Jeg kjører mye på E6 på strekningen Malmø - Oslo. På sist tur begynte jeg å fundere på hvor mye det er å spare på å ligge i dragsuget på andre biler / tyngre kjøretøy. Gir dette noen praktisk effekt? Trailere er hastighetssperret, så å ligge bak disse i 110 sone er ikke så fristende. Men hva med busser, varebiler, personbiler? Jeg har funnet det vanskelig å måle dette bare ved å se på forbruket i bilen da trafikk, topografi og andre forhold hele tiden varierer.
Hvor nærme må man ligge for at dette skal ha noen praktisk effekt i 110 km/t?
Er det stor forskjell på om man ligger bak en buss, en varebil eller en vanlig personbil?
Er det linjært slik at jo lengre avstand jo mindre dragsug, eller er det spesielle avstander som er spesielt bra / ille?
Kan det oppfattes som ufint å utnytte andre biler for å spare egen energi?
Hvor nærme må man ligge for at dette skal ha noen praktisk effekt i 110 km/t?
Er det stor forskjell på om man ligger bak en buss, en varebil eller en vanlig personbil?
Er det linjært slik at jo lengre avstand jo mindre dragsug, eller er det spesielle avstander som er spesielt bra / ille?
Kan det oppfattes som ufint å utnytte andre biler for å spare egen energi?