Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rismyr

#1
Jaguar i-Pace / Sv: Hva blir grunnprisen på I-PACE?
mandag 26. juni 2017, klokken 13:14
Enig i at Brexit kan få betydning, men tipper at det går noen år før Brexit er en realitet - hvis den blir det.

Forøvrig koster F-Pace fra kr. 347 000,- i tyskland uten MVA. S utgaven med 380 HK. koster fra ca. kr. 600 000,m- uten mva.

Å sammenligne priser på en annen bil i forskjellige land, er kanskje ikke relevant i et I-pace forum, men synsing er jo alltid gøy - vi vil vel alle ha så lave priser som mulig :)
#2
Jaguar i-Pace / Sv: Hva blir grunnprisen på I-PACE?
mandag 26. juni 2017, klokken 12:50
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 25. juni 2017, klokken 22:31
Mitt inntrykk har vært at Jaguar er gunstigere priset i Storbritannia enn andre steder - mulig for å opprettholde et bra salgsnivå i merkets tradisjonelle hjemland.  En rask sjekk bekrefter også at F-Pace koster fra ca. 485.000 norske kroner pluss moms i Storbritannia.  Tilsvarende pris i Tyskland er 600.000 norske kroner.

I-Pace vil da koste 600.000 + 15% + 19% moms = ca 820.000 norske kroner i Tyskland.

Det virker som om Jaguar sikter seg inn på en pris nær Model X som starter på 719.000 kroner i Norge.

Vi har tydeligvis forskjellige kilder. Jaguar F-Pace koster fra GBP 34 730,- inkl. 20% (tror jeg VAT). Noe som tilsvarer NOK 371 000,-. Trekkes VAT ut blir prisen GBP 29000,- som tilsvarer NOK 310 000,-. Slik jeg tolker prisene i UK.   
#3
Jaguar i-Pace / Sv: Hva blir grunnprisen på I-PACE?
søndag 25. juni 2017, klokken 21:43
Hva er det jeg misforstår ?

Såvidt jeg kan se, koster "topputgaven" av F-pace £43000 / NOK 463 000,- i uk. Dette er En velutstyrt S variant med 380 bensinhester. At I-Pace da skal koste fra kr. 700 000,- innebærer at det vil bli en særdeles sjelden bil utenfor Norge.

Hva er det jeg misforstår ?
#4
Jaguar i-Pace / Service-/garantireparasjoner I-Pace
tirsdag 21. februar 2017, klokken 14:48
Et poeng som kan være en dealbraker for meg når det gjelder I-Pace er den muligens manglende muligheten for å utføre service-/garanti arbeid lokalt.
Av de nye bilene jeg har eiet de siste årene, har de fleste blitt innkalt til merke/modell relaterte oppgraderinger. Å reise 20-30 mil flere ganger i året for å utbedre dette/ha bilen på service er ikke fristende.
Dersom Jaguar nå blir mer for folkebil å regne har de kanskje en strategi på dette, enten ved egne servicedestinasjoner eller forpliktende avtaler med andre aktører.

Noen som har kunnskap om dette ? 
#5
Jaguar i-Pace / Sv: Hurtiglading i-pace
mandag 20. februar 2017, klokken 15:40
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 20. februar 2017, klokken 08:39
Sitat fra: mariowing på tirsdag 14. februar 2017, klokken 23:05
150 kW er tilstrekkelig men utfordringen er dessverre betaling/tilgang til lading. Skal man kjøre utenfor Norge så er det en skog av apper, kort, operatører og hjemmesider som man må forholde seg til. Det er her Tesla briljerer; tilgang uten stress og oversikten direkte i bilen. Det blir nok vanskelig å konkurrere med. Men det ser ut som om flere operatører nå går sammen om "roaming" (se artikkelen linket mitt forrige innlegg) så det er bare å håpe at den utviklingen fortsetter i stor fart mot høsten 2018!


Sent from my iPhone using Tapatalk
+1
Hurtiglading uten standardisert og helhetlig ladenettverk fungerer i Norge, men på Europatur? Nope. Det blir i såfall som å dra på interrail uten penger. Tviler på at de fleste Jaguarkunder er i den kategorien  :P

Tror nok at gjennomsnittlig Jaguar kunde blir både menn og damer uten "bowler hat" når J nå er i ferd med å modernisere modellutvalget sitt. Har også lest meg opp på at ladenettverket i Europa er i ferd med å bli et samrabeidprosjekt med flere aktører. Grønn kontakt er blant tilbyderne som har inngått slik avtale allerede. Vi får se hva fremtiden bringer. Mulighet for Europa tur er nok ikke avgjørende for de fleste av oss.
#6
Jaguar i-Pace / Sv: Hurtiglading i-pace
tirsdag 14. februar 2017, klokken 16:50
Takk for info. Dette er vel samme type lading som jeg har i min I3, bare at den nå kommer med høyere kapasitet ?

Er det noen som har oversikt over hvordan dette er utbygd nedover i Europa. Når bilene etterhvert kan kjøre såpass langt på en lading, begynner det å bli aktuelt å ta bilen på en europa-tur.
#7
Jaguar i-Pace / Hurtiglading i-pace
tirsdag 14. februar 2017, klokken 15:24
Hei,
Noen som vet hvilken ladetekonologi Jaguar skal bruke. Jeg tenker på hurtiglading.
#8
BMW i3 / Sv: Navi business eller professional
torsdag 16. april 2015, klokken 13:57
Husk dog at dette er et forum. Mange som frekventerer forum jevnlig og ikke minst er ivrige skribenter er godt over gjennomsnittet interessert i forumets tema. I dette tilfellet BMW i3. For de fleste er BMW i3 bare en bil - som tilfeldigvis er elektrisk.
For mange er det viktigste med en bil at den tar deg fra a til b på en god måte. Det gjør i3, så lenge det ikke er for langt. Jeg bruker mange av funksjonene som er i 609 skjermen - split screen osv. (Kona vet ikke at det er mulig å gjøre annet enn å kjøre bilen dit den skal, sette på radio/musikk osv. De samme tingene man kunne med biler i gamle dager (f.eks. på 90 og 2000 tallet).)

Poenget er at man trenger ikke alt tillegsutstyret for å være happy med bilen. Ja det er gunstig med masse utstyr - men man trenger det ikke. For meg er fremdeles det mest fasinerende med bilen, den støyfrie akselrasjonen fra stillestående. Jeg bruker nesten aldri navigasjonen, splitscreenen står på kjørecomputer/radio. For ikke å kjede meg på tur jobber jeg alltid med å redusere forbruket.

Jeg ville prioritert annerledes på utstyrsfronten vs. mange andre. Poenget er av vi er forskjellige. Mange er veldig bombastiske og brommer i vei med konklusjoner basert på egne preferanser og tykkelse på lommebok.
1 El. soltak
2 HK - Lyd /DAB
3 Ryggesensor/kamera
4 609
5 ACC

Henrik
#9
BMW i3 / Sv: Snittsforbrukstabell
torsdag 16. april 2015, klokken 10:28
Gjennomsnitt forbruk: 14,3
Gjennomsnitt gjenvinning: 2,7 (netto 11,6)
Sommer/vinter/helårsgjennomsnitt: Snitt første år
Strekning siden siste reset: 16 686
Typisk sommer/vintertemperatur ute: Snitt ca. +10 C (Sørlandet)
Typisk sommer/vintertemperatur i bilen: 20
Står bilen i garasje eller ute om natten: Varm garasje
Lengde på en typisk tur >70%: 25km
Typisk kjøremodus for disse turene: Eco Pro
Prosentvis av disse turene er med tidsinnstilt forvarme: 30%
Prosentvis av disse turene med 15min forvarming via app: 10%

Tall hentet fra i Remote
#10
BMW i3 / Sv: Ladeutsyr til BMW i3
torsdag 05. mars 2015, klokken 14:51
Jeg har fått ny ladekabel for standard lading fra BMW (utseendemessig lik den gamle). Opplever at bilen lader langsommere.

Jeg er ikke så grundig at jeg målte ladetid med gammel og har heller ikke målt med den nye, men føler at det tar lenger tid. Bilen fikk SW oppdatering samtidig med skifte av ladekabel. Hvorvidt evt. endring ligger i SW eller kladd skal jeg ikke konkludere med.

Noen med samme erfaring, som evt. kan dokumentere med målt ladetid?

Henrik
#11
Fikk lignende feilmelding i sommer. Se side 11-12 i denne tråden. På min måtte motor mv. ut.
Skal sies at alt har funket etterpå.

Hs
#12
BMW i3 / Norsk språk
fredag 07. november 2014, klokken 15:21
Hei,
Ser at norsk språkversjon tilbys i prislisten på bmw.no
Jeg finner ikke den på skjermen i bilen min.
Er det noen som har fått frem denne på eldre utgaver av bilen?
Jeg bruker engelsk, men kan også velge svensk.
H
#13
Da er vi på linje. Det er forskjell på lover og interne regler. Jeg fisket fram mobilen ved siste verkstedbesøk og tok bilde av dokumentet jeg signerte. Litt for å provosere, da verkstedet ikke ønsker utleveringen. Synes også ideen med web basert arkiv over verkstedhistorikk var bra. Større åpenhet er jo bra i disse tider :)
H
#14



Jeg har nå fått tilbake bilen (i går, så den har stått 2 uker på verksted). Det jeg fikk opplyst at var gjort var følgende:
Ut med motor, skifte av motorstyringsenhet + bytte av 12 volt batteri.
For meg som er vant med bensin/diesel motor høres det dramatisk ut at hele motoren må ut. Denne er jo noe mer kompakt på el. biler.
Satser da på at alt er ok.
Både etter dette verkstedbesøket og når bilen var inne for å utbedre ac feil måtte jeg signere på hva verkstedet hadde gjort. Når jeg da ber om å få med en kopi til mine arkiver, sier de nei. Siden det er garantisak er det lovbrudd å utlevere meg kopien. Skulle gjerne sett hjemmelen for dette lovbruddet. ;)
Det er vel ikke helt unaturlig at eier av bilen ønsker historikk på hva som har vært verkstedhistorikken?

H
#15
Sitat fra: jaxry på torsdag 12. juni 2014, klokken 13:58
Vet du hva som forårsaket dette da? Er det alvorlig, eller ventr de på en del?

De brukte forrige uke på å finne feilen, slik jeg oppfattet det løste de gåten fredag og skulle bruke noe tid på å ordne det.

Problemet er etter hva jeg forstår at 12 volt batteriet ikke henter strøm fra 400 volt batteriet. Det måtte visstnok skiftes noe, uten at jeg er helt sikker på hva. Muligens strømstyringskomponenter, relè el.

Det er vel også slik at forhandlerne har begrenset antall mekanikere som kan jobbe med i bilene. Er pågangen stor, tar det vel tid.

I dialogen overrasket det meg at "sverige" var diskusjonspartner. Trodde at Norge var verdensledende på elbiler generelt og ikke minst i3 spesielt. Som de fleste i bilbransjen er det vel et skandinavisk hovedkontor i Sverige?

Batteritrøbbel liker jeg ikke, håper at det bare er bagateller, selv om det går 14 dager på utbedring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA