Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - xavdeq

#1
Nissan e-NV200 / Sv: Batteri og rekkevidde
tirsdag 13. januar 2015, klokken 16:52
Sitat fra: Svein Leaf på onsdag 03. desember 2014, klokken 06:41
Jeg har hatt bilen i snart 5 uker, pendler 12 mil hver dag, men lader på jobb. den virker bedre enn gamleleafen på vinteren på grunn av varmepumpa. var 6 minus i dag tidlig, kjører helt vanlig ca 1 km pr. prosent batterikapasitet.
Større bil, så større kapasitet. Noen erfaring med 5-6 passasjerer og bagasje? Bilen er s¨tung allikevel så kanskje betyr det ikke mye.
#2
Nissan / Sv: Dårlig lys i leaf s
onsdag 19. november 2014, klokken 13:07
jeg har også april 2013 import bil og har ikke reagert på svakt lys
#3
Andre Elbiler / formula-e
mandag 04. november 2013, klokken 19:58
For dem som synes Tesla-ene eller Twizzy er litt kjedelige:
http://www.fiaformulae.com/
#4
ladepunkt er kjent av Nissan Carwings.
Ikke selvfølgelig å finne!
#5
Hei,

jeg er nokså ny med elbil og hadde store forventninger om fleksibilitet.
Jeg har ikke lademulighet hjemme og nærmeste offentlig ladepunkt er ca. 7 km hjemmefra.
Da er jeg faktisk avhengig av offentlige ladepunkter i byen for å holde bilen i drift.

Første forsøk ble temmelig utfordrende da jeg kjørte forbi 7-8 ladeplasser som var alle opptatt. Jeg tror det var i snitt ikke engang 20% av bilene som var koblet til lading.

Jeg forstår det har sikkert vært diskutert her. Som elbilister har vi allerede mange økonomisk fordeler, og når vi har allerede gratis parkering på alle kommunale parkeringsplasser, gate og anlegg, virker det feil å oppta ladeplassene som ren parkeringsplass.
Spesielt når det gjelder de minste bilene som har ellers lett å parkere.

Jeg tror det er behov for å utvikle en form for etikk rundt dette slik at lading er faktisk tilgjengelig for de som trenger lading.

Manglende tilgang har en sekundær effekt: når jeg får plass må jeg holde den lengre for å sikre meg nok lading, og dette reduserer fluiditeten og tilgangen for andre.

Noe å tenke på?
Det kunne også svare seg å få en allmen rutine for å kunne koble av en ferdig ladet bil, i enkelte tilfeller.

mvh
xav.



© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA