Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kaik

#1
Det ble 205/60-16 gitt! De blir nok stående på bilen, tenker jeg! ;)

For de som evt. er ute etter nye dekk nå, så vil jeg bare tipse om at hvis en er (strøm/fiber) kunde hos NTE så får en nå 47% fast rabatt på dekk hos Vianor. Da kan en f.eks. kjøpe Nokian Hakka R2 dekket (som ble sterkt anbefalt av leafnor tidligere i denne tråden) og få det lagt på bilen for en del mindre enn det jeg måtte ut med totalt (raskere og litt enklere prosess også).
#2
Heisann, bare en rask oppdatering til alle dere som har bidratt med tips og råd i denne tråden her. Det ble til at jeg bestilte Nokian WR D4 fra dekkonline.com, så fikk jeg lagt om gummien på felgene og montert på bilen på Trønderdekk. Da ble i alle fall bilen EU-godkjent!  :P Har ikke hatt slike glatte forhold i bakken utenfor huset som referert til tidligere i tråden så vet ikke hvordan de vil oppføre seg der, men er godt fornøyd på det relativt våte og bare føret som har vært i det siste. Takker for hjelpen med dekkvalget!  :+1:
#3
Supre forslag her! Har jeg forstått riktig at selv om jeg går opp fra 55 til 60 i dekkprofil, så kan jeg fortsatt bruke de samme felgene som før? Forøvrig ser jeg at dere anbefaler noen dekk merket XL: Dekk med flere forsterkninger og ekstra stor bæreevne (Extra Load). Er det bevisst eller bare en tilfeldighet? (ref. tidligere skriverier i tråden om evt. behov for forsterkede dekk for elbil).

nr1rayner, stasjonsvogna er en Renault Laguna. Vi syns dekkene var like glatte på den som på Leafen. Leafen er ikke mindre fremkommelig, selv om en må være ganske bevisst antispinn funksjonen på bilen. Har inntrykk av at funksjonen kan få bilen til å stoppe helt opp om bare ett av dekkene spinner... fremfor at kraften kun fordeles til det dekket som fremdeles har grep...
#4
Veldig mange gode betraktninger og anbefalinger her - takker for det!

Først litt om mine eksisterende (utrangerte) dekk; her kommer jeg nok til å sette dem på kontoen for "tidens tann" ja. Dekktrykket har jeg passet godt på. Men vi har nok av fartsdumper samt noen fæle grusveier i området som er belemret med dype hull så snart det har regnet noen dager i strekk (da er det gjerne lenge til neste høvling av veien). Et og annet hull i asfalten har det sikkert også vært. Dekkene har vel fått litt å bryne seg på og det er på tide å takke de for innsatsen...

Grunnen til at vi fra start har vært litt misfornøyde med dekkene er imidlertid at de spinner og glir så altfor lett så snart det er bare "litt" glatt ute (tenker ikke på de verste glattisdagene). Ute på offentlig vei har de fungert greit, men i vår lille avkjørsel på Ranheim sliter vi... Vi har en parkeringsplass på et nedre nivå og en parkeringsplass litt høyere opp på nivå med huset. For å komme opp til den øvre parkeringsplassen må vi først gjennom en 90-graderssving og så rett opp ei lita kneik (4-5 meter lang). Pga. den krappe svingen rett før bakken blir det litt lite fart. Vi må parkere bilen på den øverste p-plassen for å få ladet. Skjøteledning ned til den nederste p-plassen ikke er et alternativ, da ledningen blir liggende over naboens innkjøring. Store deler av vinteren så ligger det enten litt is eller hardpakket snø i den lille bakken opp til huset. I perioder må det gruses/strøs nesten daglig i bakken, og om dette ikke er godt nok utført så kommer vi oss rett og slett ikke opp med elbilen - selv om vi rygger bilen opp og bruker alle teknikktriksene i boka! Stasjonsvogna, som har fått piggdekk etter en heftig glattistur til Åre på de samme Michelin X-Ice dekkene som nå står på elbilen ;), kommer seg derimot alltid opp. Den 4-5 meter lange bakken kjøres såpass ofte at det blir veldig upraktisk med hurtigkjettinger på elbilen i det daglige. Piggdekk er "bannlyst" i Trondheim (symbolisert med piggdekkgebyr). Skulle derfor gjerne hatt noen piggfire vinterdekk til Leafen som gir det lille ekstra av grep i forhold til det vi har i dag. Ser da bort fra de dagene det er aller glattest, da må nok kjettingene på for å forsere den lille kneika....

Tipset om Nokian WRD4 er spennende - det skal jeg sjekke ut! Noen som vet når butikkene (fysisk/internett) bruker å legge ut kampanjer på restopplaget av vinterdekkene sine? April?

#5
Mens andre er i ferd med å pønske ut hvilke sommerdekk de skal kjøpe til bilen sin så må jeg i gang med kjøp av vinterdekk til vår Nissan Leaf... får håpe det er gode tilbud på slikt nå eller relativt snart!  :)

På EU-kontroll nå så ble bilen ikke godkjent fordi det viser seg at de piggfrie Michelin X-Ice vinterdekkene jeg har stående på bilen (tidligere NAF testvinner) har blitt skadet. Mønsterdybden er helt fin og det er ikke noe å si på måten gummien slites ned på. Men likevel er begge dekkene foran kraftig svekket ifølge verkstedet. Det kan virke som om noe av gummien ytterst på dekkflatene (kontaktflaten ned mot asfalten, ikke dekksidene) faktisk har løsnet fra underliggende gummilag i dekket, uvisst av hvilken grunn. Gummien fra midten og mot innerkanten av dekket "buler litt ut" i forhold til resten av dekkflaten, som da ikke lenger er helt flat (dekkene er altså ikke helt runde lenger). Slike dekk kan visstnok eksplodere uten forvarsel. Ikke noe moro om en da ligger i 90 på motorveien, tenker jeg... Dekkene er merket med produksjonstidspunkt mot slutten av 2010, så de er relativt gamle og sikkert lurt å skifte nå uansett.

Noen som vet hva dette kan skyldes? Jeg mener å ha hørt at noen mener elbiler skal ha spesielle dekk med forsterkede sider, pga. den høye vekten på elbiler? Stemmer dette og kan det være en faktor her?

Et kanskje viktigere spørsmål nå er hvilke priggfrie vinterdekk dere andre Leaf-eiere er fornøyde med og vil anbefale? Veldig fint med all tilbakemelding, men spesielt nyttig kanskje med tips fra folk som er vant til å kjøre Leaf i Trondheim med den typen vinter og føreforhold vi har her (våt asfalt, skiftende is, lite snø på veiene)... Dekkdimensjonen på felgene (som er i tipp topp stand) er 205/55-16. Holder meg derfor helst til denne dimensjonen.

Jeg må innrømme at jeg aldri har vært helt fornøyd med våre Michelin X-Ice, til tross for testvinner status hos NAF, hverken da de sto flunke nye på vår større stasjonsvogn eller etter at de ble lagt om over på Leafen. Har derfor gjort en del research på alternativer i det siste og linker her til en del interessante artikler. Men jeg vet ikke helt om jeg har blitt noe klokere på det faktiske valget, og tar derfor veldig gjerne imot konkrete tips til dekk og forhandlere!

En (forhandler)artikkel som er svært kritisk til NAFs testanbefalinger og gir helt andre råd:
http://www.megahjul.com/nb/content/vinterdekk-til-elbil

Spesielt om rullemotstand:
https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-dekket-for-kjorelengden/350766
http://elbil.no/slik-velger-du-rett-dekk-til-din-elbil/

Takk for all hjelp!

#6
Mekanisk / Blinklys falt av
torsdag 12. desember 2013, klokken 14:06
Hei, hadde en merkelig opplevelse litt tidligere i høst. Blinklyset (plastkappa ytterst) var en dag borte på ene siden av bilen. Pæra og plastsokkelen som pæra sitter i var der, men hadde løsnet fra karosseriet og "hang og slang" noen cm ut fra hullet i karosseriet, etter ledningen. Har "kneppet" sokkelen på plass igjen i hullet (krevde litt krefter og lirking), men er altså nå uten den gjennomsiktige plastdelen som skal være ytterst og beskytte pæra.

Til tross for at bilen var ganske skitten/støvete, var det ingen tegn som tydet på at noe/noen hadde vært borti den. Jeg lurer faktisk på om plastsokkelen på lyset rett og slett ikke har vært skikkelig presset på plass og derfor har blitt ristet ut ved kjøring, med det følge at plastdelen har falt av.

Noen som har tilsvarende erfaringer?
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Dårlig oppvarming av baksetet
torsdag 12. desember 2013, klokken 13:59
Hei, ser dette er en gammel tråd, men problemstillingen er spot on med de problemene jeg erfarer med min helt nye Nissan Leaf Tekna modell (2013). Jeg registrerer rett og slett ikke noe varme i baksetene, til tross for at bryteren står på "Hi" over lang tid. Flere med tilsvarende erfaringen? Eventuelt for dere som opplever god varme i baksetene, hvor lang tid tar det før varmen er der? Varme bare i setet eller er det varme i ryggen også? Jeg har forøvrig skinnseter i bilen.
#8
Kjøreruter i Trøndelag / Sv: Trondheim - Hitra
søndag 08. september 2013, klokken 21:55
Da kan jeg komme med en liten oppdatering til Wat og andre etter helgens kjøretur fra Melandsjø på nordsiden av Hitra, via Fillan, Orkanger og til Ranheim i Trondheim. Turen gikk supert! Det var min første langtur med elbil, og den første i en 2013 modell Leaf, men etter å lest meg litt opp her på forumet så forsøkte jeg å tyne ut flest mulig km, på denne måten:


  • Kjørte stort sett helen veien med cruisekontroll, stort sett ikke over 68 km/t
  • Kjørte konstant i "B - Eco" modus
  • Brukte ikke varmeapparatet, bare vifta på laveste innstilling - det var godt og varmt i været!

Startet på Melandsjø med fulladet bil og kjørte til Fillan. Ikke lange turen, men nok til at jeg valgte å lade litt der da jeg likevel skulle stoppe en times tid hos familie der.  Tror batteriet var på litt over 90% kapasitet da jeg kjørte videre (det var anslått 50 min lading til fullt batteri). Vil legge til at bilen var relativt lite lastet, bare meg selv og et par barn i barnestolene sine.

I Hitra-tunnelen måtte jeg bremse litt ekstra i nedoverbakken, den er bratt og farten gikk fort opp over de tillatte 80, hadde ikke nissemaske med så det var best å holde litt an.  ;)

Da jeg ankom hurtigladestasjonen i Orkanger så var det hele 30% igjen på batteriet. Altså mye mer enn det jeg ladet på Fillan. Vurderte det slik at det kanskje hadde holdt hele veien videre frem til Ranheim (48 km), men var usikker så valgte å teste hurtigladeren. Litt krøll med SMS-løsningen for å få startet/stoppet laderen, men fikk suveren hjelp på servicetelefonen. Takk også til EV-Power for grats ladestrøm denne gangen! (de starter med betalingsløsninger snart). Ladet til 80% før jeg kjørte videre. Rakk å ta helgehandelen på Rema i samme slengen.

Resten av turen på 48 km kjørte jeg uten å ofre en tanke på strømsparing. Bilen i 80 km/t hele veien og da jeg kom hjem sto det vel 41% igjen på batteriet. Det hadde altså ikke holdt hjem fra Orkanger uten hurtigladingen, men om jeg fortsatt hadde holdt meg til maks 68 km/t så kanskje det hadde gått likevel?

Det store spørsmålet for meg før turen var om det ville være mulig å kjøre helt fra nordsiden av Hitra og til Orkanger på en lading. Konklusjonen på det er utvilsomt ja! Men en liten oppfordring til slutt, om du som meg velger å kjøre sakte i forhold til resten av trafikken, husk å svinge av veien og slippe trafikken forbi så ofte som mulig!  :)
#9
Kjøreruter i Trøndelag / Sv: Trondheim - Hitra
onsdag 04. september 2013, klokken 23:09
Sitat fra: Elbillie på torsdag 25. juli 2013, klokken 20:30
Kjørte spent videre i eco-modus med lett pedal. På toppen av Hitratunnelen sto det 71km rekkevidde, i bunnen sto det 84- og på Hitrasiden var verdien 58. Det var dermed godt med kraft for å kjøre de siste kilometerne til Hestvika.  :)

Jeg antar du kanskje har tatt denne turen fra Saksvik til Hitra noen ganger nå Elbillie? Jeg skal hente en 2013 modell Leaf på Melandsjø til helga og det store spørsmålet er om det går greit å komme seg derifra til Orkanger? Tenkte å forsøke å få hurtigladet der før turen går videre til Ranheim. Kanskje greit å kontinuerlig kjøre i Eco-modus?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA