Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tronska

#1
jeg har mange drivledd til saxo/106, vi har slaktet mange av disse bilene, ta kontakt for pris ts@2life.no
#2
jeg fulgte kablen fra styreservopumpen, som er plassert på venstre side bak ved bensinpumpen til vebastoen, fremover og fant at releet var løsnet fra festet på fremre batterikasse og lå opp ned. Jeg skiftet releet og fikk festet det på original festet på batterikassen og da er feilen borte :)

Releet til styreservopumpen ser ut som en grå endeplugg på en ledning som sitter fast på utsiden av batterikassen i motorrommet ved siden av vannpåfyllingen til NiCd systemet :)
#3
Vi har strippet noen biler og har litt forskjellige deler til 106, saxo, partner og berlingo liggende. Vi har ikke alle deler men det er bare å sende mail om noen trenger litt deler :)) ts@2life.no

#4
Noen som har vært med på feil hvor styreservopumpe ikke slår seg av?

Slår av motor og tar ut nøkkelen men servopumpen går like godt :)) Noen som har vært med på tilsvarende feil??
#5
Du bør be om informasjon rundt batteriene;

Hvilke modell batterier er det, er det satt sammen av batterier av forskjellig årgang etc. Det finnes eksempler på biler som har batterier fra 1999-2009 dvs en ubalansert batterisammensetning som kan gjøre at Du tidlig må skifte batterier(blokker) Dette er dyre komponenter.
#6
JCBX
det er da klart ! LiFePO4 blev ikke godkendt i FAW Group og derfor skal disse batterier bare brændes af på uvidende af gode sælgere ! hvem f¤%#"den vil også køre rundt med batterier der svulmer op ?

++

Fakta er alltid hyggelig å debattere, FAW Group har ikke godkjent LiFePO4 batterier. Kan Du legge ved en lenke som dokumenterer denne påstanden?

LiFePO4 batterier er faktisk de mest brukte og sikreste batteriene til bruk i EV's. Det er ingen kjemi i disse batteriene som er selvantennelig som feks i magnesium og cobolt varianter!!

Når det gjelder oppsvulmende batterier: Riktig installert og sikret er disse batteriene langvarige og sikre. Å slenge ut personlige uttalelser som ikke er dokumenterbare passer ikke inn i noen forum, uttalelsen om svulmende batterier, og en relativt vag uttalelse om at FAW Group ikke godkjenner LiFePO4 batterier anser jeg på lik linje med de tidligere uttallige udokumenterbare uttalelser om brannfarlige biler med Lithium batteriteknologi. Jeg gjentar at alle de store bilmerker nå bruker lithium teknologi!! Om vi bruker LFP eller andre tilsvarende batterier er fullstendig uvesentlig forutsatt riktig bruk og sikring av de forskjellige typer batterier.

Som en digresjon er en tank med bensin, eller en halvfull tank med diesel ekstremt brannfarlig og ved mangelfull installert sikkerhet er dette potensielt mere farlig enn ett batterisett med lithium teknologi.

Jeg må si at jeg er litt skuffet over kvaliteten på deler av dette forum, det virker som det er o.k å slenge ut personlige meninger som er udokumenterbare og basert på egen mangelfull kompetanse rundt hvilker som helst tema.

Til tross for dette er det mange her på forumet som deler prøv og feile metoden til glede for andre med tilsvarende eller relativt likt problem og bruker forumet for å løse egne og andres problemer. Det gleder meg!!
#7
Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. mars 2011, klokken 14:34
Sitat fra: tronska på søndag 20. mars 2011, klokken 10:49
5 samtlige moderne nye biler bygges med nettopp LiFePO4 batterier, ref. i-Miev, nye PSAér osv. Batteriene og teknologien som brukes i dag er utprøvd og skal være sikker.  ;D ;D

Niks. F.eks Tesla bruker ikke LiFePO4 men derimot varianter av LiCo.
Nissan Leaf bruker LiMn og det samme bruker Mitsubishi i iMiEV. Jeg kommer ikke på en eneste fabrikkbygget bil med LiFePO4-batterier faktisk.

jeg endret innlegget mitt og bruker kun betegnelsen Lithium batterier  ;D ;D
#8
Jeg finner få mediaoppslag i Norge på elbiler som har vært involvert i brann!

1 bilbrann i ferge, dette var ikke en fabrikkbygd elbil men en Dansk ombygd bil fra konvensjonelt drivstoff til elektrisk drift. Bilen ble ikke godkjent av VD i Norge ifb med salg til Norsk kunde (heldigvis).

2 bilbrann i enebolig på Skedsmo, det er ikke opplyst årsaken til brann og om det var en NiCd eller en LiFePO4 bil. I et avisoppslag opplyses det at motorvarmer ble satt på før brannen.

3 original fabrikkbygd elbil som skiftet fra NiCd til LiFePO4 og som har vært i brann var en forsknings- og utviklingsbil med et ikke gjennomprøvet sikkerhets system.

4 det har vært en mengde batterieksplosjoner i NiCd blokker.

5 samtlige moderne nye biler bygges med nettopp Lithium (jeg har korrigert innlegget min på dette punktet!) batterier, ref. i-Miev, nye PSAér osv. Batteriene og teknologien som brukes i dag er utprøvd og skal være sikker.  ;D ;D

++

Norstart har etterlyst en forskrift for å ivareta sikkerheten ifh til elbiler, og har brukt ordet batterikjemi i forespørsel til VD. Jeg mener at dette er feil måte å presentere saken på. VD oppgir også i brev publisert på norstart.no at de har indikasjoner på at endring av batterikjemi kan utøve en sikkerhetsrisiko, indikasjonen VD referer til kommer fra Norstarts leder som kan ansees som inhabil sett ifh til lederverv i Elbilnorge. Som jeg ser det er brev fra VD til Norstart basert på udokumenterte og feilaktige indkasjoner.

Jeg mener på linje med VD, ettersom det ikke er kommet en endring av forskriften, at forskriften som den er i dag er god nok og ivaretar sikkerheten på en god måte.

Skifte av batteripakker med høyere eller lavere spenning enn originale batteripakker, sett i forhold til både belastnings- og kortslutningsvern og komponenter bilen er levert godkjent med krever særskilt godkjenning fra VD iflg kjøretøyforskriften. Når installering av LiFePO4 batterier er innenfor spenningskarakteristikken til de orginale NiCd batteriene er det ikke en endring som krever særskilt godkjenning fra VD iflg kjøretøyforskriften.

Dette er siste innlegg denne saken fra min side på denne tråden som gjelder Partner rekondisjonering, lithium, delebil.

Jeg er trygg på at LiFePO4 er et godt alternativ til rekondisjonering og delebil!  ;D ;D
#9
NiCd tåler overlading, det er riktig, men ved for mye overlading kan NiCd blokker bli skadet. LiFePO4 som installeres riktig hverken eksploderer eller lager brann og er heller ikke endel av statistikken når det gjelder branner.

1. FAKTAOPPLYSNING - Det er ingen som har belegg for å si at fabrikk bygde NiCd biler som har skiftet til LiFePO4, og som har overvåking og sikkerheten ivaretatt er mere brannfarlige enn andre biler, det har sålangt ikke har vært branner i slike elbiler!

2. Biler som har vært konvertert fra konvensjonelt drivstoff til elbiler, mao hjemmelagede bygg har vært representert i branner. Slike ombygginger skal godkjennes av VD!

3. Elbiler som har vært involvert i branner, har vist at brannårsaker ofte har vært (NiCd) batterieksplosjoner, vebasto feil, elektrisk system feil osv. Mao det er ingen entydig statistikk når det gjelder branner i elbiler, ihvertfall ikke i forhold til LiFePO4 batterier.

4. Dagens LiFePO4 batterier er sikre og tåler lading som langt overstiger brukslading. Ved udokumenterte tester, finner bl.a vi at LiFePO4 batterier som overbelastes ikke starter brann. Om det skjer en overbelastning ivaretar BMS systemet  sikkerheten med ladestopp og motorstopp/alarm funksjon, hver enkelt celle overvåkes! Systemet vil i dette tilfellet ikke kunne resettes, vi må i gå inn å skifte ut skadet enhet.

5. Utdrag fra Lovdata om dokumentasjon;   
Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet – ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. – avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

6. Kravet til dokumentasjon ivaretaes av gjeldende regelverk, så lenge LiFePO4 batterier kommer INNENFOR samme karakteristikk som NiCd batterier kjøretøyet var utstyrt med fra fabrikken. Våre LiFePO4 batterier kommer innenfor karakteristikken til originale NiCd pakken!

7. Det er feil i påstanden at det er ulovlig å bygge om fra NiCd til LiFePO4 batterier. Jeg gjør også oppmerksom på at slik ombygging heller ikke fører til endring av kjøretøyets vognkort og heller ikke på det grunnlag ikke trenger godkjenning.

++

Når det er sagt, branner oppstår NASA bygde en romferge det ikke gikk så bra med!
#10
Enviro Elbilsalg og Elbilshop i Tønsberg har testutstyr for blokker, Du vil få svar på hvordan hele batteripakken er med å kjøre test hos dem.

Det er feil oppgitt at det er ulovlig å skifte til LiFePO4 batterier, så lenge LiFePO4 blokkene er innenfor samme karakteristikken som den originale NiCd pakken er det ikke ansett som en endring av bilen.

Det finnes noen som installerer en batteripakke med helt annen karakteristikk en bilen ble bygd for, det er da ansett som en endring av bilen!
#11
www.2life.no bygger om til LiFePO4 systemer. Dette er det sikreste systemet som er!!
#12
litt interessant å se at gamle PSA biler ombygget til LiFePO4 har omentrent samme rekkevide som nye i-Miev  ;D ;D
#13
www.2life.no systemet overvåker også hver enkelt celle, om spenningen i en celle eller batteripakken samlet, blir for lav eller får for høy spenning stopper hhv ladingen eller muligheten for å bruke bilen ved hhv ladekutt og motorstopp/alarm funksjon.
#14
Vi har fastpris på jobber, vi har også gode referanser ;D

Angående kwt teller, brukere er forskjellig noen vil ha løsninger som gir spesifisert oversikt på forbrukt strøm, voltmeter gir god kontroll på forbruket.  Det er ikke behov for å tømme batteriene hver gang, lading baseres derfor på kjørebehov ikke på batteristyringsbehov ;D

Det er mulig å installere tellerverk for å se løpende forbruk, personlig kjører jeg etter voltmeter som fungerer veldig godt til mitt behov. ;D
#15
jeg kjører SAXO med LiFePO4 som jeg har bygget om selv. Rekkevidden er god, ved testing har jeg kjørt 9,2mil ved -15grader, 10,5mil ved -3grader og jeg forventer 14/15mil ved sommertemperaturer ;D;D

Batteriene jeg bruker er 115Ah og har fungert fint både mht lading og i bruk på kalde dager ;D;D

www.2life.no
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA