Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Felice

#1
Jeg kjører mye på E6 på strekningen Malmø - Oslo. På sist tur begynte jeg å fundere på hvor mye det er å spare på å ligge i dragsuget på andre biler / tyngre kjøretøy. Gir dette noen praktisk effekt? Trailere er hastighetssperret, så å ligge bak disse i 110 sone er ikke så fristende. Men hva med busser, varebiler, personbiler? Jeg har funnet det vanskelig å måle dette bare ved å se på forbruket i bilen da trafikk, topografi og andre forhold hele tiden varierer.

Hvor nærme må man ligge for at dette skal ha noen praktisk effekt i 110 km/t?
Er det stor forskjell på om man ligger bak en buss, en varebil eller en vanlig personbil?
Er det linjært slik at jo lengre avstand jo mindre dragsug, eller er det spesielle avstander som er spesielt bra / ille?
Kan det oppfattes som ufint å utnytte andre biler for å spare egen energi?
#2
Model S / Sv: Rekkevidde Solli - lillehammer
mandag 05. januar 2015, klokken 21:23
Kjørte Sarpsborg sentrum til Hafjelltoppen nå i helgen. Full bil, 4 folk, men ikke noe på taket. Våt vei og rundt 0 føre. Ikke range mode på.

Startet med forvarmet bil og 100% på batteriet, 384 km. Lå ca 15 km/t over fartsgrensen der det er to felt. Kom til Lillehammer SC med 58km igjen. Ladet til 224km før vi kjørte opp bakkene. Imponert over vinteregenskapene. Husker ikke forbruket opp siste bakkene.

På vei hjem var planen å starte med 100% på batteriet, men forvamingen resulterte i at vi startet med 361 km. Fikk endel rengen på veien ned til Øyer, og rekkevidde økte til 365 km. Kjørte uten lading hjem. Stoppet da på 42km. Distanse 302 km. På vei hjem var det tørre veier. Startet med -8, fremme med ca +2 grader. Lå mellom 15-20 km/t over grensa på tofelten.
#3
Bilen må som kjent vekkes opp med ett lett trykk på bremsepedalen. I det siste derimot så har bremsetrykket bygget seg såpass opp når bilen står parkert at  det ikke lenger går med ett lett trykk. Jeg må trykke skikkerlig hardt på bremsepedalen for at det skal slå ut nok til å starte bilen. Det er akkurat som om bremsevæska er pumpet opp maks uten at jeg har hvert borti pedalen i mellomtiden. Akkurat som med eldre fossile biler, dersom mann pumper opp bremsetrykket uten tenniga på, så blir pedalen steinhard. Slik er det her også. Straks bilen våker, så letter trykket igjen, og pedalen blir normal. Men før bilen vekkes må jeg ta skikkerlig i med benet for at pedalen skal vandre nok til å vekke bilen.

Noen som har det tilsvarende, eller kjenner til årsak?
#4
Model S / Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
torsdag 08. mai 2014, klokken 15:10
Hei

Kjørte tur/retur Sarpsborg - Gardermoen på tirsdag. Det var ikke ledig ladeplass på Gardermoen, så det ble en vel spennende retur. Hadde Typical range 385 ved start. Avstand t/r 274,8 km. Marsfart ca 115 km/t på motorveien. 5 grader, regn, viskere, lys, temp på 20 grader inne.

Satt med kalkulatoren på vei hjem, og tilpasset farten slik at jeg akkurat skulle komme hjem med 0 i rest. Reelt forbruk på veien hjem ble Typical * 1,434. Farten var da 111 km/t - med CC.

Syns snitt forbruket er høyt! P85 med 21' dekk. Se vedlagt bilde!

#5
Hentet min idag. De sa de hadde levert ut 86 stk igår, og hadde planlagt 90 stk i dag. Går på løpende bånd
#6
Model S / Sv: Frakt av ski mellom forsetene?
fredag 10. januar 2014, klokken 20:54
Dersom man legger ned høyre del av baksetet for å få plass til ski, er det da fortsatt plass til to 10-åringer sittende på venstre side og i midten?
#7
Tipper at om + hadde vært det som ble levert originalt, og vanlig hadde vært markedsført som en komfort pakke for kr 15 - 20 000, så hadde de fleste krysset av for komfortpakke.
#8
Lading av Tesla / Sv: UMC???
mandag 16. desember 2013, klokken 15:00
Bra noen tørr å spørre Stiania79

Og hvorfor bruker man ikke en annen ladekabel da, hvis det "alltid" er problemer med UMC'en?
#9
Model S / Sv: Hvor mange Tesla S på norske skilter pr 31.12.13?
onsdag 04. desember 2013, klokken 09:14
1667
#10
Bestilling og levering / Sv: Statusoversikt - regneark
mandag 02. desember 2013, klokken 13:23
Da har også jeg lagt meg inn.

Bekreftet 5. novmeber, kun to-tre dager før prisoppgangen. Snakk om flaks, hadde nok ikke blitt Performance om jeg hadde drøyd de dagene.

Når jeg kan jeg forvente å få VIN nummer?
#11
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Model S på finn.no
tirsdag 08. oktober 2013, klokken 14:08
Ser at de fleste som ligger på finn.no fortsatt ligger ca kr 100 000 over nypris. Hvor lenge må vi vente før prisene på "bruktbiler" synker til under nybilpris? For de fleste bilmodeller er det jo noe ventetid ved kjøp av nybil, så dette er jo ikke unikt for Tesla S.
#12
Model S / Sv: Øsnker du mange eller få TMS på norske veier
fredag 13. september 2013, klokken 15:16
Sitat fra: glaserud på fredag 13. september 2013, klokken 10:34
Må jo innrømme at det er litt moro å ha en bil folk snur seg etter. Så gitt at vi fortsatt skal pleie egoet:

1. Begrenset antall TMS
2. Bøttelass med gen III (så tesla holder koken)
3. Flest mulig elbiler (for lokalmiljøet sin del, og infrastruktur)

+1
#13
Model S / Ønsker du mange eller få TMS på norske veier
fredag 13. september 2013, klokken 09:58
Ønsker å sjekke litt med forumet her om dere ønsker mange eller få TMS'er på norske veier. Så langt jeg kan se er det argumenter i begge retninger:

Ulemper med mange biler på veien:
- Det blir mindre eksklusivt å være eier av en TMS dersom dette blir den nye folkevogna
- Avgiftsfordelene forsvinner sannsynligvis raskere
- Det er mer sannsynlig at det blir forbudt med EL-bil i kollektivfeltet

Fordeler med mange biler på veien:
- Det blir bedre utbygd servicenettverk
- Det blir flere superchargers
- Tesla får muskler til å utvikle flere og bedre modeller
- Fordel for miljø at flere bytter ut fossilbilene sine


Jeg ser at det snakkes om vervekampanjer og at de som allerede har fått sine biler gjør alt de kan for å selge fler. Jeg spør hvorfor det...  Er det ikke mer spennende å tilhøre en liten eksklusiv gjeng som har en flott bil få andre har? Tror ikke det hadde vært like kult å eie en Aston Martin om alle i gata hadde hver sin. De som allerde har fått biler forteller stolt om beundrende blikk og alle som kommer for å slå av en TMS-prat. Avensis og Passateier opplever ikke det. Eller er det mer ideelle miljøhensyn som ligger bak - Man ønsker å fjerne alle forbrenningsmotorer?

Så jeg lurer på - ønsker du få eller mange TMS'er på norske veier - og hvorfor?
#14
Model S / Sv: innbytte av bil
fredag 23. august 2013, klokken 11:27
Jeg spurte om dette. Svaret var ja, men når jeg spurte litt mer rundt det så fikk jeg inntrykk av at det de gjør er å formidle kontakt med en oppkjøper som kommer med bud på din bil. Og med bud mener jeg skambud :)
#15
Model S / Sv: Ladestasjoner Fortum i Sarpsborg
torsdag 22. august 2013, klokken 14:48
Hei

Til alle dere som kan dette. Er det slik å forstå at bilen kan ta imot hva som helst av strøm-styrker og -mengder og -frekvenser og hva det måtte være, bare man finner/har overganger som passer? (Innenfor det man kan forvente å få tak i langs veien da)



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA