Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ElOle

#1
Model S / Sv: Dårlige bremser
lørdag 21. februar 2015, klokken 12:41
Noen som har sett på denne FINN anonsen? Det står at bilen skal få kjeramiske bremseskiver levert gratis av Tesla.

Hva er det for noe???

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55882028&searchclickthrough=true
#2
Model S / Sv: Autopilot - sikkerhetsmessige betenkeligheter
torsdag 16. oktober 2014, klokken 22:45
Sitat fra: Olatho på torsdag 16. oktober 2014, klokken 13:57
Mange av de mest spennende (om enn ikke oppklarende) diskusjonene rundt dette med selvkjørende biler er jo i gråsonene mellom det juridiske og etiske.
Kan f.eks. bilen velge å drepe deg (eller skade deg) som sjåfør for å unngå å drepe eller skade andre?
Eller skal den _alltid_ prioritere de som sitter i bilen, selv om den da potensielt kan forårsake mye større skade på andre, utenforstående?

Det har jeg også tenkt litt på.
La oss si at man kommer kjørende og så faller en sykkelist ut i veien forran bilen samtidig som det kommer en lastebil i mot. Hva gjør bilen? Kjører den over sykkelisten for å ungå å krasje med lastebilen og drepe eieren av bilen eller velger den å berge fotgjengeren ved å krasje i lastebilen med de følger det kan få?

Noen programerere hos Tesla må nødvendigvis ha blitt stilt ovenfor disse valgene.
#3
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Model S på finn.no
tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:58
Jeg tror ikke at de 150 som vil selge bilen sin er så dumme som mange vil ha det til.
Det er nok fremdeles mange utenfor Tesla menigheten som ikke helt har fått med seg omfanget av oppgraderingen som er gjort.

For meg fremstår nå Model S etter oppgraderingen som Tesla Model S 1.0 De eldre bilene er mer som alfa og beta å regne.

Mange snakker om Dual motor og sensorer men det som ikke blir diskutert er den omfattende hardware oppgraderingen som sannsynligvis er gjort for at bilen skal kunne analysere real time video og sammenfatte denne med radar, sonar og GPS lynkjapp. Jeg tror ikke jeg er på bærtur om jeg tipper at elektronikken i bilen nå vil være en helt annen en i de "gammle" bilene.

Hva vil dette få for innvirkning på fremtidige software uppdates? Jeg tror ikke Tesla kommer til å bruke mye tid på en utgått modell og at de kule oppdateringene vil komme til de nye modellene.
Tenk alle mulighetene utviklerne til Tesla har med den nye bilen sammenlignet med den gamle.....

At den nye bilen har mindre støy innvendig, går fortere, har lenger rekkevidde, bedre seter og ikke minst et drivverk som ikke støyer som en motorsag er jo heller ikke feil.

Jeg tror at de som fremdeles har en bil av utgått modell vil måtte ta et større tap en de som selger bilen sin i dag da de som ikke syns det gjør så mye med litt klunk i drivverket allerede har kjøpt bil fra de "desperate"

Til nå har Tesla eirene vert bortskjemt med å ha en bil som ikke faller i verdi selv om den er brukt. Dette vil nå snu og faren er stor for at eiere som ikke selger raskt vil få svi enda mer en de som selger nå.

Hilsen en som gjerne skulle vert Snåsamannen og kunnet vite i stedet for å gjette hva fremtiden vil bringe...
#4
Model S / Sv: Tesla i Stavanger?
mandag 25. november 2013, klokken 22:18
En bekjent av meg hentet sin TMS på sist lørdag. Alt var bra til han kom hjem til Mandal og fant ut at bilen ikke ville lade på vanlig 16A kurs. Han hadde også prøvd å lade på SC i Lyngdal med samme resultat.
Han ringte derfor Tesla kl 19 Lørdagskvelden. Kl 19.30 fikk han telefon om at en service mann var på vei fra Stavanger til Mandal.
Servicemannen var fremme i Mandal KL22 og jobbet en halvtime på bilen. Feilen ble lokalisert til å være et defekt kontaktpunkt i bilens strømkontakt. Det var angivelig andre gangen denne feilen hadde vert påvist på verdensbasis.
Bilen ble reparert og servicemannen dro tilbake til Stavanger hvor det ble levert en stor konfekteske fra en kjempefornøyd Tesla eier.
Dette er sevice Stavanger avdelingen kan være stolte av!   :)   :)
#5
Sitat fra: TS på lørdag 09. november 2013, klokken 12:44
Sitat fra: Sbr på lørdag 09. november 2013, klokken 12:40
Har skrevet dette en del steder her nå :p Men jeg hadde samme problemer, og de ble helt borte med en ladekabel fra Mennekes kjøpt hos Salto :)


Da burde Tesla kjøpe UMC OEM fra Mennekes...

Jeg har aldri hatt problemer med forvarming fra app når det først oppnås kontakt. Og det er enkelt nå som jeg deaktiverte dvalemodusi bilen ..
Har FW 5.6

Da jeg var i Stavanger butikken for å prøvekjøre for et par dager siden la jeg merke til at det stod Mennekes på alle ladekablene. Så Tesla vet nok selv hva som funker.....

Ole
#6
Model S / Sv: MASSIV PRISØKNING - SIDENE ER NÅ OPPE
fredag 08. november 2013, klokken 15:25
Sitat fra: bjoris på fredag 08. november 2013, klokken 15:13
Dette går fort over, ett lite dropp de neste ukene i bestillinger, men fortsatt er det jo veldig rimelig. Du får skinnseter til 9.700,- og luftfjæring til 14.000,-. Hvilke andre bilmerker har slike priser? De tok 30.000 for helskinn i A6en og mange har kjøpt dette så her er ingen grunn til å fortvile. Det er de som syns bilen var altfor dyr i utg.pkt som nå fikk siste spikeren i kisten, iallefall midlertidig.

Som mange har sagt før, bilen fungerer nok utmerket uten en del av utstyret som så mange har bestilt til nå. Litt synd med pano-taket som nå gikk kraftig opp og som du MÅ ha for å ha takbøyler, her burde Tesla kommet med en løsning, droppes dette og lydpakke så har en spart inn hele forskjellen på en S, ikke de store showstopperene hadde det vært for meg iallefall!

Ellers tror jeg det blir betydlig flere S enn P fremover nå da, det er jo uansett en naturlig utvikling

Tech pakke må man ha. Hva er en MS uten dørhåntak som kommer ut av seg selv? :-)

Jeg må ha takboks og må dermed betale for glasstaket. Det er et dyrt takstativ det....
DAB må man også ha for å ha radio etter 2017. 16000........takk.
Luft fjering og skinn er etter min mening fornuftig priset.
Jeg vil ikke ha riper i min nye MS så park sensorer må man også ha osv....
Det blir kroner av dette til slutt.

Kjenner at jeg ikke har gitt opp MS helt enda. Hverken kjerringa eller ungene har vondt av å kjøpe klær på sparkjøp og ha pasta til middag et par måneder slik at far får ny bil. :-)

At jeg prøvekjørte en P85+ i 45min i går gjør ikke saken bedre.... ;D

Alt løser seg for snille gutter.

Ole
#7
Model S / Sv: MASSIV PRISØKNING - SIDENE ER NÅ OPPE
fredag 08. november 2013, klokken 13:10
Sitat fra: plvr på fredag 08. november 2013, klokken 13:07
Vi får lage en egen depressiv tråd: vi som ventet for lenge.

+1  :)
#8
Model S / Sv: MASSIV PRISØKNING - SIDENE ER NÅ OPPE
fredag 08. november 2013, klokken 12:59
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 08. november 2013, klokken 12:37
Sitat fra: ElOle på fredag 08. november 2013, klokken 12:22
Jeg er kommet til samme konklusjon. "Min" bil har steget med 80 000. En allerede dyr bil har nå blitt for dyr desverre. Nå blir det vel Avensis stasjonsvogn med disel............ :-[
Ouch! Fra tidenes drømmebil, til tidenes kjipeste bil! Snakker om to ytterpunkter av skalaen for de som er biliteresserte!

Men nå har aldri Model S vært ment som en middelklassebil heller. Det skal være en top of the line bil i luksussegmentet. Det kommer billige biler for middelklassen etter hvert, og med denne prisøkningen har Model S tatt steget en klasse opp og ut av manges rekkevidde.


TMS var i utgangspuktet en smule dyr for meg men siden jeg må kjøpe ny bil i nermeste fremtid og at TMS sansynligvis vil være den eneste bilen med 400hk jeg noen sinne vil ha råd til så var jeg villig til å tøye strikken ut av "fornuftig bil" sonen og inn i "vil ha" sonen. Nå ser det ikke slik ut lenger. Kanskje klarer jeg å tyne et år til ut av gamme bilen for så å kjøpe en brukt TMS om et års tid.  Vi får se.....


Ole
#9
Model S / Sv: MASSIV PRISØKNING - SIDENE ER NÅ OPPE
fredag 08. november 2013, klokken 12:22
Sitat fra: plvr på fredag 08. november 2013, klokken 12:11
For min del betyr det at det ikke blir Tesla. Herlig timing, gitt at jeg faktisk planla bestilling *i dag*. Ikke overbevist om at prisøkningen er så smart av Tesla. Det får nok større konsekvenser i Norge gitt at bilen flyttes til en kategori folk flest ikke har råd til (men hvor den nok hører hjemme). Og for de som har fulgt med en stund er det gjerne av rent psykologiske årsaker uaktuelt å kjøpe en S til P-pris. Synd for meg, for det er en flott bil. Og grattis til alle dere som allerede har bestilt/ fått!


Jeg er kommet til samme konklusjon. "Min" bil har steget med 80 000. En allerede dyr bil har nå blitt for dyr desverre. Nå blir det vel Avensis stasjonsvogn med disel............ :-[

Ole
#10
Model S / Sv: 3-fase transformatorer 230v-400v
fredag 01. november 2013, klokken 15:43
Sitat fra: Griffel på fredag 01. november 2013, klokken 15:35
Sitat fra: ElOle på fredag 01. november 2013, klokken 10:38
Sitat fra: Griffel på fredag 01. november 2013, klokken 00:59
Der bør stå dYN (evt. YNd) altså liten d og stor Y (tallet spiller ingen rolle i dette tilfellet). Så jeg er for alle praktiske formål sikker på at den ikke kan brukes. Pinnetellinge er for å øke fra 100% til110%.

Jeg skrev feil i går. Trafoen har rød 400V Hann 5 pinner og Blå 230V Hun 4 hull.
Det jeg ønsker å gjøre er altså å sette på en blå han på input og en rød hun på output.

Jeg ringte leverandøren av trafoen og spurte om dette lot seg gjøre og fikk som svar at det ikke var noe problem. Jeg er forvirret. Jeg hadde i det minste ventet at jeg måtte laske om stjerne/delta på begge spolene slik som vi gjør på EL motorer når man kopler om fra 230V til 400V

Hvis jeg kopler opp trafoen med 230 på input. Hva vil jeg da få på output hvis dette ikke går Griffel. Hva vil jeg da måle mellom L1 L2 L3, Ingenting?

Takk for tolmodigheten.

Ole

Ole
På utgangen L1,L2 og L3 vil du få 400V spørsmålet er egentlig om N er tilgjengelig. Mellom L1 og N skal du måle 230V og det samme mellom L2 og N, og mellom L3 og N.

Etter min oppfatning betyr Dyn at N finnes på 230V siden men ikke på 400V siden, og Tesla trenger N.


Hei, Takk for svar.

Jeg venter eletrikker når som helst. Han skal instalere 230V 32A trefas. Når det er gjort så skal jeg teste og se om trafoen er brukende.

Takk for hjelpen.

Ole
#11
Model S / Sv: 3-fase transformatorer 230v-400v
fredag 01. november 2013, klokken 10:38
Sitat fra: Griffel på fredag 01. november 2013, klokken 00:59
Der bør stå dYN (evt. YNd) altså liten d og stor Y (tallet spiller ingen rolle i dette tilfellet). Så jeg er for alle praktiske formål sikker på at den ikke kan brukes. Pinnetellinge er for å øke fra 100% til110%.

Jeg skrev feil i går. Trafoen har rød 400V Hann 5 pinner og Blå 230V Hun 4 hull.
Det jeg ønsker å gjøre er altså å sette på en blå han på input og en rød hun på output.

Jeg ringte leverandøren av trafoen og spurte om dette lot seg gjøre og fikk som svar at det ikke var noe problem. Jeg er forvirret. Jeg hadde i det minste ventet at jeg måtte laske om stjerne/delta på begge spolene slik som vi gjør på EL motorer når man kopler om fra 230V til 400V

Hvis jeg kopler opp trafoen med 230 på input. Hva vil jeg da få på output hvis dette ikke går Griffel. Hva vil jeg da måle mellom L1 L2 L3, Ingenting?

Takk for tolmodigheten.

Ole

Ole
#12
Model S / Sv: 3-fase transformatorer 230v-400v
fredag 01. november 2013, klokken 00:41

[/quote]
Om jeg forstår typeskiltet rett står det Dyn, altså delta på primærside og stjerne på sekundærsiden, isåfall kan den ikke brukes.
Hvor mange pinner er det på den røde og den blå kontakten?
[/quote]

Jeg telte ikke antall pinner. Det må jeg få sjekket opp.

Takk for hjelpen.

Ole
#13
Model S / Sv: 3-fase transformatorer 230v-400v
fredag 01. november 2013, klokken 00:37
Sitat fra: ebbrey på fredag 01. november 2013, klokken 00:17
Hvis jeg ikke tar helt feil her vil den gi ca 6 kw lading med umc og rød adapter.


Det er det jeg også tenker men man kan jo ikke vite. For alt jeg vet må kvadrat roten av et eller annet vær i fase eller noe sånn....... :-) (Når de elektro gutta begynner med teorien sin faller jeg litt av...)

Takk for svar
Ole
#14
Model S / Sv: 3-fase transformatorer 230v-400v
torsdag 31. oktober 2013, klokken 23:56

Sitat fra: TeslaSignature på Tirsdag 27. August 2013, klokken 09:51

    Bestilt en til 5.000,- + MVA

    http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41526064&searchQuery=kemppi+psl

Det skulle være interesant å vite hva du leser ut av dette typeskiltet siden du tør å anbefale denne transf.?

Jeg er usikker se:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7886.msg100466.html#msg100466
« Siste redigering: Tirsdag 27. August 2013, klokken 12:29 av Griffel »

[/i]

Hei folkens.
Jeg kan få denne trafoen av en kompis hvis jeg kan bruke den. Den har 400V rød hann og 230V blå hun plugg.
Med min begrensede EL kunskap virker denne å være nettopp det jeg trenger.
Hva mener dere?

Ole
#15
Model S / ContiSilent
onsdag 02. oktober 2013, klokken 23:40
Hei.

Har dere lest om denne nye dekkteknologien som Pirelli og Continental lanserer?
Burde være perfekt for TMS hvis de bare hadde blitt levert i rett dimensjon.... En støyreduksjon på hele 9db!!

http://www.teknikensvarld.se/2013/08/11/42156/continental-lanserar-tysta-dacken-contisilent/

Ole
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA