Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - janlar

#1
Lading av Tesla / Sv: CHAdeMO adapter lansert
tirsdag 17. juni 2014, klokken 22:29
Ja Ja. Jeg legger ut noen bilder mens vi venter, så har vi noe og se på.
Dette fra Testen i Januar, og den virket allerede da, men noen små issues som måtte fikses.
Enjoy  8)
#2
Lading av Tesla / Sv: Lade TMS i Sverige (Gøteborg)
fredag 02. mai 2014, klokken 11:08
Sitat fra: bosse på søndag 09. mars 2014, klokken 20:39
Sitat fra: bblomst på søndag 09. mars 2014, klokken 18:58
22kW-boks OKQ8 på Landvetter? Ukjent for meg, og jeg var der i desember uten å kunne lade. Det er en Fortum stolpe ved siden av på McDonalds der, men der passet ikke mine ledninger, og på Garo stolpen (regner med at det er den det refereres til her) var det likstrøm 43kW, som bilen tolket som SC med resultat null lading.

Det er Garo-stolpen jeg tenker på, ja. Som fredag sier så må man angivelig justere til 32A for å få noe futt ut av den.


Det var litt problemer med AC43 (ikke likestrøm) uttaket og Tesla til og begynne med. Etter Software  oppdateringer fra Tesla på nyåret tidligere i år skal dette fungere fint. Jeg har selv kun enkeltlader, og har ladet flere ganger på alle 3 av Ishavsveiens ladere med AC43 uten problemer.
#3
Model S / Sv: Tekstil seter vs preformance skinn
tirsdag 18. februar 2014, klokken 22:55
Etter 6 mnd, og 11 000 km. Tekstilsetene ser like fine ut som den dagen jeg hentet bilen :) Angrer ikke på valget!
#4
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 16. januar 2014, klokken 23:44
Sitat fra: krister461 på torsdag 16. januar 2014, klokken 23:31
Sitat fra: janlar på torsdag 16. januar 2014, klokken 23:29
Denne hurtigladestasjonen har kun CCS Combo og CHAdeMO, og er ikke kompatibel for og lade Tesla. "Min røde TMS i bakgrunnen :)"
Skuffende at de ikke velger type 2 som er EU-standarden.
Dette er en ren DC hurtigladestasjon, og Fortum vil sikkert sette opp en T2 AC22 der etterhvert. CCS er EU-standarden for hurtiglading. DC lading av Tesla er det kun Tesla som gjør med sine SC.
En CHAdeMO adapter for Tesla vil kunne fungere nå denne kommer.
#5
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 16. januar 2014, klokken 23:29
Sitat fra: teslaz på torsdag 16. januar 2014, klokken 17:59
http://www.abcnyheter.no/motor/2014/01/15/etterlyser-flere-ladestasjoner

I innlegget så står det skrevet:
"Jan Haugen i Fortum påpekte at denne hurtigladeren nå kunne lade alle elbiler med unntak av Tesla.
Tyske biler har vært en utfordring, men etter et grundig arbeid fra spesialister på området er problemene ryddet av veien og denne hurtigladeren gjør det mulig å lade både japanske og europeiske biler."

Men Tesla har jo også type 2 kontakt til lading. Samme som tyske Elbiler........
Denne hurtigladestasjonen har kun CCS Combo og CHAdeMO, og er ikke kompatibel for og lade Tesla. "Min røde TMS i bakgrunnen :)"
#6
Model S / Sv: Ny software oppdatering
tirsdag 31. desember 2013, klokken 00:53
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. desember 2013, klokken 00:33
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 30. desember 2013, klokken 22:53
Å slå av "use strongest frequency" hjelper ikke en dritt i alle fall på vår bil. Hopp og sprett på kanaler uansett. Jeg tror ikke dette er ett DAB relatert problem men at hele datamaskinen som styrer 17 entertainment ++ har hikke iblant. En presis beskrivelse av problemet slik det opptrer i vår bil er at når DAB skifter kanal skjer som oftest dette i tillegg:

o   Navigasjonskart henger ett lite tiendelssekund når det scroller på 17' skjerm
o   Varsellys for airbag lyser 2/3 sekunder på den lille skjermen foran fører
o   Energimåler på 17' skjerm skifter fra average til instant
o   Stemningslys i dører blinker ett litte tiendels sekund

Akkurat slik oppfører min seg også.
+1 :-/
#7
Model S / Sv: Når får vi vinterdekkene våre?
torsdag 21. november 2013, klokken 18:09
Ja da ga jeg opp til slutt  :( Etter gjentatte henvendelser og null svar tør jeg ikke vente lengre.
Har sett snøen komme og gå, og listet meg rundt med 21". Har også fulgt med i forumet hver dag, og øynet håp fra tid til annen, og drømt om Cyclone felger  ::), men nei....
Avbestiller hos Tesla.
Ender da til slutt opp med ettermarkedsfelger som ligner på de orginale 19". Cyclone replica var det dessverre slutt med. Ikke akkurat det jeg hadde sett for meg. Ønsket jo originalfelger.
Takk til Dekk1 på Lade. De fikset felger og dekk i en fei, sendte det til Dekk1 i Drammen. Dekk1 i Drammen byttet om og la mine 21" på dekklageret, noe de tok 0,- for og gjøre :D, samt gratis lagring frem til sommer´n.
Håper noen av dere andre rykker raskere frem i køen, og at dere rekker og få vinterhjul før det laver ned.
#8
Bestilling og levering / Sv: Undersøkelse-Hvilken farge velger du?
torsdag 14. november 2013, klokken 21:35
Sitat fra: Newbee på lørdag 19. oktober 2013, klokken 08:52
Sitat fra: Havebigfun på fredag 22. mars 2013, klokken 18:21
Jeg synes rød er fint men røde biler falmer lett...
Jeg går for blå eller grå
Hvis det blir for kjedelig fordi mange har valgt samme farge som meg, går jeg for folie i oransje eller sitrongul- da blir jeg ihvertfall sett.

Dette er ikke riktig. Det du sier gjelder ensfargede biler, slikt som er tilfelle for Tesla i Sort/hvit. Metallic /Multibelegg (eks rød) falmer IKKE, da det er en to-sjikt lakk, altså med klarlakk på toppen.

Vh.
+1, samt at dette er ikke en 80-90 talls Toyota Corolla heller... Har hatt 2 røde Audi tidligere og ikke sett antydning til noe som helst på noen av disse. Angrer ikke 1 sek. på valget :-)
#9
Model S / Sv: Legge opp lading på jobb for flere biler..
fredag 08. november 2013, klokken 10:44
Sitat fra: Griffel på fredag 08. november 2013, klokken 10:11
Sitat fra: janlar på fredag 08. november 2013, klokken 09:52
Sitat fra: Griffel på fredag 08. november 2013, klokken 09:41
Nå er det jo en stor trefaslader i bilen som er årsaken til at type B jordfeibryter gir enda litt bedere sikkerhet enn AC type, ikke om stikkontakten er av type 2 eller rød 5 pins.

Betyr den kommende standard at det ikke blir lov til å lade fra en rød 5 pins dersom den ikke har en type B jordfeilbryter?
Standarden har nok ikke Tesla sin røde 5 pins løsning i tankene, og den nevner kun Mode2 og Mode3.
Uansett vil det være og anbefale og installere type B, for og sikre el installasjonen mot DC feil på bilen.
Type B jordfeilbryter gir størst praktisk mulig sikkerhet mot konsekvenser av jordfeil i forbindelse med bruk av 3 fas likerettere i et TN nett.

Foreløbig har vel prisen på disse og tekknikk og erfaring såpass liten at en ikke har funnet det riktig å stille forskriftsmessige krav.

Det tar jo gjerne litt tid far teknologien finnes til de kommer i forskrifte.
Jordfeilbrytere kom jo på markede på slutten av 60 tallet.
Det var vel først ca. 2000 ble det påbutt i nybygg og i 2006 for alle nye kurser.

En løsning for bedrifter med TN kan jo da være en 32A kurs som mater et antall type 2 punkter, for eksempel 4 som er justert til 8 A (eller variabel), nok til 20 mil etter en arbeids dag sikret med felles B type.
Så noen 16A Blå i tillegg for enfasladere, som ikke har noen fordel av B typen
Felles Type B jordfeilbryter i forbindelse med en 32A eller 63A kurs, som igjen forsyner en rekke ladepunkter vil helt klart fungere utmerket.
#10
Model S / Sv: Legge opp lading på jobb for flere biler..
fredag 08. november 2013, klokken 09:52
Sitat fra: Griffel på fredag 08. november 2013, klokken 09:41
Sitat fra: janlar på fredag 08. november 2013, klokken 08:54
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. november 2013, klokken 07:43
Sitat fra: janlar på torsdag 07. november 2013, klokken 23:36
11kW på jobb er helt ideelt. Har bare 50km og gå på når jeg kommer på jobb mandager, og er oppe i 425km på ca 6,5 time. Fyller på i ny og ne resten av uka. Har kun enkellader. En Mode3 Type2 lader 3fas 11 eller 22 kW koster en del mer, da disse må sikres med en jordfeilbyter type B. Denne er ikke billig akkurat.
? Meg bekjent er det foreløpig ikke noe krav om dette.
Korrekt, det er ikke krav pr i dag, men er beskrevet i en kommende standard.
I den anledning er det en klar fordel og tilpasse seg dette allerede nå.
Nå er det jo en stor trefaslader i bilen som er årsaken til at type B jordfeibryter gir enda litt bedere sikkerhet enn AC type, ikke om stikkontakten er av type 2 eller rød 5 pins.

Betyr den kommende standard at det ikke blir lov til å lade fra en rød 5 pins dersom den ikke har en type B jordfeilbryter?
Standarden har nok ikke Tesla sin røde 5 pins løsning i tankene, og den nevner kun Mode2 og Mode3.
Uansett vil det være og anbefale og installere type B, for og sikre el installasjonen mot DC feil på bilen.
#11
Model S / Sv: Legge opp lading på jobb for flere biler..
fredag 08. november 2013, klokken 08:54
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. november 2013, klokken 07:43
Sitat fra: janlar på torsdag 07. november 2013, klokken 23:36
11kW på jobb er helt ideelt. Har bare 50km og gå på når jeg kommer på jobb mandager, og er oppe i 425km på ca 6,5 time. Fyller på i ny og ne resten av uka. Har kun enkellader. En Mode3 Type2 lader 3fas 11 eller 22 kW koster en del mer, da disse må sikres med en jordfeilbyter type B. Denne er ikke billig akkurat.

? Meg bekjent er det foreløpig ikke noe krav om dette.
Korrekt, det er ikke krav pr i dag, men er beskrevet i en kommende standard.
I den anledning er det en klar fordel og tilpasse seg dette allerede nå.
#12
Model S / Sv: Legge opp lading på jobb for flere biler..
torsdag 07. november 2013, klokken 23:36
11kW på jobb er helt ideelt. Har bare 50km og gå på når jeg kommer på jobb mandager, og er oppe i 425km på ca 6,5 time. Fyller på i ny og ne resten av uka. Har kun enkellader. En Mode3 Type2 lader 3fas 11 eller 22 kW koster en del mer, da disse må sikres med en jordfeilbyter type B. Denne er ikke billig akkurat.
#13
Sitat fra: Teslafrank på lørdag 02. november 2013, klokken 23:12
SERIØST FOLKENS:  Er du IKKE elektriker eller har annen relevant kompetanse, LA VÆR!   Det er store strømmer / spenning vi snakker om her - og tenk om batteriet har/får en feil av en eller annen grumm, og dytter 85 KW likestrøm tilbake...,.=  NATTA::::((

Har dere (vi) råd til å kjøpe en bil til 5-700.000,- ja så kjøp rett ladeutsyr til 5-6.000,-!

Bytte felger, style, senke etc kan vi gjøre, men å eksperimentere med strøm på en slik bil?  svært dumdristig spør du meg.  Skal garantere at den dagen noe skjer, får dere ikke en dritt på garantien i alle fall, om de oppdager "hjemmemekk".

Skulle brann eller annen ulykke oppstå, ja da kan dere se langt etter forsikringpenger, i verste fall ilagt straffeansvar.

Er det virkelig nødvendig å leke med dette? 

Jeg vet jeg kan lage slikt selv, men dette holder jeg meg langt unna:)
+1
#14
Model S / Sv: Din erfaring med TMS. Hva savner du?
mandag 21. oktober 2013, klokken 21:44
Litt off topic: Vinterdekka mine! :/
#15
Model S / Sv: Klarer jeg meg med de medfølgende helårsdekkene?
søndag 20. oktober 2013, klokken 20:49
Heldig dere med helårsdekk ;), bedre enn 21" og sommerdekk  :-\
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA