Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kohedin

#1
Noe av det sprekeste jeg har sett fra Mitsu.. og generelt. Der har vi min neste Elbil :)
Utrolig tiltalende design. Deilig med rekkevidde. Noen som har begrep om prisklassen den kommer til å havne i?

#2
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: NEBD!!!
onsdag 23. oktober 2013, klokken 20:30
Da er det bare å gratulere, håper du blir like fornøyd som vi har blitt :)

#3
Noen som vet hva som blir neste fra Mitsubichi innen elbil? Ser at mange produsenter slipper sine el-varianter nå og tidlig neste år, men finner ikke noe fra Mitsubichi. Skal de bare fortsette å pøse ut MiEV'er eller er det noen som vet hva den o' store planen er ...

MiEV kan vel egentlig en suksess, hva kvalitet angår. Salgstallene har jeg ikke satt meg så mye inn i, men det er vel så som så, hverken eller.. men spørs vel om det norske markedet alene er nok til at Mitsu satser stort. Men jeg klarer ikke helt å se at det elbil i seg selv blir en døgnflue, det er jo helt andre tilstander nå enn da Think og Buddy var på topp. Batteriene blir nå bare bedre, sterkere, billigere osv så her er det bare snakk om å bygge smarte salgbare biler.

#4
Sitat fra: El-ler på søndag 20. oktober 2013, klokken 23:41
Har ladet med opptil 50 meter skjøteledning og 16A ladekladd, uten problemer. . . !

Som regel går dette bra, hvis kabelen er dimensjonert for den belastningen, og ikke har skader. Du vil dog alltid lide et visst tap underveis, så det blir dyrere jo oftere man gjør dette, spesielt med meget lang kabel.

Selv bruker jeg 30 meter skjøt med 10A

Har forresten målt: batteriet trekker maks 9.2 A, og når det nærmer seg 100% senkes A gradvis, krymper ned mot 0 siste 30-40 minuttene
#5
Interessant.

Laget meg en liste over huskeregler, hvis jeg følger dette vil sannsynligheten for at batteriet ikke slites fortere enn normalen stige. Tror jeg :)

- Unngå hurtigladning hvis du har valget (batteriet får strømsjokk, og hvis det gjøres ofte sliter det på levetid)
- Ikke tøm batteriet helt for strøm ofte (= ikke kjør helt til alt slås av og bilen stopper)
- Kjør ca 10% tom (2 streker eller mindre) minst 1 gang pr kvartal og lad fullt opp
- Ikke la batteriet/bilen stå lenge uvirksom slik at det tømmes for strøm gradvis
- Ikke la laderen stå i unødvendig med full tank over lengre tid (her er vel en timer i uttaket perfekt)
- Unngå klampen i bånn/maks power usage hvis mulig. Jevnt drag av strøm innenfor grønt er optimalt



#6
Sitat fra: sven erik på søndag 20. oktober 2013, klokken 21:21
dere kjører vel ned til skilpadde ca en gang i uka  dette står det at en skal gjøre  bilen er sperret på 20% ca i gjenn  så her er det bare å kjøre  men følg instruksjonene
Hvor ser du dette? Jeg fant kun instruksjon om at lade fra 2 streker eller mindre minst 1 gang pr kvartal, samt at det ikke anbefales å "tømme" bilen for strøm helt (ala skilpadde eller til stopp)
#7

[/quote]
Kjører du med vinterdekk? Det stjeler ca. 20 km rekkevidde fra fullt.
Sitat
Jepp, og der kom vel forklaringen jeg trengte ja. Så bottom line, 40 KM på vinterstid er ikke unormalt, men burde være mulig å tyne ut kanskje 60-70 med fornuftig kjøring og avskrudd klimaanlegg.

#8
Jeg må nok måle det litt mer over tid med bevisst kjøring, for å eliminere vekk mannegrisekjøring som en medvirkende faktor..

Men nå det er sagt: La oss si -10 grader, minimalt bruk av klimaanlegg (anskaffet kupevarmer), og pen konekjøring i by og rett utenfor, la oss si stort sett 40 til 70 soner - hva kan forventes av rekkevidde da? Jeg ville tro 60-70 KM. Får se litt vekk fra guessometeret og heler måle faktiske kjørte kilometer.

En annen ting: Er det slik at en strek er en strek, eller er det noen som erfarer at det spises opp fortere på slutten eller starten. Hvis man har konsekvent kjøremønster og kjøreforhold,  er det jo en smal sak å finne ut hvor mange KM en strek varer.

feks 16 streker = 80 KM, eller hver km utgjør 1,25% eller hver strek = 5 KM

#9
Hmm
Opplever nå at min 2011 MIEV med 20.000 kjørte kilometer oppgir at maks rekkevidde igjen ved full tank/16 streker er 40 KM, når klimaanlegget er skrudd på ca 80% av maks. Skrur jeg av klimaanlegget helt og holdent, sitter jeg med 80 KM.

Er det normalt?  Jeg forventer selvsagt ikke at den gir meg 150 KM, men 80 KM på full tank synes jeg var urovekkende, og en halvering til 40 KM med klimaanlegg påslått er enda verre. Det er jo ikke skikkelig kaldt enda.

Har klar over at gjenstående kilometer regnes ut fra snitt av siste X antall KM, men det endrer seg svært lite.
#10
Sitat fra: Ernie på fredag 11. oktober 2013, klokken 13:49
Min 2011 i-MIEV med Panasonic navi. har en jack på baksiden. Jeg har plugget inn en kabel med 3,5mm stereo jack på begge ender som jeg bruker mot min DAB+ lommeradio og Android telefon (til musikkavspilling).

Har selv en 2011 med Panasonic navi, og har forsøkt å få til dette men ga opp. Har du muligheten til å spesifisere litt mer hvordan du fikk til dette? Bruker du Panasonic'en som en "forlenger" av telefonen (kan spille spotify på telefon, gjennom bilens høytalere), eller finner den kun telefonen din som USB harddisk?
#11
Så med andre ord, de kan lese av men ikke skrive ut status på batteriet. Da er vel bare å be de skrive ned hva statusen er, i Ah, hvis jeg har forstått det korrekt og legge det ved i servicepapirene

Som nybil er Ah 47-48 Ah
Ved service 1 er Ah y
Ved service 2 er Ah z
osv

Ved 38,4 Ah er man nede i 80% av maks kapasitet, og batteriet er da ifølge produsenten selv å anse som ubrukelig (http://www.elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/4-elbilforeningen-diverse/114-kjopsveiledning-elbilmatrisen (Se kolonne 5 "Vedlikehold" under "Batteri", samt forklaring på siste side: Minste kapasitet = Leverandørens grense for når batteripakka anses som utslitt og må repareres eller skiftes ut. Innenfor garantiperioden på leverandørens regning forutsatt at brukerveiledningen følges. Angis som en prosentverdi av 100%-ytelsen til batteriene da de var nye.

Det er ihvertfall svært aktuelt for meg å vite på den årlige servicen, hvor mye % det er igjen på batteriene.

Man skal selvsagt stole på verkstedet, men garantien hjelper jo ingenting hvis du ikke har noen papirer på hva status faktisk er og det blir en tvist. Hva om du har 79% igjen av kapasiteten etter 59 mnd av nybilgarantien, uten å vite det?

#12
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Kupevarmer
torsdag 10. oktober 2013, klokken 05:53
Hei
Det er montert 220v uttak i mjauen. Betyr det at jeg rett og slett kan kjøpe en slik og fyre i gang? Ute etter noen med erfaring.

http://www.jula.no/kupevarmer-termina-1200w-411127?gclid=CJORq9Gui7oCFRR6cAod6EEAgQ
#13
Hei
Jeg og kona gjorde også denne vurderingen (Leaf vs MiEV), og etter mange runder hos forhandleren, lesing på nettet og snakk med verkstedpersonell endte vi på MiEV. Primært pga alle garantiene vi fikk om kvalitet på batteriet og bilen generellt. Mitsubichi har nok en del mer erfaring enn Nissan på området også (om du ikke allerede har gjort det; les denne: http://en.wikipedia.org/wiki/MIEV)

Det var rett og slett det tryggeste valget for oss, kall det gjerne magefølelse. Man kan jo argumentere for og imot begge merkene til man blir grønn, men til syvende og sist handler det om hvilket behov man har, og magefølelse.

Det hjalp selvsagt at vi fikk 5 år utvidet batterigaranti fra kjøpsdato (kjøpte 2011 brukt, 20k KM). Og man har også 12 års gjennomrustgaranti hos Mitsu.

Jeg tror du blir fornøyd uansett hva du velger, for jeg leser om svært svært få feil på begge modellene. Og begge er behagelige å kjøre, overraskende behagelig. Det er også greit med plass i MiEV'en, mye bedre enn du skulle tro når du ser den utenfra. God oversikt, herlig svingradius, bra drag når du setter gassen i bunn, rett og slett en god totalopplevelse.

Lykke til!
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Vil kjøpe MiEV, men bekymret for levetid batteri
onsdag 25. september 2013, klokken 20:31
Alrighty then..handel er i boks.

Da ble det en iMiEV 2011 modell, gått 18500. Gjenstår ca 28 mnd av nybil garantien på denne, men jeg fikk med 5 års garanti på batteripakken fra salgsdato. Da tenker man ihvertfall at Mitsugutta har klokketro på produktet sitt, og det skaper jo en meget god trygghet for meg som bruktbil-kjøper. En ting er hva man leser og hva som blir sagt, en annen ting er jo en faktisk skriftlig garanti. Betyr jo i realiteten at jeg er 99% sikret mot store vemmelige utgifter de neste 5 årene. De har jo allerede 12 års rustgaranti, på det lille som faktisk kan ruste på iMiev'en..

God følelse. Tenker både miljø og kroner nå .. for bare håpe at regjerninga ikke snikinnfører avgifter og tar bort godene igjen. Men blir vi mange nok er det vel nettopp det som skjer.

Vurderte rød/hvit mot sølv, endte på rød/hvit, den er mer synlig. Noe som kan være en fordel siden vi bråker svært lite. Nå skal vi mekke 10A uttak på vegg og i garasje. Skal få egen kurs :) Noen som vet om det finnes et måleapparat av noe slag som kan settes rett i stikkontakt som et mellomledd før ladekontakten? Altså lader plugges i måleapparat som plugges i uttaket som går til sikringsskapet.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Vil kjøpe MiEV, men bekymret for levetid batteri
mandag 02. september 2013, klokken 20:23
Takk for gode fyldige svar! Som et resultat av deres svar og dette forumet generellt, er nesten all skepsisen vekk (for min del). Vi bestemte oss i dag for at vi skal kjøpe MiEV (Mrs var aldri i tvil, ho hadde vel bestemt seg før ho lufta det for meg......). Selv om det kan bli trangt når vi er alle 4 på tur, er fordelene såpass mange at det veier opp. Vi er klar over hva vi forsaker, og at det krever en del planlegging. Men det skal vi nok klare, man kan tilvende (og avvende) seg det aller meste!

Nå gjenstår det å velge årsmodell, kjøpssted og sum.

For å svare på dette:
- "Ser at produsent sier at batteriet er ubrukelig ved 80% kapasitet"
- Hvor ser du det?

>> Dette leste jeg her: http://www.elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/4/111


"Minste kapasitet = Leverandørens grense for når batteripakka anses som utslitt og må repareres eller skiftes ut. Innenfor garantiperioden på leverandørens regning forutsatt at brukerveiledningen følges. Angis som en prosentverdi av 100%-ytelsen til batteriene da de var nye"

Mulig jeg misforstår?

Lurer forresten fortsatt på dette med LED. Er jo avskrekkende med 30k kostnad på å bytte LED pærer. Noen som kan avkrefte/bekrefte? Hva er levetiden på LED pærene i denne sammenhengen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA