Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eriksj

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med plass til barnevogn
onsdag 25. oktober 2017, klokken 16:08
Babyjogger City Elite går rett inn i Zoe uten å ta av hjulene, bare slå den sammen så passer den uten problemer. Sportsdelen dette altså.

Har du bagdelen så må du ta av hjulene for å få plass til alt bak i bagasjerommet.
#2
Lading av Tesla / Sv: rendalen ønsker seg ladestasjoner. forslag?
fredag 29. september 2017, klokken 14:06
Bumper denne litt.

Det har jo kommet Fortum på Hanestad, det er vel og bra. Men det bør pushes videre på for å sette opp lader på feks Åkrestrømmen. Det vil gagne mange, meg selv inkludert.
#3
AC fleksilading / Sv: AC-pluggen ved hurtigladestasjoner
torsdag 28. september 2017, klokken 08:31
Ladet her på søndag: Ladestolpe   Kiwi Elverum 454

Når vi ankom, sto det en e-golf og ladet, og jeg plugget i vår type 2 kabel, men fant ingen muligheter for å starte lading. Jeg prøvde via app, da fikk jeg bare time out, og via displayet så gikk det heller ikke, var kun valg om å stoppe ekstisterende lading eller se info om eksisterende lading. Type 2 uttaket sto ledig i appen, så jeg ville jo anta at det egentlig betyr at man kan lade. Om jeg husker riktig, så var det en Efacec lader, displayet m/knapper var på venstre siden av laderen.

Noen som kjenner begrensninger her, eller om jeg gjorde noe feil? Heldigvis i dette tilfellet så dro e-golfen etter vi hadde stått der og knota i 2-3 minutter, og da fikk jeg startet lading.
#4
Zoe / Sv: Lading av Zoe på IT Nett
onsdag 06. september 2017, klokken 15:35
Bumper denne litt:

Noen som vet om man kan trekke f.eks 13A fra gul ladebøtte? Tenker da på versjonen som har stikkontakt og ikke fast kabel. Den er jo rated til 3600VA. Hva er det av elektronikk inne i den?

Tenker da om det er mulig å bruke en justerbar type 2 ladekabel og lade Zoe med feks 6A eller 13A via denne.
#5
Zoe / Sv: Hvordan har batteriene våre det da ? (CanZE , SOH)
onsdag 28. juni 2017, klokken 09:58
Rundet nylig 10 000 km og sjekket SoH, ser den har falt fra 102 til 101. Når jeg sjekker voltage heatmap etter ferdig oppladet til 100%, så ser jeg at alle er veldig jevne (4,131 - 4,137) utenom celle 21 (4,096) og 61 (4,056) som er merkbart lavere enn det andre. Når jeg igjen sjekket ved ca 75%, så ser jeg samme tendens uten at jeg da leste av tallene.

Når jeg sjekket etter at bilen hadde gått rundt 3000 km, så var SoH 102 og voltage heatmap helt jevn uten så store avvik.

Bør jeg bekymre meg for dette, eller er det normalt?
#6
Har en, men får aldri somlet meg til å legge den ut for salg. Annonsen er påbegynt og finnes her:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92580059&fks=92580059
#7
Stemmer. Ble positivt overrasket over størrelsen, hadde forventet en som var større.
#8
Trafo for 16A lading som leveres nå er noe mindre enn hva det er på bildet.

Dette er informasjonen som står på den:

Merke: Noratel
Modell: TI-153103 REV C IP 21
Input: 230V 50-60Hz
Output: 230V 4000VA
LK 1638A
#9
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading på Gallerian Strømstad.
tirsdag 28. mars 2017, klokken 16:48
Ladet her på fredag på 11kw, ingen problemer.
#10
Zoe / Sv: Tilgjenglig batteri R90 / 41 kWh
torsdag 23. mars 2017, klokken 16:51
Legger ut 2 bilder til, Voltage heatmap og Temperature heatmap, hentet ut samtidig som forrige bilde.

#11
Zoe / Sv: Hvilken zoe bør jeg velge?
torsdag 23. mars 2017, klokken 15:39
Legger ut eksempel fra kjøretur Drammen - Töckfors - Drammen (via RV23 og Oslofjordtunnelen).

Avstand en vei ca 127 km. Forvarmet før avreise, og ladet på 22kw lader i Töckfors til 99% som holdt varmen i batteriet. Har desverre ikke lagret noe mer info enn det som står på bildet. Resatte kjørecomputer før avreise Drammen, og igjen før avreise fra Töckfors. Temperatur ute ca 3-4-5 grader og AC på 21 hele veien.

"Siste lagrede tur" er tur Drammen til Töckfors, da kjørte jeg veldig forsiktig og maks 80/90km/t.

"Kjørerapport" er retur fra Töckfors til Drammen, da kjørte jeg ikke forsiktig, fulgte trafikken på 2-felt og kjørte forbi og holdt normal hastighet i 100-sonen 4-felt.....

Legg merke til at det utgjør 1,2kwh/100km å kjøre forsiktig og "ikke forsiktig".
#12
Zoe / Sv: Tilgjenglig batteri R90 / 41 kWh
torsdag 23. mars 2017, klokken 15:20
Ifølge teknisk datablad fra Renault så står det: Utnyttbar kapasitet (kWh) 41 som da bør tolkes som netto.

https://renault.no/admin/wp-content/uploads/2016/11/Nye_Zoe_400_des_2016_Teknisk_spesifikasjon.pdf

Kan jeg stole på CanZE og si at jeg mangler 1,4 kWh? Det er jo nesten 1 mil rekkevidde det da.

Noen andre med R40 og CanZE som kan lese av og legge ut?
#13
Zoe / Tilgjenglig batteri R90 / 41 kWh
torsdag 23. mars 2017, klokken 11:40
Jeg har målt med CanZE og får "Available Energy kWh 39,8" når bilen er ferdig ladet. Legger ved screenshot fra CanZE Charging. Det står også "Energy to full kwh 1,4" som da tilsier at full = 41,2 kWh. Er full her en parameter i CanZE eller er det noe som hentes fra bilen?

Ser i diskusjonen her http://elbil.no/test-av-renault-zoe-z-e-40-trygt-pa-riktig-side-av-20-vintermil/ at det spekuleres i om det er 41 netto eller 41 brutto som er det riktige. Noen som kan utdype dette?
#14
Zoe / Sv: Lading
tirsdag 21. mars 2017, klokken 14:37
Har gått glipp av denne tråden, kan den ikke flyttes til Zoe delen?

Syntes også ladetiden er noe dårlig, mulig pga temperatur på batteriet. Noen som vet hvilken temperatur man må ha for å få i nærheten av 22kw? Jeg sjekket temp/ladehastighet med CanZE før jeg satt igang lading på Fortum Råde, og da fikk jeg ca 20kw etpar minutter i starten, men etter kort tid droppet den ned veldig.

Har bare ladet på Fortum eller Circle K (Grønn Kontakt) 3 ganger, men dette er ca hva jeg får:

Fra 56% til 66% på Circle K Nykirke - 22m, 4,16kwh levert ifølge app, snitt 11,11kw
Fra 46% til 68% på Fortum Albjerk - 1t, 8,6kwh levert ifølge lader, snitt blir jo da 8,6kw
Fra 35% til 50% på Fortum Råde - 24m, 6,15kwh levert ifølge min beregning fra ladehistorikken, snitt 15,38kw

I tillegg ladet jeg på Töckfors fra 48% til 99% på 1t54m, 20,91kwh levert ifølge min beregning, snitt 11kw.
#15
Zoe / Sv: TIng jeg lurer på med Zoe!?
fredag 17. mars 2017, klokken 12:01
Varmesetene på vår bil blir varm med en gang hvertfall. Syntes tilogmed at steg 1 på bryteren er litt for varmt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA