegget. Jeg jekka ut anlegget, men der var ingenting markert, og det var ingen "gammeldags" antenneinngang. Jeg ga opp å ofre mer energi på å finne ut av det, inkludert kablene som kommer bakfra og går ned langs A-stolpen. "Det var jo mulig å gjøre det trådløst."

Det er bare det at den trådløse metoden krever svært gode sende-/mottaksforhold, mellom den "gammeldagse" antenneledningen som sender signaler fra C11+, og mottakeren. Jeg fikk dette tidvis til å funke, med info i originaldisplay. Men til en stor del hang det seg opp, og dessuten er det bare stasjonsnavnet som vises. Altså, det står "NRK P13", men ikke "Abba - Waterloo". Enkelt og greit fordi den sistnevnte informasjonen heller ikke kommer frem av DAB-adapteret, grunnet ikke avsatt plass i displayet på enheten.

Her gjorde jeg meg altså en erfaring: Jeg trodde ikke det var mulig at det var enheter til salgs i dag, som ikke har denne funksjonen. Jeg har liksom en tre år gammel DAB-radio på badet, kjøpt på Europris for kr. 99. Til og med den har den muligheten! Så da kasta jeg inn håndkleet på dette. Ikke bare var sendingen av info til displayet shit. Det er en kjent sak at overføring av lyd via FM ikke kan måle seg med f.eks. AUX. Så da prøvde jeg AUX i stedet, for FM-lyden var ikke imponerende. Og OMG!, for en forskjell. Alle andre alternativ ble umiddelbart forkastet.

Jeg ville ha dette skjult. Eller: Så skjult som mulig, da. (Det er trådbundet fjernkontroll på C11+.) Jeg brukte sikringssplitter fra Biltema, medfølgende vindusantenne (det var også med en antenneledning, men denne gjorde ikke jobben, og får også stryk i tester på nett). Vindusantennen er også delvis skjult. Faktisk foreslo bruksanvisningen å skjule hele antenna inne i A-stolpen, men det lå også med en tilleggsbeskrivelse, der Google Translate tydeligvis var brukt for å få frem at det var greit å også ha deler av den på glassruta.
Jeg hacket meg inn på AUX-koblingen, slik at jeg slipper å ha dette synlig i kupeen. Jeg bruker aldri den likevel, men for å unngå noen krasj av noe slag der, har jeg løsnet koblingen til hunnjacken. Dette er med andre ord enkelt reversibelt, hvis senere behov.

Sånn gikk det.    Legger til at adapteret skifter kanal uten forsinkelse. Det later til å fungere fint med "following"-funksjonen. Så som jeg skrev innledningsvis: Det ble ikke som jeg trodde, men med den prisen jeg endte opp med, kan jeg leve med dette.
#3
Leaf 2010-2017 / Svar fra nrk.no/dab
tirsdag 09. mai 2017, klokken 21:19
Stilte www.nrk.no/dab spørsmål om hvordan ting henger sammen.
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan Leaf og DAB/DAB+ adapter
tirsdag 09. mai 2017, klokken 21:12
Neivel. Vi får se, da, vettu  8)
#5
Leaf 2010-2017 / Link til Radioresepsjonens adapterskole
søndag 07. mai 2017, klokken 12:04
Link til Radioresepsjonens adapterskole  ;D

https://www.nrk.no/oppdrag/rrs-adapterskole-1.13256705
#6
Leaf 2010-2017 / Om Tiny Audio C11+ (ikke forgjengeren C11)
fredag 05. mai 2017, klokken 23:05
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 01. april 2017, klokken 17:56
@nr1rayner - jeg tolker ut fra de nyeste innleggene dine at du enten ikke fikk byttet C11 til C11+ på Jula, eller om du valgte å slå deg til ro med den du har, etter at du fikk testet ut litt mer.

@Alle - er det noen som har kjennskap til Tiny Audio C11+ (altså ikke C11, men den oppgraderte C11+).
Jeg ønsker å vite mer om dette med originaldisplayet på Leafen.

For å få opp informasjon om hva som spilles
(altså "Slide - Calvin Harris feat. Frank Ocean") -
må man da bruke overføring via FM?
(Altså, dette er ikke mulig ved bruk av AUX eller USB eller what not??)
Hvis det da LAR SEG gjøre på annen måte enn å bruke FM-signaler for overføring, noe som altså ikke gir optimal lyd, sammenliknet med f.eks. AUX?

Det er jo skrevet annetsteds på forumet at om man kobler telefon til USB/AUX og streamer Spotify, så kommer denne informasjonen opp i originaldisplayet på Leafen (altså "Slide - Calvin Harris feat. Frank Ocean"). På samme måte som hvis man kobler mobilen til Leafen med Bluetooth og spiller musikk fra telefonens minne (referanse: iPhone).

Er det noen som mener at de har så kontroll på dette nå, at de kan gi utfyllende opplysninger om hvordan dette henger sammen, og hva som kommer frem i originaldisplayet(!) på Leafen. Jeg tenker ikke at det er så interessant at der står "P13", for såpass kontroll har jeg. Men jeg ønsker altså å få frem "Slide - Calvin Harris feat. Frank Ocean". 

Jeg har etterlyst bilder av originaldisplayet(!) på Leafen, sånn at man kan få frem hvordan dette blir. Altså, står det "Slide - Calvin Harris feat. Frank Ocean", eller hva kommer frem?

Og hva betyr begrepene?
FM RDS? (Hva er viktig med RDS?)
FM Hardlink?
AUX (hva får man, hva får man ikke)
Hva må man passe på, hva kreves for den og den løsningen osv. Trafikkinformasjon, for eksempel: MÅ MAN bruke overføring over FM for å få til det, eller vil det også funke på AUX eller annet?

Og hvorfor er det så vanskelig å finne bruksanvisningen til C11+? (Det florerer av bruksanvisninger på C11). 

I skrivende stund er det igjen kampanje på C11+. Dermed aktualiserer spørsmålene seg nok en gang.

Så: Er det noen som gir seg i kast med å tre på seg mentorhatten?

Status presens: CD-samlinga har fått sin renessanse.

#7
Leaf 2010-2017 / Med dukke i samkjøringsfelt
tirsdag 02. mai 2017, klokken 21:51
Oj, da. Skal ikke så trent øye til, for å se at det er en av "oss". Men, det er vel vårt merke som er vært mest solgt, så statistikken tilsa vel at det var stor mulighet.

Kreativt, om enn ikke første gang. Men vi trenger ikke den slags.

(Faksimile: Instagram)
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan Leaf og DAB/DAB+ adapter
søndag 02. april 2017, klokken 13:19
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 01. april 2017, klokken 17:56
Takk for update. Venter spent på oppfølging  ;)
(Etter hvert bilder av hvordan det ser ut på bilens skjerm, er spennende.)
Takk også for tips angående påsketilbud. Sist jeg spurte, ante de ikke når pluss-utgaven kom.  ::)
Og det er ikke lenge siden...
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan Leaf og DAB/DAB+ adapter
lørdag 01. april 2017, klokken 12:41
Sitat fra: nr1rayner på fredag 31. mars 2017, klokken 19:36
Ny oppdatering på min C11:
Flott med oppdatering. Takk.  :+1:
Dette var ikke like synlig som de "vanlige" vindusantennene, som jeg synes ser helt jalla ut. Har du link til denne antenna?

Edit: For jeg regner ikke med at det er denne som følger med i C11-pakka?
#10
Leaf 2010-2017 / ACX DAB Adapter V2 vs. V3 ?
søndag 26. februar 2017, klokken 00:30
Er det noen som har satt seg inn i dette? Hva er forskjellen på versjon 2 (som er på installasjonsvideoen til Stenling) og versjon 3? Torshov har i skrivende stund kampanje på versjon 2. Sammenlikningstjenesten de har på sine nettsider su**r.
Men er det i praksis den store forskjellen, bortsett fra litt nytt design på fjernkontrollen?  :blank: :blank: :blank:
#11
Leaf 2010-2017 / Re: Priser service Leaf
onsdag 18. januar 2017, klokken 19:41
Mottatt tilbud fra nissanforhandler Tungen i Lillehammer (Oppland).
4-årsservice kr. 3636,-.
#12
USAleaf / Sv: USA-Leaf 2015 uten touchskjerm mulig å forvarme osv.?
søndag 20. november 2016, klokken 14:22
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 20. november 2016, klokken 11:09
brukermanual for USA-Leaf 2015-modell som beskriver denne enklere utgaven uten navigasjonsskjerm.
Tusen takk!
Det ser faktisk ut som at den har gode muligheter, til og med inkludert mulighet for å bruke Carwings (bare man får satt den opp).
Flott!
#13
USAleaf / USA-Leaf 2015 uten touchskjerm mulig å forvarme osv.?
lørdag 19. november 2016, klokken 23:28
Bilen har ikke touchskjerm, men mer en radio/CD med ryggekamera. Er det noen som uten vesentlig mer info kan si om det lar seg gjøre å forvarme den? Og stille inn tidsintervaller for lading? 80/100% og sånt? Jeg antar det er likhetstegn mellom slikt opplegg og at man ikke kan bruke app(?), men på bilene med touchskjerm kan man jo (også) gjøre disse innstillingene i bilen.
Noen som kjenner igjen dette, som kan opplyse meg litt?
(2015 USA-Leaf, importert til Kristiansand.)
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Forvarming av bilen fra batteriet eller 230V
mandag 31. oktober 2016, klokken 13:35
Takk. Ble egentlig ikke så mye klokere av det som sto der.  :o
#15
Leaf 2010-2017 / Forvarming av bilen fra batteriet eller 230V
søndag 30. oktober 2016, klokken 22:04
Når jeg ber via app om at varmen i bilen skal skru seg på, og den står tilkoblet strøm, trodde jeg at den trakk strøm til dette via ladekabelen. Men det er kanskje feil? Altså: Bilen er stilt inn på at den ikke skal lade på den tiden det gjelder. Da vil vel resultatet være at jeg mister rekkevidde? Fordi strøm til oppvarmingen trekkes fra batteripakka. For det trekkes vel ikke fra 12V-batteriet? Eller trekkes det fra 12V-batteriet, med den konsekvens at 12V-batteriet etterfylles fra bilbatteripakka, med det resultat at jeg taper rekkevidde?

Hmmm Åssen var dette, igjen?

Edit: Bildet er for øvrig bare en illustrasjon, og har ikke noe direkte med saken å gjøre.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA