Hei
Jeg har fått meg en fin VW E-up og er veldig fornøyd med bilen og kjøpet så langt.
Når jeg kjøpte bilen på Møller i Horten så bestilte jeg også en 16 amp hjemmelader til å ha i garasjen.
Fast pris uten moms var 10 000Kr. for standard installasjon.
Standard installasjon forutsatte at en måtte ha 16 amp kurs tilgjengelig, noe jeg hadde. Det ble lagt opp egen 16 amp kurs med automat sikring i 1992 så alt lå til rette for dette, trodde jeg.
Elektriker skulle komme og foreta en befaring først, før jobben ble gjort.
MEN i dag ble jeg oppringt (altså ikke befaring) av elektriker som skulle installere.
På telefon spurte han om den 16 amp kursen jeg hadde, var den eneste 16 ampers kursen jeg hadde til hele garasjen? Det lå jo i luften med en gang at mye mer måtte installeres.
Vel, i følge elektrikeren en 16 amp. kurs var ikke godt nok for 16 amp. Lader! Det var helt klart.
Egen 20 amp. egen kurs måtte installeres først!
Jeg så ingen grunn til å fortsette den samtalen.
Jeg tenkte på dette etterpå å syntes jeg fikk veldig dårlig anbefaling. Hva kan grunnen være til det?
2 hoved grunner til å tenke selv:
1. Skal en ta den vesentlige ekstra kostanden med å legge opp ekstra kurs til garasjen så bør en vel i hvert fall vurdere å gjøre klar for 32 amp eller mer for fremtidig lader når en først går til det skrittet? Snart kommer det vel en e-golf med 6-7Kw lader innebygd. Dessuten fremtidige batterier (neste 3 år) har vel vesentlig større kapasitet også?
2. Dersom du ikke vil ta den store kostanden nå. Det finnes jo nå veggladere til rundt 5000 NOK som kan justeres ned til 15 og 13 amp og da bruke eksisterende 16 amp. Kurs. Hvor mange tusen ekstra er en villig til å betale for å øke lade fart med 1 til 3 amp? «Tanken» blir jo allikevel fylt opp over natten.
Andre som har tanker om dette?
Jeg har fått meg en fin VW E-up og er veldig fornøyd med bilen og kjøpet så langt.
Når jeg kjøpte bilen på Møller i Horten så bestilte jeg også en 16 amp hjemmelader til å ha i garasjen.
Fast pris uten moms var 10 000Kr. for standard installasjon.
Standard installasjon forutsatte at en måtte ha 16 amp kurs tilgjengelig, noe jeg hadde. Det ble lagt opp egen 16 amp kurs med automat sikring i 1992 så alt lå til rette for dette, trodde jeg.
Elektriker skulle komme og foreta en befaring først, før jobben ble gjort.
MEN i dag ble jeg oppringt (altså ikke befaring) av elektriker som skulle installere.
På telefon spurte han om den 16 amp kursen jeg hadde, var den eneste 16 ampers kursen jeg hadde til hele garasjen? Det lå jo i luften med en gang at mye mer måtte installeres.
Vel, i følge elektrikeren en 16 amp. kurs var ikke godt nok for 16 amp. Lader! Det var helt klart.
Egen 20 amp. egen kurs måtte installeres først!
Jeg så ingen grunn til å fortsette den samtalen.
Jeg tenkte på dette etterpå å syntes jeg fikk veldig dårlig anbefaling. Hva kan grunnen være til det?
2 hoved grunner til å tenke selv:
1. Skal en ta den vesentlige ekstra kostanden med å legge opp ekstra kurs til garasjen så bør en vel i hvert fall vurdere å gjøre klar for 32 amp eller mer for fremtidig lader når en først går til det skrittet? Snart kommer det vel en e-golf med 6-7Kw lader innebygd. Dessuten fremtidige batterier (neste 3 år) har vel vesentlig større kapasitet også?
2. Dersom du ikke vil ta den store kostanden nå. Det finnes jo nå veggladere til rundt 5000 NOK som kan justeres ned til 15 og 13 amp og da bruke eksisterende 16 amp. Kurs. Hvor mange tusen ekstra er en villig til å betale for å øke lade fart med 1 til 3 amp? «Tanken» blir jo allikevel fylt opp over natten.
Andre som har tanker om dette?