Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Matti

#1
Her kommer kjøredagbok fra sommerens langtur i Leaf´en, til informasjon og inspirasjon..
Vi som var i bilen var far, mor, datter 3mnd og datter 2 år og 3mnd. Den eldste i bakovervendt bilstol foran og den minste bak med mor. Heldigvis enkelt å slå av airbag foran på passasjersiden.

Turen ble på 1198 km som vi gjorde unna på effektive 29 timer og 19 min. Jeg hadde på forhånd bestilt ladekort fra Clever på 100kWh, som kostet 600kr.
Tips 1: For å kjøpe dette kortet må man trykke på det engelske flagget på hjemmesiden deres, og bytte språk. Dette kortet får man kun kjøpt som utlending på deres hjemmesider.
Snittforbruket på turen lå på ca 1,5 kWt/mil.

Vi la ut fra Oslo med retning Hirtshals med fullt batteri. Det skal sies at dette er en 2013 Leaf som har gått under 10k km. På taket hadde jeg montert stativ fra Thule, og vi hadde en stor bag stroppa fast der (barnevogn i bagasjerommet). Første (hurtig)lading ble i Tønsberg, på Gravdahl Auto. Ladet for 43 kr der, og vips kom vi oss til Langesund og ferja over til Hirtshals. I Hirtshals fant jeg den campingplassen som lå nærmest kaia, og der overnattet vi i en hytte. Plassen heter Tornby camping, og de var ikke spesielt velvillig innstilt til å la oss lade over natta. Uansett, 190 km unnagjort dag 1, og stemningen er god..
Dag 2 startet med en tur til Hjørring, hvor vi hurtigladet fra 20 til 95%. Det som er genialt i Danmark er at hurtigladerne er på Føtex, som er en senterkjede med all slags butikker,-fra mat og klær til baker og kafé. Da går 25 min sabla fort.  I Hjørring møtte vi også den ene av totalt 4 Leaf´er vi kom til å møte i hele Danmark. (2 norske, 2 danske). Eieren var en ung jente som hatet bilen sin, den hadde jo gått tom for strøm rett før laderen, og "fader heller, det er jommen få hurtigladere i Danmark". Jeg gjorde henne oppmerksom på at som nordmann fremstår Danmark som et paradis for en elbilist, det er jo hurtigladere på annenhver bakketopp..
Målet for dagen var Saksild Strand Camping, som ligger vest for Århus. På veien ladet vi i Randers fra 15-90%, og da vi kom frem fikk vi tilogmed lade fra hytta vi leide.Turen ble på 201 km. På Campingen ble vi behørig informert om at strømprisene i Danmark er 3 ganger så høye som i Norge. Ved utsjekk dagen derpå kom regningen på 63 kr for 18kWh.
Dag 3 skulle vi kjøre fra Saksild til Langeland, en strekning på rundt 220 km.
Vi startet med 100%, og kom oss ned til Fredericia hvor vi ladet fra 30-95%, så videre til Svendborg (20-95%). Merket etter andre hurtiglading at det var rekordhøy temperatur på batteriene, kun en strek unna rødt. Men bilen gikk som bare det, og vi kom frem. Nydelig øy sør for Fyn.
Vel fremme på hytta skjønte jeg at jeg burde ha kjøpt adapter for å lade fra dansk stikkontakt. Hadde ikke googlet nok før turen gitt.. Fikk noen venner som var på vei til å kjøpe det, bilde ligger under her.

ET viktig poeng, kall det gjerne tips nr 2: Når du hurtiglader i Danmark på Clever sine stasjoner, står det på displayet hvor mange prosent du lader. Hold orden på hvor mye kWh du bruker(prosentx0,24). Da jeg sendte mail mot slutten av ferien for å få rede på hvor mye vi hadde igjen, fikk jeg totalt feil svar fra selskapet. De er ellers et veldig service-minded selskap, men der tok de grundig feil.

Resten av turen ble fra hytta på Langeland til Kjøbenhavn-ca 220 km.
Start 100%, hurtiglading ved Storebælt Camping (15-86%), og Greve (15-90%)
Her opplevde vi en av turens høydepunkter,- vi kjørte forbi en svært saktegående norsk Tesla på motorveien (en av 4 vi så i hele Danmark, hvorav 2 norske her også)...
På vandrehjemmet nord for kjøben var det helt greit å lade bilen, så småturer til Lousiana og sentrum av kjøben gikk greit.

Tips nr 3: Ta det med ro, du kommer så utrolig mye lengre i 85km/t enn 115 km/t.

Avluttet turen med en hurtiglading i Kjøbenhavn sentrum fra 9-87%, som ble kronet med en tekstmelding fra Clever om at kortet nå var tomt. 
Tok båten til Oslo, og kom oss hjem her vi bor. Fantastisk ferie!
Ved litt finregning kom jeg frem til at drivstoffutgiftene hadde vært totalt identiske hvis vi hadde kjørt en bil med fossildrevet motor (forbruk 0,5/mil, 13 kr/Literen), men pytt pytt, det var jo morsomt å ha noe å holde på med i ferien også, for ikke snakke om den gode miljøsamvittigheten!
Vi kommer til å reise til Danmark på ferie i mange år fremover med elbil!













#2
Lading / Sv: Ladekladd
lørdag 21. juni 2014, klokken 17:44
Takk for svar, fant det bildet selv i boka i går. Fant etter endel leting noen svar i tråden "problem med lading hjemme". Virker som alt er ok når det er en annen belastning på kursen.
#3
Lading / Ladekladd
lørdag 21. juni 2014, klokken 14:29
Er på hyttetur (hus med vanlig strøm og nytt sikringsskap)og setter laderen i kontakt på veggen. Ready og charge blinker om hverandre, og bilen lader, men på svært lavt tempo. Fra 9% til 53 % på 13 timer. Har prøvd flere forskjellige kontakter her, samme klikken i ladekladd. Står ikke noe om den koden i instrbok. Noen idéer? Matti
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Liste over problemer du har hatt på din Leaf
torsdag 03. april 2014, klokken 11:07
Gått tom for 12v batteri 2x på en uke. Ingen indikasjon på infodisplay annet en Key not detected. Gikk da heller ikke å lade bilen, da nøkkelen for å åpne ladelokk ikke virket pga mangel på 12v. Redningen ble falken, med startkabler.
Det burde lages en guide for vedlikehold/riktig bruk av 12v, alternativet her er å ha en batterilader bak i bilen til enhver tid. BNH anbefalte meg faktisk å ta en tur på Claes O og kjøpe 12v lader.. Åpenbart en underkommunisert problemstilling mange kommer opp i.
Hadde bilen hos BNH i går, de fant ingenting galt med den.
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Krasj bilder Leaf inne og ute
torsdag 03. april 2014, klokken 11:01
Det burde strengt tatt vært noe av det samme i Leaf´en, kanskje et svakt bremselys som ble sterkere hvis man tråkker på pedalen. Det er jo tross alt snakk om senking av hastighet, uansett hvor heftig motorbremsen/regen er.
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Krasj bilder Leaf inne og ute
onsdag 02. april 2014, klokken 17:10
Godt å vite.
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Krasj bilder Leaf inne og ute
onsdag 02. april 2014, klokken 14:34
Nettopp. Håper noen etterhvert bygger opp lager av bruktdeler på disse bilene, det har jeg hatt utrolig nytte av på tidligere biler.
#8
Leaf 2010-2017 / Krasj bilder Leaf inne og ute
onsdag 02. april 2014, klokken 13:13
Fant denne utenfor Bnh i Oslo, antagelig kondemnert. Er ikke det litt kjapt, kan vel fikses dette? Skiltene var tatt av bak, men kanskje det var av andre årsaker.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA