Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MHLD

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: DIY-prosjekter (Nissan Leaf)
fredag 01. juli 2016, klokken 19:29
Har inga bilder då allt är monterat för länge sedan.

Jag mätte strömförbrukningen till ungefär 70 mA totalt till båda sidor. Så det är inga problem med dioden.
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: DIY-prosjekter (Nissan Leaf)
fredag 01. juli 2016, klokken 12:57
Har kopplat bakljusen så att de alltid lyser vid körning. Kabel från ljusen i stötfångaren med en diod till bakljusen.

Dessutom så att öppnar jag bakluckan så lyser bakljusen ihop med bagagerumslyset.
#3
Skruva in de svarta gummistoppen på var sida i luckan. Inte för mycket annars tar plåten i, kanske ett kvarts varv till att börja med.
Det hjälpte mig! :)
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Lakk-kode white pearl metallic
fredag 05. februar 2016, klokken 14:16
På mitt lackstift står det :) QX1
#5
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
mandag 08. juni 2015, klokken 18:01
Ja motorn är en permanentmagnet synkronmotor det stämmer. Dock ej borstelös!

Det finns en "borste" på motoraxeln, i änden. Detta för att avleda inducerade strömmar i rotorn, som annars skulle passera genom kullagren och förstöra dessa. :D
#6
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
lørdag 06. juni 2015, klokken 14:28
Att oljan ser svart ut kan eventuellt bero på att det sitter borstar antagligen av kol mot motoraxeln.
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Bytte spyledyse på Leaf?
torsdag 19. mars 2015, klokken 10:20
Jag använde typ ett "rör" med invändig diameter av knappt 5 mm (om jag kommer ihåg rätt). Det passar över munstycket och då kan man justera det genom att vinkla röret.
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Bytte spyledyse på Leaf?
tirsdag 17. mars 2015, klokken 10:50
Original är justerbara!!! :)
Jag har gjort det flera gånger med lämpligt verktyg, inte nål.

Tröttnade till slut och satte dit munstycken från Volvo S80 på den svarta plastdelen på motorhuven.
#10
Elektriske utfordringer / Sv: LED bar/ekstralys til Leaf?
søndag 08. februar 2015, klokken 14:15
Jag har monterat 2st Hella FF 75 i luftintaget på var sin sida som fjärrljus. De har jag konverterat med xenon 35W lampor. det blir väldigt bra och lagom ljus med lämplig spridning. Lamporna smiter nästan in i urtaget i stötfångaren fram.
#11
TLC / Sv: Varsel ved for lite spylerveske på tanken mangler?
tirsdag 25. november 2014, klokken 09:43
Jag har monterat spolarmunstycken från Volvo S80 -99 vänster och höger. (De är olika) Borrat hål igenom den svarta plasten och plåten i motorhuven. Monterat dem i hålen på plasten. Munstyckena är väldigt låga så det blev väldigt snyggt, ser nästan "original" ut. Det blev  4 strålar upp på vindrutan som dessutom går att rikta och justera.
#12
Mekanisk / Sv: Dunkelyd ved rygging
fredag 07. november 2014, klokken 11:07
Mitt dunkeljud kom ungefär en månad efter första service, när bromsarna smörjes.
#13
Mekanisk / Sv: Dunkelyd ved rygging
torsdag 06. november 2014, klokken 08:55
Har också fått svagt dunkljud vid backning, men inte alltid. Bara vid backning inte framåt, sedan 3 veckor. Ett "dunk" per hjulvarv. Pratat med verkstan men de hade ingen aning vad det kunde vara.

Lyfte bakhjulen och kunde känna motstånd plötsligt i visst läge på vänster hjul. Min tanke var att backarna för parkeringsbromsen tydligen låg an något ibland.

Lösning: Slacka kabeln genom att vrida ändmuttern, nyckelvidd 10 mm, på parkeringsbromsens wire. I mitt fall backade jag muttern ungefär 4mm och det räckte för att bli kvitt ljudet. Det går att komma åt muttern genom att delvis lossa undre delen av instrumentbrädan på vänster sida.
#14
Dekk / Felger / Sv: Dekkmerke
onsdag 17. september 2014, klokken 09:41
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Skrapelyder når man legger over rattet
fredag 03. januar 2014, klokken 13:03
Det sitter en elektrisk motor på rattaxeln inne i bilen innan första kardanknuten. Den motorn förstärker kraften från ratten (servo) via en sensor. Sedan vrids kugghjulet via kardanknutarna nere vid kuggstången och och hjulen styrs.
Det finns ingen servopump!!!!:)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA