Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - NielsChr

#1
Mercedes B-Electric / Sv: Basto varmer
lørdag 07. januar 2017, klokken 00:57
jeg syntes det lyder som en god ide. du vil opnå både længere rækkevide og højre komfort. jeg har tidligere undersøgt det
her kom jeg frem til at den simpleste løsning ville være webasto air 2000, da den ikke kræver man blander varmen med bilens hvac. den kan i princippet placeres et passende sted i ude foran i motorrummet med en lille beholder (1-2 liter)
herfra skal man blot have et luftrør ind i bilen (eller blæse den varme luft ind ad bilens normale luftindtag...)
skulle være relativt simpelt at lave

bemærk dog at ved uheld/sammenstød, kan det være uheldigt at have diesel...
#2
Til info.
Den danske producent af tesla krog (thule + beslag + strøm) er autoskadestuen.
Vil forsøgebatbfå en tÜv godkendelse så tesla kan indregisteres til brug med krog i eu.
Proceduren er at de får et tysk eller spansk prøvnings selskab til at lave test og godkendelser.
Dette forventes at koste 300.000 dkr.
En indsamling er i gang via det danske tesla forum (teslaforum.dk) og man opfordres til at donnere 500 kr.
De 500 kr kan bruges som rabat hvis man vælger at få monteret krog hos autoskadestuen.

Jeg ved ikke om en sådan eu godkendrlse også vil kunne bruges i norge ?
#3
Model S / Sv: Rust
fredag 29. april 2016, klokken 14:30
min tidlige 2013 havde samme problem, min nye 2015 har andre skriver som er antirust behandlede på netop dette område. de har derfor ikke samme rust problem.
selve skriven ser også ud til at ruste mindre på min 2015 model.

tydeligvis en af de mange små forbedringer som løbende er sket på model S. må være sket i løbet af 2014 - formodentligt i efteråret.

#4
Model S / Sv: Batteriene i MS kan vare 17 000 000 kilometer
lørdag 23. januar 2016, klokken 23:40
jeg ser kun henvisninger til panasonics standard spec. disse viser kun hvordan normale cycluser opføre sig. dvs. 0-100-0 og angiver ca. 500 cycluser.
artiklen nævner i flæng 40.000, 35.000 opladninger hvis der ikke lades fra 0-100 og ned igen.
det er et velkendt faktum at man kan forvente flere cycluser hvis man slækker på det anvendte intervall, men hvor henvises til studier, specs eller ligne som påviser man kan lade op til 40.000 gange i intervall 30-70%..?
er disse tal taget ud af luften ?
jeg har for nogle år tilbage set på officielle specs og ud fra dette anslået at en tesla har ca. 500.000 sikre km i sine batterier før man kan forvente at se en degradering på ca. 80%. kør dem hurtigt over få år eller langsomt over mange år - betyder egentlig ikke så meget.
panasonic har specs for andre ladeforløb, men mener bestemt at husker disse lå i intervallet 2000-4000, hvilket er langt fra 40.000

jeg har aldrig før set se optimistiske tal som 40.000 og vil være tvivlsom over for om de er korrekte - panasonic har desværre ikke opfundet 'evigheds batteriet' - det ville være noget af en verdens sensation
#5
Model S / Sv: Hengerfeste på Model S
mandag 11. januar 2016, klokken 23:37
den danske udgave er med en anden krog fra thule som går op i bilen nedefra. dvs. hullet er ikke synligt lige som torklift centrals løsning.
forskellen er blot at det skulle være en original krog fra thule og således meget bedre end torklifts løsning.

i følge autoskadestuen har de kombineret det bedste fra de 2 løsninger.
#6
Model S / Sv: Lakkbehandling av ny bil
mandag 11. januar 2016, klokken 23:25
I den billigere ende kan jeg for gør det selv folket anbefale "alaska hd nitro"
meget nemt at arbejde med og efterlader ikke voks rester på plastikdele.
koster ca. 650 dkr for 1 behandling da man første gang man bruger produktet skal bruge lidt mere end 1 sæt. har man prøvet det før bruges kun 1 sæt og koster så 300 dkr.

holdbarhed er ca 6 mdr. og man skal efterfølgende ikke længere bruge vinduesviskere ved hastighedder over 50-60 km/t. specielt hvis det regner meget. udsyn forbedres markant da man påføre produktet over alt på teslaen (lak, ruder, fælge og tag, forruder m.m.)
behandlingen giver en super glat bil med vandafvisende effekt.

det kræver en HELT 100% ren bil som er aftørret og bilen skal kunne overnatte indenfor mens det hærder.
jeg anbefaler at når den er ren, at man vasker endnu en gang med en nano svamp - tro mig det gør en stor forskel og fjerner alle rester som ikke er fjernet i første vask.
man kan mærke på bilens lak at den bliver helt glat efter brug af en nanosvamp.
rengøring med sæbe/vand er det som tager længest tid, selve påførring af produkt tager ca. 60-90 min. og dagen efter skal man bruge ca. 30 min på at tørre sidste lag af med en mikrofiiber klud - meget nemt og skal ikke "poleres" bare tør af og den er blank og glat.

#7
Model S / Sv: Hengerfeste på Model S
lørdag 09. januar 2016, klokken 00:40
blot til info så kan man nu i dk få lavet skjult hengerfeste for 7999,- dkk inkl 7 polet strøm udtag og montage.
der er tale om kvalitets krog fra thule og skulle være bedre end torklift central.

http://autoskadestuen.squarespace.com/teslaejere/

jeg har ingen tilknytning til autoskadestuen i dk, skriver dette da jeg selv savner hengefeste og tænker at få ovenstående.
har i øvrigt skrevet under på listen.
#8
Model S / Sv: AWD og støyisolering av fremre motor
mandag 07. desember 2015, klokken 00:35
er i sikker på det er front motoren som i høre ?.
jeg har en p85d og måske er jeg så gamel (45 år) at jeg har dårlig hørelse men jeg har ingen lyd fra min front motor.
jeg har hørt andre beklage sig i dk og disse er blevet fikset hos tesla ved at de har isoleret varmepumpen....den kan have en tendens til at lægge sig op ad nogle rør, som så kan give en ubehagelig lyd.

dette forklare også at lyden forsvinder efter nogle km (varme pumpen køre ikke længere) , og at der er forskel ved range mode.

jeg har selv kigget under frunken og i min bil er pumpen pakket ind/isoleret så det er nok årsagen til at jeg ikke har lyd fra forenden.

igen kan det også forklare hvorfor folk oplever det forskelligt, da det mere handler om hvordan pumpen er spændt fast....og derfor varriere fra bil til bil.
#9
Model S / Sv: Urch, lekkasje i panoramatak
tirsdag 24. mars 2015, klokken 21:59
måske et par råd som andre kan bruge.

jeg har aldrig haft vand fra panoroof, men jeg har oplevet at ved høj motorvejs hastighed gør vindtryk at panoroof ikke kan lukke helt perfekt (det lige som suges op og kan ikke komme ned på plads.). Det anbefales derfor at være under 60 km/t når man lukker taget for at sikre det lukker helt.

Derud over giver jeg jævnligt gummilister lidt silikoneolie for at sikre de er smidige og slutter tæt.
#10
Model X / Model X spottet med krog
søndag 22. mars 2015, klokken 23:45
Denne model X har fabriks monteret krog -det kan ses på video'en
#11
Model S / Sv: tynde vinterdæk til 4WD
onsdag 28. januar 2015, klokken 22:31
Hvis jeg ikke tager fejl har de originale goodyear loadindex 98 mens Nokian Wr3 225 har loadindex 96 og 235 har loadindex 99, det skulle vel være ok - men du har ret, udvalget af smalle dæk er ikke stort.

Der findes nogen i 235 og få i 225.
gad vide hvor meget man kan spare på forbrug ved 225 eller 235.

måske en P85D kan komme ned og have samme forbrug som en S85D ved at bruge disse lidt smallere dæk, og hvis den kan bevare vejkontakt under sving og acceleration er der vel ikke så mange ulemper - vægten må også være mindre for smallere dæk og derved "unsprung mass"
#12
Model S / tynde vinterdæk til 4WD
onsdag 28. januar 2015, klokken 21:16
2WD udgaver kan have svært ved at beholde kontakten med vejen. efter sigende har P85D ikke denne udfordring. med 4WD kan man trykke go pedalen helt i bund og blot vente på bilen accelerere.

Hvis det er korrekt kunne man måske prøve med smallere vinterdæk for at øge vinter rækkeviden - jeg tænker ikke helt så smalle som BMW i3, men måske 225 mm frem for de 245 som den fås med standard.

f.eks. Nokian WR A3 225/45/R19

http://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop.pl?dsco=123&cart_id=65738851.123.28513&sowigan=Wi&Breite=225&Quer=45&Felge=19&Speed=V&kategorie=1&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=PKW&x_tyre_for=&rsmFahrzeugart=PKW&search_tool=standard&Label=C-C-72-2&details=Ordern&typ=R-266276

nu tænker jeg at 20 mm mindre på hver hjul ikke giver det store i rækkevide forskel, men da det netop er om vinteren at man normalt har kortere rækkevide giver det jo god mening med dæk som gør det modsatte - dvs. man vinder lidt af rækkeviden tilbage.

mig bekendt er smalle dæk også bedre om vinteren - tager jeg fejl og hvad syntes I
kan disse dæk monteres på de originale 19" fælge ?
#13
Model S / Sv: Endring i Tesla ViN nr som inkl "Driver assist"-pakken?
søndag 28. desember 2014, klokken 00:20
3 tal beskriver blandt andet knee airbag. Ifølge tesla har de ikke leveret knee airbag i nogen bil leveret til Europa. Måske de justere talet for de europæiske biler...hvis tallet stadig er 3 i us er det nok forklaringen.
#14
Model S / Sv: Trafikkmeldinger i Tesla?
lørdag 20. desember 2014, klokken 16:17
Tesla model S understøtter TA (trafic Announcements) sendt ud via radio.
vi bruger det meget i danmark når der sker ulykker - ved ikek om det også er udbredt at bruge i Norge ?

Men så vidt jeg har set kommer disse kun hvis du høre radio.....

Mens en sådan TA høres skifter info display med en besked om at man nu høre en trafik meddelelse.

De fleste andre bil mærker afspiller TA også selv om man høre CD - her burde Tesla lave det så TA også afspilles hvis man høre internet radio eller sin egen USB stick.
#15
Model S / Sv: KUN 6 airbags i Model S EU - der er 8 i US...
fredag 28. november 2014, klokken 20:38
Tesla har svaret på mit spørgsmål. Og i følge det svar er de 2 ekstra airbags overflødige og kun inkluderet i US biler for at overholde lovgivning.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA