Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bjørn

#1
Sitat fra: Bolebo på torsdag 14. juli 2016, klokken 09:54

Tesla kunne fortelle at den ene del-laderen ikke virket, og at jeg kun fikk 2/3 av 16A på trefaslading. Og Superlading og Chademo krever at alle del-laderne funker. De trodde ikke at det hadde sammenheng med min service,
Nå skulle jeg først til å si at dette er bullshit.. Men skal begrense meg å si at dette tviler jeg jævlig på.. siden dem tross alt ikke gjorde fiksen pga at dem ikke hadde delene.
Men at sc ikke skal virke pga at en del-lader er gåen er jo helt søkt.. Dem skal jo i utgangspunktet ikke ha noe med hverandre å gjøre. ombord laderen blir helt bortkoblet ved sc bruk..
Sitat fra: lunitiks på torsdag 14. juli 2016, klokken 15:43
Je, ser ut til at 3-fasestrøm på min 70D med enkeltlader fungerer greit, selv etter installasjon av releboksen - se skjermdump under (vekslet mellom 11 og 12 kW). Må ha vært noe feil med veggboksen jeg prøvde sist.

Har jeg noen grunn til å være bekymret for at superlading ikke vil fungere?
Tviler på det da.. men jeg hadde ikke vært trygg før jeg hadde prøvd..  :)
#2
Lading av Tesla / Sv: 12 kw lading med enkellader mulig?
onsdag 13. juli 2016, klokken 23:16
Sitat fra: N00b på tirsdag 12. juli 2016, klokken 20:56
Jeg lader 23kw hjemme hos meg på Salto type 2
Får du til det med enkeltlader er du god.
#3
Sitat fra: PEV på onsdag 13. juli 2016, klokken 20:02
Har samme problem er jeg redd.. Tok lang tid å oppdage dette etter oppgraderingen ettersom jeg sjeldent lader på trefase. Møtte ikke altfor mye forståelse da jeg meldte dette inn til technical support, men ble bedt om teste flere ganger på flere forskjellige steder. Det er nå gjort og jeg får maks 7,5KW selv om lader er 11,5KW eller 22KW.
Høres ut som "min" feil dette ja.. Nå skal man selvsagt ikke være skråsikker i slike saker..  Det KAN jo være en del-lader i laderen din som har lagt inn årene i tiden du fikk gjort denne fixen..  og det var jo selvfølgelig det jeg fikk høre også.
Har du testet på super lader..? Og så gjentar jeg spørsmålet fra Muffinmannen..   :) Var det i Trondheim dette ble utført..?
#4
Sitat fra: Johnny på mandag 11. juli 2016, klokken 08:12
Alle gjør feil, men det som ikke er tilgivelig i dette tilfellet er at de ikke testet installasjonen etterpå. Spesielt siden det ville være en veldig enkel test!
Er helt enig i begge poengene dine..
Men denne plassen har til nå ikke klart å gi meg tilbake en feilfri bil en eneste gang.. glemte å nevne dørhåntaket som ble skiftet led og mikrobryter i. Nå står det 3mm inni døra når det er inntrekt.. justerings sak, men ren slurv fra mekaniker.
sist gang (80.000km service) ba jeg spesifikt at bremseveske skulle skiftes, det var ikke gjort.. selv om dem hardnakket påsto det motsatte.. osv osv..
Sitat fra: lunitiks på mandag 11. juli 2016, klokken 07:10
Føkk,

jeg har også nettopp fått installert denne releboksen, og første gang jeg skulle prøve å lade på 3-fas Type2 (saltoboks) så var det ingen signal... Gikk ut fra at det var noe feil med veggboksen, siden jeg jo har ladet der før (før SC monterte releboksen), og funker fjell på 32A 1-fase as we speak.

Har ikke prøvd å lade 3-fas etter dette.......

Nå blir det naturligvis ut i felten å teste

jeg fikk kun 7,5kw på trefas.. så det funket jo på et vis.. men det går vel an å feilkoble på en god del forskjellige vis, med ulikt resultat..(selv om dette selvsagt er helt umulig)
du får skrive hva du fant ut.  ::)
Sitat fra: turfsurf på mandag 11. juli 2016, klokken 06:57
Moralen må være å ikke få utført arbeide på bilen rett før ferie! Så utrolig kjipt.


--
turfsurf
Ja, man skulle jo tro at moralen burde være det motsatte ??? Men har lært nå! må sette av minst en uke m feilsøk/testing etter besøk der..!
#5
Lading av Tesla / Sv: 12 kw lading med enkellader mulig?
mandag 11. juli 2016, klokken 06:10
dette kommer an på spenningen..
finner du en plass med 250V så får du faktisk 12kw.
#6
Sitat fra: Griffel på mandag 11. juli 2016, klokken 01:03
Sitat fra: Bjørn på søndag 10. juli 2016, klokken 22:30
??! Dette skulle jo ifølge deres representant være helt fysisk umulig å få til..
Vel gratulerer! Dere får altså til det umulige, bare så synd det ikke består av å gi meg en feilfri bil tilbake..
Men egentlig er vi vel ikke veldig overasket over at det var slikt det var? Er vi vel.
Nei, vi er vel ikke det...  :-\
#7
Sitat fra: Bjørn på tirsdag 28. juni 2016, klokken 11:41
Da har Tesla tatt en fjærndiagnose.. Og kan bekrefte at én av del-laderene ikke lader..
Hvorfor kunne dem ikke se.. Men det var helt uaktuelt at det kunne være feilkoblet i forbindelse men oppgraderingen..
Oppdattering.
Fikk time til undersøkelse 22 juli.. Så bestemte meg for å dra til Lofoten (80mil) med 7,5kw ladekapasitet.. litt hemmet, men ikke verre enn at dette burde gå helt greit.
Kom meg 24 mil.. til første ladestopp i Mosjøen. Superlader virket ikke på min bil.. bare min bil!
Pussig.. sikkert fordi en av del-laderene var død.. (ironi)
Etter 2t med diskutering og feilsøking på både s.c. og bilen min fant dem ut at bilen min ikke tok lading på s.c....
For å gjøre en lang og irriterende historie kort og irriterende.. så ende bilen min på flatberger tilbake til Lade, og vi lastet om og kjørte en Volvo D2 (1,6L Diesel) de neste 10 dagene, og 200 milene..
Dette er utskriften fra mekanikeren på Tesla Lade:

"Åpnet fordelingsboks for strøm mellom laderene (vel, jeg har bare en) og funnet at det er montert feil når det ble montert releboks for 32A lading på 1-fas"....

??! Dette skulle jo ifølge deres representant være helt fysisk umulig å få til..
Vel gratulerer! Dere får altså til det umulige, bare så synd det ikke består av å gi meg en feilfri bil tilbake..
#8
Lading av Tesla / Sv: Ettermontering av dobbeltlader
onsdag 29. juni 2016, klokken 01:37
Sitat fra: petersv på tirsdag 28. juni 2016, klokken 21:54
Du "kan" ikke bytte om laderne selv. De er væskekjølte og i tillegg koblet til batteriet. Ligg unna kan ikke uttrykkes nok her... ;-)
Ikkeno som ikke en god slangeknipe fikser.. Hovedbatteriet kobler man fra ved å koble fra 12V batteriet.. Samme som redningsarbeiderene/brannfolka gjør, (dem klipper en 12v kabel..) hovedrelét til batteriet kobles da fra, og skal gjøre alle 400v kabler spenningsfrie..
Alltid lurt å måle selv uanz..
#9
Sitat fra: Griffel på søndag 26. juni 2016, klokken 13:29

3x400V og N: Rettelse målingene dine stemmer med at L3 har brudd.
(Jeg blandet betraktningen med 32A fra enfas eller 230V trefas uten N)

(Rettet blannet 400V lading med 230V og 2fas løsningen første gang dette ble skrevet)

Ah.. Ja da stemte det mer i mitt hode også.. Skjønte ikke helt det der m 27-28A trekk på N..
Men men har opplevd det før.. Å ikke skjønne noe altså.   :P
#10
Da har Tesla tatt en fjærndiagnose.. Og kan bekrefte at én av del-laderene ikke lader..
Hvorfor kunne dem ikke se.. Men det var helt uaktuelt at det kunne være feilkoblet i forbindelse men oppgraderingen..
#11
Model S / Sv: Forberede kuldesesongen
mandag 27. juni 2016, klokken 18:00
Sitat fra: DaTwister på fredag 30. oktober 2015, klokken 21:45
Glykol = etylenglyko, som er et toverdig alkohol. Brukes bl.a til avising av fly før avgang.
Godt mulig..  Men det brukes IKKE i spylerveske.  :)
#12
Sitat fra: Muffinman på søndag 26. juni 2016, klokken 18:59
Kan jo vise til reklamasjonsfristen da.
Så, den overprøver Teslas 100k. Km grense..?  :-)
#13
Er det noen som har prøvd å få garanti reparasjoner etter passerte 100.000km...? dem sier jo 5 år, eller 100k. km.
Ser bort fra D.U. eller batteri ting, da disse har 8 år og ubegrenset km..
Men en eller flere av de små og store tingene som er gjengangere på disse bilene..
#14
Sitat fra: Griffel på søndag 26. juni 2016, klokken 13:29
Sitat fra: Bjørn på søndag 26. juni 2016, klokken 12:27
Men her var det bare snakk om 400V..
Hm.. Kan man da konkludere m at noe må være feilkoblet, om jeg i mitt tilfelle nå trekker 16A fra to linjer, 0A fra den siste, og 16A gjennom N-leder.. Og dette ender opp m å gi meg 7,5kw
Ja, det kan du konkludere med dersom du måler riktig.
Takk for svar Griffel.
Ja.. Målt m tangamp. Ut fra sikring på dedikert kurs i garasjen.

Konkluderer med at jeg ikke er overrasket..
#15
Sitat fra: Griffel på søndag 26. juni 2016, klokken 11:31
Sitat fra: Bjørn på lørdag 25. juni 2016, klokken 18:11
N skal vel være tilnærmet 0A trekk på selv om en av del-laderene dør..?!
Nei. ikke ved enfaslading. Om begge er ok. N=32A om en dør N=16A.

Ved trefaslading (400V) om alt er ok. N=0A, om en lader er dør N=27-28A. om to ladere dør N=16A.
Nei, med enfaslading skjønner jeg N må i bruk..
Men her var det bare snakk om 400V..
Hm.. Kan man da konkludere m at noe må være feilkoblet, om jeg i mitt tilfelle nå trekker 16A fra to linjer, 0A fra den siste, og 16A gjennom N-leder.. Og dette ender opp m å gi meg 7,5kw..
Legger også merke til, at om jeg stiller A ned til (3)10A.. så trekkes det bare (3) 6A..
Virker som trekket holder seg 3-6A under satt verdi.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA