Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JoarL

#1
Model S / Sv: SUDDEN DEATH
tirsdag 01. oktober 2013, klokken 00:13
Sitat fra: Trøndertesla på mandag 30. september 2013, klokken 19:03
Sitat fra: el-fanboy på mandag 30. september 2013, klokken 10:40
Sitat fra: Cirion på mandag 30. september 2013, klokken 10:24
Sitat fra: sindrej på mandag 30. september 2013, klokken 10:05
Det er jo greit at det er ting en kan gjøre selv for å sikre seg, fylle bagasjerommet med div 12V ladere, overvåkere etc., men det er jo å pisse i buksa.  Bilen har jo gått på veien i ett år nå !!!  Er det virkelig for mye forlangt at den skal virke akkurat like enkelt som Tesla sier i skrytematerialet sitt ?
Nettop. Ruller snart 30 000 Tesla Model S på veien rundt om i verden. Er da ikke mange av de som har opplevd problemer med 12v? Uansett merke, vil det være trøbbel med 12v på noen få biler ut av et så stort antall. De som frykter å gå tom for 12v må sikre seg uansett biltype og bilmerke.
I min TMS har det poppet opp feilmeldinger to-tre ganger, alle relatert til lading eller ladekabel. Den har kuttet lading en gang, og jeg har (heldigvis) oppdaget feilmeldingene før jeg gikk fra bilen. Feilmeldingene går bort når jeg tar ut og setter inn ladepistolen på nytt. Men poenget er at TMSen virker veldig overfølsom på feilsituasjoner. Jeg har hatt LEAF snart ett år og har ALDRI fått en feilmelding, den har ALLTID tatt lading.

Det er ikke tvil om at Tesla må gjøre bilen mer failsafe/idiotsikker med tanke på lading.

Helt enig. Jeg var på jakt i helga og satte laderen i på fredag kveld. Bilen tok i mot strøm og alt virket som normalt. På lørdag morgen blinket både laderen og ladeporten rødt. Samme prosedyre på lørdag ettermiddag og når jeg kom tilbake til sivilisasjonen på søndag ettermiddag så blinket både lader og ladeport rødt igjen, og bilen hadde ikke tatt imot mer enn noen få kWh. Hadde 210km med typical range da jeg la avgårde på den 180km lange hjemreisen, og med pen kjøring så gikk det fint. Men, det er Jæ..la irriterende at slike basic ting ikke fungerer 100% - hver gang! Tesla har bygget verdens beste bil, men ser ut til å slite litt med helt basic ting. Dette bør være enkelt å fikse for teknogjengen i California. FIX IT!

Jeg opplevde det samme som deg som var på jakt. Fikk bilen på Alnabru på fredag og kjørte den rett til en hytte på Tempelseter som vi hadde leid i starten av høstferien. Satte inn lader og skjøteledning (måtte bruke 5 meter 2,5mm2 skjøt) og alt var grønt og fint. Sjekket for varme kontakter etter en time og oppdaget at lader lyste rødt. Byttet skjøteledning  (1,5 mm2 som jeg fant i den leide hytta) satte ned ladespenning til 10A, og alt var grønt og fint igjen. Ny sjekk etter en halv time, rødt lys. Hadde fått ladet noen få kWh begge ganger.
Fant nytt stikk på annen kurs og inn med den rette skjøteledningen (2,5 mm2) og nå var den grønn hele natten (og alle andre netter etter dette).
En ting er når feilen oppstår med en gang, en annen er når alt ser ok ut men feiler etter ca 10-15 minutter. Må nok være påpasselig på nye steder til Tesla har fikset dette.
Ellers veldig fornøyd med bilen  :-)



Sent from my iPad using Tapatalk HD
#2
Model S / Sv: Gi din Tesla Model S terningkast!
lørdag 28. september 2013, klokken 22:55
Sitat fra: notonlyonlybutbut på lørdag 28. september 2013, klokken 19:22
Terningkast 5 fra meg. Synes dekkstøy er det som trekker mest ned. Noen "snags" med SW, men ingen som trekker nevneverdig ned. Håper (og regner med) at dette løser seg etter hvert.
Sjekk lufttrykket i dekkene. Fikk min bil i går og er veldig fornøyd med lite dekkstøy. Fikk melding i dag om at jeg måtte sjekke dekktrykket. Skal ha 45 psi (3,1 bar). Var usikker på om måler på bensinstasjon viste riktig da den viste ca 2,6 bar på alle hjul. Fylte opp til 3,1 og det ble det raskt dekkstøy. Tok ut luft igjen ned til 2,8 bar og bilen støyer lite igjen. Skal dobbelsjekke med andre stasjoner senere...
#3
Sitat fra: El-boy på onsdag 25. september 2013, klokken 07:39
Fikk installert ett enfase 32A 230V uttak i garasjen igår.
Jeg bidrar med dette til skjevbelastning av nettet i området. Huset har ett inntak med trefase 63A 230 V sikringer.
Tesla tilbyr adaptere for enfase 32A 230V og trefase 16A 400V.
Men er det mulig å lade Tesla Model S med trefase 16A 230V og finnes det adaptere for slikt til Tesla?

Jeg spurte nettselskapet om det det skulle være noe problem med skjevbelastning i mitt område men fikk beskjed om at det er ingen grunn til bekymring foreløpig....

https://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/model_s_mobile_connector_norwegian_1.0.pdf

Hvilket nettselskap er du knyttet til?

Jeg fikk endelig bekreftelse i dag på at jeg eller andre som er knyttet til EBNett (Drammen/Kongsberg/Nedre Eiker), IKKE får lov til å sette opp 32A 230v kurs.
Må da klare meg med 3 fas 16A med adapter til 1 fas 16A, såfremt ikke Tesla likevel skulle støtte 3 fas 16A 230v, som de lovte meg i mai.
#4
Model S / Sv: Første model s ulykke i Norge
søndag 22. september 2013, klokken 16:24
Sitat fra: cyber på søndag 22. september 2013, klokken 14:26
Hvilke(t) firma(er) er det som kan reparere aluminiumkarosserier som TMS i Norge ?
Skadeverkstedet for Norden blir i Drammen.
http://dt.no/næringsliv/skadeverksted-skal-dekke-hele-norden-1.8038402

#5
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. september 2013, klokken 22:08
Sitat fra: JoarL på fredag 20. september 2013, klokken 20:50
3 fase 32A hadde vært helt ok med adapter til 1 fas 32A, men tviler på at EBnett godtar det nå. Har inntrykk av at de fra nå av ikke godkjenner noen nye installasjoner.

Vel, de kan da ikke nekte 32A trefase kurser ihvertfall. Min varmepumpe bruker en slik kurs...

Så det er ikke nødvendig å søke nettleverandøren om installasjon av 3 fas 32A, selv om en planlegger å bruke adapter til 1 fas?
Høres nesten for enkelt ut... :)
#6
Model S / Sv: Prøving av teslaS
fredag 20. september 2013, klokken 21:07
Når en kollega kontaktet Alnabru for prøvetur i forrige uke, så fikk han beskjed om at første ledige time var uke 44 (6 uker).
Var litt enklere når jeg testet og reserverte Tesla i november/desember.
#7
Sitat fra: JohanH på fredag 20. september 2013, klokken 17:16
Jeg bor i Drammen. Har EB Nett. Inntak 230V63A IT. Min elektriker (Ivar Pettersen AS) satte opp en 32A 3-fase blå kontakt i garasjen og så vidt jeg vet ingen søknad til EB i den forbindelse. Jeg skal jo da bare bruke enfase når den blå adapteren kommer. For det meste vil 16A være nok, men enkelte ggr vil jeg sette bilen på å trekke 32A. Best å ikke spørre altså.

Er det lenge siden du fikk installert dette?
3 fase 32A hadde vært helt ok med adapter til 1 fas 32A, men tviler på at EBnett godtar det nå. Har inntrykk av at de fra nå av ikke godkjenner noen nye installasjoner. Jeg ba ikke min elektrikker sjekke opp dette med nettleverandøren, dette gjorde de selv.
#8
Sitat fra: TeslaSignature på fredag 20. september 2013, klokken 17:24
Sitat fra: TeslaSignature på fredag 20. september 2013, klokken 17:21
Sitat fra: valvolainen på fredag 20. september 2013, klokken 13:31
Men sier EB noe hvorfor du kan ha inntakssikring på 3x63A men kun 16A til garasjen?
Synes dette høres veldig rart ut.

Bare det at de er redd for skjevfordeling av fasene på trafostasjonen når "alle" naboene mine med TMS skal lade samtidig med samme 1 fase 32A kurs fordelt på de samme 2 fasene.
#9
Sitat fra: ohh på fredag 20. september 2013, klokken 15:13
Sitat fra: JoarL på fredag 20. september 2013, klokken 13:25
Sitat fra: valvolainen på fredag 20. september 2013, klokken 13:08
Spørsmålet er vel om han også får avslag på 32A 3fas også.
Dette høres jo ikke noe hyggelig ut i det hele tatt.
Hvilken hovedsikring har du inn i huset?
Er det videre fra huset og ut til garasjen eller ønsker du et nytt tilkoblingspunkt ute i garasjen i tillegg til det som er i huset?

Tviler på om jeg kan få lov til 3fas 32A når de ikke godkjente 1fas.
Hovedsikring er på 50A men kunne enkelt byttes til 63A da inntakskabel har rett dimensjon i følge elektrikker. EBnett hadde ingen problemer med at det ble gjort.
Garasjen er i huset og vegg i vegg med rommet det sikringsskapet står, så vi snakker om en kabel på ca 2 meter fra sikringsskapet til kontakt i garasje.
Har som sagt 3fas 16A i garasjen men får da kun brukt 1fas slik situasjonen er nå.
Det som også er frustrerende er at jeg sendte Tesla en Mail før jeg kjørte finalize i mai for å få bekreftet at Tesla støttet 3fas 16A 230v fullt ut, og fikk det svart på hvitt at det er støttet.
For ordens skyld; det kan være du klarer deg med 1-fas 16A. Du skal ha et kjøremønster som er ganske langt unna "normalen" for at ikke det skal holde. Dette er delvis off-topic, men siden du ikke har fått bilen enda, er det greit at du vet at vi er mange som klarer oss med denne løsningen. Jeg har kjørt 2200 km på under en mnd, og andre har passert 5000km på samme tidsrom - og klarer seg med 16A 1-fas.

On-topic: Dersom det er skjevbelastning som er problemet, så kan en quickfix være å installere en 230 -> 400V transformator. Da kan du bruke din 3x16A kurs. EBnett bør jo tilby en slik transformator til alle elbileiere, siden de er redd for sitt eget nett... ;)

Ja det kan hende at det vil gå fint med 16A også på tross av daglig kjøring fra Drammen til Oslo + diverse treninger for familien.  Men jeg var innstillt på å ta kostnaden med å få inn 32A for å ikke komme i beita med for lite strøm til langtur mandag morgen etter hyttetur helgen før (ikke at det vil skje så veldig ofte).
Har i grunn ingen valg slik det er nå så da må jeg bare prøve. Fikk estimert kostnad på opp mot 30000,- for trafo og det som var nødvendig for 400v i garasje, og det er ikke aktuelt.
Men hvis det skjer det jeg har hørt noen (ubekreftede) rykter om, at det vil bli satt opp SC ved det nye Tesla verkstedet (og kontoret?) i Drammen, så skal jeg klare meg med det jeg har  :)


#10
Sitat fra: Helge på fredag 20. september 2013, klokken 13:39
Som kommentar til de siste 2 foregående innleggene:

Jeg tror mange kan få nei fra norske nettselskaper på dette området. Lavspenningsnettet i Norge er dessverre mange steder ikke så sterkt som man kan ønske etter hvert som nå "nymotens" "moderne" elektriske lastapparater er på vei inn. Dette gjelder ikke bare lading av elbiler, men også eksempelvis gjennomstrømmings vannvarmere (typisk på bare få liter i stedet for 200 liter) ofte på 6 kW til 18 kW mot bare typisk 2 kW på gammeldagse varmtvannstanker. Slike vannvarmere er geniale i land der de har gass infrastruktur, men ikke i Norge med til dels svakt lavspenningsnett.

Nå man forsøker å belaste en 3 fase 25 kW forsyning (3X63 A sikringer) med 32 A enfase vil skjevspenninger (usymmetri) oppstå og norske nettselskaper må forholde seg til en forskrift til energiloven (forskriften gjelder på kundenes inntak) som setter en begrensning på at denne skjevspenningen ikke får være mer enn 2 %. Frykter nettselskap at de kommer opp på eller over disse 2 % sier de nok nei til en slik installasjon.

Jeg snakket nettopp med en fra EBnett som sa nettopp det du sier, at de er redd for skjevspenninger i nettet når flere lader sine Teslar samtidig, og bruker de samme 2 fasene. Men dette gjelder innenfor en trafostasjon. Så når jeg spør hva et normalt antall husstander som er koblet på en trafostasjon så sier han varierer fra ca 20-50. Det er vel litt frem i tid, om noen gang, at ca hver 10-20 husstand vil ha en Tesla (selv i Drammen)?
Så pr i dag så godkjenner ikke EBNett installasjon av 32A 230 v for noen husstander. EBnett skal forøvrig ha møte med Tesla på tirsdag for å diskutere dette.
Hvilke erfaringer har dere med andre nettleverandører?

#11
Sitat fra: valvolainen på fredag 20. september 2013, klokken 13:08
Spørsmålet er vel om han også får avslag på 32A 3fas også.
Dette høres jo ikke noe hyggelig ut i det hele tatt.
Hvilken hovedsikring har du inn i huset?
Er det videre fra huset og ut til garasjen eller ønsker du et nytt tilkoblingspunkt ute i garasjen i tillegg til det som er i huset?

Tviler på om jeg kan få lov til 3fas 32A når de ikke godkjente 1fas.
Hovedsikring er på 50A men kunne enkelt byttes til 63A da inntakskabel har rett dimensjon i følge elektrikker. EBnett hadde ingen problemer med at det ble gjort.
Garasjen er i huset og vegg i vegg med rommet det sikringsskapet står, så vi snakker om en kabel på ca 2 meter fra sikringsskapet til kontakt i garasje.
Har som sagt 3fas 16A i garasjen men får da kun brukt 1fas slik situasjonen er nå.
Det som også er frustrerende er at jeg sendte Tesla en Mail før jeg kjørte finalize i mai for å få bekreftet at Tesla støttet 3fas 16A 230v fullt ut, og fikk det svart på hvitt at det er støttet.
#12
Hei
Jeg skal hente min TMS i neste uke og har hatt elektriker hos meg i Drammen for å få lagt inn 32A 1fas kurs i garasjen. Har en 3fas 16A 230v som jeg ikke får utnyttet til lading i dag.
Fikk i går tilbakemelding om at EBnett ikke tillater å sette opp 32A 1fas kurs. Elektriker har også 2 andre kunder som også fikk avslag.

Er det andre som er tilknyttet EBnett som har fått aksept for å installere 32A 1fas 230v, eller som har fått installert dette uten å sjekke med EBnett?

Hilsen Joar
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA