Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Svein el-freak

#1
Lading av Tesla / Sv: Langtur og lading - Fra Spania til Norge
fredag 20. november 2015, klokken 20:45
Tid er en ting, en annen ting er å kose seg på turen, Jeg og kona var på tur med japan-leaf fra Hadeland til Mikkeli i Finland, lite stress en del stopp med kaffe, mat, shopping og utforsking av nye steder som aldri ville stoppet om man ikke måtte.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Oljeindustri vs Ren energi
torsdag 19. november 2015, klokken 22:47
Joda. kunne sikkert brukt litt bedre tid på teksten her, men den tiden gikk heller til å se en 30 minutters oppsumering hvorfor el vinner over olje! og det vil gå fortere enn folk tror! Man kan jo velge dagsrevyen om man vil å få de samme nyhetene man har hørt gjennom dagen på nytt, eller bruke 30 minutter på noe som setter tankene igang! 
#3
Elbilen i Samfunnet / Oljeindustri vs Ren energi
torsdag 19. november 2015, klokken 21:03
På tide at Norge får hendene opp av lomma?
#4
Jeg for min del begynner å tenke OFF-GRID, Solarcity(Tesla) kommer med nye paneler om ikke lenge som er mye mere effektive enn de som finnes idag. Legge inn 4 stk wallbox fra tesla for lagring så er mye gjort.
Snøproblemet har jeg også en plan for.......

Synes netteierne må skjerpe seg, Norges befolkning øker fra 5 til 6 millioner i løpet av 12-14 år uten at deg gjøres noe med infrastrukturen, når de begynner med slike dustete greier med begrensniger på 8A går det en stor F i meg!
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Relativt ny elbileier og rekkevidde.
mandag 21. september 2015, klokken 21:03
Hadde en tur fra laholm - kungsbacka med fulladet ENV-van 138 km på E6.... heldigvis var det tørt føre, falkenberg laderen var ute av drift, så lå i 80-85 stort sett hele veien, bak trailer så lenge de holdt seg under 90, godt med med gammel-leaf erfaring ;) ungikk skilpaddemodus, 2% igjen da jeg rullet inn ved McDonnal
Turen ned vil jeg helst ikke snakke om....
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.
lørdag 15. august 2015, klokken 23:42
Var rimelig skuffa når kun 2 av de 7 elbilene ladet på de 8 nye plassene ved IKEA Furuset, hvordan skal vi da forvente at næringslivet skal bruke penger på ladestolper? Men det er jo lettvint å parkere rett foran utgangsdøra.
Mange vil vel da si at det hadde vært bedre med ladestolpene langt unna ingangspartier, men kansje de er plassert nærme på grunn av kostnader og kabelsstrekk.

Skjerpings folkens!
#7
I går ble det 475km , 10:15 timer, 6:55 med bilen i bevegelse, kvarter venting på hurtigladeren i kongsvinger,114 min hurtiglading, 1 time lunch i Karlstad.
Grua-Kongsvinger-Arvika-Karlstad-Karlskoga-Ørebro-Vâsterås

I dag blir det Vâsterås-Stockholm og ferje(15 timer) over til Helsinki , Fredag fra Helsinki til Mikkeli (28mil)
Søndag/mandag tilbake til Norge.

2013 Leaf(Japan)
#8
Model S / Sv: Avdanket "petrol head, " bilgal osv, søker ny bås.
tirsdag 16. juni 2015, klokken 14:45
Jeg hadde ENVen på service her om dagen, måtte ha lånebil i ett døgn(primastar) var helt skutt etter noen timer med vibrasjoner å støy, begynte å flire når jeg satt meg i ENVen, gud så deilig å slippe støy! fossilbil er bare så 1900 tallet
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
torsdag 04. juni 2015, klokken 08:51
Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen! Folk blir rett å slett forbanna på prispolitikken deres i forhold til enkeltladninger, når en enkeltlading koster 240kr og et abonement koster 312 kr mnd. Uansett hva dere sier så henger ikke dette på greip. Jeg er ganske på sikker jeg mange med meg som rett å slett kjenner det koker bare vi hører navnet ishavsveien, at dere har byttet navn hjelper lite så lenge prispolitikken opprettholdes! At dere er så sta å ikke vil høre på kundemassen? Det regnestykket deres i forhold til abonementskostnader, effektavgift o.s.v. hoder ikke vann! det regnestykket klarer helt sikkert 50% av våre ungdomselever å regne ut.

Lade 10-15 ganger i mnd for 312 kr/ lade en gang for 240kr ????

Merkelig at fortum og grønnkontakt klarer å få abonemensprisen til 100kr ved registrering, thats it!
Foretningsmodellen med å tre et månedsabonement over øra på kunden er i tiden, men vi hater det sterkt.
Jeg skal til Hitra i sommer og skulle gjerne ha stoppet på deres ladere om dere hadde snudd, men jeg tviler og jeg tviler sterkt! Så da blir det heller 2 timer på 15a shuko på Dombås, og 2 timer på Oppdal tilbake.

Det er aldri forsent å snu!!!!
#10
Elbiler i media / Sv: Spetalen satser på hydrogen
mandag 01. juni 2015, klokken 00:16
Greit å lade bilen hjemme om natta for ca 1-1,5 pr mil.

Hvordan i all verden skal de klare 2kr pr. mil for en hydrogenbil når det går 3 til 4 ganger så mye strøm i forhold til elbilen? Idag koster det 90kr pr. kilo, da kan du kjøre 10 mil ifølge produsentene, Altså like mye som det koster å kjøre diesel eller bensin. Setter jeg solceller på taket hjemme med batteribank er jeg antagelig nede i 50-75 øre pr. mil. Jeg tror at Spetalen har satset på feil hest, hydrogen vs solceller/vindturbiner.
Foretningslivet er ikke akkurat blide på oss som kan tenke selv, alle vil gjøre oss avhengige av deres tjenester og produkter. 73% av norges befolkning bor i enebolig eller rekkehus, med litt velvilje kan sikkert 60-70 % av oss lade bilen hjemme på 16Ah, da vil man ha 24 mil på tanken om bilen lader i 12 timer, med elbiler som klarer 30mil om vinteren er behovet for hurtiglading også minimal. 2017/18 har vi slike biler, Tesla S/3, Chevrolet Bolt, Audi har varslet om 50 mil. Elbilen kan ikke stoppes....
#11
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Kiwi Bjerke - Oslo
mandag 20. april 2015, klokken 10:41
Parkeringsmafian er ikke nådig! Jeg har opplevd slike mafiatendenser før jeg, har det vært i åpningstiden har jeg gått rett til senterleder å gitt beskjed at her vil jeg aldri handle igjen!!!
De ladeplassene bør da helt klart fritas for parkeringsavgift da man allerede betaler for en tjeneste!

Skulle gjerne likt å sett avtalen mellom parkeringsmafiaen og områdeeier, samt parkeringsmafia og parkeringsvakt. Noe må ligge til grunn for en slik oppførsel!
#12
Elbiler i media / Sv: Bilavgiftene faller sammen med elbiler
onsdag 01. april 2015, klokken 08:37
Jeg lurer på hva Sverige har i inntekter på bilavgifter, noen som vet?
#13
Elbiler i media / Sv: Beholder alle elbilfordelene til 2017
onsdag 01. april 2015, klokken 08:34
Hagasæter mente at elbilen allerede er konkuransedyktig og at utfasing av insentivene snart må påbegynnes, helt uening!, Jeg mener at elbilen ikke er konkuransedyktig før ren elbil har minst 80% av nybilsalget, der bør den hode seg, husk at de fossilbilene som kjøpes i dag er med oss i rundt 20 år. Med den befolkningsveksten vi har i dag er vi nødt til å gjøre noe drastisk med utslippene. Vi må også huske på at målene for utslippsreduksjon kommer til å være strammere etter 2030. Sverige har som mål å være klimanøytrale i 2050, noe de ikke er alene om.
Om vi ikke gjør noe selv kommer vi til å få tredd forbud og pålegg godt nedover øra, som foreksempel dieselforbud i storbyene, rødt kjøtt kun 2 dager i uka o.s.v. Slik vi lever nå kan vi ikke fortsette. Vi kaster mat, bytter mobil en gang i året, tv hvert 3. år, pc hvert 2. Sett krav til produsentene!!!! Noen ting er det vanskelig å gjøre noe med, men det er lov å tenke seg om. Idag snakkes det om at det er 900 millioner biler i verden, i 2040 antas det å være 2,1 milliarder
#14
Der ser det ut som det er AC, en stolpe som står helt inntil, 3 kabler der så regner med det, men bare en bil som kan lade om gangen.
#15
Nok en bekreftelse på at det er byrokratene som styrer landet og ikke politikerne!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA