Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elbilhverdag

#1
Kjøp og salg av deler og utstyr / Styringsenhet 106
tirsdag 07. april 2009, klokken 00:04
Min Peugot 106 har skiftet batterier flere ganger (leieavtale/ kr. 0 kostnad) og motor 2 ganger. Første gang ble den dekket av garantien, 2. gang var i sommer og jeg måtte ut med nærmere 40.000 for ny motor. Nå virker det som om det sannsynlig vis er en periodisk feil ved styreenheten, noe som også vil koste ca 40.000 ved nykjøp fra Enviro. Feilen medfører at børstene blir slitt ned altfor fort og kan skade motoren.

Bilen står på verksted hos Åsane Auto i Bergen i påvente av en avgjørelse. Nye 40000 kommer ikke på tale da bilen etterhvert blir for kostbar. Jeg satte inn en annonse på Finn etter en brukt del for en måneds tid siden og fikk et positivt svar, men eieren tok aldri kontakt igjen, og besvarer ikke meldinger... 

Styreenheten er den store "blokken" som ligger midt i motorrommets frontparti. Er det noen som har en slik del på en gammel bil/ delebil, så vil jeg være takknemmelig for å bli kontaktet! Delebilen må da kunne vise til en ellers plettfri vandel i form av ingen skader eller unormaliteter fra styringsenheten!
#2
Ja, jeg har ofte et inntrykk av at merkeverkstedet, Algaard ønsker elbiler dit peppern gror, og setter opp prisene av den grunn...

Etter tips fra "Elias" har jeg fått en pris på el- motor til bilen fra Frankriket:
http://accus-service.fr/
Motor ("occasion nine", hva nå det betyr) pris eks. transport og avgifter på 1500 Euro.
Lurer på kvaliteten på disse motorene. Sjekker også opp Åsane auto, ang. hva de kan gjøre der, og hva de vil ta for arbeid med å ta ut og sette inn, etc.

#3
Hei Hens!
I november fikk jeg satt på nye børster med anmerkning om at ankeret var skadet, slik at det kanskje ville kunne bli problemer, slik det nå er blitt.
Hva vil en reperasjon, ny dreiing av ankeret koste, hvem gjør dette (event i Bergen), vil reperasjonen vare lenge etc?
Algaard i Bergen skal ha kr. 8000 for å ta ut gammel og sette inn ny/ reparert motor, så dette er det vel bare de som kan gjøre i Bergen??
#4
Har en 106 som gikk ca 30000 km før motoren måtte skiftes første gang. Den gang tok Importøren det på sin kappe. Nå har bilen gått 130000 og motoren er igjen defekt og må skiftes ut.

Prisen for ny motor skal være ca kr. 40.000. Bilen er 9 år og jeg vegrer meg mot å la de sette inn ny motor pga store utgifter. Finnes det noen som har en kondemnert 106 stående, der motoren er i orden, så har du en mulig kjøper i meg!

Har noen erfaringer med motorfeil, så kan det jo også være noe å diskutere her på siden.
#5
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Vebasto varmeapprat innkobling
lørdag 15. september 2007, klokken 18:23
Jeg har hatt  Peugot 106 og kjørt 120 000 km med denne. Skiftet motor en gang (på garantien) og byttet batteripakker flere ganger (leier batteriene fra importøren, så det har ikke kostet noe, stakkars dem som eier selv...).

På de 5 årene jeg har kjørt  elbilen, har jeg kjørt tom for bensin på varmeapparatt 3 ganger. Føste gangen fikset de det på verkstedet, andre gangen viste de det til meg, og nå, etter et par år har jeg glemt det hele.
Etter at man har kjørt tom for bensin, må apparatet aktivers igjen. Dette gjorde jeg ved å ta av kontaktene på vebastoen, helt i forkant av motoren, skru på strømmen og av igjen, og så sette i kontaktene igjen, trodde jeg...

Er det noen med kunnskap eller bedre hukommelse enn meg, som kan gi råd?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA