Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - khh

#1
Lading av Tesla / Sv: CHAdeMO-adapter for Europa
søndag 08. juni 2014, klokken 09:35
Siden den nå er lagt inn på nybil-bestilling, betyr det nok at den er klar til levering om ca. 5 måneder - som vel er leveringstid for TMS i dag(?).
#2
Lading av Tesla / Sv: CHAdeMO-adapter for Europa
lørdag 07. juni 2014, klokken 11:57
Det er nå mulig å bestille Chademo-adapter ved bestilling av ny Model S. Ref. Tesla hjemmeside.
#3
Lading av Tesla / Sv: Treg supercharger på Lillehammer?
søndag 06. april 2014, klokken 22:49
Ladet på Lillehammer i dag (6.4.) ca. kl. 19:00. Hadde veldig lite igjen (ca.30 km). Ladet veldig hurtig - var raskt oppe i 502 km/time! Delte ikke lader. Brukte den som er nr. 3 fra venstre når du står med front mot laderne. Har forresten ladet mange ganger på Lillehammer - har aldri hatt problemer.
#4
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
onsdag 20. november 2013, klokken 18:14
Da fikk jeg også leveringsdato: 21. desember.
#5
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
fredag 08. november 2013, klokken 11:03
Min Model S er nå i transitt fra fabrikken - fikk beskjed om at den var i produksjon 1.11.2013 - det tok 7 dager.
#6
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
lørdag 02. november 2013, klokken 10:19
Endelig "Tesla-fabrikken bygger din Model S".
#7
Model X / Sv: Endelig noe nytt om Model-X
søndag 13. oktober 2013, klokken 13:59
#8
Model S / Demontering av bakovervendt seterad
lørdag 21. september 2013, klokken 10:05
Jeg har bestilt Tesla S med ekstraseter bak. Har ikke bruk for disse setene, så eneste grunn er at jeg tror det er lønnsomt sett i forgold til bruktbilpris. Og så vidt jeg har skjønt kan slike seter ikke ettermonteres. For å spare vekt vil jeg demontere setene. Håper noen kan svare på følgende:

- Er det kurant å demontere setene selv, eller bør det gjøres av Tesla?
- Må man etter demontering skaffe den luka som er over ekstra-rommet separat, eller kan den plukkes fra de demonterte setene?
- Er det problematisk å kjøre rundt med en bil som er registrert som 7-seter, hvor det bare er 5 sitteplasser? Tenker da i forhold til hva Biltilsynet/politiet sier ved kontroll.

Er takknemlig for svar fra et imponerende kunnskapsrikt bilforum!
#9
Model S / Sv: VIN nummer
torsdag 19. september 2013, klokken 12:09
Fikk VIN 23399 i dag - la inn endelig bestilling i slutten av juli - angitt levering i desember.

Blå S85, sort skinn, 19" hjul, alt utstyr - gleder meg til jul!
#10
Model S / Sv: TMS - Samfunnsøkonomisk bommert (?)
torsdag 12. september 2013, klokken 10:45
Jon Winding-Sørensen, en av de to som skrev innlegget på bilnorge.no, uttalte følgende til bt.no (Bergens Tidende) i forbindelse med åpningen av Tesla-anlegget på Alnabru i april 2012 (http://bil.bt.no/bil/Blir-dette-en-elektrisk-revolusjon-19094.html#.UjF8Few4WiM ):

"Skepsis. Redaktør Jon Winding-Sørensen i Bilforlaget har fulgt elbilmarkedet i en årrekke. Han så ikke det store gjennombruddet på Alnabru, men "et spennende varsel om en utvikling som kan komme". Det er alltid stas å se på nydelige, håndlagde konseptbiler. Men på tross av statlige lånegarantier på nesten en halv milliard dollar, og på tross av tålmodige aksjonærer, er jeg i tvil om realismen i det Tesla nå lover. Det de hittil har levert, har de bestilt fra andres samlebånd i England. Jeg ser ikke helt hvordan de neste halvår skal klare å levere 5000 biler til bare halve salgsprisen av det sportsmodellen koster, sier Winding-Sørensen."

Viser at denne karen allerede da var skeptisk. Og han han tok jo feil i alle sine spådommer!
#11
Det er nok slik at tyske biljournalister til en viss grad er "kjøpt og betalt" av tysk bilindustri. Så det er ikke overraskende at tyske biler (nesten) alltid vinner biltester i tyske bilblader.

Blir forresten ikke helt ferdig med den testen i AutoBild som plasserer Tesla S på fjerdeplass. Jeg hadde ihvertfall forventet at Tesla skulle være suverent best når det gjelder støy. Men se på dette:

- Når det gjelder "Geräuscheindruck" som best kan oversettes med "lydbilde/støyinntrykk" innvendig får Mercedes S-klasse full pott 5 stjerner, mens Tesla får bare 3 stjerner. Jeg har ikke prøvekjørt den nye S-klassen, men kan dette være riktig? Da faller Tesla gjennom på noe som skulle være et viktig argument for å kjøre el-bil.

- Så har vi "Aussengeräusch" som er utvendig støy. Her kommer også Mercedes S-klasse bedre ut med 5 stjerner mens Tesla S får 4,5 stjerner. Jeg får ikke dette til å henge sammen. Trodde dette med støy var en av Teslaens sterke sider!?
#12
Da har også AutoBild - et annet tysk bilblad - prøvd å finne "Verdens beste bil". Resultatet ble slik - ref. nr. 33 av 16.8.2013:
1. Mercedes S 500 Lang (168)
2. BMW 750i (164)
3. Porsche Panamera S E-hybrid (160)
4. Tesla Model S 85+ (158,5)
5. Lexus LS 600H (145)
6. Maserati Quattroporte S Q4 (138,5)
Tallene i (...) viser hvor mange stjerner hver bil fikk i denne testen. Interessant å se at under posten CO2-utslipp fikk Tesla 5 av 5 (null i utslipp) mens Mercedes fikk 3,5 av 5 med et utslipp på 199 g/km.

Men-men - da er det slik det skal være - tyske biler er best - ihvertfall i en tysk test! Ordnung muss sein!

Link: http://www.autobild.de/artikel/neue-s-klasse-gegen-7er-panamera-co-4331508.html

PS! Hvis du vil se hele testen må den lasten ned.
#13
Det tyske bilbladet Autozeitung testet følgende biler i utgave 17/2013:
- Tesla Model S Performance (kr. 597 800)
- BMW 750 Li (kr. 1 557 500)
- Mercedes S 500 Lang (kr. 1 619 300)
Tallene i (...) viser dagens veiledende pris i Norge uten ekstrautstyr. Med sammelignbart utstyr blir forskjellene enda større.
Konklusjonen i testen er at Tesla S vinner i 8 av 12 kategorier og henviser BMW og Mercedes til delt andreplass. Slike sammenligningstester i tyske bilblader ender nesten uten unntak med tysk seierherre, så dette resultatet er verdt å legge merke til: Tesla Model S blir vurdert som den beste bilen sammelignet med to tyske prestisjebiler som koster 3 ganger mer i Norge!
Link: http://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/bmw-750li-mercedes-s-500-lang-tesla-model-s-performance-2013-luxuslimousinen-vergleich
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA