Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Frodebo

#1
Jeg tror også at AP2 kan bli bra etterhvert, men poenget er at når man kjøper noe som skal bli noe, så går det en grense for hvor lang tid det skal gå. Og jeg forstår at det er avanserte greier osv., men om man skal pirke på dette, så var utgangspunktet for min del AP1 da jeg bestilte i september. Så kom Ap 2 med utvidet autopilot. Mao. ved å betale tillegget for AP2 fikk man oppdatert maskinvare, og AP ville få utvidet funksjonalitet utover den som AP1 hadde. AP2 ble presentert som en utvidet løsning utover AP1. Funksjonene i AP2 ville komme gradvis, men det var ingenting som tilsa at AP2 skulle starte med utgangspunkt at den ikke er funksjonell overhode, at andre funksjoner som regnsensor og autolys heller ikke fungerer. Samtidig ble det opplyst at programvaren for AP2 sannsynlig ville komme før jul.

Nå er det snart midt i april, og autostyringen er langt fra funksjonell. Jeg kjører ingen motorveier, så hvordan den fungerer der skal jeg ikke si noe om, men på landeveien er den begrenset til 50 km/t, og den er såpass ustabil og uforutsigbar at den ikke kan brukes. ACC er ustabil og tildels farlig i og med at den gjør umotiverte nedbremsinger uten forvarsel. Og som nevnt; regnsensor og autolys er ikke funksjonell. Til sist: Ingen kan si noe om når disse funksjonene vil fungere.

La oss si at man må regne med at dette er slik det må være og noe man må tåle/akseptere - når går grensa for at det ikke er OK? Nå? Mai? Oktober? Som nevnt, jeg er og har vært tålmodig og forståelsesfull så langt, men kjenner at jeg raskt begynner å nærme meg en grense for hva jeg synes er greit fra Tesla sin side.

#2
Jeg har vært veldig tålmodig mht. AP2-funksjonaliteten fram til nå. I november ble det sagt at oppdatering ville komme før jul, deretter at den ville komme ila. januar. Så har ukene (og månedene) gått. OK, jeg forstår at man må ta steg for steg mht. autostyring, men at vi nå med 8.1 enda ikke har fått verken autolys eller regnsensor synes jeg ikke er bra - det er tross alt funksjoner man har betalt for, som det ikke er gjort noen reservasjoner for fra Tesla sin side i konfigurator og salgskontrakt og som man da også både må kunne forvente og kreve er funksjonell fra levering av bilen.

Liker ikke denne tendensen helt - tidligere har vi fått nye funksjoner med utgangspunkt i den bilen man har kjøpt og med utgangspunkt i den konfigurasjonen bilen hadde ved kjøpstidspunktet, nå avtaler og betaler man først. Deretter kommer disse funksjonene etter hvert, uvisst når.

Vet ikke helt om jeg synes dette er greit. Flere synspunkter?

Frode
#3
Model X / AP 2.0. Når kan vi forvente at ting begynner å fungere?
mandag 30. januar 2017, klokken 21:53
Noe av det som er spennende med Tesla er kontinuerlig utvikling og oppdatering. Jeg har vært med på dette siden jeg bestilte min første P85 i august 2013 og det har vært utrolig morsomt å være med på. Imidlertid, når det gjelder AP 2.0 begynner jeg å føle at det ikke er like morsomt. Greit nok at AP 2.0 vil utvikles etterhvert, men at jeg ikke skulle få noen AP-funksjoner overhode, det er ikke like gøy. Jeg bestilte tross alt utvidet autopilot, og da forventet jeg at noen grunnfunksjoner var på plass. Status etter ca. 50 mil etter siste SW-oppdatering er som følger:

- Ingen autostyring. Uansett vei eller hastighet. Streker og biler danser fortsatt friskt i displayet, og jeg får melding om at autostyring ikke er tilgjengelig.
- Aktiv cruiscontroll virker, men er svært nervøs og til dels farlig da den helt umotivert gjør kraftige nedbremsinger uten forvarsel. Bør ikke brukes. Sist i dag fikk jeg en overraskelse da et skilt over veien fikk bilen til å gå hardt på bremsen. Heldigvis var det ingen som lå tett opp til min bil.
- Ingen regnsensor
- Ikke autolys.

Jeg har vært i kontakt med servicesenteret for kalibrering, men de mener det fortsatt skal mer kjøring til slik at bilen kan kalibrere seg selv. Greit nok, men når det ikke er noen tegn til bedring - hvor langt skal man kjøre og hvor lang tid vil det gå før bilen faktisk har de funksjonene man har bestilt bilen med? Har all forståelse for at funksjonene kommer etter hvert, men jeg vet også av erfaring at to Tesla-uker ikke er to uker.

Ser også at erfaringene med AP 2.0 tydeligvis er svært forskjellig. Hos noen fungerer det nesten helt OK, og hos andre er det ingen funksjon overhode. Foreløpig smører jeg meg med tålmodighet, men det hadde vært interessant å høre hvordan status er hos dere andre med AP 2.0.
#4
Var innom i dag for å få dem til å se på det en gang til. Det viste seg at hendlene ikke var helt på plass. Fikk fikset det, og det ble bedre. Men. Det er fortsatt langt fra noen premiumløsning, og gir et slett kvalitetsinntrykk. Stor dødgang i hendelen før den "tar". Tekniker hos Tesla mente at det var forskjeller på hvor stor dødgang det var på wiren som utløser låsen, slik at det også var forskjeller i denne dødgangen i bilene. Det i seg selv er jo oppsiktsvekkende....

Men, men. Det funker i alle fall. Så får vi se om det kommer en bedre løsning etterhvert.
#5
Som sagt - det ser ok ut, det er når man skal bruke hendelen man kjenner at hele konstruksjonen er løs og ustabil. Om jeg får mulighet skal jeg filme i morra.
#6
Model X / Sv: X på vei, hva har dere kjøpt til den?
mandag 23. januar 2017, klokken 17:49
Da er sikkert bilene produsert like før min. Min DS ble også overrasket - forsto det slik som at min bil var den første de hadde fått med vesken for hengerfestet.
#7
Tilbake til 5-seteren... ;-)

Min bil kom uten hendel/deksel for setejustering av andre seterad. Fikk det montert i dag. Det var utrolig jalla!
Ser pent ut, men hele hendelen er løs og "ranglete". Samme på begge sider. Spurte om det virkelig skulle være slik og fikk det bekreftet.

Alt fungerer som det skal, men det var dette med premium-følelsen da. Dette var milevis unna, virker som en uferdig og ugjennomtenkt konstruksjon. Hadde vært fint å høre om det faktisk er slik det er også hos andre?
#8
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sommerdekk 20", Tesla Model X
søndag 22. januar 2017, klokken 13:21
Helt nye Michelin Lattitude Sport 3, 255/45 20" sommerdekk, plukket av ny Model X. Selges under halv pris av ny. 7.000,-. Trondheim.
SMS 90787157
#9
Model X / Sv: X på vei, hva har dere kjøpt til den?
søndag 22. januar 2017, klokken 09:41
X kommer nå med etui for tilhengerkroken, så du trenger ikke egen koffert for denne. Mattene fra Gytis Autek er bra og rimelige - mht. 5-seteren skal jeg dit på torsdag 26.1. for laserscanning av gummimatter for seterad 2 + bagasjerom, og de har da antydet 3 - 4 uker til de kan være leveringsdyktige for 5-seteren. Regner med at de oppdaterer hjemmesiden sin umiddelbart når de er klare.

#10
Sitat fra: bjoris på lørdag 21. januar 2017, klokken 17:25
Du har ikke god plass bak med forsetene kjørte helt bak, 15 cm klaring målte jeg på den jeg fikk sett på. MEN tror du må ha veldig lange bein for å måtte kjøre framsete helt bak. Jeg er 183 og satt veldig godt "bak meg selv". La merke til at det tok tid å kjøre framsete helt bak fra den posisjonen som passet meg så vil tro en normal fordelt på 186 får god plass:)

Er selv veldig komfortable med 5 seters (selv om Lunitiks søkte litt drama lengre opp, hehe;)

Løsningen har fått mye pes for utseende og vs 6/7 seter ser det ikke så kult ut, men det er mange fordeler som blir perfekt i praksis. Tenker å sykle Birken i år og innser at jeg har jo bobil med 5 seters versjonen så jeg kan jo sove i bilen like godt:)

Enig. Plassen i baksetet er ikke "enorm", men tilstrekkelig. Jeg er også 183 og sitter fint bak mitt førersete. Min litt lengre nabo satt også godt med nok plass.

Jeg drar også mye med sykler, og selv om jeg i hovedsak bruker hengerfestet for sykkeltransport på kortere distanser, er det på lengre etapper, spesielt i regn suverent å kunne hive syklene i sykkelposer og legge dem i bagasjerommet. Her går jo det helt utmerket - trenger ikke demontere hjul engang ;-)

Mht. overnatting i bilen vurderer jeg en luftmadrass med 12V kompressor. Da mangler bare forteltet som kan kobles til FWD ;-) 
#11
Sitat fra: eha på torsdag 19. januar 2017, klokken 22:21
Sitat fra: bjoris på onsdag 11. januar 2017, klokken 15:56
Har vi funnet ut om 5 seteren har eget klimanlegg bak slik 6 og 7 seteren har? Jeg glemte helt å sjekke når jeg fikk sett på 5 seteren:)

Mener helt bestemt at jeg har sett et bilde av en tidlig 5-seter som ikke har klimaanlegg bak, men ser gjerne et bekreftende bilde av en nyere bil.

Jeg fikk min 5-seter 11. januar. Den har ventilasjon bak via dyser på midtkonsollen og B-stolpen, men ikke egen innstilling på klima. Den har heller ikke ventilasjon i bagasjerommet.

Jeg synes også de tidlige bildene av 5-seteren ga inntrykk av en nokså uferdig bil - nå som jeg har den selv og har fått sett mer på dette, er inntrykket vesentlig bedre. Baksetet er komfortabelt, og takhøyden i midtsetet er faktisk god. Min nabo på 186 testet setet og hadde god klaring til taket. Mht. platene bak, blir det jo til at man i hverdagen kjører med disse på plass - det er jo kun når man har helt spesielle behov for å maksimere bagasjekapasiteten man kan tenke seg å ta ut disse. Jeg bruker rommet under fremre plate til en pressening, sykkelbag og et ullpledd m.m. Bakerst er det to rom (to "etasjer"), der jeg har ladekabler, overganger/adaptere i det nederste, mens det øverste er til disp. Forøvrig perfekt rom for handleposer; det er bare å vippe opp plata som ligger over i halvt stående stilling så utgjør den en fin støtte til handleposer etc.

Bagasjerommet er stort! Og med setene nede er det jo enormt. For mitt behov er 5-seteren ideell. Alt i alt er jeg superfornøyd med bilen og løsningen! 
#12
5-seteren ser bedre og bedre ut. Dette blir kanonbra! Kun noen få uker igjen ;-)
#13
Blir kanonbra dette! Gleder meg ;-)
#14
Model X / Sv: Tilhengerfeste Model X
torsdag 01. desember 2016, klokken 20:36
Sitat fra: Nasatech på onsdag 30. november 2016, klokken 16:37
Sitat fra: Frodebo på onsdag 30. november 2016, klokken 16:18
Sitat fra: Nasatech på fredag 21. oktober 2016, klokken 12:58
La dette ut på Facebook gruppen også, men vet det ikke er alle som de der.

Kjøpte koffert på Clas Ohlsson til 399 kroner. Veldig enkelt å ta ut mønsteret. Gjorde deg mens jeg var på SC i Sverige.


Supert - må ha denne. 399,- - det betyr altså at dette er den minste varianten av disse koffertene?

Oi. Det husker jeg ikke. Men den er ikke veldig stor. Akkurat så festet passer.

Ble litt i tvil, men det er kanskje fordi prisen er gått opp? Men for å være sikker - det er denne du snakker om? http://www.clasohlson.com/no/Koffert/Pr314142000
#15
Model X / Sv: Tilhengerfeste Model X
onsdag 30. november 2016, klokken 16:18
Sitat fra: Nasatech på fredag 21. oktober 2016, klokken 12:58
La dette ut på Facebook gruppen også, men vet det ikke er alle som de der.

Kjøpte koffert på Clas Ohlsson til 399 kroner. Veldig enkelt å ta ut mønsteret. Gjorde deg mens jeg var på SC i Sverige.


Supert - må ha denne. 399,- - det betyr altså at dette er den minste varianten av disse koffertene?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA