Jeg får ikke dette regnestykket til å gå opp, men mulig jeg misforstår: 100 + 12 prosent tilleggslading - 12 prosent igjen=100 %?
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: grorudklovnen på mandag 02. mars 2015, klokken 10:401:1 så lenge man holder seg unna Ishavsveien sine "bokser", som koster 240 kr for 10 mil med strøm, altså 1:2,5Sitat fra: Ove H. på søndag 01. mars 2015, klokken 11:44Jeg tør å gjette at en slik tur koster i underkant av 300 kr i fossilt drivstoff. Det tilsvarer i så fall over 100 min hurtiglading til 2,5 kr/min. Altså omtrent 1 : 1 ?
Første langtur. Sørlandet - Tanum (Sverige).
Hurtigladerene Lasses (Stathelle), Moss og Svinesund testet. Overrasket over Ishavsveien sine hurtiglading priser, må for all del gjøre alt for å unngå disse i fremtiden. Fortum holder et mer reelt prisnivå. Alle virket greit og det var ikke kø.
Alle klarte å hurtiglade 83% som gav en estimert rekkevidde på 92 km.
Avstanden fra Lasses til Arendal er helt i grenseland. Blir bra med en Chademo på Brokelandsheia. Åpner før Mai.
Konklusjon: Lite å spare på å bruke elbil på langtur, hvis man baserer seg på hurtigladerene. Kommer nok til å bruke bil nr 2 heretter.
Det du sparer er vel da 7 x bomstasjoner i Vestfold (ifølge kartet til autopass) og ferge Horten-Moss. T/r = dobbel innsparing. Dvs. fortsatt noen kroner å hente inn med elbil selv med dyr hurtiglading underveis.
Sitat fra: goev på søndag 01. mars 2015, klokken 21:33Ok, ser Lasses - Arendal er litt lenger enn Lasses - Holmestrand, men uten hjemmelengsel og motvind kan det fort gå litt tråere hvis man er uheldig. Ser stasjonene står litt "tettere" vestover, håper det kommer en del flere stasjoner på sørøst siden etter hvert.
Vi har også nettopp hatt vår første ordentlige langtur: Mandal - Gardermoen (Via Hønefoss)
Det gikk i grunnen veldig fint, men vi brukte nok litt vel mye tid på ladingene
Vår erfaring var at Lasses - Arendal var gikk helt ok, men vi sparte litt på varmen for å være sikre.
Værre var det med Kiwi Holmestrand - Lasses på vei tilbake. Med kraftig motvind og mye regn, endte vi opp med nesten 5km i manko på GOM-en. Det ble såpass mye at vi tok en halvtimes "nødstopp" på Vassbotngrillene og fikk ladet på 16A der. Det kunne kanskje gått uten den nødladingen, men det turte vi ikke satse på.
Laderen i Tønsberg var vanskelig, så vi fikk ikke ladet der på vei oppover. Har lest at den er kresen på betalingskortene. Hadde den fungert, ville det vært bedre å bruke den enn Kiwi Holmestrand.
Men, alt i alt var dette en positiv opplevelse. Det var spesielt tilfredstillende å kjøre forbi alle bomstasjonene