Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ove H.

#1
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
søndag 09. august 2015, klokken 17:53
Jeg får ikke dette regnestykket til å gå opp, men mulig jeg misforstår: 100 + 12 prosent tilleggslading - 12 prosent igjen=100 %?
#2
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
mandag 04. mai 2015, klokken 22:46
Har kjørt bilen snart 13 000 nå. Har merket at sommeren er i innmarsj.
I vinter med piggdekk lå reell rekkevidde på 100 - 130 km. Nå etter dekkbytte og høyere temperaturer er den oppe i 150 - 180 km...alt etter angsten.
#3
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
mandag 02. mars 2015, klokken 21:35
Sitat fra: grorudklovnen på mandag 02. mars 2015, klokken 10:40
Sitat fra: Ove H. på søndag 01. mars 2015, klokken 11:44
Første langtur. Sørlandet - Tanum (Sverige).

Hurtigladerene Lasses (Stathelle), Moss og Svinesund testet. Overrasket over Ishavsveien sine hurtiglading priser, må for all del gjøre alt for å unngå disse i fremtiden. Fortum holder et mer reelt prisnivå. Alle virket greit og det var ikke kø.
Alle klarte å hurtiglade 83% som gav en estimert rekkevidde på 92 km.
Avstanden fra Lasses til Arendal er helt i grenseland. Blir bra med en Chademo på Brokelandsheia. Åpner før Mai.

Konklusjon: Lite å spare på å bruke elbil på langtur, hvis man baserer seg på hurtigladerene. Kommer nok til å bruke bil nr 2 heretter.
Jeg tør å gjette at en slik tur koster i underkant av 300 kr i fossilt drivstoff. Det tilsvarer i så fall over 100 min hurtiglading til 2,5 kr/min. Altså omtrent 1 : 1 ?

Det du sparer er vel da 7 x bomstasjoner i Vestfold (ifølge kartet til autopass) og ferge Horten-Moss. T/r = dobbel innsparing. Dvs. fortsatt noen kroner å hente inn med elbil selv med dyr hurtiglading underveis.
1:1 så lenge man holder seg unna Ishavsveien sine "bokser", som koster 240 kr for 10 mil med strøm, altså 1:2,5
#4
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
søndag 01. mars 2015, klokken 22:50
Sitat fra: goev på søndag 01. mars 2015, klokken 21:33
Vi har også nettopp hatt vår første ordentlige langtur: Mandal - Gardermoen (Via Hønefoss)
Det gikk i grunnen veldig fint, men vi brukte nok litt vel mye tid på ladingene  :)

Vår erfaring var at Lasses - Arendal var gikk helt ok, men vi sparte litt på varmen for å være sikre.
Værre var det med Kiwi Holmestrand - Lasses på vei tilbake. Med kraftig motvind og mye regn, endte vi opp med nesten 5km i manko på GOM-en. Det ble såpass mye at vi tok en halvtimes "nødstopp" på Vassbotngrillene og fikk ladet på 16A der.  Det kunne kanskje gått uten den nødladingen, men det turte vi ikke satse på.

Laderen i Tønsberg var vanskelig, så vi fikk ikke ladet der på vei oppover. Har lest at den er kresen på betalingskortene. Hadde den fungert, ville det vært bedre å bruke den enn Kiwi Holmestrand.

Men, alt i alt var dette en positiv opplevelse. Det var spesielt tilfredstillende å kjøre forbi alle bomstasjonene ;D
Ok, ser Lasses - Arendal er litt lenger enn Lasses - Holmestrand, men uten hjemmelengsel og motvind kan det fort gå litt tråere hvis man er uheldig. Ser stasjonene står litt "tettere" vestover, håper det kommer en del flere stasjoner på sørøst siden etter hvert.
Hvis GOM er i grenseland, og du ser det i god tid, går det alltids an å "surfe" etter en lastebil, vinner en del km på det.
#5
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
søndag 01. mars 2015, klokken 11:44
Første langtur. Sørlandet - Tanum (Sverige).

Hurtigladerene Lasses (Stathelle), Moss og Svinesund testet. Overrasket over Ishavsveien sine hurtiglading priser, må for all del gjøre alt for å unngå disse i fremtiden. Fortum holder et mer reelt prisnivå. Alle virket greit og det var ikke kø.
Alle klarte å hurtiglade 83% som gav en estimert rekkevidde på 92 km.
Avstanden fra Lasses til Arendal er helt i grenseland. Blir bra med en Chademo på Brokelandsheia. Åpner før Mai.

Konklusjon: Lite å spare på å bruke elbil på langtur, hvis man baserer seg på hurtigladerene. Kommer nok til å bruke bil nr 2 heretter.
#6
Sikkert riktig angående sensorer.
Når det gjelder luftstrøm så kan jeg holde inne "returluft" knappen å trykke på "Mode" 5 ganger, så får jeg styrt dette manuelt. Men etter å ha slått bilen av/på så er det tilbake til det gamle.
#7
Regner med det er mange av de samme som er på Face som er her, men kan legge ut det jeg har opplevd på denne siden òg.
-15 graders problematikken. Ikke noe stort problem men...
-Får ikke styrt luftstrømmen som normalt, går tilbake i Auto.
-Varig feilmelding i fra parksensorer.
Har ikke gjort noe med noe av dette i forhold til forhandler. Ellers godt fornøyd med bilen
#8
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
onsdag 31. desember 2014, klokken 11:31
Kjørte tur retur Fevik - Kristiansand (Kvadraturen). 110 km i -5 snitt temp, 90 km/t ,motorvei, lett snødrev, varmeapparat innstilt på 19 grader.
Forbrukte 91 %. Gir en rekkevidde på ca 120 km en normalvinterdag uten for mye friksjon i fra veibanen, og "økonomi kjøring".
Litt bedre enn forventet før jeg mottok bilen i september. Da hadde jeg for øvrig 150 - 160 tilgjengelig uten å teste dette noe ytterlige. 
#9
Kia Soul EV / Sv: Har dere fått bilen? Og er dere fornøyd?
tirsdag 30. september 2014, klokken 20:35
Godt fornøyd. I dette godværet har jeg 15 - 17 mil tilgjengelig på 1 ladning. Kvikk bil, men blir ikke helt klok på klima anlegget, må kanskje lese bruksanvisningen.

OH. Soul i nesten 2 uker.
#10
Nissan e-NV200 / Sv: e-NV200 i Sandnes..
mandag 04. november 2013, klokken 17:38
Prisene starter på 160 000 kr? 
#11
Nissan e-NV200 / Sv: e-NV200 i Sandnes..
fredag 01. november 2013, klokken 16:22
Lurer på når den kommer, og om den kommer som 5 og 7 seter samtidig som varebilutgaven.
#12
Enkle batterispørsmål / Sv: Pris batteripakke
torsdag 10. oktober 2013, klokken 20:38
Ok, da ca 120 000,- for et nissan batteri og 425 000,- for et Tesla 85 batteri :-\. Fremdeles mange sprikende svar, nesten litt utrolig at batteriet er 50 - 80 % av kjøretøyets kostnad, selv om momsen kommer oppå.

40 000,- for 24 kWh høres bra ut, men er dette en bekreftet pris i fra en forhandler, eller er det noe en selger har slengt ut som en "kanskje" pris når dette blir akuellt for mange?

200 000,- for 18 kWh høres nesten usannsynlig ut, tipper det er mange som heller velger skroten i så fall.
#13
Enkle batterispørsmål / Pris batteripakke
lørdag 10. august 2013, klokken 12:31
Hei. Er det noen som har hørt, eller lest noe om hva en batteri pakke til f. eks en Nissan vil koste pr. nå?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA