Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - NilsG

#1
@Sylvester
"Ler så jeg griner" av min egen misforståelse...
#2
@Sylvester.
Du vet at uniformerte utrykningskjøretøyer har "fri" tilgang til kollektivfelt? De KAN og ha rett til å benytte feltet selv om de ikke er uniformert...
#3
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 30. oktober 2017, klokken 12:04
Husker for en del år til bake da jeg hadde min første bil, ca 1990...
Kom et veldig tidlig snøfall og kjørte fra Østlandet til Trøndelag. Ned Drivdalen på sommerdekk i min Audi 100 fra 1976 og 15-20 cm våt slapsete snø på det værste. Passerte sikkert 10 biler som sto i grøfta, så godt som alle var 4x4... Vi med "vanlige" biler kjørte veldig pent, mens flere med 4x4 kjørte forbi oss. Er nok mange som overvurderer bilens evne til å holde seg på veien ;-)
#4
Kan ikke annet enn å bli litt forundret på dette fokuset mot det partiet som i sin tid innførte avgiftsfritaket på elbiler, finner heller ikke noe i farten som tilsier at de vil innføre det igjen med det første. Ja, jeg vet det er "enkeltindivider" som har kommet med noen ikke helt gode tanker om dette og at "dyre" biler ikke skal ha fullt fritak.
Følgende er sakset ut fra deres hjemmeside:

"Arbeiderpartiets forslag til endringer i bilavgiftene

Arbeiderpartiet foreslår å øke CO2-komponenten i engangsavgiften med 120 kroner per gram for alle biler med utslipp over 85 gram.

NOx-komponenten foreslås økt med 10 prosent. Med disse endringene følges Stoltenberg II-regjeringens grønne omlegging av engangsavgiften opp.

2025-målet forutsetter klare fordeler ved å ha nullutslippsbil foran fossilbiler.

Arbeiderpartiet støtter derfor ikke Høyre/FrP-regjeringens forslag om redusert årsavgift for fossilbiler og innføring av halv årsavgift for elbiler.

Det kan ikke være rimeligere å eie forurensende biler og dyrere å eie nullutslippsbiler."


I mitt hode betyr dette at de ønsker å fortsette med en politikk som favoriserer elbil??
#5
Lading av Tesla / Sv: Langtur og lading på årets sommerferie
fredag 04. august 2017, klokken 08:41
Tja, kanskje fordi man ankommer sent og vil helst sjekke inn og legge seg så raskt som mulig. vha destinasjonslader vil man da kunne fylle på med nødvendige elektroner for å komme seg til neste SuC i stedet for å legge beslag på den nærmeste?

Selv ville jeg nok trolig ha brukt noen minutter på SuC ved ankomst og benyttet sjansen til å rydde litt i bilen. Evt slippe av de andre først så de kan sjekke inn? Men mange vil nok oppleve det å koble til en lader der man er ved ankomst som enklere og mere praktisk enn å ta turen via nærmeste SuC.
#6
Lading av Tesla / Sv: Ladening av svensk Tesla på Hitra/Frøya
torsdag 27. juli 2017, klokken 13:38
Tror ikke det vil være et problem i praksis at det står mange biler parkert der når langveisfarende trenger å lade. Er ikke dette bl.a tilknyttet den videregående skolen? Kan ikke huske på at det var en eneste bil parkert der hele forrige uke i hvert fall når vi var på Sistranda og handlet...
#7
Model 3 / Sv: 28.7.2017: D-dag for Model 3
torsdag 27. juli 2017, klokken 09:19
Pssst, ikke bry deg med å sette på vekking i morgen tidlig, vent til lørdag du... ;-)
#8
Lading av Tesla / Sv: Ladening av svensk Tesla på Hitra/Frøya
torsdag 27. juli 2017, klokken 09:13
Tenkte ikke jeg på heller, trodde ærlig talt at de hadde mye lavere effekt. Da blir det lading der neste gang ;-)
#9
Lading av Tesla / Sv: Ladening av svensk Tesla på Hitra/Frøya
onsdag 26. juli 2017, klokken 09:20
Kontakt Hotel Frøya og hør med de. På oversikten hos Tesla står det at de er for gjester, kontakt resepsjonen. Er ikke helt sikker på om det er sånn da de har flere ladepunkter som det står oppslag om at er for hotellets gjester ved siden av. Merket med plakat på hver stolpe. Destinasjonsladeren er bare merket med Tesla. Tror også den gir litt mere enn hva som står på oversikten. Ellers så var det mange Teslaer å se der ute for en uke siden, skulle ikke forundre meg om at hvis du tar en prat med noen av de så får du lånt deg en UMC over natten? Alternativt søk opp Tesla Owners Club Norway på Facebook og spør der:
https://www.facebook.com/groups/TeslaOwnersClubNorway/?ref=group_header
#10
Model S / Sv: Importere Tesla Model S fra USA
mandag 24. juli 2017, klokken 13:50
Det viktigste du må ta standpunkt til er hvor mye rettighetene vi har i "forbrukerkjøpsloven" er verdt. Går noe i stykker på en 2-5 år gammel bil som ikke er en slitedel kan du glemme å få Tesla til å ta det på sin kappe. Er bilen kjøpt (av forbruker!) i Norge kan du reklamere i 5 år dersom noe er ment å vare lengre enn 2 år.
#11
Elbiler i media / Sv: Elbil i fjellveggen på Bømlo
mandag 24. juli 2017, klokken 12:47
Goggo, (Hugo):
Var du til stede på bildroppen som du omtaler? Jeg var det og kjenner ikke igjen din beskrivelse av denne.
Kjenner heller ikke så mange brannfolk av den typen du beskriver selv om mange selvfølgelig var skeptiske med all den "propagandaen" som var tidligere i forhold til brannfaren med elbil.
Hovedpoenget med droppet var å se på hva som skjedde ved skade på batteri, ja det var en Tata, men batteriteknologien skulle være helt vanlig og fra "anerkjent produsent" som det så fint heter. Pussig nok ikke stor tilgang på nye biler som kan destrueres i en slik demo. En bil ble droppet, en ble påtent. En av de lot man brenne for å følge hele brannforløpet mens den andre ble slukket etter kort til med vann.
Var også fagfolk på batterier til stede og som kunne fortelle om forskjellige batterikjemier mm, representanter fra batterireturfirma som fortalte litt om håndtering av gamle og eller skadede batterier og forskere fra SINTEF(?) Husker ikke alle detaljer på hvor folk var fra, derfor enkelte spørsmålstegn...
Det ble hentet ut kunnskap, men det var overhode ingen "skremselspropaganda" og de 130(?) brannfolka som var til stede gikk hjem litt klokere.
#12
Model S / Sv: Kjøp av taxikjørt S85D
fredag 30. juni 2017, klokken 08:07
Forbrukerkjøpsloven vil jeg og si at er det viktigste å tenke på her! I Norge har vi veldig gode forbrukerrettigheter som mange er misunnelige på. Har hørt historier om folk som har kjøpt brukte varer fra firma og som har gått på en smell i ettertid pga at de ikke har samme rettigheter. Så om du velger å kjøpe denne så vær veldig klar over at du i praksis ikke vil ha reklamasjonsrett.
#13
Model 3 / Sv: Kun ett, midtmontert display
tirsdag 27. juni 2017, klokken 09:22
Har vel vært noen hint tidligere om at rattet ikke nødvendigvis blir som på andre biler...
#14
Model S / Sv: Servicenivået til Tesla....
fredag 23. juni 2017, klokken 09:08
Jeg bruker Drammen, og er som dere sikkert har skjønt godt fornøyd med servicen der...
#15
Model 3 / Sv: Ryggelys
fredag 23. juni 2017, klokken 08:37
Etter min mening har "alle" for dårlige ryggelys, ikke noe spesielt for Tesla dette...
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA