Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Luniboy

#1
BMW i3 / Sv: 170 HK ?
mandag 10. april 2017, klokken 08:13
Helt topp, takk for svar, så da konkluderer vi med at vi har ca. 182 HK  ;D
#2
BMW i3 / 170 HK ?
mandag 10. april 2017, klokken 07:47
Ved fullt pådrag viser effektuttaket fra batteriet maksimalt 99,9 kW/h. Dette tilsvarer jo bare 136 HK om man legger godviljen til ....  den kommer liksom aldri høyere ?
Er det kun fordi BMW ikke har lagt inn et tredje tall før komma i displayet, eller er det fordi vi ikke får ut mer av batteriet til motoren ? Eller har vi en 'Tesla case' her i tillegg ?
Noen som vet noe om hvorfor ?
#3
Enig i det. Jeg spurte selger om ikke det var mulig å få sportsseter i skinn/Alcantara som i Audi, som jeg forøvrig er MEGET godt fornøyd med, men dette var ikke mulig, og han visste heller ikke om det kom i senere versjoner. Har full skinn nå i i3'en, og det er 'greit nok' men kan ikke sammenlignes med setene i fossilbilen. sidestøtten er jo i kategori 'elendig' Regner med at setene i i3'en holder lenge om jeg behandler dem riktig (som man må med alle typer seter ....)  ::)
#4
BMW i3 / Sv: Ulyd i forstilling
mandag 27. februar 2017, klokken 12:48
Samme lyd fra forstillingen min, har ikke klagd ennå, men skal nevne det for dem ved en passende anledning, bilen er kun gått 3500 km, og den har vært slik fra den var ny. greit det er en 'mikke mus' bil, men dette er for dårlig til å være BMW, ikke noe problem fra Audi'en, den er stille som en mus .....  8)
#5
BMW i3 / Sv: Justere ladenivå?
lørdag 11. februar 2017, klokken 08:12
Har blitt diskutert tidligere her inne .... http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29552.45.html

Jeg pleier å stoppe ladingen på mellom 80-90%, hender selvsagt at den bikker opp i 100% av og til, som da tilsvarer rundt 81% på selve batteripakken, men enig i at det burde vært mulig å stoppe dette selv fra appen ...
Jeg lader ca. 10% i timen med min lader, så enkelt å justere på laderen....
#6
BMW i3 / Sv: Faktisk forbruk pr 100 mil
fredag 10. februar 2017, klokken 08:39
Det å forvarme batteriet hjelper til med å kunne dra ut full effekt (og inn ved bremsing), samt for å kunne toppe batteriet helt opp. (for de som er opptatt av maks. rekkevidde ....) ved kjøring bruker bilen ekstra energi på å komme opp i drifts temperatur på batteriet.
Som du ser under, er dette avlesing fra laderen min med tanke på effekt ut.
3 timer før avreise blåser den 571 W for å varme batteriet, deretter 166W på enten litt mer varme på batteriet, eller så fikk den beskjed om at batteripakken hadde plass til litt mer strøm, da temperaturen økte til 10 °C eller noe .... jeg vet ikke ... Deretter 2,1 kW pga klimatisering av kupeen ... husker ikke hvor mange grader det var ute den dagen, men kan ikke ha vært så mange varmegrader .....


2017-01-21 08:39:01   2017-01-21 09:13:55      2.155
2017-01-21 08:31:12   2017-01-21 08:38:52      0.166
2017-01-21 06:09:12   2017-01-21 06:35:23      0.571
#7
BMW i3 / Sv: Faktisk forbruk pr 100 mil
torsdag 09. februar 2017, klokken 19:39
Jeg lader KUN hjemme og har målt snittet ut fra måleren min, og den sier at jeg ligger på rundt 2,7kW/mil. Kjører kun korte turer for det meste, med forvarming hver morgen. iflg. bilen (appen) har jeg et snitt på 2,03 kW/mil.
På vei hjem i dag kom jeg opp i 25% effektivitet  ;D
Det at man ikke kan se hvor mange kW man faktisk gnur inn på selve batteripakken (på en enkel måte) er jo litt irriterende. Nå går jeg inn her https://www.bmw-routes.com/no/no/index.jsp og velger en litt for lang tur, og får da opp hvor mange kWh som er på batteriet.

Eks. med varmt batteri, 5 graders utetemperatur sender jeg ut 4,256 kW, men kun 3,71kW kommer inn på batteripakken ..... tap på 546 watt (ca.13%)
Regner med dette er normalen .... ?

... Er jo klar over at dette er kun for spesielt interesserte geek'er, men ser for meg om jeg hadde hatt en Tesla model S eller X hadde nok forbruket mitt vært det dobbelte .....  ::)

Uansett alvorlig billig å kjøre med  ;D
#8
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 07. februar 2017, klokken 07:22
Du kan holde inne låseknappen på fjernkontrollen til bilen i 2-3 sekunder  :+1:
#9
BMW i3 / Sv: Varmeseter
onsdag 28. desember 2016, klokken 15:16
hehe, dagens !!!!

Har selv ikke testet de, men må tydeligvis få gjort det i løpet av dagen ....
Mulig dine er koblet rett på batteripakka, og ikke 12V mikkemus batteriet ...  ;)
#10
BMW i3 / Sv: Batterigaranti
onsdag 28. desember 2016, klokken 15:13
Sitat fra: Luniboy på søndag 28. august 2016, klokken 20:01
Enig i at batterigarantien er helt elendig i forhold til 'alle andre', som jeg har nevnt før her inne.
Venter som sagt på bilen, men jeg er interessert i å vite hvordan man kan begrense maks. lading på denne bilen. Vet det er som å banne i kirka her inne med tanke på at dette er BMW, deres BMS vet hva den holder på med, batteriet tar ikke skade osv osv .... men fakta er jo at pga kjemien vil disse batteriene degraderes uansett, og det er da de 3 faktorene som avgjør hastigheten på dette (lav og høy spenning, samt høy temperatur som er den verste).
Har planer om å kjøpe en Charge Amp HALO ladestasjon, for å mulig begrense/slå av ladingen, eller nå blir det vel heller for å starte ladingen, da jeg må ha precond. til batteri og grei temperatur i bilen ved avgang  8)

Vet dere om BMW har planer om å endre dette i programmet, slik at vi selv kan sette maks. lading slik som 'alle andre' har ? eller finnes det allerede ?

Har liksom rett over en mil til jobb, så rekkevidden er overhodet ikke noe problem ...  ;D

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29552.30.html

Har blitt diskutert før, og er enig i at det fremdeles er elendig. Virker som om salgsavdelingen til BMW tror at 100 000 miles er det samme som 100 000 kilometer ....
#11
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
onsdag 30. november 2016, klokken 12:50
Sitat fra: Toalmar på tirsdag 29. november 2016, klokken 23:04
og der kom fakturaen fra BMW Norge til meg.
Samme her, fikk min på mail i dag. Bare jeg betaler denne, får jeg bilen neste torsdag 08.12 :D
Bestilt 12.08, ferdig limt sammen 08.11, utleveres 08.12
#12
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
onsdag 09. november 2016, klokken 09:17
Knall, takk for det, det kom ikke opp på http://bimmer.work

Nå er min på 5500  ;D
#13
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
onsdag 09. november 2016, klokken 07:48
Ja, enig i det, så det kan jo tyde på at de samler sammen en del og starter en batch på x antall biler for å sende til Norge, eller at de lager en del med FC samtidig .... bare spekulasjon selvsagt, vi får se hvem som får bilen først   ;D
Ser det står 2016.11.08 på min nå .... hvor i huleste ble det av alle de andre stegene som jeg refererte til ...  ???
#14
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
tirsdag 08. november 2016, klokken 21:41
Min ble startet i dag, og er på 5300 (Production date), bestilte 12.08, med levering i uke 49  ;D

Her er hva de forskjellige kodene betyr;

1100 Scheduled
1200 Scheduled for Production
5000 Confirmed for Production
5050 Chassis Number Allocated
5055 Confirmed by Production Control

5100 Bodyshop Start
5190 Bodyshop Complete
5200 Paintshop Start
5270 Paintshop Complete
5300 Pre-Assembly Start
5400 Assembly Start
5500 Assembly Complete

6000 Transfer to Distribution
8200 Released to Carrier
9000 Departed Plant
9615/35/45 In Storage
9610/20/30/40/50/60 In Transit
9800 Arrived Dealer
#15
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
lørdag 22. oktober 2016, klokken 11:37
Vi er nok mest sannsynlig på 'samme båt' fra fabrikken  ;D
Jeg bestilte 12/8 og har også fått leveringstid uke 49, men selger sa den skulle være ferdig produsert i uke 45. Vi får vel VIN # da tenker jeg ....
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA