Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tiberot

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Kald bil
onsdag 23. oktober 2013, klokken 23:51
Nå har også min kollega vært på veksted med sin bil.  Samme problem, PTC heater...
Opptil 10 uker ventetid pga at de er utsolgt for delen hos Nissan i Japan...
Fikk leiebil imens, men ikke Leaf, det kunne de ikke skaffe...
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Kald bil
fredag 11. oktober 2013, klokken 20:19
Sitat fra: thoru på fredag 11. oktober 2013, klokken 19:39
Det har vært sagt at det har vært en feilproduksjon i PTC-heater. Rart om det ikke hadde vært ordnet innen 2013 modell
Det var tydelig at dette var et velkjent problem hos Nissan ja. Når jeg ringte første gangen så visste kundebehandleren hva som var galt lenge før jeg var ferdig med å forklare problemet. De hadde hatt noen biler inne med samme feil.

Tipper det vil dukke opp flere av dem som har kjøpt bil i sommer nå etter hvert som kulda setter inn, blant andre min kollega..

Har forresten testet forvarming nå. Fungerer som en drøm! Varmere bil på 10 minutter enn jeg noen gang har hatt!
Sliter du med kald Leaf kan jeg anbefale et verkstedbesøk...på det varmeste! :D
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Forsikring på elbil/nissan leaf
fredag 11. oktober 2013, klokken 19:30
Enter forsikring.
4000,- med 20000 km kjørelengde og full bonus.

Har ikke hatt noen skader enda...bank i dashbordet! :)
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Kald bil
fredag 11. oktober 2013, klokken 19:26
Sitat fra: loftux på fredag 11. oktober 2013, klokken 09:36
Min bil har nu varit inne på verkstad och det visade sig vara PTC Converter som gått sönder. Detta på en alldeles ny 2013 levererad i Augusti. Se mer i tråden i svenska elbilforum jag länkade till tidigare. Det lagas naturligtvis på garantin, men dröjer ytterligare någon vecka innan de får hem reservdelen.
Så om bilen är kall på morgonen även fast timer för klimatanläggning används, lämna in den på service. Inga inställningar kommer avhjälpa det.

Jeg fikk også min bil tilbake i dag, etter et 3 dager langt verkstedopphold. Jeg fikk samme beskjed, det var PTC, el. varmeelement, som måtte skiftes. Min bil ble også levert i August og ble reparert på garantien.

Måtte selvfølgelig teste på vei hjem og oppnådde nærmest tropevarme i kupéen, så nå fungerer det!  :)

Har ikke testet forvarming enda, men går ut fra at det fungerer...
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Kald bil
lørdag 05. oktober 2013, klokken 16:20
Sitat fra: kjbu på fredag 04. oktober 2013, klokken 10:44
Forvarming har en egen temperaturinnstilling, kan det være satt en lav temp der?
Jeg har satt min til 18

Hvor finner jeg denne innstillingen?
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Kald bil
fredag 04. oktober 2013, klokken 18:16
Sitat fra: loftux på fredag 04. oktober 2013, klokken 09:44
Jag har startat en tråd i samma ämne i svenska elbilforum, två bilar har rapporterat in ha problem med värmningen
http://elbil.forum24.se/elbil-post-30777.html

Vad vi vet hittils
- Värmningen startar inte oavsett om du laddat till 80% eller 100%
- Test har varit med laddning på 10A, men då laddning varit klar då värmning startat skall det räcka (handboken varnar bara för att det inte räcker då båda sker samtidigt)
- Att sätta prioritet på värmning i Carwings hjälper inte
- Värme kommer under körning, men du måste slå av AC manuellt om AUTO läget startat AC
- De som rapporterat in fel är Tekna modell 2013 levererade i Augusti

Interessant...og greit å vite at det er flere med samme problem.
Men det gjelder nok ikke bare Tekna. Jeg har en Acenta.
Jeg skal ta kontakt med Nissan på mandag og få dem til å se på bilen.

Jeg har forresten allerede vært innom hos Nissan to ganger i løpet av den måneden jeg har hatt bilen. Den ene gangen for å ettermontere krompakke som ikke var montert ved levering, og den andre gangen for å justere lyset, som bare lyste 9-10 meter og var direkte trafikkfarlig (det var ikke mulig å justere mer manuelt).
Bilen ble levert 3 uker etter oppgitt dato pga. at den var skadet under transport og måtte fikses/lakkeres iflg. selger.
Kanskje har jeg fått en mandagsbil...?

#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Kald bil
torsdag 03. oktober 2013, klokken 23:34
Sitat fra: aho på torsdag 03. oktober 2013, klokken 09:16
Hei,

En liten ting til jeg fant ut:

Hvis forvarming startes fra App'en er tidspunktet du setter , start tiden for varmingen. Settes den i bilen, er det tiden du skal hente bilen som settes. Jeg bommet på dette og satt hentetid i App'en og kom 5 minutter etter tiden. Da var bilen bare lunken - og det er jo normalt når den bare hadde stått på i 5 minutter :)

Forvarmingen er programmert i bilen, og jeg har selv sett/hørt at den skrur seg av kl. 7. Når den starter vet jeg ikke. Skal prøve å sjekke det i morgen tidlig..
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Kald bil
torsdag 03. oktober 2013, klokken 23:29
Sitat fra: kjbu på onsdag 02. oktober 2013, klokken 19:56

Forresten, sto bilen til lading og var ikke ferdig ladet når forvarming startet?
Har du stilt inn i software at lading skal ha prioritet foran klimakontrollen?
Hvis ja på begge disse, kan det være årsaken.

Bilen sto til lading og var ferdig ladet når forvarming startet. Lading hadde prioritet, noe jeg har endret nå. :)
I dag var det ikke like kaldt, 5 grader, så det var mest dugg, men fremdeles var ikke rutene duggfrie. Kupéen var ikke helt kald kl. 7, men heller ikke varm..
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Kald bil
torsdag 03. oktober 2013, klokken 23:22
Sitat fra: kjbu på onsdag 02. oktober 2013, klokken 19:48
Kan det være at varmeelementet har røket på bilene deres? Har lest om mange som har slitt med et veldig kostbart varmelement som går åt skogen.
Regner med det er varmekolben som brukes ved forvarming, og ikke varmepumpa (for da må "radiator"-vifta også blåse gjennom fordamperen)
Jeg har ikke noe greie på dette, men hvis varmeelementet var røket, ville det ikke da bare blåst kald luft?
Det er jo en viss lunk i luften som kommer ut...
Hvis varmeelementet ryker på en 1 mnd gammel bil må det vel være en garantisak?
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Kald bil
onsdag 02. oktober 2013, klokken 19:06
Takk for svar!

Jeg får kanskje gi den en sjanse til før jeg tar kontakt med Nissan.
Trodde aldri jeg skulle si det, men jeg håper det blir frost i natt også!  :)

Men jeg synes det var merkelig at min kollega opplevde akkurat det samme akkurat i dag..
Er det flere som har hatt dette problemet?
#12
Leaf 2010-2017 / Kald bil
onsdag 02. oktober 2013, klokken 18:23
Jeg fikk min Leaf (2013 mod.) i slutten av August og har hittil vært strålende fornøyd med den. Har satt den på forvarming så den er klar til kl. 07:00 og det har vært en behagelig lunk i bilen om morgenen.
Men det har ikke vært spesielt kaldt heller, før i dag.
Det var -3 grader, og fornøyd kunne jeg konstatere at naboen måtte skrape is av frontruta mens jeg tok meg god tid med frokosten i trygg forvisning om at jeg ville komme ut til isfrie ruter og varm bil.
Men dengang ei...
Jeg kunne høre at vifta gikk når jeg kom ut til bilen, og jeg kunne høre at den slo seg av nøyaktig kl. 7. Men det defrostede området nederst på frontruta var på størrelse med en halv middagstallerken, ellers var alle ruter fulle av is.
Temperaturen var innstilt på 22 grader, men bilen var ikke i nærheten av lunken innvendig.
På vei til jobb prøvde jeg å skru opp temperaturen til 25 grader, justere MODE til alle mulige innstillinger, med og uten A/C, på Auto og manuell, men uansett hva jeg prøvde så fikk jeg på det beste halvlunken luft, og bilen ble såvidt lunken i løpet av de 3 milene...hvis jeg legger godviljen til.
Det hjalp med setevarme og rattvarme, men dog...
Jeg har en kollega som også har Leaf, og før jeg rakk å spørre så fikk jeg spørsmålet selv: "Var bilen din kald i dag også?"

Så nå lurer vi på:
Er dette normalt?
Er det ikke meningen at varmeapparatet i en Leaf skal fungere like godt som i en vanlig bil?
Skal ikke forvarmingen klare å defroste rutene?
Må vi rett og slett forberede oss på en vinter med varmedress og bjørneskinnslue?

#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Bilen er jo sprek:)
tirsdag 10. september 2013, klokken 19:10
Sitat fra: daggad på tirsdag 10. september 2013, klokken 18:41
Det er blitt lite råning etter hvert ja, og nå har jo disse forbannede Teslaeierne ødelagt absolutt all lyst til å skryte av hvor kjapp Leifen er... ::) ::) ;)
Så, så....vi har jo fremdeles overraskelsesmomentet!
Teslaen er det nok ikke mange som tør måle krefter med, men en liten Nissan Leaf derimot... Det er ingen som forventer at den skal være så kjapp.
Det er da vi slår til, LynLeaferne!
Bring it on! :D
#14
Carwing / Sv: Carwings nede?
tirsdag 10. september 2013, klokken 18:50
Sitat fra: Bobbulf på tirsdag 10. september 2013, klokken 17:31
Ja har vært nede idag. Får håpe det er pga en stooor oppdatering da, og ikke bare pga bugs  ;D
Jeg håper de snart kommer med en oppdatering av iPhone appen også, slik at man kan finne like mye info der som på websiden You+Nissan.....pluss litt til!

Her om dagen skulle jeg "kjekke meg" for en arbeidskollega og viste stolt frem Carwings appen.
"Se, jeg kan sjekke batterinivå og rekkevidde, starte eller stoppe klimakontroll og lading og greier!"
Han var mektig imponert, og jeg var helt konge....i nøyaktig 2 minutter og 13 sekunder, som var tiden det tok å demonstrere funksjonene....
Da kom en annen kollega og dro fram sin Volvo On Call app for å sjekke hvor han hadde parkert bilen og om han hadde husket å låse dørene.
I tillegg kunne han sjekke status på bremsevæske, spylervæske, dekktrykk og varsler om feil og service......gjennomsnittshastighet....forbruk....bla-bla-bla....kilometerstand....kjørejournal....bla-bla-bla....

Jeg orket ikke høre resten, så jeg tuslet tilbake på båsen min med halen mellom bena.
Syns å huske jeg mumlet noe sånt som "j....a skrytepave!".....

Kjære Nissan, jeg trenger så sårt en Carwings app oppdatering så jeg kan gjenopprette maktbalansen på jobben!
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Nettop kjøpt Leaf, råd/tips?
mandag 09. september 2013, klokken 12:44
Sitat fra: Bobbulf på mandag 09. september 2013, klokken 00:31
Sitat fra: tiberot på søndag 08. september 2013, klokken 23:27
Sitat fra: Bergenseren på søndag 08. september 2013, klokken 23:07
Carwings er kommunikasjon mellom din Leaf og deg (Iphone- eller Android-app eller pc). Du kan styre lading, oppvarming, avkjøling, få info om lading osv).
iPhone versjonen av Carwings er dessverre meget begrenset i forhold til web versjonen. Jeg håper de snart kommer med en oppdatert app, og gjerne en egen for iPad, der man kan få all den infoen man finner i web versjonen. Den fungerer nemlig ikke på iPad...
Carwings-appen fungerer på min iPad.
Ja, iPhone appen fungerer på iPad. Men appen har ikke på langt nær like mye innhold som det du finner hvis du logger på carwings her:
http://www.nissan.no/NO/no/YouPlus/welcome_pack_leaf.html?cid=ps-128_27825
Der finner du historiske data for forbruk og kjørelengde pr. dag/måned, totalt forbruk og hvor mye du har regenerert, øko tre info, din rangering på verdensbasis (hvis du har registrert deg) osv.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA