Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tsladaytrader

#1
Model S / Sv: Type 2 lading - Dugnad/Crowdfunding
mandag 18. november 2013, klokken 01:54
Sitat fra: fredag på mandag 18. november 2013, klokken 00:39
Mange ladestasjoner har innebygget kwt-måler som kan fjernavleses med gprs. Så kan man spare kostnader ved å unngå egen måler for ladestasjonen.

Jeg tror det er veldig viktig at man heller får egne strømmålere/MålepunktID fra netteiere per 2x ladestasjoner. Da en ladestasjon med f.eks. 20 000kWh forbruk vil ha en årlig strøm- og nettleiekostnad på ca kr 16500,- per år.

Hvis en bare tar å kobler dette opp på eksisterende strømmålere så går kostnaden opp med kr 11990 == kr 12000,- per år bare i såkalt "effektledd" per 22kW punkt.
Så 1x 22kW punkt med 20 000kWh forbruk går fra å koste ca 16500,- til 28500,- (ihvertfall). 2x 22kW punkt blir plutselig 24 000,- dyrere per år enn det kunne ha vært, 3x blir 36000,- dyrere 4x 48000,- dyrere etc.

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. november 2013, klokken 00:47
Dessverre er det mange mindre steder i Norge der 400V er helt fraværende. Skal man basere seg på kun dette blir det nok ganske mange hull i nettverket...

Enig med du! Jeg er all for trafo, men akkurat nå så har man sikkert under 10 lokasjoner på landsbasis med offentlig tilgjengelig 22kW lading. Så for å gjøre det mest mulig gjennomførbart så tror jeg at det kan være lurt å tenke sånn, iallefall til å starte med. Heller blindspots enn dagens situasjon (som er helt katastrofe). Trafo koster penger og den største utfordringen jeg ser med trafo er kostnaden, og den øker med kapslingsgraden. f.eks. IP23 trafo på 25KVA fra møretrafo koster kr 16 000,- + mva = kr 20000,- ink mva. Mener at Noratel har noe tilsvarende på 25kva IP23 trafo. Tror Noratel har et IP54 trafo på 25kVA til kr 25k + mva. og så fikk jeg en pris på 34 000,- ink mva fra sønnico på IP23 trafo.

Det er langt ifra alle steder hvor IP23 trafo kan benyttes, de kan ev. benyttes i kombinasjon med en slags "strømkiosk" som forøvrig er noe Møretrafo selger... Det kostet visst kr 35 000 + mva om jeg ikke husker helt feil. (Se for deg et vær og vind bestandig "trafo kabinett".

Hva slags IP kapslingsgrad må et trafo ha for at du kan sette det på plenen og la det stå ute i full drift selv når det er 1 meter snø på bakken?
#2
Model S / Sv: Type 2 lading - Dugnad/Crowdfunding
søndag 17. november 2013, klokken 23:59
Innspill til å få dette rimeligst mulig / mest mulig gjennomførbart.

Jeg anbefaler å sette opp 2x 22kW med egen måler på hver lokasjon hvor det blir aktuellt. (Dette fordi det er optimalt med 44kW per strømmåler mtp nettleiekostnader / nettleietariffer for å redusere årlige driftskostnader). Det er ekstremt kostbart å sette opp mer enn 2x 22kW på en strømmåler (effekttariff vs energitariff). (Det må være maks 80A hovedsikring på 400v for å få den rimelige energitariffen, er hovedsikringen på 81A så går årlig driftskostnad opp med ca 15 000,- per 22kW ladepunkt).

Man burde prioritere / kun velge lokasjoner hvor det er 400v strømtilførsel slik at man unngår kostnaden med trafo som er minst 20 000,- per 22kW uttak.
#3
Model S / Sv: 3-fase transformatorer 230v-400v
mandag 04. november 2013, klokken 01:46
vernet er ikke innebygd i saltoboks, og kan heller ikke bygges inn da det ikke er plass til det. som lars sier, så er prisen kun for vernet.

Jeg tenker i retningen av denne http://www.elektroimportoren.no/fordelingskap-10-moduler-ip55/1724532/Product.html?Event=pathlist

3 moduler til av/på hovedbryter og 4 moduler til rccb-b så 7 av 10 moduler blir brukt til det. og så festes denne til trafo på best mulig vis.
#4
Batteriet kan kjøpes for 12 000$ eller 72000,- om du vil (85kWh og 10k$ for 60kWh), dette står på tesla sine hjemmesider. men det er riktignok for typ 8 år frem i tid. Men fortsatt utrolig gode nyheter i mine øyner.

Til sammenligning koster et leaf batteri som er på under 30kWh (24kWh om jeg ikke husker feil) kr 130 000,- til tross for at det er typ 1/3 av størrelsen. (Har blitt fortalt den leaf prisen, men tviler ikke på at det kan stemme).

Tesla ftw!
#5
Model S / Sv: Når får vi vinterdekkene våre?
søndag 03. november 2013, klokken 21:43
For de som vurderer å avbestille, så anbefaler jeg å tenke seg om 2 ganger. f.eks. pirelli pakka til 15000,- den koster kr 36000,- i "løsvekt" fra Tesla om man kjøper den i ettertid. Et fornuftig alternativ vil kanskje heller være kjøpe nye felger/dekk mens man venter fra et annet sted og selge tesla hjulene med 10-15k i profitt.
#6
Model S / Sv: Hva kvitter vi oss med av fossilbiler?
lørdag 02. november 2013, klokken 16:06
BMW 520D F10 2012 M-Sport alpinhvit kebabtralle
#7
Model S / Sv: 3-fase transformatorer 230v-400v
lørdag 02. november 2013, klokken 14:31
Jeg har surret rundt en del med dette selv med tanke på jordfeilvern etc på 400v siden hvis man velger trafo.

Det jeg har kommet frem til foreløpig er at salto sitt jordfeilvern har noe for seg.
Hvis det kan forhindre en brann så er det gullverdt. Men er vel omtrent sånn at det må slå ned lyn i bilen som går videre inn i trafo etc for at du skal få nytte av vernet, eller at bilen skal være grovt skadet / kortslutning på gang i bilen etc.

Det som skiller Salto sitt jordfeilvern fra vanlige jordfeilvern salto = RCCB-B
Det er at vanlige jordfeilvern kun slår ut på AC vekselstrøm, mens Salto sitt slår ut på pulserende DC likestrøm også. Og med tanke på at batteriet er en enorm kilde til DC likestrøm, så synes jeg det høres fornuftig ut.

Jeg kommer nok til å gå for en trafo løsning med RCCB-B vern på 400v siden, og min motivasjon for det blir optimal brannsikring ved ev. lynnedslag i bil/kortslutning etc.

Men! Jeg synes salto sitt vern virket veldig dyrt ut, jeg har iallefall ikke tillit til at utsalgssprisen deres er i nærheten av innkjøpsprisen. Kunne godt betalt kr 2500,- om de hadde kjøpt det inn for 1500-2000,- Men om de betaler 500-600 for det så blir det en kamel jeg har vanskelig for å svelge, for ikke å prate om at ABL SURSUM ikke slår meg som top of the line elektrokomponenter heller.

Jeg ringte iallefall Eaton Electric i Norge og spurte om de hadde jordfeilvern med tilsvarende egenskaper. Han kunne fortelle meg at det kommer i løpet av 1-2 måneder, og da blir det B og B+ etc med tidsforsinkelse osv. materiell som burde være optimalt for bruk til elbillading. (B en står for at den tar likestrøm etc).

Jeg spurte også hva sånt skulle koste, og han sa det er veldig usansynlig at dette vil koste noe mer enn 10% mer enn vanlige jordfeilbrytere de selger. (som igjen lå på mellom 300-800 for en del produkter de har.


Dette får meg til å tenke at RCCB-B burde koste ca 1000,- maks kr 1500,-
Og da gidder ikke jeg å betale kr 2500+mva for salto sitt, når jeg kan få en mer annerkjent leverandør sitt for under halve prisen.
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 08. oktober 2013, klokken 20:54
Jeg vil heller anbefale å gå "overseas" og opprette en konto hos TD Ameritrade.
Jeg har spart mye penger på å bruke dem fremfor Nordnet. Jeg har betalt $1858.81 == kr 11 096,- til dem totalt i kurtasje/salgsprovisjon/meglerprovisjon for alle mine handler i tsla siden 15. juli til i dag.

Til sammenligning så ville jeg betalt kr 758 515,- i kurtasje for de samme handlene hvis jeg brukte Nordnet.

758 515 - 11 096 = kr 747 419,- Det er faktisk en 3-4 tusen mer enn jeg måtte betale for bilen.

Og som om ikke det var nok, så holder de i tillegg en standard som er milevis foran Nordnet. Verktøy, brukergrensesnitt og handelsplattformer som får nordnet til å se ut som en barnehage. For ikke å prate om døgnåpen kundeservice.

Jeg synes det er frekt hvordan Nordnet/Netfonds utnytter markedsposisjonen sin og priser seg opp i skyene nå som det er mangel på konkurranse.
#9
Model S / Sv: Investerer i type 2 kontakt?
tirsdag 08. oktober 2013, klokken 20:31
Sitat fra: bjoris på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 16:07
Er det noe fornuftig argument for å kjøpe en Type 2 boks

Det fornuftige argumentet er de kan lade dobbelt så raskt som UMC adapteren din kan. Men hvis du har en 16A rød trefas industrikontakt så gir jo den halvparten av en type 2 boks. og det er ganske mye, så tror du ville vært godt fornøyd med en industrikontakt.


Men type 2 bokser er fantastiske greier, det nest beste etter superlading og jeg vil tro slitasjen er vesentlig lavere ved bruk av type 2 boks sammenlignet med superlader. Et "must" / really nice to have i hjemmet ihvertfall
#10
Model S / Sv: Investerer i type 2 kontakt?
tirsdag 08. oktober 2013, klokken 20:27
Sitat fra: joern100 på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 19:18
Vi har en Saltoboks som får 32A 230 enfas inn men kun leverer 13A til bilen. Tesla, Sønnico og Salto finner ikke feilen, så akkurat nå har vi en kontakt til 5500 eks mva på veggen...

Jeg har en slik saltoboks jeg også på 22kW, ligger i frunken å venter på trafo og montering.
Jeg åpnet dekselet på den og der står det 16A 250 på en bryter/sikring eller hva det nå er.

Denne er jo ikke testet enda, så mulig det er et "synsbedrag" etc. (kanskje det ligger noen flere brytere skjult der, ikke vet jeg...)

Men hadde ikke blitt veldig overasket om noe i den retningen kunne vært årsaken i ditt tilfelle, i så fall så vil nok det samme skje med meg om et par uker når anlegget er live.

Du kan jo vri om nøkkelen, åpne dekselet og se hva det står på bryteren/knappene i din boks?
#11
Model S / Sv: Hva svarer du på spørsmål om hva en full tank koster?
torsdag 19. september 2013, klokken 02:01
Sitat fra: Milzit på onsdag 18. september 2013, klokken 21:42
Jeg får ofte dette spørsmålet. Med nettleie må man regne ca. 90 øre pr kWh?
Jeg ser det står 59 kroner for en full tank i en gammel tråd her, men det blir vel mer på ett 85 kwh batteri?

Jeg har regnet på dette en masse, og kommet frem til at folk flest betaler mellom 81 øre og 83 øre per kWh dette inkluderer alt av strøm og nettleie.

Så jeg regner 85kWh x 81-83 øre = kr 68.85+70.55 / 2 = snitt på kr 69,7,- per tank. Eller rett og slett kr 70 per fylling/fullading.

Men det hører med til historien at jeg ikke har tatt høyde for tap i ladeprosessen/konverteringen. Hadde vært spennende å sett om det trekkes 90 eller 100 kWh igjennom en strømmåler for en fra tom til full lading.

Skal du regne det ut korrekt så må du ta med totalkostnaden (fastledd på kr 750/år etc).

Så det du gjør er at du legger sammen alt du har betalt av nettleiefakturaer for et år og alt du har betalt av strømfakturaer for et år og så deler du det på antall kWh du har brukt, så får du et 100% korrekt svar på hva du i realiteten betaler per kWh. Og etter å ha regnet på dette på eget forbruk og for en del bedrifter så ser jeg at det stort sett er mellom 81-83 øre /kWh.

Kan også fortelle at den beste strømavtalen kommer fra Gudbrandsdal Energi og kan kun bestilles på Facebooksiden deres (GE World Cup Social Spot). Det er den mest ærlige samt beste strømavtalen i Norge. Er i praksis negativt påslag. (Nei, jeg har absolutt ingenting med GE og gjøre, aldri jobbet for dem etc. Men jeg er en ambassadør for alt som er bra).
#12
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
torsdag 19. september 2013, klokken 01:54
Sitat fra: TS på onsdag 18. september 2013, klokken 23:57
Den mailadressen virker ikke  :(

Jeg har iallefall mottatt mail fra han på denne mailadressen senest 12.09.13
sverre.harbo@gjensidige.no
#13
Model S / Sv: Tesla High Power Wall Connector 22kW
torsdag 19. september 2013, klokken 01:34
Pluggen i Tesla klarer iallefal 170A +++ og det var det som var poenget. Om det var trefas eller ei var ikke poenget, ser nå i ettertid at det er feil. Men 170A + er riktig, og igjen. Det var poenget.

Tesla sin dobbellader konfig klarer også 100A på 250v 1 fas i USA, så er frista til å tro at de vil tåle 100A på 230V i norge også.

Sitat fra: Griffel på torsdag 19. september 2013, klokken 00:50
- Goddag mann
- Økseskaft

At du indikerer at jeg har svekkede sjelsevner fordi du er for treig/trøtt/for dum til å klare å henge med i resonnementene... Det er en nedlatende tone jeg har svært lite til overs for.
#14
Model S / Sv: Tesla High Power Wall Connector 22kW
torsdag 19. september 2013, klokken 00:08
Sitat fra: valvolainen på onsdag 18. september 2013, klokken 20:59
Type2 er vel pr. def kun for enfas230V eller trefase400V.
Tesla sin lader støtter maks 32A 400V og da er det jo satt.

Tesla sin Type 2 kontakt er ikke en vanlig type 2 kontakt (de er på maks 43.5kW / 63A mener jeg å huske) Tesla sin type 2 kontakt tåler 120kW via superladere, til tross for at "maksen" på en type 2 er på 43,5kW. Og med det i bakhodet, så ser jeg ingen grunn til at den ikke skal tåle litt annet enn hva som er standard for type 2. f.eks. Type2 delen tåler mer enn 170A på 400v (supercharger), men selve laderne inni gjør ikke det.

Hvis den er god for 170A på 3 fas 400v så er det ingen grunn meg bekjent at den ikke skal være god for 170A på 1 fas 230 v.

Står også hos mennekes at Mode 3 lading støtter inntil 63A på 1- fas 230v (samt 63 A på 400v trefas. (men igjen Tesla sin EU / mennekes plug) støtter langt over 100A, superladerne er bevis på det).
Kilde: http://www.mennekes.de/uploads/media/Infrastructure_GB_110511_low_873000DS.pdf
#15
Model S / Sv: Tesla High Power Wall Charger 22kW
onsdag 18. september 2013, klokken 20:58
Sitat fra: Roger (NO) på onsdag 18. september 2013, klokken 20:51
Fra Tesla sine nettsider ang specs på HPWC:

A High Power Wall Connector is installed on either a 230 or 400 volt circuit and can be supplied with up to twice the amperage as an outlet. At maximum amperage it supplies two times more power than the Single Charger can process. This is where Twin Chargers come into play, doubling the charging capacity to 22 kW to match the output of the High Power Wall Connector.

Hvilket betyr at den kan kobles til både et 230 og 400V anlegg.
For maks utnyttelse kobles den til 400V 3fase 32A = 22kW --> Må ha dobbellader i bilen

Strålende Roger! Har du link? :))

Edit: fant link nå:
http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/highpower

Der står det svart på hvitt at HPWC vil fungere både på 400v og 230v, gode nyheter altså. Men lurer fortsatt på om den vil fungere på 230v 1 fas eller 3 fas. (det beste ville jo vært om den klarte begge deler) 400v er jo trefas uansett. Men om den tar 230v trefas så vil det være veldig bra for å unngå skjevbelastning og klager/nekt fra Netteier. og sikringsstørelsen vil kunne være vesentlig mindre. (istedetfor 108A så ville man fått samme jobben gjort med 65 A) Da tar jeg utganspunkt i samme inntakseffekt som i USA som er 100A på 250V = 25kW / 25000Watt. omgjort til 230v så blir det henholdsvis 108A 1 fas og 65 A trefas for å matche den effekten.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA