Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - belgarath

#1
Think snakker med type 2 ladebokser, så du trenger ikke å bruke ledekladden når du kobler til en veggboks.

http://www.salto.no/ladelosninger/hjemme/think-1/think

Sent fra min D6503 via Tapatalk

#2
Elbilmek antydet muligheten for PCU feil.. Håper jeg slipper å gjøre den jobben en gang til.. Den måtte jeg bytte første halvåret jeg hadde bilen..
#3
Software (Zebra monitor) fikk jeg av en medlem av Trondheim Thinkers. Faktisk han jeg kjøpte bilen av.
#4
Jeg har en Think 08 med en utfordring i batteriet eller styringen.

Det begynte for en stund siden med at den ikke ville lade opp til 100%, men bare nesten. Jeg fikk opp den røde fastnøkkelen.
Bilen startet og gikk, så i mangel av alternativ brukte jeg bilen en stund. Hver gang jeg ladet, så ladet den litt mindre enn forrige gang.

Til slutt ville den ikke lade opp så langt at jeg kunne komme meg på jobb, så da ble jeg nødt til å skaffe meg en billigbil for å komme meg til jobb.

Jeg kjøpte en CAN-USB adapter fra Peak, det er visstnok den Mes-dea også bruker, men av en eller annen grunn får jeg ikke programvaren på PCen til å kommunisere med den og da ikke bilen heller, jeg vet ikke hva slags feilkoder som ligger.

Nå har bilen stått i flere måneder med batteriet nedfryst og jeg bør få ordnet dette på et vis, enten for å ta den i bruk, eller for å selge den.

Har du en formening om hva det kan være og i så fall er det noe som kan repareres?
#5
Og alt var som det skulle være plutselig.. :-)
Fulladet og alt tilsynelatende i orden kjørte vi hjem igjen, klar for nye eventyr.

Må få et navn snart denne bilen..
#6
Og der var det gjort. Fridagen kom og jeg fikk hjelp av fruen til å taue meg til svigers gamle silorom med installert tosøyler.
Heiste opp bilen la under noen paller, avlaster batteripakken på pallehaugen og løfter bilen opp.

Selve byttet tar fem minutter, men det gikk med omtrent tre timer fra bilen ble kjørt inn, til den sto fornøyd og varmet opp batteriet.

Nå blir det noen familieselskaper og slikt i helgen, så får vi ta en sjekk om noen dager og se om alt er som det skal.
#7
Har fått låne et par BMIer av Trond Einar. Han hadde byttet dem ut på sin på grunn av feil, men siden han har en ny programvareversjon til dem, så tar vi sjansen på at det går. De er oppgradert begge to og kommuniserer fint med diagnosepcen.

Skal få tauet bilen inn på bukken til svigers og byttet BMI så fort jeg får mulighet.

Tusen hjertelig takk til Trond Einar som orker å hjelpe. Han kom til og med ut til meg når jeg sto fortvilet med fryst batteri.
#8
Har hatt besøk av Trond Einar i kveld og vi har forsøkt å få noe resultat, men BMI er taus som en østers..
Vi forsøkte både via OBDII porten og rett på BMIen, men får ikke kontakt med den. Dessverre er konklusjonen at BMI er avgått med pensjon.. :-(
#9
Så lenge jeg kjører selv, er jeg påpasselig både med effektbruken og tømmingsgrad, men min bedre halvdel har ikke samme forsiktige fremtoning..

Det lyser kun i skiftnøkkel når den forsøker å lade, forsøker jeg å starte blinker "tanklampe"

Er på LRF (VBF..) ja. Samme nick.
#10
Jeg må vel innrømme at min gen0 Th!nk føles som pus-i-pose.

I sommer hadde jeg en del problemer med lading. Jeg kom forbi problemene ved å passe på bilen som en smed og starte lading på nytt når den stoppet og konklusjonen min den gang var at det var noe tull med BMI som gjorde at den stoppet på høy temperatur. Det skjedde bare på de varmeste dagene i Trøndelag.
Når varmen ga seg fungerte den flott, men innimellom har jeg hatt en mistanke om at det ikke har vært så flott og fint som det kan se ut som. Den har spist av batteriet når den har stått ubrukt i friperioder selv om den har vært tilkoblet landstrøm. Jeg har derfor fremdeles en mistanke om at BMI tuller og ikke varmer batteriet med 230V, men kun bruker sin egen lagrede energi.

Dette kom til en liten kritisk situasjon i går. Min bedre halvdel måtte faktisk to turer hjemmefra til Orkanger i går, en tur på drøye tre mil. Siden hun kjører på en måte som ikke gir maksimal rekkevidde på batteriet, kom hun hjem med nød og neppe med blinkende batterilampe i går kveld.
Bilen ble satt på lading så fort hun kom hjem, men ladingen stoppet etter kort tid, og jeg gikk ut for å sette inn kontakten et par ganger i løpet av kvelden. Hvor lenge den ladet før den stoppet vet jeg ikke, for det ble sent og jeg gikk og la meg.

I dag vil ikke bilen starte ladingen i det hele tatt og det er heller ikke blinking i ladelampa for å indikere at batteriet blir varmet opp.
Når jeg setter inn kontakten lyser kontakt indikatoren (venstre lampe), girindikatorene og strømmåleren går en tur i bunn og opp som den pleier. Deretter kommer det ikke de vanlige klikkene i reléer, sirkulasjonspumpen starter ikke, men det kommer en fastnøkkel og girindikatorene slukker.

Jeg tror batteriet er i ferd med å kjøles ned, men at det ikke er noen funksjon som varmer det opp, derfor skjer ingenting.

Noen forslag?

(Noen som vil kjøpe..? Jeg liker Th!nken, men jeg tror jeg må stikke fingeren i jorda og innse at jeg ikke har mulighet til å holde en i drift som dagligbil..  :()
#11
Jeg opplever at kobiautomatene løser ut veldig lett i regnvær. Spesielt på jobb må jeg være veldig påpasselig med å værbeskytte alt.
#13
Det som har funket for meg, er å sette igang nedkjøling av batteriet i et halvt minutt. (Trykke på knappen, eller ta av minuspolen på batteriet.) Så sette inn ladekontakten.
Aller helst tror jeg jeg ville latt den få en ferdigstillelse av lading (End of Charge), men det har funket med bare å vente til ladelampa har sluttet å blinke og lading blir satt i gang.

På min tror jeg det av en eller annen grunn oppstår feilkoder i BMI som ikke blir slettet. Skulle ha tatt en tur og fått lest av den..
#14
Ikke det at det er så lett å finne åpne batterier lenger, men jeg ville valgt et AGM eller SMF batteri, da ladespenningen under drift på Th!nk er på 14,2V, det vil aldri toppe et åpent batteri, men er anbefalt ladespenning for forseglede batterier..

Det viktigste med levetiden for et blybatteri er å ikke tømme det. Holde det toppladet så godt som hele tiden.
#15
Med andre ord så er det enighet om at det er j1772 som er tingen?
Vi har jo ikke på langt nær behov for de ekstra A som Mennekes kan støtte..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA