Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - pnq

#1
Lading av Tesla / Et hull i ladenettverket - Italienske riviera
fredag 31. juli 2015, klokken 01:34
Etter å ha vært fornøyd tesla eiere i to år gikk turen til den italienske riviera i år med bilen. Gjennom sentral Europa gikk alt helt perfekt dersom man ser bort i fra de tullete instruksjonene til Google maps om å hele tiden kjøre meningsløse omveier til ladere vi allerede hadde benyttet.  De virkelige problemene dukket opp når vi hadde full ladet Sør for Milano og oppdager at vi ikke har strøm å nå neste super lader vest for Nice.  Etter mye stress kommer vi oss endelig til denne laderen etter litt nødstrøm hos noen private i forbindelse med overnatting. 

Disse veiene er notorisk kjent for plutselige og store køer i forbindelse med de tallrike bomstasjonene.  Vel fremme viser det seg at det er kun en lader som gir full strøm om gangen og det er mange i kø hele døgnet.  Totalt uakseptabelt.

Ladestasjonen Sør for Milano består av 12 SC med ytterligere noen like i nærheten.  Deretter et det tomt mot Genova og videre mot Nice.  Hva har de som har planlagt dette tenkt på?  For meg virker det som om den interne Tesla konkurransen mellom de to landene har ødelagt for alle tesla kundene å kunne kjøre bil mellom de to landene.  Når man i tillegg ikke kan oppdrive alternative Ladestasjonen i Italia har man et reelt problem.  Vi har blitt smertelig klar over at mange byer har informasjon om at det er Ladestasjonen tilgjengelig som i praksis aldri har fungert.  Løsningen har vært å finne lokale marinaer og industribedrifter.  Her må noen hos tesla gjøre en rydde jobb.  Man trenger ikke 16 Sc lade punkter i Milano for så ikke ha muligheter for påfyll før man går tom.

Skal senere laste opp et bilde som viser hvordan navigasjonen ville ha oss tilbake til der vi nettopp hadde fulladet for å kunne komme til neste SC som igjen ville for langt unna.  Frustrerende.

En av oppturene har blandt annet vært å stå side om side med carbon monstrene utenfor Casino Monte Carlo og definitivt få mer oppmerksomhet en samtlige andre superbiler tilstede.  Flott bil men lade problematikken på den italienske riviera må løses asap.

Er det noen som vet om alternative løsninger til Ikea i Genova så er vi veldig takknemlig for innspill.
#2
Model S / Sv: Navigasjon i Tyskland
mandag 13. juli 2015, klokken 15:26
Takk, det glemte jeg. Det virker nå.
:)
#3
Model S / Navigasjon i Tyskland
mandag 13. juli 2015, klokken 14:57
Vi sitter i kø på vei sørover. Er godt vant med gode trafikkmeldinger i Norge med fargekoder på kartet. Finnes det noen måte å få slik info i andre land? Erfaringer?
#4
Model S / Sv: Laser feilmåling av Tesla?
tirsdag 04. november 2014, klokken 16:14
Sitat fra: RonnyØ på tirsdag 04. november 2014, klokken 15:52
Jeg tror (vet) du skal ta det helt med ro med at Tesla kan måles med dagens laser, som er TraffiPatrol XR. Denne er nærmest idiotsikker og krever så mye tester både daglig, før kontroll, etter kontroll og ved tjeneste slutt. I tillegg er (skal) alt personell som bruker disse nye laserene være godkjent. Og hvis jeg ikke husker feil, så virker ikke laseren hvis den ikke har vært inne til årlig sjekk.

Det som KAN skje er at de nye Teslaene med radar kan påvirke laseren. Man vil da ikke få feil tall eller fart, men en feilkode som sier noe om forstyrrelse. Dette har man sett på noen nye Mazda og Volvo blant annet. Disse krever ofte 2 forsøk.

Laseren kan måle motorsykkel og da kan selv en Model S la seg måle.

Men en feil kan selvfølgelig oppstå, det må man ta høyde for.

Takk for info Ronny. Spørsmålet mitt er egentlig hva som hindrer laseren fra å måle en større bil som ligger rett bak  når målingen skjedde? Returnerer ikke den bilen laserstråler? Sett rett forfra på 200 meter ++ er jo ikke Tesla Performance i low modus veldig ruvende ift andre biler..
#5
Model S / Sv: Laser feilmåling av Tesla?
tirsdag 04. november 2014, klokken 15:21
Sitat fra: SabreMan på tirsdag 04. november 2014, klokken 14:34
Stoppet de den andre bilen også?

Er det noen som har prøvd med en annen GPS i bilen for å se hvordan speedometeret og GPS-en stemmer overens?

Nei de stoppet ikke den andre bilen dessverre. Det var jo jeg som var først ..... :-(
#6
Model S / Sv: Laser feilmåling av Tesla?
tirsdag 04. november 2014, klokken 14:16
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 04. november 2014, klokken 13:31
Mener jeg har hørt at disse skal kalibreres daglig, og at du kan kjøre videre dersom det ikke kan vises til en dagsfersk rapport. Men ikke ta mitt ord for det, har ikke sjekket sannhetsgehalten ;)

Dette er helt klart en vinkling om det stemmer .... men mangler fortsatt litt "kjøtt på benet" for å ta det videre....:-(
#7
Model S / Sv: Laser feilmåling av Tesla?
tirsdag 04. november 2014, klokken 12:46
Laseren hadde en merkelapp som vistnok viste at den var relativt nykalibrert. Men som gammel jeger vet jeg at det skal uhyre lite til for å bomme med en meter når avstanden er målt på 200meter++.

Bilen er jo veldig lav men hvordan kan man bevise at det muligens er bilen bak som er målt? Kan laserstrålen "prelle av" på Teslafronten og reflekteres i kjøretøyet bak og så plukkes opp av politiets måler?
#8
Model S / Laser feilmåling av Tesla?
tirsdag 04. november 2014, klokken 12:38
Undertegnede ble nylig vinket til siden efter en laserkontroll. Presentert hastighet synes ikke riktig for meg som da kjørte med cruisecontrol. Jeg hadde en større bil bak meg som var i ferd med å kjøre forbi da laseren ble benyttet og det er mulig det er denne som ble målt (avstanden på målingen var relativt lang og bilen bak var høyere og hadde ikke "skrånende front" lik tesla).

Etter å ha snakket med "loveksperter" var det en som nevnte at noen hadde hentet frem for tingretten kjøredata fra Tesla i USA for å bevise at målingen som var gjort av politiet måtte være feil. Denne Teslaføreren ble vistnok frikjent.

Noen som kjenner til dette?
#9
Model S / 12v battery - need to be replaced
torsdag 30. oktober 2014, klokken 12:42
For ca et år siden fikk jeg jevnlig feilmelding om diverse feil på 12v batteriet. Denne feilmeldingen forsvant med en eller annen software update.

Nå har jeg fått meldingen på  nytt. Skal jeg gjøre som fortalt av bilen nå eller kan jeg ta turen til fjells i helgen som planlagt?  Innspill og/eller erfaring?
#10
Lading av Tesla / Sv: Hastighet på superlader
tirsdag 09. september 2014, klokken 00:48
Sitat fra: OddB på tirsdag 09. september 2014, klokken 00:28
På de nyeste Superladerne lader du opp mot 120 kW hvis du har under  15-20% igjen på batteriet, er batteriet halvfullt faller ladehastigheten ned til ca 60 kW, og over 90 % er hastigheten nede rundt 20 kW.
De innebygde laderne i bilen er ikke i bruk siden Superladerne leverer likespenning rett i batteriet.

Tusen takk. Da skulle jeg antageligvis ha ventet med å lade til batteriene var lavere. Var engstelig uten grunn at det en av laderene lenger fremme ville være uten av drift el.l. :-(
#11
Lading av Tesla / Sv: Hastighet på superlader
tirsdag 09. september 2014, klokken 00:17
Har for første gang hatt god glede av superladere på vei til sørlandet. Med dobbeltladere instalert lå ladehastigheten på ca 250 km/t. Skal det gå fortere? Beklager vist dette er besvart før .. fant ingen tråder med info om dette.... :-\
#12
Model S / Automatisk lokking av soltak ved regnvær
tirsdag 09. september 2014, klokken 00:12
Har akkurat vært ute å tørket opp i en våt bil etter å ha ikke å ha lukketsoltak uten å vurdere værmelding. Med det avasnserte GPS systemet og værdata tilgjengleig kunne tom bilen ha spurt om taket skal skal lukkes når man trykker på park.....

Uansett må det være mulig å benytte regndetektor når soltak er oppe og bilen står parkert....
#13
Model S / Sv: Hjultrykk på 19"
tirsdag 26. august 2014, klokken 20:41
Sitat fra: sn0le på tirsdag 26. august 2014, klokken 15:37
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 26. august 2014, klokken 08:38
ja vet, men viste ikke at det sank såpass mye på så beskjeden temperatur nedgang.
Tja, når bilen min ble levert så var det sikkert rundt 30 grader i lufta.
Fikk varsel om lavt dekktrykk her om dagen, lå på tett rundt 40psi i alle dekkene.
Utetemperaturen var da bare 12-13 grader.

Slike temperaturforskjeller betyr realtivt lite for lufttrykk; Det er ikke uvanlig at vi i Norge har opptil 40 graders forskjell mellom garasje og utetemperatur. Og 20 graders forskjell selv på utetemperaturer i løpet av en dag eller to.  Og når man i tillegg tar i betraktning at dekkene kan gå fra minus 30 parkert ute til pluss 30 med litt aktiv kjøring ila veldig kort tid bør ikke dette være av så vesentlig betydning....

Jeg mener å ha lest at psi forandring som skyldes vanlig temperaturvariasjoner utgjør opptil 2 psi men mulig at det finnes noen med mer eksakt info på dette?
#14
Model S / Sv: Hjultrykk på 19"
tirsdag 26. august 2014, klokken 14:28
Det var en fantastisk oversikt. Da mangler vi bare å få en som viser dekk som f.eks Nokian. Store lufttrykkforskjeller ser å komme som følge av ulike dekkprodusenter.

Med andre ord er det som står i bruksanvisning totalt feil og hver bil bør ha to dekktrykkanvisninger avhengig av hva slags sommer-/vinterhjul man benytter.

Det var nytt iallefall for meg.
#15
Model S / Sv: Hjultrykk på 19"
tirsdag 26. august 2014, klokken 12:10
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 26. august 2014, klokken 08:38
Sitat fra: sn0le på tirsdag 26. august 2014, klokken 08:27

Er nok temperaturene som har sunket en del. Da synker trykket i dekket hvis det er fylt med vanlig luft.

ja vet, men viste ikke at det sank såpass mye på så beskjeden temperatur nedgang. Men siden alle dekka var konsekvent på 40psi er jeg ihvertfall ganske trygg på at det er det som er årsaken. Kan også være at jeg fyllte til 45 på en liten varm dag med litt for varme dekk.

Opplevde akkurat det samme som deg; Fikk "pressure low" og fant ut at trykket var 40 eksakt på alle hjulene. Har luft fjærer og p85 som skulle hatt 45 psi. Temperatur nå er omtrent det samme som når jeg fikk lagt på sommerhjul en vakker vår dag.  Uansett varierer ikke lufttrykk stort med noen graders forskjell. Her har det vært fylt i feil.  Enda mer interessant er det å høre om de som har fått fylt på 50psi som standard!  Og hva med Nokian pigg. .. Bør de også ha nærmere 50?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA