Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bowers

#1
BMW i3 / Sv: iOS 11 og i3
fredag 22. september 2017, klokken 09:58
iPhone 7, oppgradert til iOS11 uten problemer så langt.
#2
BMW i3 / iOS 11 og i3
tirsdag 19. september 2017, klokken 22:38
Har noen oppdatert til iOS 11 på iPhone og testet i bilen ennå?  Isåfall, opplevd noen problemer etterpå?

Ved problemer så nevn gjerne hvilken iPhone modell du har og hva du har testet.
#3
Sammenlignet med andre selskap kan man sikker få store utslag begge veier.

Det ironiske i mitt tilfelle er at jeg allerede har "normal" bilforsikring hos Storebrand og vil øke 15% i pris ved å kjøpe en "Elbil-forsikring" istedenfor.
Dette burde tilsi at elbiler er en høyere risiko og koster forsikringsselskapene mer enn vanlige biler... Hmm...
#4
Jeg fikk akkurat en epost fra Elbilforeningen/Storebrand om at jeg kunne se på deres nye elbil-forsikring.
Denne dekker tap av ladekabel o.l. (1 gang pr. år)

Var det forventet at denne forsikringen ville være merkbart dyrere enn å forsikre elbilen med vanlig bilforsikring?

I mitt eksempel gikk prisen opp fra 4100.- pr år til 4700.- pr år.  (2017 i3 96ah, 0 tidligere skader, super-dekning, 12k kjørelengde og 4k egenandel)
Jeg er forsikret hos Storebrand fra før så jeg sammenligner kun Storebrands egne produkter her...

Det skal nevnes at elbil-forsikringen også dekker parkeringsskader uten bonustap opptil 20k (uten å utdype dette)
#5
BMW i3 / Sv: Bluetooth BMW i3
lørdag 12. august 2017, klokken 20:02
En ting du bør være klar over er at rattkontrollene for å skifte sang ikke virker i i3 over bluetooth.
Bruker iphone 7 selv og det fungerer helt likt (og bra) som min forrige iphone 6.

Rattkontrollene derimot er det bare latterlig at bmw ikke evner å få til å virke ;)
#6
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 Konfiguratoren er klar.
torsdag 03. august 2017, klokken 15:07
Er det nevnt noe om oppvarmet ratt?
#7
BMW i3 / Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
onsdag 19. juli 2017, klokken 01:08
Er det ingen andre på forumet som har målt reelt forbruk fra strømmåler i sikringsskapet til vei på i3'en?

Jeg ligger fremdeles på rett i underkant av 3 kw/mil ved lading på 8A fra type 2 ladeboks. (Ladespesialisten)
Forbruksmåleren i bilen ligger stabilt på 1,5 - 1,8 kw/mil så resten av forbruket er trolig tap i AC/DC converteren, kabler osv.
#8
BMW i3 / Sv: i3 rust bremser
lørdag 15. juli 2017, klokken 19:35
Jeg har kjørt ca 4000 km siden Januar og bremsene begynner å få litt overflaterust på de områdene hvor klossene ikke treffer, men så langt ikke mer enn på andre biler.
Sett bilen i "N" i litt hastighet og gjør en par skikkelige nedbremsinger noen ganger i uken så bør de holde lenge.
#9
BMW i3 / Sv: Charged eller Fully Charged
tirsdag 20. juni 2017, klokken 11:29
Det blir til slutt en vurdering man må gjøre selv, men... Jeg har ingen tvil om at et tillegg på 30k er mer enn verdt det.

Mine vurderinger:
Comfort access - savnes ikke før man har det, men når man har det så er det helt knall.
Skinn - mye penere enn stoff i mine øyne (smakssak) og er mer attraktivt når bilen evt skal selges igjen.
Soltak - Elendig plassering på i3'en mht sol i øynene, men litt deilig på de rette dagene. Ikke noe must.
LED - NØDVENDIG! Halogen hovedlysene er farlig dårlige.
Stor Navi - Hever "nivået" på interiøret betydelig og er selvsagt også bedre å bruke.
HiFi - HK anlegget BMW leverer er elendig i forhold til hva man bør forvente av et HK anlegg i en BMW, men milevis bedre enn standard anlegget.

Husk også at en fully charged bil trolig vil være mye enklere å kvitte seg med igjen når den tiden kommer (med mindre det er snakk om leasing)
#10
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 19. juni 2017, klokken 22:16
Eneste måten å få bilen til å starte i EcoPro er ved koding.

Displayet husker endel av innstillingene dine som standard, men f.eks om displayet viser cover-art fra en radiostasjon og du starter bilen igjen morgenen etter så vil den vise listen over radio stasjoner istedenfor. Det finnes det ingen løsning på såvidt jeg vet.
#11
BMW i3 / Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
lørdag 10. juni 2017, klokken 19:02
Dette er målt fra bilen var ny i starten av Januar. I Januar/Februar brukte jeg forvarming endel av dagene, men ikke alle. Snittet er altså utifra bruk både på vinter og vår/sommer.
Kjøringen er 70-80% småkjøring og en og annen lengre tur innimellom.

Jeg har forholdt meg kun til forbruk fra sikringsskap til vei, ikke til forbruksmåleren i bilen (som kan være like unøyaktig som forbruksmåleren i en bensin-bil).

De få jeg har snakket med som har målt helt reelt forbruk (fra stikkontakt til vei) har blitt overrasket over at det faktiske forbruket er såpass mye høyere enn det bilen typisk viser selv ;)

Hvis noen flere har mulighet til å sjekke reelt forbruk over tid med måler på dedikert kurs i sikringsskapet (ikke i ladeboksen da tap i kabel ikke vil regnes med) så hadde det vært artig å sett resultatene...
#12
BMW i3 / Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
fredag 09. juni 2017, klokken 18:53
Jeg kan bidra med et datapunkt iallefall:

2017 mod i3 94ah FC
Km stand: 3900
Målt totalforbruk fra dag 1: 1261 kWh
Snitt: 3,22 kWh pr mil fra stikkontakt.

Bilen er kun ladet fra samme ladestasjon (Ladespesialisten) fra første dag og ladestasjon og måler står på dedikert kurs.
Måler er kontrollert uten avvik.
Ca 95% av ladingen er gjort på 8A mens resten er gjort på 16/32A.
#13
Jeg har samme erfaring med Nokian dekkene. De passer ikke til denne bilen i det hele tatt virker det som. Regen fungerer svært dårlig og bilen er uforutsigbar i pressede situasjoner.
Har gitt beskjed til forhandler og bedt om andre vinterdekk før neste sesong melder seg.
#14
BMW i3 / Sv: Bytte lyspærer til fjernlys
fredag 05. mai 2017, klokken 23:07
Jon:
Måtte du montere noen motstand i tillegg eller er disse pærene plug@play?  Antar du har brukt de endel timer til nå? Ingen problemer?
#15
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
torsdag 20. april 2017, klokken 10:58
Hos meg forsvant problemet helt når jeg la på sommerdekk. Regen gikk fra "nesten ingenting" på vinterdekkene til full regen på sommerdekkene.  Nokian vinterdekk...
Testet før/etter på samme dag og samme vei under samme forhold. Eneste faktoren var dekkene.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA