Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Brosme

#1
Model S / Sv: Bil nummer en
torsdag 08. juni 2017, klokken 14:43
Sitat fra: Thorbjorn på torsdag 08. juni 2017, klokken 14:25
Mitt døde for ca 6 uker siden og venter på nytt.
Ny policy om batteriet dør er at man får installert ett "tilsvarende bruk" batteri.
Man får ikke sitt eget tilbake.

Får man da med noe form for historikk på batteriet man overtar? Jeg har siden bilen var ny prøvd å behandle batteriet så bra som mulig. Dvs SOC 40-75 i det daglige. Antall SC besøk anslår jeg er rundt 30-40. Antall 100% SOC kan jeg telle på fingrene.  Hadde 44k km på telleren da det tok kveld.
#2
Model S / Sv: Bil nummer en
torsdag 08. juni 2017, klokken 13:21
@ Teslasvein:  Er i samme situasjon som deg. Mitt batteri døde i november 2016. Fikk låne batteri 22.12..en måned etter og dette har jeg enda :o. Har fått time til service i august. Da kunne de kanskje sette inn batteriet om det var kommet. Dvs vi snakker minimum 9 måneder. De kan gå enda lengre da Tesla ikke har noe status.

Er selvsagt meget bekymret for tilstanden på mitt batteri. F.eks vet jeg ikke om batteri ble vedlikeholdt den måneden de hadde bilen før låne batteriet kom. Får håpe på det beste. Blir spennende å se kapasiteten når det kommer tilbake. Hva kan man "godta"?
#3
Model S / Sv: Tesla Kokstad
torsdag 08. juni 2017, klokken 11:10
Sitat fra: dissern på torsdag 08. juni 2017, klokken 10:05
Normalt at det går flere dager før man får svar på e-post fra Kokstad? Teller 3 dager siden jeg sendte en e-post dit nå..

Det er ikke uvanlig. Kommer dessverre an på om de ønsker å svare deg. Noen ganger får jeg svar innen en time. Når det gjelder klager og lignende kan det gå både dager og uker. Har selv 2 forskjellige saker jeg kommuniserer med dem om. Den ene svarer de med en gang. (Gjelder bestilling av årlig service og noe små saker). Den andre saken sluttet de å svare i på februar. Selv etter gjentatte purringer. Har dessverre måtte gå videre til forbruker rådet. :o
#4
Sitat fra: nie på mandag 02. januar 2017, klokken 20:14
Er det noen noen av dere som har erfaring med lånebatteri mens hovedbatteriet blir reparert?

1)Hvor lenge måtte dere vente på å få lånebatteri?
2)Hvor lang tid tok det før ditt eget batteri var tilbake i bilen?

Har fått OK lånebil men vil gjerne ha min egen tilbake
#5
Sitat fra: fredag på tirsdag 16. august 2016, klokken 16:04
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 10. august 2016, klokken 21:28
Sitat fra: Tuxedo på fredag 05. august 2016, klokken 15:11
I går dukket det opp meldingen "Battery Charge Level Will Be Restricted", og ladingen hadde stoppet for tidlig.  Denne feilmeldingen forsvant etter en kjøretur, men nå lader bilen kun til 330 km Typical med lading satt til 100%.  Dette skal bli interessant når jeg skal kjøre fra Bergen tilbake til Oslo på søndag.

Edit:  Etter at bilen avsluttet lading i formiddag, og jeg koblet den fra kontakten, har typical svingt opp til 355, og er nå nede på 314.  Jevn utetemperatur på rundt 17 grader. Har kjørt et par km i dag.  Her er det noe snodig på gang.
Oppdatering på denne:

Jeg kom meg greit fra Bergen til Oslo i helgen, siden SC i både Aurland og Gol gjør at man ikke er avhengig av fullading (og E16 forbi Aurland ble heldigvis åpnet igjen i tide etter steinskredet).  Men i går ville ikke bilen ta lading i det hele tatt.  Tesla på Skøyen kontaktet Tesla Rud som tok bilen inn i dag, og ringte raskt tilbake med beskjed om at jeg får den tilbake i morgen med lånebatteri, mens mitt eget sendes til service. Veldig bra oppfølging i dette tilfellet.

Jeg fikk helt tilsvarende forløp som deg med denne "Battery Charge Level Will Be Restricted" feilmeldingen nå i helgen. Bilen sluttet å ta lading, og batterinivået sank til 0km av seg selv. Veldig bra support og oppfølging fra Tesla, og fikk bilen min tilbake med lånebatteri dagen etter.

Hvordan endte dette? Fikk samme feil i dag. Batteri gikk fra 130km til 0 på 15km. Masse alarmer. Det rare var også at da jeg startet bilen viste den 55% og 130km...normalt er 55% over 200km. Naf hentet bilen og jeg fikk loaner. Bra oppfølging så langt.

Reparerte de batteri? Sa de noe om årsak? Har en P85 fra Mars 2014.
#7
Model S / Sv: Polarwheels på TMS
fredag 05. desember 2014, klokken 21:33
Jeg avventet å prøve oppvarming da bilen skulle inn til DU bytte. Da jeg fikk bilen igjen var lydene vekke. Fikk nå service rapporten fra Tesla og der står det "Four wheel alignment performed after DU replacement". Dette løste problemet mitt så det kan vel tyde på at hjulene har vært litt offline tidligere. Jeg er i allefall en happy camper.
#8
Model S / Sv: Drive unit failure
onsdag 03. desember 2014, klokken 16:00
Min P85 er inne idag for skifte av DU. 10k på telleren. Utlevert mars 2014. Begynte å få klunk etter 5k. Ingen andre lyder som jeg legger merke til.

Fikk en helt ny P85 loaner. Det var en annen verden. Syns hele bilen var mye mer fast i fisken. (Dempere, bremser, ratt, betjenings hendler ved ratt etc). De skal jobbe på bilen i kveld. Spent på resultatet i morgen tidlig.
#9
Model S / Sv: Polarwheels på TMS
onsdag 26. november 2014, klokken 20:30
Har montert mine 19'' med R2. Hos meg subber det kun på venstre side under rygging med rattet svingt 50-90% mot høyre. Ved 100% er det stille. Er det noen som har funnet en fix på dette?
#11
Model S / Sv: Faktisk strømforbruk
mandag 02. juni 2014, klokken 19:55
Sitat fra: cairnz på mandag 02. juni 2014, klokken 10:37
Sitat fra: Snorreholberg på mandag 02. juni 2014, klokken 10:29


145 km x 0,19 = 27,55 kWh (dette stemmer bra med 28 kWh som bilen oppgir).

27,55 kWh x 1,13 = 31,07 kWh (ikke langt unna det stømmåleren i garasjen viser: 30,6 kWh).

Av ren nysgjerrighet jKirkebo: kan du fortelle meg litt mer om hvor du har fått tallene 0,19 og 13 % fra ?

Uansett så viser dette at strømmåleren min i garasjen er riktig.



0,19 er tallet man bruker for å konvertere antall typical km til antall kWh. Typical range er 190Wh/km, eller 0,19kWh/km. Dermed tar man antall km man har ladet, og ganger med 0,19 og får antall kWh som er gått til batteriet.

13% er "ladetapet" som går bort i ladere og diverse. Dette tapet avhenger litt av ladestyrke, så hvis du lader med flere ampere er tapet litt mindre, det er vel i området 9-13% avhengig av ladestyrke. Derfor: antall kWh puttet på bilen, ganger med 1,13 (legg på 13%) og man burde ha cirka målestand-måling. I ditt tilfelle ville jeg tatt antall kWh målt og delt på antall kWh som var gått til bilen, og da burde du ha det faktiske ladetapet for den ladingen du utførte. (som blir 11,1%)

Så det du sier her er at det er mindre tap å lade med 16A enn 10A? Jeg har 400v 3f og lader normalt på 10A (7kw). Tenkte at det ble mer varmetap om jeg lader med 16A (11kw). Tenker jeg feil her da?
#12
Model S / Sv: Tesla Companion - Windows Phone 8 App
fredag 04. april 2014, klokken 16:50
Har brukt denne appen daglig siden jeg fikk bilen for 2 uker siden. Genialt.
Det eneste jeg savner er mulighet for å endre ampere under lading. Er det mulig å få til?
Det eneste jeg kan endre på lade verdi er setpunkt for Max lading. Eller et det noe jeg ikke skjønner.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Registreringsnummer på EL skilter
tirsdag 18. mars 2014, klokken 16:26
Noen som vet hvilken serie de er begynt med i Bergen nå etter 334xx (Tesla)?
#14
Model S / Sv: Gummimatter
fredag 14. mars 2014, klokken 08:36
Tesla har endret størrelsen på Frunk på de nye modellene. Dvs de gamle mattene passer ikke. Usikker på om Tesla har laget nye matter.
#15
Model S / Sv: Foliering
tirsdag 11. mars 2014, klokken 19:54
Sitat fra: Sunnmøring på tirsdag 11. mars 2014, klokken 17:35
Sitat fra: Brosme på mandag 03. mars 2014, klokken 22:32
Noen som har foliert I Bergen og har anbefalinger på hvor man kan få utført foliering med godt resultat.
Var det nokon som hadde nokon erfaringar med foliering i Bergen?

Har ikke fått erfaringer på TMS, men de fleste jeg har hørt med anbefaler Hauge Reklame. Skal ta en tur til dem når jeg får bilen om 2 uker.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA