Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JvdP

#1
Model S / Sv: Billån for å kjøpe en Tesla S
mandag 02. september 2013, klokken 19:55
Takk for hyggelige anbefalinger. Det har vært litt både positiv og negativ svar. Jeg vist selvfølgelig allerede hva konklusjonen skulle bli, men jeg ville bare få det bekreftet: ikke ta et stort billån nå. I tilleg syns jeg det er verdt å diskutere dette her på forummet sånn at flere kan tenke litt over det.

Jeg liker ikke den store "press" på starterfolk for å komme seg inn i en allerede ganske så dyrt boligmarkede. Det er usikker om jeg faktisk skal være her jeg bor nå for mange år. Men selv om jeg kanskje ikke skal kjøpe noe bolig, innser jeg at det er bedre å ikke ta et stort billån i denne fasen av livet mitt.

Så kjedelig!
#2
Model S / Sv: Tesla Motors Fabrikk Besøk
søndag 01. september 2013, klokken 23:47
Ja det er det håndtake :)
#3
Model S / Tesla Motors Fabrikk Besøk
søndag 01. september 2013, klokken 23:13
For en måned siden var jeg i USA på ferie. California for å være presis. Jeg har en studievenn som jobber for Tesla. Han er faktisk ansvarlig for elektronikken bak håndtaket som kommer!

Så, jeg tok kontakt med han rett før ferien og da jeg var i San Francisco visste han meg rundt i fabrikken og kontoret. Jeg fikk ser på alt, fra karosseristansing til prøvekjøring og test i klimarommet.

Selv er jeg ingeniør i en av Norges største mekaniske fabrikker, så jeg er vant til litt maskiner... Men det jeg så i Fremont var rett og slett fantastisk! Wow, så fin det var der. Så reint, så modern. Virkelig førsteklasse.

Kanskje jeg har sett en av dere biler!

Jeg var både i fabrikken i Fremont og i kontoret i Palo Alto. I Palo Alto fikk jeg se på "Concept Workshop" der dem tester ut nye produkter. Det var nok biler/objekter som var skjult under hvit duk... Sikkert Tesla X ting også.

Produksjonslinjen var i full fart. De hadde nettopp sett en ny rekord på 60 biler per skift. Jeg var virkelig imponert.

Dessverre fikk jeg ikke tatt noen bilder, de er veldig streng på det (som alle fabrikker er). Men for de som har lyst å se på innsiden av fabrikken anbefaler jeg å se disse videoer:





#4
Model S / Sv: Billån for å kjøpe en Tesla S
søndag 01. september 2013, klokken 22:48
Sitat fra: OddB på søndag 01. september 2013, klokken 22:08
Sansynligheten for at ALT av økonomiske insentiver forsvinner om 5 år utrolig liten.
Moms og engangsavgift kan du se bort fra siden du allerede har kjøpt bilen.
Årsavgift og bompenger vil nok ikke økes til fossilnivå umiddelbart.
Den største økonomiske fordelen ligger i drivstoffet. Og med morgendagens økning i bensinprisen vil nok DENNE fordelen øke med årene..
Ja, ok, 5 år er urealistisk. Men som sagt, det er ikke mitt rekneark. Jeg har endret det i mitt rekneark til 8 år (worst case).

Sitat fra: Lacaixxa på søndag 01. september 2013, klokken 22:24
Verditap: Leaseplan kalkulerer med generelt verditap på 50 % over fem år hvor de mest attraktive bilene klatrer ned mot 40 %: Jeg er optimistisk for 2. håndsverdien, men nøktern i regnearket.

LÅN: Jeg synes billån er en ryddig måte å ha kontroll på bilens verdifall. Bilen faller kontinuerlig i verdi, og det greieste for meg å å betale månedlige avdrag som reflekterer bilens verditap. Alternativt har jeg tidligere betalt med egenkapital, men da betalte jeg et månedlig beløp inn på sparekonto slik at jeg ikke tappet egenkapital etter hvert som bilen falt i verdi.

Mine billån går inn på huset og det fordrer jo egen bolig og en noenlunde sunn balanse EK/gjeld.
Hvis renten er høy sammenlignet med risikofri rente/boliglån er det kanskje fornuftig å spare opp en buffer først. Så lurt/ikke lurt går mye rentedifferanse - eksempelvis kontra boliglånet. 4 % i dag er en god rente.

Men generelt positiv til å låne fremfor å spare hvis man har en forutsigbar kontantstrøm som kan betale månedlig verdifall pluss renter. Ofte er regnestykket med gammel bil og store reperasjonskostnader (bompenger, drivstoff) dyrere enn man tror.
Vi alle er optimistisk, fordi vi liker Tesla. Vi har ganske subjektive meninger. Jeg tror i hvert fall at verditapp på en ny type bil er veldig vanskelig å forutse.

Hvis du ser på Nissan Leaf nå... Bruktprisene stuper mer en sammenlignbar fossilbil tror jeg. De som selger nå har tapt en god del. Er det kanskje Tesla S som spiser vekk restverdien til Leafene? ;-)


Jeg har ingenting i mot lån, men jeg er ikke i samme situasjon som deg. Ja, jeg har en sunn balanse penger inn og ut, men etter noen år må jeg jo tenke på boliglån...

Hjernen min sier at dette er ikke lurt. Følelsen min sier at jeg må gjøre det!
#5
Model S / Sv: Billån for å kjøpe en Tesla S
søndag 01. september 2013, klokken 21:59
Sitat fra: Roger Kolbu på søndag 01. september 2013, klokken 21:45
16k i forsikring bør revurderes. Her kan du raskt oppnå 6-7-8k.

Og hvorfor samme driftskostnader som vanlig bil fra år 6?
Tallene i reknearket er ikke mine. Det er noe annet sin Dropbox!

Klart at forsikring kan senkes. Har allerede snakket med forsikringen min og jeg kan få kasko for 10k. Rabatten går snart nen enda, da kommer jeg nærmere 8k ja.

Etter 5 år antar reknearket at elbil-privilegier er vekke. Med stadig flere elbiler og endringer i politikken er det ikke sikker at fordelene med elbil er fortsatt så bra som per i dag.
#6
Model S / Billån for å kjøpe en Tesla S
søndag 01. september 2013, klokken 21:37
Jeg har vært oppvokst i et land der billån er uvanlig. For meg føles det feil å kjøpe noe som man ikke har råd til! Men meningen min ble endret da jeg ble tatt av Tesla-virussen... Nå vurderer jeg faktisk billån og jeg vil gjerne høre hva deres meninger er. Det er helt sikkert flere folk som vil kjøpe (eller har kjøpt) seg en Tesla med billån.

La oss diskutere her: Når er det lurt med billån, når er det ikke?

Dette reknearket (Total Cost of Ownership av en Tesla) er en bra begynn. Når du ser på tallene er det jo klar at en Tesla er veldig, veldig mye bil for pengene. Men er det også verd penger som man ikke har?

Jeg er relativt ung (26) og for 3 år siden fikk jobb her i Bergen som ingeniør. Det ga meg muligheten å flytte til Norge for å være permanent med kjæresten min! For tiden pendler jeg hovedsaklig med motorsykkel og bruker jeg bil i vinterstiden. Bilen er nå ikke lenger i bra teknisk stand og jeg må vurdere å kjøpe noe nytt. TESLA!

Når jeg ser på budjettet mitt så er det mulig med en billån. Derimot innser jeg at det er gunstig for å komme meg inn i boligmarkede og det er vanskelige med en dyr billån. Jeg vet i hvert fall at jeg ikke skal kjøpe noe innenfor 2 år fra nå.

Bortsett fra at jeg ønsker deres personlig mening, lurte jeg på det følgende:
  • Hvor mye verditap forventer dere på en Tesla S?

  • I reknearket er verditapet samme som på fossilbilen, men jeg har hørt mye at elbiler stuper mer i verdi enn vanlige bil. Er det sånn med Tesla S også?

  • Total Cost of Ownership er jo veldig avhengig av hvor lang tid man beholder bilen. 15 år (som i reknearket) er jo veldig lang og det er ganske sikkert at man selger før det. Hvis du selger etter, for eksempel, 5 år så er absolutt tap mye større enn den fossilbil som vi sammenligner Tesla-en med hele tiden. Hva er deres mening om det?

  • I USA har Tesla finansieringsmuligheter som faktisk garanterer en bruktpris av 50% hvis man selger etter 3 år. Det sørger for at bruktprisene blir hold høye, men noe slik har jeg ikke sett i Norge.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA